Jump to content

Turbo til cosworth


torstein

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2wd manifoilden uten tvil vil jeg si. Umerkbar forandring i lag, mindre astma i topp.

 

Pisspreik! ;)

 

Jeg hadde valgt 4x4manifold, helt klart! :)

Har testet begge deler og bremset helt like oppsett med 4x4 vs. 2wd manifold og 4x4manifolden er milevis bedre!!!

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

visst du spør turbo kongen om å kjøpe en gt3071 turbo og han ikkje har den på lager slenger han drit om den turboen, du må heller kjøpe en E 50!

Har han gt 30 turbo på lager er E 50 det største dritet som finnes.

Han e kun ute etter å selge og tjene penger, ikke ha fornøyde kunder.

 

har sjøl kjøpt en t34 hybrid sak som han har bygget, den raste etter andre oppstart, skrudde av komp huset og startet bilen, då så du komphjulet va i ubalanse.

Han mente selv komphjulet va for stort, det va grunnen til at den havarerte.

Hvorfor skapte ikke dette problemer på første oppstart då?

 

endte opp med å bytte den raste turboen i en gt 3071 turbo mot 3000kr i mellom, for min del har dette turbo tullet fra han kostet meg ca 22 000kr for et jalla kina grenrør wastegate og gt 3071 turbo.

 

Handler aldri fra han igjen!

Dette er min opplevelse med varer fra han, ska ike si at han er sånn mot alle, men tror eg ville holdt meg til en "hylle vare turbo som er satt sammen av eks. turbonetics eller garrett" som ikke en eller annen sjøl utnevnt turbo konge har satt sammen!

 

Mvh Thomas

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt oppe å går ennå, men har prøvd bilen litt, lader 2 kilo og er positivt overasket.

siemens 750 dyser, omsveist 2wd innsug, bd 14 kammer, portet topp, doble ventil fjører. ska komme med en bedre tilbake melding når jeg har fått testet skikkelig.

kjørte grønndyser før med t34 med 48 eksos hus og ellers org motor, og med 1 kilo i trykk synes jeg den går bedre en den gjorde med grønndyser og 1,7kilo. (ska ikke skryte på meg at gamle motoren va i tipp topp stand men den gikk helt greit før)

 

Så ska bli spennende å få prøvd skikkelig :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Pisspreik! ;)

 

Jeg hadde valgt 4x4manifold, helt klart! :)

Har testet begge deler og bremset helt like oppsett med 4x4 vs. 2wd manifold og 4x4manifolden er milevis bedre!!!

Enig med du der.

Se på Caprien til as. Det er den Amerikanske GT3076R turboen som begrenser effekten til 420 hk NAV, ikke 4x4 manifolden.

 

BBR bygget for mange mange år siden en Cosworth til en godt bemidlet mann fra midtøsten. Høy effekt og høy topphastighet kombinert med bra respons og god pålitelighet var målet og resultatet. Det ble 4x4 eksosmanifold og 538 hk. ;)

 

Er ikke helt oppe å går ennå, men har prøvd bilen litt, lader 2 kilo og er positivt overasket.

siemens 750 dyser, omsveist 2wd innsug, bd 14 kammer, portet topp, doble ventil fjører. ska komme med en bedre tilbake melding når jeg har fått testet skikkelig.

kjørte grønndyser før med t34 med 48 eksos hus og ellers org motor, og med 1 kilo i trykk synes jeg den går bedre en den gjorde med grønndyser og 1,7kilo. (ska ikke skryte på meg at gamle motoren va i tipp topp stand men den gikk helt greit før)

 

Så ska bli spennende å få prøvd skikkelig :)

Du kjører nå med en type oppsett som tradisjonelt sett alltid har levert mye kjøre og eierglede.

Du har ett godt og fornuftig oppsett så det er ikke rart at du umiddelbart fikk ett godt inntrykk.

Har du også bra tenningsanlegg med kraftig Amerikansk coil og tenningsforsterker?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det rs1000, nei har ikke opprgradert tenningsanlegg ennå, men det kommer, står på ønskelisten :)

Bare hyggelig.

Good. :) Målet er jo 1,4-1,5 mm pluggåpning v/2,0 + BAR. ;)

Kan jeg spørre om hva som er preferansen og hvorfor?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nå som bilen min endelig funker igjen, så kommer neste utfordring.

 

Etter jeg fikk ny turbo så føler jeg at turbotrykk kommer ufattelig tregt og kansje bunndraget er litt dårlige enn tidligere.

 

 

Har lest litt rundt om at det hjelper og hente vacuum fra innsug isdenen fra kompressorhuset på turboen og at det kan være lurt og bytte til ar48 eksoshus.

 

Noen meninger?

Link to comment
Share on other sites

Nå som bilen min endelig funker igjen, så kommer neste utfordring.

 

Etter jeg fikk ny turbo så føler jeg at turbotrykk kommer ufattelig tregt og kansje bunndraget er litt dårlige enn tidligere.

 

 

Har lest litt rundt om at det hjelper og hente vacuum fra innsug isteden fra kompressorhuset på turboen og at det kan være lurt og bytte til ar48 eksoshus.

 

Noen meninger?

For å begynne med begynnelsen, nøyaktig hvilken turbo kjøpte du?

Du kan ta trykket til actuator fra tankene på intercooleren, men langt inne på kompressorhuset gir best spool up.

Du bør IKKE koble actuatorslangen til innsuget. Eneste unntakene kan være autoslalom og rally.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke fra innsug?

Folk legger lett ut ett par 100 000,- kr på lekebilene sine gjennom noen år, men hvis man sier at de bør bruke noen 100 lapper ekstra på en ladetrykksmåler eller to, da setter de seg på bakbeina.

 

Vær unik B) , kjøp en ekstra ladetrykksmåler (eller to, siste tilkobles eksosmanifolden) som du kobler til inntanken på intercooleren og se forskjellen mellom denne og den "vanlige" ladetrykksmåleren som viser trykket i innsugsmanifolden.

 

Flytt så actuatorslangen fra turbo til innsug og vær klar for å bli overrasket når du begynner å dra på. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Folk legger lett ut ett par 100 000,- kr på lekebilene sine gjennom noen år, men hvis man sier at de bør bruke noen 100 lapper ekstra på en ladetrykksmåler eller to, da setter de seg på bakbeina.

 

Vær unik B) , kjøp en ekstra ladetrykksmåler (eller to, siste tilkobles eksosmanifolden) som du kobler til inntanken på intercooleren og se forskjellen mellom denne og den "vanlige" ladetrykksmåleren som viser trykket i innsugsmanifolden.

 

Flytt så actuatorslangen fra turbo til innsug og vær klar for å bli overrasket når du begynner å dra på. ;)

 

Du har mail (håper jeg ihvertfall..)

Link to comment
Share on other sites

Du har mail (håper jeg ihvertfall..)

Du også. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

t34 med ar63 har jeg nå. pukkelrygg har laget chip til slikt jeg har de nå ja.

 

Rs1000, har litt problemer med å forstå hva du mener. "tankene på intercooler?"

når du sier ladetrykksmåler så mener du ladetrykkskontroller?

 

 

Det jeg har idag er en blenner på slangen mellom turbokompressorhus og acuator.

Burde jeg kjøpt noe annet?

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

t34 med ar63 har jeg nå. pukkelrygg har laget chip til slikt jeg har de nå ja.

 

Rs1000, har litt problemer med å forstå hva du mener. "tankene på intercooler?"

når du sier ladetrykksmåler så mener du ladetrykkskontroller?

 

Det jeg har idag er en blenner på slangen mellom turbokompressorhus og acuator.

Burde jeg kjøpt noe annet?

Vel, når T34A/R0.63 står på Cosworth så er den beryktet for å være ubrukelig treg.

Det er derfor man bytter til A/R0.48 eller helst A/R0.55 turbinhus.

 

En intercooler består av 3 deler, celleverket, ett plenum eller inn-tank (varm side) som samler opp den varme luften fra turboen og fordeler den før den går gjennom celleverket og så tilsvarende plenum eller ut-tank på andre siden som samler luften igjen og leder den til gass-spjeldet. (kald side)

 

Disse tankene kan være laget i plast som så er festet til celleverket med klips eller de kan være i alu og være sveist fast.

 

En ladetrykksmåler måler og viser ladetrykket.

Slik:

atm-880106_w.jpg

"blenner"? Er det bleed ventil eller mekanisk/manuell boost controller du mener?

I tillfelle funker Turbosmart og TurboXS sine vanligvis godt når alt er satt opp korrekt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når T34A/R0.63 står på Cosworth så er den beryktet for å være ubrukelig treg.

Det er derfor man bytter til A/R0.48 eller helst A/R0.55 turbinhus.

 

På 2wd manifold kan jeg være enig, men T34.63 sammen med 4x4manifold syns jeg absolutt ikke var avskrekkende tregt.

Har kjørt mye med begge deler, og syns igrunn T34.63 og 4x4manifold var ganske kjapp igang, selv med BD14 inn og ut.

Det er vertfall veldig stor forskjell på de to manifoldene når man bruker .63hus :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

På 2wd manifold kan jeg være enig, men T34.63 sammen med 4x4manifold syns jeg absolutt ikke var avskrekkende tregt.

Har kjørt mye med begge deler, og syns igrunn T34.63 og 4x4manifold var ganske kjapp igang, selv med BD14 inn og ut.

Det er vertfall veldig stor forskjell på de to manifoldene når man bruker .63hus :)

Jeg ser den, men dette er en smaksak. Noen kjører tross alt Holset lastebilturboer og sier at de er fornøyd.

 

Husk at Escort Cosworth bare kom med 4x4 manifold og A/R0,63 og det tok ikke lang tid før man begynte å bytte på turbinhus. Det gjør man enda.

Helt nylig kjøpte en kar her inne flett ny kulelager T34 turbo fra England. Jeg mener helt bestem at den hadde A/R0,48 turbinhus og ja, den skal gå på en motor med 4x4 manifold. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg kjøpe nytt eksoshus?

Kan jeg bytte dette selv?

Må jeg ha ny chip?

 

denne har jeg:

34319d1272158533-installing-manual-boost-controller-g_valve.jpg

Jeg er helt sikker på at det er mange her inne som har dette liggende.

Ja, men du må ha tilgang på varme, helst Acetylen / oksygen.

Nei, du trenger ikke ny chip.

 

Hvis ikke breather hullet er FOR stort så funker sikkert den der helt ok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan blir denne turboen med ar48 eller ar55 eksoshus? ser også på tegningen over at det er koblet vacum å innsug..

Med mindre turbinhus blir kjøreopplevelsen mye mer lik slik den er med den originale T3 turboen.

Tegningen er maksimalt forenklet for at folk ikke skal koble ventilen feil. Kobler man slangen til actuator til uttaket i bunn av ventilen så blir resultatet slik det blir uten slangen tilkoblet actuator. Selgeren vil nok unngå at det skjer.

 

Ikke glem at Cosworth er nokså spesiell med uvanlig tung utveksling i gearkasse og diff.

I praksis vil det nok funke med bleedventil tilkoblet innsug fordi dump valven til avhjelpe problemet, men jeg kan ikke anbefale dette på en Norsk Cosworth og spesielt ikke en som går med T34 turbo.

 

porting gir deg mye mer enn et eksoshus. vil anbefale deg å få toppen portet, ettersom den er latterlig trang originalt.

Hehehe. Har du sett en Opel XE/LET topp? ;)

Viktig å ta med hvor i turtallsregisteret du er nå. Porting og større turbo gir høyere toppeffekt, men stjeler veldig mye effekt på lave turtall.

Hvis man ønsker betydelig effektøkning i området ca. 3000 o/min - 4500 o/min så er det høyere ladetrykk og bedre innsugskam som gjelder.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...