Jump to content

min taunus


therkildsen

Recommended Posts

 

Ang 2.8I hovedsylinderen jeg bruker, så låner jeg den dessverre inntil jeg får byttet til den Land Rover saken jeg kjøpte i høst.

Men kan jo spør eieren om han vil selge den evt..

 

Ja du kan jo vist du gidder :-)

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes jo bra ut :) Ja ventilstyringer på disse motorene er tragiske. Å med mye løft blir det enda verre. Det å fylle i kanalene i bunn er noe jeg har fryktelig lyst til å prøve men ikke helt mtp den store faren for at noe løsner å forsvinner inn.

 

Å plaste kanalene i bunnen og lage en fin radius ned mot ventilsetet gir bedre lav og mellomregister og er verdt et forsøk.

Loctit har et produkt som heter HTA 3479 A&B, er egentlig beregnet for aluminium, tåler kontinuerlig 190 grader C, dette har jeg brukt for å plaste alutopper i mange år, har holdt bra om en gjør riktig grunnarbeid, grov sliping og rengjøring med Aceton eller Loctite sitt egen rengjører. Dette produktet er ganske dyrt.

Relekta har en knamasse som heter Nova Titan stick, den skal tåle 280 grader C, litt usikker på pris, lenge siden jeg kjøpte sist.

JB Weld har noen forskjellige:

Original på tuber, skal tåle ca 210 grader C

Stick, knamasse som skal tåle ca 210 grder C

og en highheat som noen steder oppgis til ca 288 grader C

 

Lurer på om det var Pumaspeed jeg så et bilde der de hadde slipt "holdet" til styringa helt ned, men lot den nye ventilstyringa gå i full lengde ned i kanalen. Hva mener du om dette? Tenkte jeg skulle gå for den løsninga.

 

Ja det går veldig bra, men er litt mer kostbart enn å sette inn K-Liner i den originale, og bearbeide den.

Da er det jo egentlig best å montere bronsjestyringer med en gang i stedet for stålstyringer med K-Liner.

Med høytløftende kammer blir styringene veldig fort slitt på OHC motoren, så det anbefales å ha bronsje opplagring i styringene, slik det er i K-Liner og massive bronsjestyringer.

Bytter man styringer er det jo også mulighet til å gå ned på stammediameteren til 7/32" ev 7mm og få en lettere ventil også!

Link to comment
Share on other sites

Så det er noen flere varianter der også, ja. Holdbarhet valgte jeg å nedprioritere i mitt tilfelle, da det egentlig bare er et prøveprosjekt for gøy. Ligger noen bilder i tråden under Tekniske.

 

Du har kanskje mulighet for å ta full sjau på et OHC lokk med styringer, nye og større seter osv?

Link to comment
Share on other sites

Eier av Capri hovedsylinderen ville ikke selge....

 

Da ville jeg forsøkt å finne en Granada 2.8I hovedsylinder som er større enn den til Caprien..

 

oki.

får se hva jeg får tak på

 

Capri 2.8I er 22mm et eller annet....

Sikkert det samme som Taunus med 9" bremser vil jeg tro...

 

22mm et eller annet.... alså samme som sierra

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=328142&CarReference_ID=9631&CategoryType_ID=1

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

skrape listene hva er forskjelen på de til taunus mk2 og taunus mk3?

 

jeg tror at forskjelen er lengda så jeg kan bruke de fra mk2 2dørs på min mk3 2dørs vist de blir kutta litt på lengda

 

noen som hvet om dette stemmer?

 

 

trenger også litt deler til denne men får ikke lagt noe i ønskes kjøpt her så jeg spør etter litt deler her jeg.

det jeg hvet at trengs til bilen i dag er:

 

alle låsene med nøkkel.

sikrings box/holder.

framm og bakfanger.

1 eller 2 bra hoved lykter.

 

er den høyre hovedlykta jeg trenger

trenger også høyre visker arm

skule hatt en bakaxel med 9" tromler også

varmeapperat vifte

lokk til bremseveske beholder med 3 kontakter eller hovedsyl fra granada/capri2,8i med beholder og lokk

granada balanseventil

 

vist noen har en igjel rusta taunus som har disse delene så kan det også hvere av interese og kjøpe vist prisen er grei

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Så det er noen flere varianter der også, ja. Holdbarhet valgte jeg å nedprioritere i mitt tilfelle, da det egentlig bare er et prøveprosjekt for gøy. Ligger noen bilder i tråden under Tekniske.

 

Du har kanskje mulighet for å ta full sjau på et OHC lokk med styringer, nye og større seter osv?

 

Har ikke utstyr for å skifte styringer og litt dårlig utstyr til å skifte seter på ståltopper.

Men har muligheter til å porte, og frese seter med Serdi ventilsetefres.

De fleste anerkjente motorverksteder er utrolig billige på å skifte styringer og seter.

Link to comment
Share on other sites

har lest at cortina og taunus ikke alt likt så da lurer jeg på hva kan kjøpes til min mk3 taunus fra en mk5 cortina?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det rett så er karosseri delene forskjellige, men drivverk og annet skal være nogelunde likt.

 

På noen biler er venste og høyrestyrt deler forskjellig, slik som instrumenter, ledningsnett etc, vet ikke om dette gjelder Taunus/Cortina...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

hehe. bare noe tull. er kun for å lure uvitende kunder. har sett en dyno test før og etter montert elektrisk turbolader( mye samma du linker til) og med vifta koblet opp. så fikk man mindre hk enn org. Ved å kun ha vifta montert, men ikke koblet til. så økte denne med 1hk eller noe sånt. bort kasta penger rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

denna bilen er jo orginalt 1600 men nå er det vist nok 2,0L fra granada som står i er det noe måte og se på den om den virkelig er fra granada og model den er?

 

mener at jeg så 205 på den sia som starteren stod og en hel hau med andre tall.

og etter som jeg har lest så er 205 blokk/motor bra eller har jeg misforståt?

 

neste gang jeg skal ned til den så skal jeg skrive opp de talla så kansje noen her kan tyde vilken bil og model motoren er fra

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

At det er en 205 blokk er positivt fordi da er det en nyere blokk å mest sannsynlig blyfri topp på den. 205 er også den sterkere av de vanlige blokktypene. Hva den kommer fra er værre å finne ut av. Det er ikke viktig heller.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den er iallefall ikke fra Granada, da Granada aldri kom med 205(mulig de aller siste 85 modellene, men tror ikke det), Granada har den gamle 2.0-blokka(står 2.0 på sida istedefor 205), motoren din er sikkert fra en Sierra. Les av motorkoden, er den som er interessant om du skal ha deler, og sjekk merking av toppen ved siden av eksosport nummer 4(skal stå 1 eller 2 bokstaver der, dette indikerer blyfri eller ikke, P/PP er blyfri, er en kombinasjon til som indikerer blyfri, men husker ikke hvilken).

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått tatt bilder av motor nr:

 

IMAG0859_zpsdd15ce63.jpg'

 

IMAG0862_zps7fb005b6.jpg

 

fant bare nr på toppen helt bak oppå på exos siden og det så ut som det stod 60 eller Go

 

IMAG0864_zps00a01409.jpg

 

er det noen forskjel på de forskjelige 2,0L tenker da hoved saklig på pakninger og register reim sett?

 

noen som kan utfra disse opplysninger fortele meg om den er beregnet på 95 uten bly?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke no stor forskjell på disse motorene. Er vel forskjell på strammehjul mellom gammel(20) blokk å ny(205) blokk men det passer til begge uansett syns jeg å huske.

 

Ang. toppen så burde du vaske bedre reint så du får bekreftet hva det står.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Noen stor forskjell er det ikke, men 205 er litt solidere enn 2.0, Strammehjulene passer om hverandre.

 

Forøvrig, motornummeret har du ikke, der står det 2 bokstaver som indikerer produksjonsmåned/år om du lurte på det, noen større betydning har det uansett ikke men kjekt å vite om motoren kan gå på blyfri.

 

Blyfri merkene:

Mener disse står på den flaten som går mot manifolden, ikke oppover som du har tatt bilde.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

noen som kan vise meg bilde av hvor på toppen det står om den kan ha 95 blyfri eller ikke?

 

hva er org innpres på felgene til taunus?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

SOHC Pinto Engines

 

All engines produced after 01/89 are suitable for use with unleaded fuel. For all other engines, an identification mark (adjacent to No 4 spark plug) must be present to designate suitability for unleaded. These are:

* 1.6 - M, MM or N, NN

* 1.8 - S, SS

* 2.0 - P, PP or R, RR

Link to comment
Share on other sites

Så litt på bilen i dag og fant en P helt bak på toppen på exos siden helt opp mot topp deksel er det den som indikerer om 95 blyfri eller ikke?

Så da i følge det Granada 2,8i gis skrev på toppen her så kan den ha 95 bly fri vist jeg har funet rett P og skjønt rett eller har jeg misforstått noe?

 

da har jeg fått tatt bilder av motor nr:

 

 

fant bare nr på toppen helt bak oppå på exos siden og det så ut som det stod 60 eller Go

 

IMAG0864_zps00a01409.jpg

 

 

 

Er 6c der står noen som hver hva det betyr?

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Da har vogna fått et sett med nye Orion mk1 lamper :

 

Foto0166.jpg

 

noen som kan fortele meg hva som må gjøres for og få orion mk1 bak lamper til og passe?

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

har en del spørsmål om taunus så da tenkte jeg og lege alle i en tråd og samtidig legge inn litt bilder av den som en litten prosjekt/restaurerings tråd.

 

bilen er en 82mod 2 dørs 1,6L orginalt men har nå fått en 2,0L fra en granada vist nok.

 

kjøpte den sammen med en kamerat i håp om å tjene noen kr ved et salg senere men har i det siste lurt på og kjøpe han ut og beholde selv.

 

trenger også litt deler til denne men får ikke lagt noe i ønskes kjøpt her så jeg spør etter litt deler her jeg.

det jeg hvet at trengs til bilen i dag er:

 

alle låsene med nøkkel.

sikrings box/holder.

framm og bakfanger.

1 eller 2 bra hoved lykter.

 

da har jeg bestemt meg at jeg kjøper kameraten ut så den blir min :-)

 

er fortsat intrisert i deler vist noen har.

deler som må ha før bilen blir ferdig:

tenings lås(kun lås syl)/ 2 stk dør lås / bagasjeromlås med nøkler

sikringsbox/holder

lokk til bremseveske beholder med 3 kontakter

1 bra høyre hoved lykt

spyleveske beholder

varmeaperatviftemotor

rette fram og bakfanger (rust og skrap ingen problem bare ikke bulker og vride,kun mitt styke som er i stål)

front rute (tror jeg kjøper ny fått pris på ny til 1400kr med moms på hurtigruta car glass)

pakning til front rute med den smale ilegs lista (helst kjøpe ny vist jeg finner ut hvor jeg kan kjøpe)

den tynne lista sin skal lige i bakrute pakning i sort (helst kjøpe ny vist jeg finner ut hvor jeg kan kjøpe)

skrapelistene (kjøpe nytt regner jeg med fra RSEuroford)

noen foringer til forstiling (kjøpe nytt regner jeg med fra RSEuroford)

senkesett for fram fjørene er kapa (kjøpe nytt regner jeg med fra RSEuroford)

noe service/slitedeler i motor og bremser som jeg kjøper nytt

 

har du noe av dette og selge meg eller har tips til hvor jeg kan få kjøpt er det fint vist du forteler meg :-)

 

det var må ha og så kan vi jo ta ønsker lista som jeg skal lete etter hvert i samme renet:

hvite blink frame og på skjerm

tona baklykter

instrument med turteler (kan bruke fra granada 4syl)

fult sett med harde foringer

grenrør

2" exos

noen bra dempere

rektig bakaksel med 9" tromler

2 framstoler med bedre side støtte (de breie recaro stolene fra capri eller tilsvarende hadde passa greit tror jeg)

enten et greit forgaser oppsett til den motor som alt er der eller en 2,0 med efi sprut

en kam som gir mer efekt (med mye nm) fra 1500 til 5-6000

capri 2,8i fram bremser

noen tykere stab stag (har 18mm frame i dag)

noen 7" eller 7,5" x 15" eller 13" felger med rett ET

 

dette er da ønskene så da ser veld dere åsen planen for bilen videre er regner jeg med

planen er og fikse vei grep og bremser før det blir noe efekt økning, når det skal begynes med efekt økning så har jeg et ønske om ca 130-140 hk med mye nm hele veien fra rett over tomgang

Edited by therkildsen

Glenn Therkildsen sen 75mod

bruks bilen vw caravelle 8 seter 00mod 2,5tdi

du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse

kongen av skrive feil er sikkert meg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...