Jump to content

GT3071r dynopapirer?


armani

Recommended Posts

Den enorme effekten generelt?

Det er nok flere årsaker til dette, men hovedårsaken er garantert motorbyggerens omfattende erfaring.

Ingen motor er så god at man ikke klarer å forbedre ytelsene og når man har jobbet heltid med akkurat dette i 15 - 20 år, så VET man hva som skal til.

 

Man skal legge spesielt merke til at det ikke står GT3071R, men MAD spec. GT3071R.

Jeg har med selvsyn sett lignende resultater som dette med en SCS spec. GT3071R og kan med SIKKERTHET påstå at de engelske motorsport GT3071R turboene som bruker her IKKE er de samme som man kjøper hos atpturbo.com.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fant papiret fra "CossieRich" spec på passionford;

 

post-1200-13459888664_thumb.jpg

 

Ser jo lovende ut. Dette er med en hemmelig MADevelopent innsugskam.. Fortsatt originaltopp.

 

Han bremset 450 hk på BD14 og originaltopp. Jeg lurer på hvordan rullene i England stiller i forhold til de vi har her i Norge?

 

Når stemplene mine er dreid ned 1mm, kan jeg da bruke BD14? Har ikke ventillommer, og kun BD8 nå.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen da?

Det er nok mye forskjellig, men jeg kan referer én sak som viser dette tydelig.

 

Alle GT turboene MÅ gå med vannkjøling fordi det er så lite olje som fløder gjennom dem og som hjelper å kjøle dem ned, ikke sant?

 

Hvis vi ser på de amerikanske kulelagerturboene så er kulelagerholderen laget av plast. Denne vil selvsagt smelte om man kjører uten vannkjøling.

 

De engelske motorsport Gt turboene går med kulelagerholder i stål og folk har gjørt disse i åresvis uten vannkjøling og uten noen som helst problemer!!

 

En annen forskjell er at de amerikanske GT turboene hovedsaklig er beregnet solgt til eiere av riskokere som kjører høy komp, ville kammer og lader maks 1,5 BAR.

 

Engelskmennene lader som vi ser nærmer 3,0 BAR enn 1,5 BAR og trenger derfor mer effektive og solide saker. Ulempen er naturlig nok prisen.

 

En skikkelig raceturbo koster minst kr. 20 000,-

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fant papiret fra "CossieRich" spec på passionford;

Jeg lurer på hvordan rullene i England stiller i forhold til de vi har her i Norge?

 

De papirene som legges ut fra desse benkene ligger inne med et påslag på 15% fra effekt bremset på hjul.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Siden flere enn meg syntes det har blitt litt "stille og rolig" her inne så kan jeg prøve å bidra litt..

 

Tenkte kanskje jeg skulle starte en ny tråd, men overskriften passer bra til "oppsettet" jeg har brukt og det skal vel legges til at det er et par stykker i denne tråden som har vært delaktig :) 

 

Turbo er GT3071R med antisurge kompressorhus, GPA-GT luftfilter, A/R0.63 turbinhus med dobble down pipes, 4x4 innsug og eksosmanifold, RS2301/BD8 kammer, Fordelertenning med tenningsforsterker, Magnecor pluggledninger, SM4 datasprut, TKO 600 girkasse, 3.91:1 utveksling med Quife diff. 

 

200 blokk med så og si orginal innmat og 4x4 topp, 7,57 i komp.

 

Pro Alloy intercooler, radiator og turbocooler.

 

Bremset på 98 oktan.

 

 

Er veldig fornøyd, bilen er lettkjørt, en frisk gatebil som er litt brutal og faktisk ganske brukervennlig på gata.

 

Etter mange år med testing, og tre stk mappinger i Dynapack så ble resultatet slik;

 

fvVH1ie.png

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Grei momentkurve det der ja, vil tru den skyver godt :) 500nm ved 3600 rpm :P

 

Ja, men det skal jo alltid være noe. For min del var det det defekt fordelerlokk med rotor som skapte trøppel med tenningen (som er på vei til å forbedres nå).

 

Så er det ladetrykkstyring, et meget utfordrende tema, syntes jeg da. Så har gått til innkjøp av ny actuator med brakket og en EFR elektronisk ventil, planen er egentlig å flytte maks moment før 4000 o/min, som bør være mulig, ikke som nå, der jeg har maks moment på ca. 4600 o/min.

Dette avslører at noe bør forbedres :)

 

Ellers så er det meget bra, det går egentlig mer enn bra nok, det er egentlig sjåføren det står mest på ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker. Peaker nesten på 2,2 bar, men ikke før 5400 o/min :o.Har ca 2 bar ved 4000 o/min, men som sagt i post 37 så prøver jeg å utvikle ladetrykkskurven slik at den peaker før 4000 o/min.

 

Kult!. Vil du si noe om valg av kammer, innsug, eksosmanifold, intercooler, etc?

 

Hvilken komp velger du?

 

Skal det mappes på 98 oktan?

Link to comment
Share on other sites

Har bremset en ohc turbo med samme turbo (gt3071r) med et resultat på 418 hk og 490nm der lå jeg på 1.9 kg .

på cosworth motoren jeg har i en sedan bremset jeg  412hk og 520nm på 1.9 kg . org motor med bd10 kammer , 4x4 eksos og innsug , gt3071r. 

 

på den nye motoren som jeg skal ha i en 3 dørs sierra så blir det smidd innmat, comp ca 8.5 , lett portet topp , ikke handlett kammer enda , hjemmelaget grenerør ,med tial eksoshus . pace intercooler og pectel t2 motorstyring.  

 

så blir morro å se hvordan det blir.

 

Ja blir vell på shell vpower eller 95 fra yx :) 

Edited by ford-racing
  • Like 1

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper ford-racing refererer til bensinsituasjonen i bygda vår. yx har kutta ut 98okt. Kun en ubetjent shell stasjon som har 98 her nå...

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper ford-racing refererer til bensinsituasjonen i bygda vår. yx har kutta ut 98okt. Kun en ubetjent shell stasjon som har 98 her nå...

Samme her jeg bor, YX har kuttet ut 98 oktan, ikkje bra! Så nå blir det kun Shell igjen som selger noe som forhåpentligvis kan brukes.

 

Når jeg fikk vite det her for et par måneder siden ringte jeg med en gang til amcar Norge, det pågår en ganske intens kamp for å beholde et drivstoff for oss som trenger noe "litt" bedre enn 95 oktan.

Har bremset en ohc turbo med samme turbo (gt3071r) med et resultat på 418 hk og 490nm der lå jeg på 1.9 kg .

på cosworth motoren jeg har i en sedan bremset jeg  412hk og 520nm på 1.9 kg . org motor med bd10 kammer , 4x4 eksos og innsug , gt3071r. 

 

på den nye motoren som jeg skal ha i en 3 dørs sierra så blir det smidd innmat, comp ca 8.5 , lett portet topp , ikke handlett kammer enda , hjemmelaget grenerør ,med tial eksoshus . pace intercooler og pectel t2 motorstyring.  

 

så blir morro å se hvordan det blir.

 

Ja blir vell på shell vpower eller 95 fra yx :)

 

Det blir artig å høre hvordan det går, jeg foretrekker lavere komp pga elendig drivstoff, så blir spennende å høre hvordan en Cosworth presterer med 8,5 komp på pumpebensin. Uten vanninnsprut eller oktanbooster da :)

Edited by arreis 78
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper ford-racing refererer til bensinsituasjonen i bygda vår. yx har kutta ut 98okt. Kun en ubetjent shell stasjon som har 98 her nå...

OK, skjønner. Lurte på om det var noe spesielt med den 95’n ti YX.

Samme her jeg bor, YX har kuttet ut 98 oktan, ikkje bra! Så nå blir det kun Shell igjen som selger noe som forhåpentligvis kan brukes.

 

Når jeg fikk vite det her for et par måneder siden ringte jeg med en gang til amcar Norge, det pågår en ganske intens kamp for å beholde et drivstoff for oss som trenger noe "litt" bedre enn 95 oktan.

 

 

Det blir artig å høre hvordan det går, jeg foretrekker lavere komp pga elendig drivstoff, så blir spennende å høre hvordan en Cosworth presterer med 8,5 komp på pumpebensin. Uten vanninnsprut eller oktanbooster da :)

Esso har fortsatt 98 men litt usikker på om den kun finnes som superme og at den vanlige 98 oktanen er faset ut?

Link to comment
Share on other sites

OK, skjønner. Lurte på om det var noe spesielt med den 95’n ti YX.

 

Esso har fortsatt 98 men litt usikker på om den kun finnes som superme og at den vanlige 98 oktanen er faset ut?

Har fylt 98 på mange Esso stasjoner, men for min del er den 45 min unna, så da hjelper ikke det så mye...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et problem for mange. Som en skrev: hjelpe lite om Esso fortsatt har 98 okt når kjørelengden til og fra bensinstasjonen er så lang at jeg hele tiden har under kvart tank :lol: 

Men det er viktig å benytte seg av 98 oktanen, ellers så forsvinner den også  <_< 

Link to comment
Share on other sites

Har fylt 98 på mange Esso stasjoner, men for min del er den 45 min unna, så da hjelper ikke det så mye...

 

Her er foresten grafen over ohc motoren.

 

skal se om jeg finner et av cosworth motoren også.

 

IMG_1183.jpg

  • Like 1

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

@ford-racing:hvilket eksoshus hadde du på når du bremset OHC`n?

 

Laget en kapp sammenligning på arreis78 sitt bremsepapir og ford-racing sitt (kjapt og gæli og ikke til særlig sammenligning) og det er litt spennende å se hva en 4-ventilert leverer i forhold til en 2-ventilert.

post-836-0-88635400-1550755382_thumb.gif

Edited by xr4ti
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@ford-racing:hvilket eksoshus hadde du på når du bremset OHC`n?

 

Laget en kapp sammenligning på arreis78 sitt bremsepapir og ford-racing sitt (kjapt og gæli og ikke til særlig sammenligning) og det er litt spennende å se hva en 4-ventilert leverer i forhold til en 2-ventilert.

 

Brukte ar .63 turbinhus . Jeg har også en uoffesiell måling på ohc motoren på 2.3 kg ladetrykk, å da fikk jeg 439hk. Men da røyk topp pakningen på grunn av bensinsystemet.  en 044 pumpe og 6mm kobber rør ble for lite . gikk magert fra 5000 og opp mener jeg å huske.   

  • Like 1

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Brukte ar .63 turbinhus . Jeg har også en uoffesiell måling på ohc motoren på 2.3 kg ladetrykk, å da fikk jeg 439hk. Men da røyk topp pakningen på grunn av bensinsystemet.  en 044 pumpe og 6mm kobber rør ble for lite . gikk magert fra 5000 og opp mener jeg å huske.   

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...