Jump to content

Motorstyring til cosworth


tomnsr

Recommended Posts

I sommer hadde jeg alt fra fjusk til bensinpumpetrøbbel p.g.a utslitt ledningsnett til L6 ecu'n som står i vingebilen.

Nå har jeg sett meg litt lei av å ikke ha mulighet til å lese ut feilkoder å ikke kunne gjøre små justeringer selv.

 

vurderer med andre ord datasprut.

 

Er det noen merker som egner seg bedre enn andre på cosworth? Ønsker å bruke orginale sensorer så langt det er mulig.

Jeg har også behov for ei motorstyring som takler 8 dyser.

 

Har tenkt litt på Nira, da vi har en leverandør her i Trondheim som kan ta justering osv.

 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

I sommer hadde jeg alt fra fjusk til bensinpumpetrøbbel p.g.a utslitt ledningsnett til L6 ecu'n som står i vingebilen.

Nå har jeg sett meg litt lei av å ikke ha mulighet til å lese ut feilkoder å ikke kunne gjøre små justeringer selv.

 

vurderer med andre ord datasprut.

 

Er det noen merker som egner seg bedre enn andre på cosworth? Ønsker å bruke orginale sensorer så langt det er mulig.

Jeg har også behov for ei motorstyring som takler 8 dyser.

 

Har tenkt litt på Nira, da vi har en leverandør her i Trondheim som kan ta justering osv.

 

Noen innspill?

Det tror jeg på.

Når du har en lokal forhandler for ett så godt sprut som Nira så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet.

Dette er f.eks noe jeg synes er en fantastisk nyttig finesse: http://www.niramotorsport.com/index.php?thepage=products&lang=swe&subpage=i3-egtc

Når eksostemp. blir kritisk høy reduserer sprutet ladetrykket og derfor all morroa. Dette vil nok i praksis overbevise selv den mest ihuga høykomp. + turbo + pumpebensin entusiasten om at vedkommende er på ville veier. B) ;)

 

Om du derimot SKAL kjøre 4 gasspjeld, da er det Petctel T6 og en tilhørende svært omfattende og kompetent mapping som gjelder.

 

Ett lite tips. Autronic var så misfornøyd med alle lufttempsensorer på markedet at de følte seg nødt til å ta frem sin egen. Anbefaler derfor at du ikke insisterer på å beholde den originale lufttempsensoren, men oppgraderer til det Nira eller Autronic anbefaler. :)

På helt generelt grunnlag er Escos T25 reim/triggerhjulet/fasesensor å foretrekker da det spesielle Sierra hjulet ikke alltid er kompatibelt med ett universalsprut. Ettermarkeds lettvektsutgave av reimhjulet anbefales.

http://www.niramotorsport.com/tunerscontent/crank_sensor.pdf

http://www.niramotorsport.com/tunerscontent/cam_sensor.pdf

Kan nevne at Haltech Sport støtter, bland mye annet, også det originale Sierra Cosworth triggermønsteret.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

MS3X, altså Megasquirt3. Da kjører du på alle orginale sensorer. 8+2 dysedrivere, og 8+1 tenningsutganger. IAW Weber-Marelli triggermønstret støttes direkte, så verken reimhjul eller triggertapper i fordeler trenger å moddes. SD minnekort for logging av diverse saker, bla feilkoder på triggere. Driver fint orginal tomgangsmotor, og kan fint styre en ladetrykksolonid. Sprutet inneholder også sikkerhetsfunksjoner som man kan justere til å gripe inn vist AFR blir for mager og/eller eksosgasstemperatur blir for høy.

4D mapping med både tps og mapsensor som belastningskilder er allerede mulig, men ITB funksjonen som er mer egnet for bruk med 4 gasspjeld vil bli vidreutviklet for bruk i lag med ladetrykk.

Jeg kan fortsette lista med muligheter, men orker ikke akurat nå :P

Sprutet er enda rimelig nytt, og prosessor langt fra fult utnyttet, så flere funksjoner vil komme etterhvert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

MS3X, altså Megasquirt3. Da kjører du på alle orginale sensorer. 8+2 dysedrivere, og 8+1 tenningsutganger. IAW Weber-Marelli triggermønstret støttes direkte, så verken reimhjul eller triggertapper i fordeler trenger å moddes. SD minnekort for logging av diverse saker, bla feilkoder på triggere. Driver fint orginal tomgangsmotor, og kan fint styre en ladetrykksolonid. Sprutet inneholder også sikkerhetsfunksjoner som man kan justere til å gripe inn vist AFR blir for mager og/eller eksosgasstemperatur blir for høy.

4D mapping med både tps og mapsensor som belastningskilder er allerede mulig, men ITB funksjonen som er mer egnet for bruk med 4 gasspjeld vil bli vidreutviklet for bruk i lag med ladetrykk.

Jeg kan fortsette lista med muligheter, men orker ikke akurat nå :P

Sprutet er enda rimelig nytt, og prosessor langt fra fult utnyttet, så flere funksjoner vil komme etterhvert.

MS er for NAV klienter og tunere ler seg ihjel når du spør om hjelp til driten.

Link to comment
Share on other sites

MS er for NAV klienter og tunere ler seg ihjel når du spør om hjelp til driten.

 

:lol:

 

ViPec er mye brukt på cosworth. Veldig enkelt og mappe og et godt sprut. Skal være kompatibelt med alle originale sensorer.

 

Men det er som regel best å høre med den som skal mappe hva han foretrekker da du nok vil få best resultat. Regner med det er ES Tuning du mener, de er vel rimelig god på Nira

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

MS er for NAV klienter og tunere ler seg ihjel når du spør om hjelp til driten.

 

Bare dritt når Nav klientene kjører ræva av deg :

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/66031-varldens-starkaste-29-12v-cologne/

 

 

Mener ikke at Mr. Skog her er Nav klient , men han bruker billigste sort av MS , og du skal jaggu henge i stroppen for å følge den Caprin'!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

MS er for NAV klienter og tunere ler seg ihjel når du spør om hjelp til driten.

 

:lol: Det sier jo ikke bare litt om seriøsiteten til de tunerene du kjenner til. Du er mest sansynlig ikke klar over det, men hos våre naboer på østsiden av landsgrensa har de begynt å få opp øynene for MS3 til motorsport bruk :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Synes det er bra av tunerene å styre klar av produkter de ikke kan gå gode for. Slik som når jeg jobbet som serviceelektriker monterte jeg ikke materiell som folk hadde kjøpt på Biltema.

Svenskene er NAVklienter, de som ikke jobber i Norge.

Link to comment
Share on other sites

nira i3 koster snaue 900 svenske kroner.

Vet ikke hva ms3 kommer seg på, sikker ikke så mange tusenlapper i forskjell.

Og da har vi somsagt en guru bare en piss lengde unna..

 

Jeg skall kjøpe nira vertfall ;)

 

edit:9000 ;) ikke 900

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

nira i3 koster snaue 900 svenske kroner.

Vet ikke hva ms3 kommer seg på, sikker ikke så mange tusenlapper i forskjell.

Og da har vi somsagt en guru bare en piss lengde unna..

 

Jeg skall kjøpe nira vertfall ;)

 

edit:9000 ;) ikke 900

 

Hvis denne passer sammen med cosworth sensorer , er det ikke mye å lure på nei , serlig med habile Nira forhandlere/mappere i nærheten.

 

At ingen seriøse tunere vil ha noe med MS å gjøre er bare tull!

Volden mapper MS , og jeg kan ikke huske at noen har beskrevet han som noe annet enn seriøs.

 

Bare å spørre Anders med Capri'n , eller se i prosjekttråden hans, hvis du vil ha referanse .

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Når man eier og driver et firma så er vel den største interessen å tjene penger. Sånn er det bare.

Nå som flere og flere av de litt mere seriøse bilene kjører MS, så er disse også noe som en hver seriøs tuner bør ta på seg å mappe. Hvis man er så sær at man ikke vil innse at dette er en del av framtiden, og isteden bare le av en potensiell kunde, så er det bare å sitte å glo på hopprenn el noe på TV når konkurenten soper inn penger på den samme kunden.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Vet om en del tilfeller her i landet der folk har spurt en tuner om hjelp til tuning av ett spesifikk sprut, hvilket sprut kan være det samme, bare den aktuelle tuneren ikke er forhandler av dette. Vidre bruker tuneren lang tid på å prøve selge ett sprut til den potensielle kunden, som kunden ikke har behov for, og tuneren fortsetter å snakke bare dritt om alt annen en det han selv selger. Potensiell kunde blir lei av å høre på dette og avslutter samtalen med ett dårlig intrykk av tuneren. Den potensielle kunden drar heller til en mer seriøs tuner, en annen plass i landet eller i ett av nabolandene.

Jeg er ukentlig i kontakt med folk som har forskjellige spørsmål om datasprut, får både PM og mail her på forumet, andre forum, og mail. Dette er ikke bare snakk om MS, men også andre forskjellige sprut. Enkelte historier gjenntar seg desverre :glare: Har heldigvis kommet litt i kontakt med en svensk tuner som ikke er ute etter å gjøre seg feit på å selge datsprut av bare ett merke, men hjelper villig folk med alle typer sprut. Dette kaller jeg god kundeservice, og derfor kjører flere flere timer ekstra for å dra dit istedenfor tunere som holder til nærmere.

 

nira i3 koster snaue 900 svenske kroner.

Vet ikke hva ms3 kommer seg på, sikker ikke så mange tusenlapper i forskjell.

Og da har vi somsagt en guru bare en piss lengde unna..

 

Jeg skall kjøpe nira vertfall ;)

 

edit:9000 ;) ikke 900

Jeg var faktisk ikke klar over att Nira hadde soppas billig sprut. Den prisen blir ikke ulik MS3. Sist jeg bestilte MS3 ble prisen rett i underkant av 8000,- for MS3X med kabelmatter, bbl, sensorer, triggerhjul, litt ekstra skjermaledning og diverse kontakter.

Men hvordan fuksjonene på den Niraen stiller seg i forhold til MS3Xen vet jeg ikke.

Jeg har ikke vært borti Nira selv, men jeg har hørt mer pent enn stygt om de :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk ikke klar over att Nira hadde soppas billig sprut. Den prisen blir ikke ulik MS3. Sist jeg bestilte MS3 ble prisen rett i underkant av 8000,- for MS3X med kabelmatter, bbl, sensorer, triggerhjul, litt ekstra skjermaledning og diverse kontakter.

 

ved å kjøpe Nira til 9lapper. hva får man med da? :rolleyes: Tviler man får med bbl,sensorer og triggerhjul osv.

Link to comment
Share on other sites

Den Nira utgaven til 9 lapper er utgått. Es tunning her i Trondheim venter ny utgave av nira utpå nyåret. Den billigste utgaven kostet 15 000 og den dyreste 25 000,-

Dette har jeg fått bekreftet fra ES no nylig.

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt mer sansynlig ut ja :)

ved å kjøpe Nira til 9lapper. hva får man med da? :rolleyes: Tviler man får med bbl,sensorer og triggerhjul osv.

Når du nevner det så høres det nesten litt for godt ut til å være sant :P Det skal sies at triggersensor ble handlet utenom, så kostnaden medregnet den ble litt over 8K. Om jeg skulle bestilt det i dag hadde jeg selvsagt handlet med en av hallgiverne fra DIYautotune.

 

Hva med haltech E11 ?

 

Selges forsatt det?

Eller er det ett ur-gammalt utgått sprut?

Haltech E11v2 er ett kraftig og bra sprut. Såvidt jeg vet er dette utgått. Om du enda finner ett nytt til salgs så er det sansynligvis ett som har tilbrakt lang tid på lager.

Selve sprutet ser jeg ingenting galt med. Men tuningsoftware måler seg ikke med mer moderne sprut. Sammenligner man der så blir det for tungvint og tidskrevende. Men Haltech har nyere sprut der brukervennligheten i tuningsoftware er vektlagt mye høyere :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den Nira utgaven til 9 lapper er utgått. Es tunning her i Trondheim venter ny utgave av nira utpå nyåret. Den billigste utgaven kostet 15 000 og den dyreste 25 000,-

Dette har jeg fått bekreftet fra ES no nylig.

 

Mvh Tom.

Siden de nyeste Haltech støtter Sierra Cosworth triggermønsteret direkte så kan vel denne sjekkes?: http://qwt.no/platinum_sport_1000/P_10250

 

Haltech E11v2 er ett kraftig og bra sprut. Såvidt jeg vet er dette utgått.

Haltch E-serien er utgått og erstattet med PLATIMUN SPORT serien og "Entry level" PLATINUM SPRINT serien.

http://qwt.no/platinum_sprint_500/P_10954

http://qwt.no/platinum_sport_1000/P_10250

http://qwt.no/platinum_sport_2000/P_10249

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...