Jump to content

Forslag til oppsett.


Christoffer

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Escort Cosworth med : 330 kit

3 map

grønne dyser

intercooler

3" eksos

turbosmart E boost electronic

osv

 

 

Har nå kjøpt en GT3071R med 72 cosworth hus.

Motor og topp er ellers orginal.

Hvilken rekkefølge, og hva må jeg gjøre for å få denne turboen til å fungere optimalt?

Har ikke planer om å bygge helt ny motor for øyeblikket. Så hva bør jeg gjøre? Har lyst på rundt 400hk.

 

På forhånd takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Hvilken rekkefølge, og hva må jeg gjøre for å få denne turboen til å fungere optimalt?"

.63 eksos , lavkomp , porting , bytte av kammer , større dyser osv.

 

På original motor med .72 hus vil den aldri fungere optimalt.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så voldsomt oppegående på dette , men synes det høres stort ut på så "liten" turbo.

Hvis dette stemmer , er du i ferd med å begå samme feilen som mange før deg har gjort: velger for stort i forhold til å beholde kjørbarheten.

 

Er ikke kompressoren ratet til 440hk?

 

Rs 1000 kan sikkert komme med korrigerte opplysninger.

 

Til 400hk , så må den nest minste Efr turbon' være midt i blinken ,

det er i alle fall den jeg skal ha til mitt neste prosjekt.

 

Respons og tidlig ladetrykk er så viktig for kjøregleden at jeg vil heller jakte på det enn toppeffekt.

 

Står en del her : http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/70644-forslag-til-turbo-og-komp/

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Selg turboen og kjøp efr6258!

 

Det er det første du bør gjøre.

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

om jeg porter toppen,bytter kammer, dyser og chip vil det da gå med 72 hus?

Det vil uansett "gå" med A/R0,72, men du går glipp av den gode spool up ett A/R0,63 turbinhus vil gi.

A/R0,72 turbinhuset er for dem som prioriterer "bolt on" høyere enn funksjon og resultat.

 

ble jo sterkt ambefalt gt3071r av mange til en motor rundt 400hk, da skulle den være meget potent. haha, men men er bare til å gjøre det beste ut av det no.

derfor jeg lurer på hvor jeg skal bruke de første 1000 lappene.

På generelt grunnlag:

Da kan du spørre vedkommende om hvilken plan han har for resten av oppsettet.

Hvis du er 100% avhengig av "bolt on" så bør du vurdere å skaffe deg ett A/R0,63 turbinhus fra T34 og få dette dreiet opp slik at det passer på GT3071R turboen.

Slikt leveres i England, men det koster en arm og en fot.

 

En bedre løsning er å kjøpe nytt GT turbinhus i A/R0,63 og lage nye downpiper.

 

Oppgradert innsugskam som Kentcams AB07, Catcams 826 eller Kentcams BD10, RS500 induction kit, oppgradert coil, Magnecor tennpluggledninger, oppgradert strømtilførsel og jording til bensinpumpen, større dyser og tilpasset chip er det neste på listen slik jeg ser det.

 

Her er jo beviset på ren inkompetanse som jeg har skrevet om i en annen tråd, hvorfor har han anbefalt den turbo til deg?

Har søkt etter denne tråden, dvs "inkompetanse" i "Finn ord" og "Dolk" i "Finn bruker", men har ikke funnet den. Linker du?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg ønsket egentlig å kjøpe en ny turbo til det oppsette jeg har, da den jeg hadde på bilen har gjort sitt:) er vel liten vist å henge ut den eller de som har tipset meg om den turboen. (kommer ikke mye godt ut av det) selge den har jeg vel egentlig prøvd uten at det har blitt salg ennå. gidder ikke å kjøpe ennå en turbo haha. da må vel det være mulig å gjøre noen triks og grep som gjør at jeg ender opp med ett oppsett funger:)

 

alt er bedre enn den turboen jeg kjører med i dag. da den er boss, har ikke 1,4 - 1,5 før 4700 haha. no står bilen uten å bli brukt og det er ingen cosworther verdig!!!

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Har søkt etter denne tråden, dvs "inkompetanse" i "Finn ord" og "Dolk" i "Finn bruker", men har ikke funnet den. Linker du?

 

Her har du den, og jeg ser på deg som en oppegående person, så mine mistanker går mot at du har en viss anelse om hva jeg snakker om.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/70900-escort-monte-i-sverige/page__pid__703779__st__20entry703779

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

100% avhengig av "bolt on" er vel jeg egentlig ikke, men jeg er ikke akkuratt "vm" i å skru på bil:)

hvor gale blir det om jeg bytter: Oppgradert innsugskam som Kentcams AB07, Catcams 826 eller Kentcams BD10, RS500 induction kit, oppgradert coil, Magnecor tennpluggledninger, oppgradert strømtilførsel og jording til bensinpumpen, større dyser og tilpasset chip og bruker den turboen med 72 hus da?

pris på oppgraderingen som er nevt over? 20-30 tusen?

Link to comment
Share on other sites

Her har du den, og jeg ser på deg som en oppegående person, så mine mistanker går mot at du har en viss anelse om hva jeg snakker om.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/70900-escort-monte-i-sverige/page__pid__703779__st__20entry703779

Hehehe, he***** så sur du var her, :lol: men jeg vet hva du mener.

Skal avgårde nå til en kjommi som har fått inn en bil som er nymappet av en "kjent profil" i miljøet.

 

Eieren brukte 30 min og strømmen på ett batteri på å få start på dritet, og når vi først såg på sprutet så var det ikke engang kontakt med MAP sensoren.

Mapperen forklarte startproblemene med at det var så kaldt om vinteren. :lol:

Kunden har i tillegg betalt for å få sveist inn lambdamutter i forbindelse med mappingen, men det er ingen lambdamutter der nå. :(

 

5 min. med vår amatørmapping gjør at bilen starter greit nå :o og det er ikke fordi at vi er, eller synes at vi er, spesielt flinke.

 

Støtter derfor helhjertet din oppfordring om å være skeptisk. ;)

 

100% avhengig av "bolt on" er vel jeg egentlig ikke, men jeg er ikke akkuratt "vm" i å skru på bil:)

Stålende. Da foreslår jeg at du tar en seriøs vurdering av ett GT turbinhus i A/R0,63.

hvor gale blir det om jeg bytter: Oppgradert innsugskam som Kentcams AB07, Catcams 826 eller Kentcams BD10, RS500 induction kit, oppgradert coil, Magnecor tennpluggledninger, oppgradert strømtilførsel og jording til bensinpumpen, større dyser og tilpasset chip og bruker den turboen med 72 hus da?

pris på oppgraderingen som er nevt over? 20-30 tusen?

Jeg tror ikke at det blir gale i det hele tatt, men helt ok.

Nja, så dyrt blir det vel ikke?

Ser du har oppført "Bergen" og da bør A/R0,63 turbinhuset prioriteres enda litt høyere enn om du kjørte på østlandet og i sverige.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den garreten vil jo ikke lade tidligere enn det du har nå...

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kommer den ikke til å lade tidligere? hvorfor ikke?

 

snakket nettopp med EBB Tech blir vel bare til at jeg sender ned motoren til han. han mente no at den turboen kom til å ha bra trykk på ca 3400-3600 rpm

noen som har brukt han?

virket no som om han hadde meget god kontroll på det meste om cosworth. fikk en pris på ca 25-30 og da skulle jeg ha en meget god motor til ca 400hk med den turboen jeg har.

Link to comment
Share on other sites

kommer den ikke til å lade tidligere? hvorfor ikke?

 

snakket nettopp med EBB Tech blir vel bare til at jeg sender ned motoren til han. han mente no at den turboen kom til å ha bra trykk på ca 3400-3600 rpm

noen som har brukt han?

virket no som om han hadde meget god kontroll på det meste om cosworth. fikk en pris på ca 25-30 og da skulle jeg ha en meget god motor til ca 400hk med den turboen jeg har.

Har du fått full beskrivelse på hva som inngår i denne prisen?

 

Tror jeg ville hatt det på papiret, og spurt om hvilken garantier han gir på utført arbeide og solgte deler.

 

Har ingen grunn til å betvile kunnskapene hans , men skal en bruke 30 laken så synes jeg man skal ha litt sikkerhet for at ting holder og virker som det skal.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dessverre.

 

Jeg har planer om å sette meg inn i det, så greit å finne noen som har erfaring man kan rådføre seg med. Jeg lastet ned prøveversjonen, og det ser veldig spennende ut, skal lære meg å bruke det før jeg tester det ut på en bil.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Har du fått full beskrivelse på hva som inngår i denne prisen?

 

Tror jeg ville hatt det på papiret, og spurt om hvilken garantier han gir på utført arbeide og solgte deler.

 

Har ingen grunn til å betvile kunnskapene hans , men skal en bruke 30 laken så synes jeg man skal ha litt sikkerhet for at ting holder og virker som det skal.

 

Han skulle sende meg en oversike over alt som var med. men det virket som ett bra opplegg, porting,overhaling osv. uten at jeg har peiling da. er det noen andre som driver med samme opplegg som jeg også kan få pris av?

Link to comment
Share on other sites

kommer den ikke til å lade tidligere? hvorfor ikke?

 

snakket nettopp med EBB Tech blir vel bare til at jeg sender ned motoren til han. han mente no at den turboen kom til å ha bra trykk på ca 3400-3600 rpm

noen som har brukt han?

virket no som om han hadde meget god kontroll på det meste om cosworth. fikk en pris på ca 25-30 og da skulle jeg ha en meget god motor til ca 400hk med den turboen jeg har.

SKEPTISK :unsure:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Han skulle sende meg en oversike over alt som var med. men det virket som ett bra opplegg, porting,overhaling osv. uten at jeg har peiling da. er det noen andre som driver med samme opplegg som jeg også kan få pris av?

Du har jo Volden også , men det blir jo langt unna for deg.

 

Grunnen til at jeg spør, er at ting kommer ofte frem etter motoren er demontert og arbeidet er påbegynt.

 

Kenneth (Volden)fortalte hvor vanlig det var med colaflaske fasong på sylinderne i 200blokka , så han mente man burde beregne borring og nye stempler intil det motsatte var bevist.

 

Hvis tilbudet i fra Ebb inkluderer borring med nye komplette stempler, porting, veivbearbeiding, kam, ventilløftere, dyser, mapping og alt av lagere , pakninger ol. og ny oljepumpe som er en selvfølge , så må dette være ett varp.

 

His ikke alt dette følger med i tilbudet , bør du være skeptisk og nesten forvente betydelig høyere sluttsum på regningen da den er klar for levering.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...