Jump to content

MSD 6 tenning på Cosworth


Nitrofish

Recommended Posts

Hei allihopa!

 

Holder på med en OHC/YB-blanding, som får L6 ledningsnett og en MSD 6425 tenningsforsterker. Denne kan etter det jeg ser trigges av to ting; enten ved hjelp av den originale minusledningen på coilen, som da kommer fra den originale TFI-modulen (den lille svarte tenningsmodulen), eller ved hjelp av en magnetic pick up (type veivsensor).

 

Har søkt litt rundtomkring, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på:

-Kan man bruke signalet fra den originale veivsensoren som magnetic pick up til MSD-boksen?

-Må man ha TFI-modulen på plass for at hjernen skal gjøre jobben sin? (sett at man trigger MSD-boksen med enten den originale eller en ekstra veivsensor)

 

Er det noen som kan opplyse meg litt på dette? :D

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Hei allihopa!

 

Holder på med en OHC/YB-blanding, som får L6 ledningsnett og en MSD 6425 tenningsforsterker. Denne kan etter det jeg ser trigges av to ting; enten ved hjelp av den originale minusledningen på coilen, som da kommer fra den originale TFI-modulen (den lille svarte tenningsmodulen), eller ved hjelp av en magnetic pick up (type veivsensor).

 

Har søkt litt rundtomkring, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på:

-Kan man bruke signalet fra den originale veivsensoren som magnetic pick up til MSD-boksen?

-Må man ha TFI-modulen på plass for at hjernen skal gjøre jobben sin? (sett at man trigger MSD-boksen med enten den originale eller en ekstra veivsensor)

 

Er det noen som kan opplyse meg litt på dette? :D

Hei.

 

Veivsensoren vil trigge MSD boksen helt fint, men du kan likevel IKKE bruke den. Grunnene er at for det første at du får feil tenningstidspunkt og dernest ingen tenningskurve, men fast tenning.

 

Denne inngangen er beregnet til å koble direkte til fordelere med Magnetic trigger som f.eks Fords sine gode gamle OHC og V6 Duraspark fordelere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har det noe for seg med ei slik oppgradering av tenning på en mildt na-trimma OHC, eller er det kun waste of money?

 

Sliter med dårlig gange, så tenkte å eliminere gnistproblemer.

Folk er uenig om dette, men jeg mener at en slik Amerikansk tenningsboks og coil er verd å vurdere.

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

På turbobiler slipper man å dunke sammen pluggåpningen og på en mildt trimmet motor som din kan man øke pluggåpningen mye for lettere start og lavere bensinforbruk. Pluggene soter ikke så lett ned heller pga kraftig gnist.

 

Videre er det slik at utvalget i tennplugger til OHC motoren er ganske begrenset og derfor er en slik oppgradering av tenningsanlegget av enda større betydning for OHC enn for andre motorer.

Disse adapterene for å montere tynnere tennplugger er ikke min greie.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjekk den med turtalls-sperre au. Spørs om det ikke blir en sånn så har man noe som fungerer godt.

Det vil være ett godt valg. De fleste velger nok MSD uten å tenke seg om, men ditt valg er bedre.

Når det er sagt så finnes det også andre gode, men rimeligere alternativer fra Accel, Crane, Mallory og Summit også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Veivsensoren vil trigge MSD boksen helt fint, men du kan likevel IKKE bruke den. Grunnene er at for det første at du får feil tenningstidspunkt og dernest ingen tenningskurve, men fast tenning.

 

Denne inngangen er beregnet til å koble direkte til fordelere med Magnetic trigger som f.eks Fords sine gode gamle OHC og V6 Duraspark fordelere.

 

 

Hei, har visst uforskammet nok glemt å takke for svar, men bedre sent enn aldri; takk for svar!

Dette med tenningskurva tenkte jeg ikke på i det hele tatt gitt :D

 

Men da kommer oppfølgingsspørsmålet, trenger denne tenningsmodulen en kjøle"ribbe", heatsink eller hva du vil kalle det? Ser ut som den skal sitte på noe som absorberer varme?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Hei, har visst uforskammet nok glemt å takke for svar, men bedre sent enn aldri; takk for svar!

Dette med tenningskurva tenkte jeg ikke på i det hele tatt gitt :D

 

Men da kommer oppfølgingsspørsmålet, trenger denne tenningsmodulen en kjøle"ribbe", heatsink eller hva du vil kalle det? Ser ut som den skal sitte på noe som absorberer varme?

Værsågod. :)

 

Nei, MSD boksen har stort nok arealet til at det kjøler tilstrekkelig godt hvis den plassere en plass hvor den får noe kjøleluft. Den bør derfor ikke monteres inne i bilen slik noen gjør.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

:)

Ja, ok, MSD-boksen er vel grei, den er plassert i motorrommet der batteriet satt en gang, og får vel en vegg mellom seg og strålevarmen fra turbo/grenrør, så håper dette er bra nok. Får eventuelt vurdere en vifte på den...

Jeg tenkte egentlig på denne lille svarte originale tenningsmodulen, den har en blank flate på baksiden, som ser ut som kontaktflate til en brakett med kjølefunksjon på et vis. Den originale braketten har jeg ikke, så må isåfall lage en, hvis det er viktig å få kjøling på denne?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

:)

Ja, ok, MSD-boksen er vel grei, den er plassert i motorrommet der batteriet satt en gang, og får vel en vegg mellom seg og strålevarmen fra turbo/grenrør, så håper dette er bra nok. Får eventuelt vurdere en vifte på den...

Jeg tenkte egentlig på denne lille svarte originale tenningsmodulen, den har en blank flate på baksiden, som ser ut som kontaktflate til en brakett med kjølefunksjon på et vis. Den originale braketten har jeg ikke, så må isåfall lage en, hvis det er viktig å få kjøling på denne?

Det er sikkert noen som går i fistel nå, men beste plasseringen av CDI bokser er faktisk fremfor radiatoren hvor den får maksimal kjøling. Jo kaldere komponentene i hele tenningsanlegget går, jo bedre funker det.

Den originale tenningsmodulen bør monteres på en aluplate slik at den blir avkjølt. Det er slik at jo mer strømkrevende og kraftig coil man kjører, jo varmere blir denne tenningsmodulen.

 

I ditt tilfelle skal tenningsmodulen bare drive MSD boksen og denne trekker nesten ikke strøm fra tenningsmodulen i det hele tatt. (Det er derfor noen må montere tach adapter for å drive originalturtelleren.)

Helt original kjøling er derfor mer enn godt nok i ditt tilfelle. En 8 mm tykk aluplate som er dobbelt så stor som modulen er tilstrekkelig, men det er INGEN ulemper med å bruke en større plate hvis du har plass.

 

Det må anbefales at du jorder denne platen selv om det ikke er nødvendig.

 

Det anbefales også å bruke en spesiell elektro grease mellom modul og aluplate samt på alle høyspentkontaktene inkl. tennpluggene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen som går i fistel nå, men beste plasseringen av CDI bokser er faktisk fremfor radiatoren hvor den får maksimal kjøling. Jo kaldere komponentene i hele tenningsanlegget går, jo bedre funker det.

Den originale tenningsmodulen bør monteres på en aluplate slik at den blir avkjølt. Det er slik at jo mer strømkrevende og kraftig coil man kjører, jo varmere blir denne tenningsmodulen.

 

I ditt tilfelle skal tenningsmodulen bare drive MSD boksen og denne trekker nesten ikke strøm fra tenningsmodulen i det hele tatt. (Det er derfor noen må montere tach adapter for å drive originalturtelleren.)

Helt original kjøling er derfor mer enn godt nok i ditt tilfelle. En 8 mm tykk aluplate som er dobbelt så stor som modulen er tilstrekkelig, men det er INGEN ulemper med å bruke en større plate hvis du har plass.

 

Det må anbefales at du jorder denne platen selv om det ikke er nødvendig.

 

Det anbefales også å bruke en spesiell elektro grease mellom modul og aluplate samt på alle høyspentkontaktene inkl. tennpluggene.

 

Helt enig, som alle andre forsterkere, mest mulig kjøling, og desto mer stabil kjølingen er, jo bedre funker det, og levetiden går jo også opp.. For min del var det frykten for fuktighet og spenningsfall, og forsåvidt plassmangel, som gjorde at MSD-boksen ble der den ble.

 

Ja, riktig, da skulle det vel holde med en relativt liten plate, eventuelt har jeg tenkt på å rett og slett skru den lille modulen i en CPU-kjøleribbe fra PC, den har jo stort areal, og tar liten plass.

 

Mener du en elektrisk ledningspasta er viktigere enn termisk ledningspasta mellom modulen og heatsinken?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Denne som SierraCL linker til, er det dette som er det beste valget i denne klassen viss man skal ha seg en god coil og en tenningsforsterker på Cosworth?

 

Her er en link som fungerer btw :)

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg klar til å bestille denne;

http://www.summitrac.../CRN-6000-6445/

 

Er det noe monteringseffekter eller lignende jeg må ta med i samme slengen?

Kult. Bra for deg. :)

 

Det eneste, hvis de sender det samtidig, må være dette:

http://www.summitracing.com/parts/LCT-37534/

 

Denne som SierraCL linker til, er det dette som er det beste valget i denne klassen viss man skal ha seg en god coil og en tenningsforsterker på Cosworth?

 

Her er en link som fungerer btw :)

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

Det er det nok forskjellige meninger om, men jeg mener at dette systemet er det nest beste.

Jeg mener at Accel PRO7 inkl. PRO7 coilen er suverent best fordi gnisten er "levende" og varierer i 3 steg med motorens behov.

 

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75609/10002/-1

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75608/10002/-1

 

Helt enig, som alle andre forsterkere, mest mulig kjøling, og desto mer stabil kjølingen er, jo bedre funker det, og levetiden går jo også opp.. For min del var det frykten for fuktighet og spenningsfall, og forsåvidt plassmangel, som gjorde at MSD-boksen ble der den ble.

 

Ja, riktig, da skulle det vel holde med en relativt liten plate, eventuelt har jeg tenkt på å rett og slett skru den lille modulen i en CPU-kjøleribbe fra PC, den har jo stort areal, og tar liten plass.

 

Mener du en elektrisk ledningspasta er viktigere enn termisk ledningspasta mellom modulen og heatsinken?

Ok.

Ja fordi modulen ikke blir varm når den bare skal styre MSD boksen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mener du en elektrisk ledningspasta er viktigere enn termisk ledningspasta mellom modulen og heatsinken?

Mange termiske pastaer er ledene. Og det koster heller ikke allverden for en liten tube. Så om du går for en termisk pasta som er ledene så bør du ivertfall være sikret :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da er Crane systemet på plass.

Blir gøy å se om man merker noe forskjell :)

Ser her ja. :)

Husk å øke pluggåpningen til 1,2 mm innledningsvis.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg syns bilen går mye jevnere på tomgang med den nye tenningsforsterkern min, MSD6A. Starter utrolig lett òg. Veldig fornøyd! Drøy gnist sammenlignet med slik det er orginalt.

 

Hvilken pluggåpning bør jeg ha? Har prøvd litt forskjellig nå, men ser du nevner 1.2mm over her. Er ikke det litt mye?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns bilen går mye jevnere på tomgang med den nye tenningsforsterkern min, MSD6A. Starter utrolig lett òg. Veldig fornøyd! Drøy gnist sammenlignet med slik det er orginalt.

 

Hvilken pluggåpning bør jeg ha? Har prøvd litt forskjellig nå, men ser du nevner 1.2mm over her. Er ikke det litt mye?

Flott at du gir tilbakemelding. Mange hopper over dette når de får ett godt produkt som fungerer tilfredstillende. (For at andre ikke skal få samme fordelen kanskje?)

Det første man merker når man har kraftig gnist er at motoren starter mye lettere. Det neste man merker er jevnere tomgang.

 

Vi Europeere er ikke bortskjemt med skikkelig tenningsanlegg og må derfor knipe pluggåpningen betydelig. Du sier drøy gnist, men vær klar over at i følge MSD selv rekker ikke MSD6 til mer enn ca. 400 hk på en V8 motor, altså 200 hk på en 4 syl.

Over dette er det MSD7 som gjelder.

 

Poenget mitt er at våre "normale" pluggåpninger er ugunstig små og korrekte pluggåpninger virker da overdrevet store. Du bør helt klart teste med 1,2 mm. :)

 

Da er Crane systemet på plass.

Trur den får nok kjøling bak lampa. Må lage noe vannskjerming da selvfølgelig...

Blir gøy å se om man merker noe forskjell :)

Pga LX92 coilen (som MSD6 er for svak til å kunne drive) får dette Crane anlegget MSD6 til å se ut som stearinlysglimt i forhold til svær Blitz så hvordan gikk det med deg?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har litt plunder om dagen, så kanskje noen har tips?

Her tidlig i vinter slo motor tilbake under start slik at en ny startmotor blei regelrett knust. Blei lei og parkerte bilen.
Nå har lysta sniki seg på igjen så jeg tok ut plugger og fikk kjinnehjelp og satte tenning på øvre dødpunkt for å være sikker. Så ut til å være stabil gnist med tenningslampa. Motor starter og går som den skal, men den starter hardt. Slår igang så det rister i hele bilen.

Så det jeg lurer på er om jeg kan bruke kun coilen aleine uten den styringsboksen? Det er for å prøve bare, men coilen har kun en kontakt med strøm og jord. Signal går inn på den styringsboksen... 

Link to comment
Share on other sites

Justerte du tenninga til ød punkt? Det skal du ikke gjøre, da modul selv justerer tenninga, etter at du har satt fordeler i rett stilling med rotor på merket.

 

Ser nå at du har ohc, da blir saken annerledes

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har litt plunder om dagen, så kanskje noen har tips?

 

Her tidlig i vinter slo motor tilbake under start slik at en ny startmotor blei regelrett knust. Blei lei og parkerte bilen.

Nå har lysta sniki seg på igjen så jeg tok ut plugger og fikk kjinnehjelp og satte tenning på øvre dødpunkt for å være sikker. Så ut til å være stabil gnist med tenningslampa. Motor starter og går som den skal, men den starter hardt. Slår igang så det rister i hele bilen.

 

Så det jeg lurer på er om jeg kan bruke kun coilen aleine uten den styringsboksen? Det er for å prøve bare, men coilen har kun en kontakt med strøm og jord. Signal går inn på den styringsboksen... 

Hvis du bruker tenningspistolen når motoren kinnes, hvilken fortenning leser du av da?

Tipper at du ligger rundt 25 grader FØD og da slår motoren tilbake da det er signalet inn på CDI boksen som er for tidlig. Juster til 10 - 15 grader, men vær 100% sikker på at merkingene på reimhjulet viser sannheten.

(Det er umulig for en motor å slå tilbake med 0 grader fortenning.)  

 

LX92 coilen er èn av de kraftigste på markedet. Det er en REN CDI coil som IKKE kan brukes uten CDI boks. LX92 coilen er så kraftig at en MSD6 boks ikke klarer å drive den.

 

Hvis du forsøker å drive LX92 med en vanlig tenningsmodul så svir du modulen ganske raskt.

La merke til i mørket her at det er kraftig overslag ute og går både her og der langs de nye Magnecor pluggledningene. Det kan vel ha noe med startproblemet og gjøre? Får prøve å senke pluggåpning å se om det kan hjelpe. 

Det er såpass ja?

Da må du nok begrense pluggåpningen til noe mer normalt. Man bør være nøye når man monterer pluggledningene. Gode holdere som gir god avstand til gods er å anbefale.

 

På generelt grunnlag fusker og slurver de fleste eiere med hvordan de ligger pluggledningene fordi ett vanlig tenningsanlegg er så veikt at man ikke har særlig store problemer med overslag.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...