Jump to content

FCN - hva må gjøres for at vi skal bli bedre?


Stian MH

Recommended Posts

Som gjest får jeg vell ytre et par ord her rundt det som får meg til å betale for et fullverdig medlemskap.

 

Ang. diskusjonen rundt dette med banekjøring så kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være problem å dele opp folket i puljer. Det må da være mye sikrere og ikke minst mer innbydendes at ekstrem-bila for kjøre i ei pulje, mens de mer moderate og standardtbilene får kose seg i ei pulje. Om det ikke skulle være nok deltagelse av de to sistnevnte til å splitte disse opp igjen i hver sin pulje?

 

Bare i tråden her vises det litt feil holdninger i forhold til hva jeg forventer å se i en merkeklubb.

Når jeg entrer et forum, uavhengig om dette gjelder for lada, bmw eller ford så forventer jeg at disse som er her inne er en trivelig gjeng som respekterer hverandre og aksepterer det at man har forskjellig smak på de forskjellige bilene. En ekte entusiast vil uansett legge ned masse penger i bilen uavhengig om det er å bodtrimme en værsting-cossie eller å få til et mer friskt og stilfult utseende på en ellers så trist og grå familiebil. Og en merkeklubb vil samle alle under vingene sine så vi som Ford-glade/gale kan samles en plass for å skryte, dele erfaringer og, ikke minst det jeg ser som viktigst, samles på mindre og større arrangement og få nye venner, kose oss med likesinnede for å få inspirasjon, gleden av oppmerksomheten rundt bilen(e) våres osv.. osv..

 

Bare det at man får en hyggelig velkomst, en opplevelse av at de fleste på forumet er hyggelige og hjelpsomme er alene en god nok grunn for min del å støtte en klubb. Treff og lignende er vell mer en gode jeg forventer at blir arrangert og at jeg kan kunne delta på dette for å bli litt mer kjent med folket bak nickene

Ellers av andre goder jeg forventer meg etter jeg har betalt er vel gjerne noen helt ok rabatt avtaler hos forskjellige butikker. Og her er det jo snakk om alt i fra de som selger original deler til de som selger vaskeprodukter.

 

Sånn jeg og har skjønt det så har det vært størst fokus på å få til treff på bane, noe som for all del dere må fortsette med, men hadde det ikke vært kjekt å kunne samlet seg på en større plass for rett og sett å vist frem bilene våres og? Gjerne kombiner dette med banekjøring. Vil tro at flere vil ha en grunn til å delta da.

 

 

Hadde det vært en god idé for en regionsleder og prøvd å funnet folk som kunne sittet med en lignendes stilling, eneste rundt et og et fylke? En fylkesleder eller noe i den duren? Jeg vil tro at det da er lettere å arrangere små lokale treff for å både rekruttere nye folk og holde sveisen som binder sammen de gamle fri for rust.

 

edit: Glemte litt i farta.

Edited by Hansien
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mange gode ide`er som kommer her :)

Og la nå folk komme med sine meninger, uten at det må kveruleres i det minste ting ikke alle er enige i.

Så vil flest mulig dele sine meninger her :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hansien: Mye konstruktive og gode poenger/forslag.

Jeg er jo en stor tilhenger av banetreffene, og likte det du sier om å dele opp i flere heat. Burde og hatt en 1/2 time-time med familiekjøring hvor det er kosekjøring med kjærring og unger, alla det bmwccn har/hadde. Så kan man ellers ha to grupper, hvor deltagerene selv kan påvirke hvilken gruppe de vil havne i, avhengig av redskap og tanker om egne ferdigheter.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Klubben arrangerer mange bane treff, hvor folk kan komme å kjøre på bane. Til nå er det i hovedsak dette klubben har arrangert. På disse treffene er det naturlig nok de med heftiest bil som det er flest av, og en stakkar med en orginal motorisert Ford Fiesta eller kanskje en Focus C-max vil kvie seg lenge for å kjøre sin bil ut på bana. Jeg er klar over att track days treffene er åpne for alle, men folk synes ikke det er noe kult å kjøre en normal 1,8L på bande mot en turbo Coswort. Derrimot har kanskje denne normale 1,8L bilen påmontert noen breie felger og ett fint senkesett, og opplevelsen av bane kjøring ville vært ganske spennende, også for denne bileieren. Den tørr bare rett og slett ikke møte opp.

 

Det er jo akkurat denne holdningen som er problemet med at folk ikke vil kjøre på bane!

At folk tror at man må ha noe rått for å ta seg en tur på banen.. Helt bak mål etter min mening.

Eneste bilen jeg hadde for hånd på FCN-treffet på Våler i 2010 var en Sierra 2.0L ohc.

Kjørte over fjellet, kjørte mye på banen den dagen og kjørte hjem igjen.

Det å kjøre en motorsvak bil på banen en hel dag og kun kjøre sporvalg, er en genial måte å lære seg banen på.

Noe man ikke får gjort når man kjører bil med mye effekt og er ute etter å herje.

Dette må folk forstå og heller nytte seg av anledningen til å få seg kjempegod banetrening.

Folk må ikke ta seg så forbaska seriøst og være redd for å drite seg ut.

Man kjører med det man har, og har det ikke mer kjekt enn det man tør å ha det selv.

 

Forøvrig et godt forslag her om å ha puljekjøring for uerfarne sjåfører, damer som har lyst til å prøve etc. :)

 

DSC_9490.jpg

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke det at man har motorsvak bil, men heller det at man frykter at man blir uglesett når man er et "hinder" ute på banen for de med litt mer motor. Men dette løser seg fint om man deler opp i puljer.

 

@A.Nilsen: Ingen dum idé det heller å la kone og barn få smaken på hobbyen sin!

Edited by Hansien
Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke det at man har motorsvak bil, men heller det at man frykter at man blir uglesett når man er et "hinder" ute på banen for de med litt mer motor. Men dette løser seg fint om man deler opp i puljer.

 

@A.Nilsen: Ingen dum idé det heller å la kone og barn få smaken på hobbyen sin!

 

Dette er ikke et problem så sant man følger banereglene og tar hensyn til andre ute på banen :)

Men ja, dette kan jo løse seg viss det blir delt opp litt i puljer.

Men jeg er sikker på at det kan gå fint å ha alle typer biler på banen samtidig og alle kan ha det kjekt,

så sant hver og en tar hensyn til andre.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hvor mange med en C-max eller en lat 1,8l Focus har tenkt tanken på å kjøre disse bilene på banen? max 0,4% av alle C-max eiere tenker jeg, og max 0,5% av alle 1,8l Focus eiere. Derfor er det jo så få av disse bilene på treff. Virker som du tror det sitter titalls av karer med C-maxer etc. som skulle ønske å kjøre på bane

Hrrmmf.... Jeg valgte ut C-max og Focus som ett eksempel. Jeg kunne selvfølgelig benyttet Mondeo i stede men siden jeg er Mondeo entusiast så valgte jeg bevist å ikke benytte mondeo for å slippe å bli plassert i bås.

 

Og for å være helt erlig så tror jeg det er langt flere enn du tror som kunne tenke seg å kjøre familie tralla på bane. Ta en titt på alle ungene som er med på gatebil og er kjempe interissert hvert år. Tror du ikke disse ville syntes det var utrolig stas å kunne kjøre rundt på bana. Unger bryr seg ikke om hvordan bil de sitter inne i på ei bane. De får være med å kjøre de. Hastigheten er heller ikke så høy, men svingene er litt krappere.

 

Det er jo ikke til å komme bort ifra att Ford alltid har hatt noen av de beste kjøreegenskapene i sin klasse. Uansett modell. Hvorfor diskriminere disse fra å delta.

 

Og ja. Forresten så triller det jo sinnsykt mye Mondeoer helt fra 1994 og oppover som er typiske ungdomsbiler. Den største motoren mondeo ble levert med er jo V6 utgaven, og den finnes det ikke mange av, ergo triller flest rundt med maks 136 utslitte hester under panseret. Tror disse små fartskåte ungdommene kunne stor kost seg, om de bare fikk kjøre sammen med andre biler med omtrent samme forutsettningene.

 

Det er jo akkurat denne holdningen som er problemet med at folk ikke vil kjøre på bane!

At folk tror at man må ha noe rått for å ta seg en tur på banen.. Helt bak mål etter min mening.

Godt du klarte å få frem poenget mitt. For jeg ser jeg klarte å rote det bort i ett alt for langt innlegg.

 

Takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Godt du klarte å få frem poenget mitt. For jeg ser jeg klarte å rote det bort i ett alt for langt innlegg.

 

Takk! :D

 

;)

 

Er meget opphengt i å få folk til å forandre mening om dette temaet, for det er akkurat desse holdningene som

gjør at folk står på siden av banen og har lyst til å kjøre, mens bilen deres står ute på parkeringsplassen...

Fordi de har en feiloppfatning om hva som må til for å kjøre på bane.

 

Er ingenting som er kjekkere enn å kjøre raskere rundt en banen i en bil folk betrakter som en underdog ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg og har skjønt det så har det vært størst fokus på å få til treff på bane, noe som for all del dere må fortsette med, men hadde det ikke vært kjekt å kunne samlet seg på en større plass for rett og sett å vist frem bilene våres og? Gjerne kombiner dette med banekjøring. Vil tro at flere vil ha en grunn til å delta da.

 

jeg fåreslo en gang et type treff hvor man kunne møtes på en mcdonalds/parkeringsplass etc. å vise fram bila sine, for så å ta en liten cruising/show off i nærheten. respons jeg fikk for sånt no var at det var harry.

 

hordaland cosworth club hadde jo et sånt treff, så jo helt genialt ut! det var riktignok bare cosworther, men klart at mange Forder/Cosworther trekker litt oppmerksomhet. er jo positivt for klubben samtidig som det er morro å vise fram litt. må ikke nødvendigvis være banetreff, selvom jeg liker det best.

 

Hrrmmf.... Jeg valgte ut C-max og Focus som ett eksempel. Jeg kunne selvfølgelig benyttet Mondeo i stede men siden jeg er Mondeo entusiast så valgte jeg bevist å ikke benytte mondeo for å slippe å bli plassert i bås.

 

Og for å være helt erlig så tror jeg det er langt flere enn du tror som kunne tenke seg å kjøre familie tralla på bane. Ta en titt på alle ungene som er med på gatebil og er kjempe interissert hvert år. Tror du ikke disse ville syntes det var utrolig stas å kunne kjøre rundt på bana. Unger bryr seg ikke om hvordan bil de sitter inne i på ei bane. De får være med å kjøre de. Hastigheten er heller ikke så høy, men svingene er litt krappere.

 

Det er jo ikke til å komme bort ifra att Ford alltid har hatt noen av de beste kjøreegenskapene i sin klasse. Uansett modell. Hvorfor diskriminere disse fra å delta.

 

Og ja. Forresten så triller det jo sinnsykt mye Mondeoer helt fra 1994 og oppover som er typiske ungdomsbiler. Den største motoren mondeo ble levert med er jo V6 utgaven, og den finnes det ikke mange av, ergo triller flest rundt med maks 136 utslitte hester under panseret. Tror disse små fartskåte ungdommene kunne stor kost seg, om de bare fikk kjøre sammen med andre biler med omtrent samme forutsettningene.

 

skjønner ikke helt den med ungene på gatebil? snakker du om små barn? hvem har nekta dem å sitte på?

 

hvem har "diskriminert" noen fra å være med? har du ordlagt deg litt rart, eller er det jeg som ikke forstår helt riktig?

 

Et godt eksempel på det Escort rst wrc snakker om her, er de som kjørte time ut og time inn på Jamtvedt Ford treffet i fjor, med en Transit på meget vått føre. Kjempe greier for å lære seg en bane

 

som jeg skjønte det så kjørte han for å få nok runder til lisens. men helt klart med på poenget ditt!

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Kan da virkelig ikke skjønne hva som er harry med å samles på en parkeringsplass og ta en cruiserunde for å vise frem bilen, og klubben, i de forskjellige nærmiljøene..

Kanskje noen inne her på ingen måte vil assosieres med rånere? Skulle det være et problem så får vell disse la være å møte opp.

Edited by Hansien
Link to comment
Share on other sites

Så en rask oppsummering

 

1. Åpne salgsdelen for alle

 

2. Forhandle frem til gode avtaler, inkludert forsikring?

 

3. Flere treff, store og små, for store og små

 

4. Få igang månedens bil igjen, og konkurranser.

 

5. Ved kjøring på bane, ha puljer så uerfarne og/eller folk som ikke vil kjøre med værstinggutta kan få prøve litt.

 

 

Jeg personlig mener jo at der burde jo ikke være noe i veien for at FCN kan forbedre seg ved å lytte, samt at vi må etterkomme med noe. VACN har jo klart dette, hvorfor skal ikke vi få det til:-) ford er da enda mer spennede å kjøre enn vw, og ford har jo en bedre cv med morsomme biler:-)

 

Jeg ser gjerne at flere kommer med forslag og innspill. Og husk, hold det på et seriøst nivå.

Edited by EscortStian

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Legge til dette punktet:

5. Ved kjøring på bane, ha puljer så uerfarne og/eller folk som ikke vil kjøre med værstinggutta kan få prøve litt.

Nå har jo ikke alle sagt sin mening rundt dette forslaget, men de fleste virket positive

 

edit: Kanskje de med erfaring kan stille seg villige til å være kjørelærere for de uerfarne?

Edited by Hansien
Link to comment
Share on other sites

Enig på alle punkter, men med edit på 5ern.

Arrangere banetreff, enten alene eller med andre merkeklubber eller som ifjor med Jamtvedt.

Når det er i boks deles kjøringen opp i to puljer, samt en time(?) midt på dagen med familiekjøring. Tror det hadde blitt bra, og fått flere med på arrangementet = penger i kassa.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke helt den med ungene på gatebil? snakker du om små barn? hvem har nekta dem å sitte på?

 

hvem har "diskriminert" noen fra å være med? har du ordlagt deg litt rart, eller er det jeg som ikke forstår helt riktig?

Mener att om en får frem budskapet om att alle biler kan delta vil flere av barna få muligheten til å få oppleve å kjøre på bane. Er ikke alle som kjenner noen som har en bane bil.

 

Diskriminert var ett dårlig ord, men hvis vi tenker slik att det ruller masse Ford rundt omkring på veiene som aldri får utnyttet sitt fulle potensiale. I mine øyne er kjøreegenskapene ett salgsargument for Ford som sjelden blir nevnt. Og de oppleves best på en bane.

Link to comment
Share on other sites

Kan da virkelig ikke skjønne hva som er harry med å samles på en parkeringsplass og ta en cruiserunde for å vise frem bilen, og klubben, i de forskjellige nærmiljøene..

Kanskje noen inne her på ingen måte vil assosieres med rånere? Skulle det være et problem så får vell disse la være å møte opp.

 

Fra en av avd midt-norge sine "klubb treff" i sommer, dette er ikke Harry men kunst spørr du meg :wub:

 

1505201163811111.jpg

IMG_6724-1.jpg

IMG_6725.jpg

 

Skulle gjerne sett flere slike treff-bilder fra rundt om i Norge, av mondeoer, Sierra, Focus, Taunus, osv.

 

Kan noen i styret svare på om pengesekken skal åpnes i 2012? Slike at lokale klubb aktiviteter kan få støtte?

Dette er jeg overbevist om at er rette måten for å fått gitt klubben et ordentlig løft.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat denne holdningen som er problemet med at folk ikke vil kjøre på bane!

At folk tror at man må ha noe rått for å ta seg en tur på banen.. Helt bak mål etter min mening.

Eneste bilen jeg hadde for hånd på FCN-treffet på Våler i 2010 var en Sierra 2.0L ohc.

Kjørte over fjellet, kjørte mye på banen den dagen og kjørte hjem igjen.

Det å kjøre en motorsvak bil på banen en hel dag og kun kjøre sporvalg, er en genial måte å lære seg banen på.

Noe man ikke får gjort når man kjører bil med mye effekt og er ute etter å herje.

Dette må folk forstå og heller nytte seg av anledningen til å få seg kjempegod banetrening.

Folk må ikke ta seg så forbaska seriøst og være redd for å drite seg ut.

Man kjører med det man har, og har det ikke mer kjekt enn det man tør å ha det selv.

 

 

helt enig.. du kjørte foresten fra min helt org dohc, som ikke orket å spenne til tross av syltynne bakdekk :lol:

 

men det viktikste er jo helt klart å ha det morro.. å det hadde vi MASSE av ^_^

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut alle 5 punkter :-)

Selv har jeg enda ikke kjørt på bane og gruer meg litt til den dagen kommer. :-P

 

De har samme opplegg på motorsykkel, der det er delt opp i fargegrupper på hvor erfaren du er :-)

 

Har litt lyst å nevne dette med region Vest (Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland)

jeg som holder til i MogR føler meg mer knyttet til midtnorge pågrunn av lettere adkomst/bedre veier til f.eks tr.heim

 

Vet ikke hva andre mener om dette eller om det har noe betydning om det blir forandret?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo akkurat denne holdningen som er problemet med at folk ikke vil kjøre på bane!

At folk tror at man må ha noe rått for å ta seg en tur på banen.. Helt bak mål etter min mening.

Eneste bilen jeg hadde for hånd på FCN-treffet på Våler i 2010 var en Sierra 2.0L ohc.

Absolutt ett veldig viktig poeng når det gjelder banetreff. Personlig er mine beste bilopplevelser banekjøring på ACR med motorsvak Sierra på 100-130 hk :D Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det var morsommere enn å kjøre cosworthen på bane, og også grunn til at første Sierraen jeg kjørte å bane faktisk tilbakela ca 1000km på banen på ei helg, og totalt over 2000km de gangene den fikk tynt seg.

Mer fokus på de med vanlige motorsvake familebiler er absolutt noe vi bør bli flinkere ved forskjellige banetreff :)

 

edit: Kanskje de med erfaring kan stille seg villige til å være kjørelærere for de uerfarne?

Det er absolutt noe som er verdt å prøve. Om man er helt fersk på banekjøring så kan det være mange tips å hente fra de som har noen mil bak seg på sånn kjøring, og kanskje det som skal til for at flere tør prøve :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at alle er velkommen uavhengig av bosted:-)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

 

Kan noen i styret svare på om pengesekken skal åpnes i 2012? Slike at lokale klubb aktiviteter kan få støtte?

Dette er jeg overbevist om at er rette måten for å fått gitt klubben et ordentlig løft.

 

Kan noen i styret svare på dette?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

flere treff lik de på gardermoen evt bare "møter" på parkeringsplasser,peppes pizza o.l. man får sikkert grupperabatt eller noe hvis man kontakter de å sier man er xxx antall mennesker som vil spise der. dette blir veldig regionalt. å jeg trur det er lurt å satse på det. man må bare planlegge godt å i god tid.

 

Stemmer for den. Er det egentlig noen slike treff fast? Såvidt jeg har fått med meg er det et i Tønsberg på sommern?

Edited by 86Sierra

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...