Jump to content

dobbelt eksosanlegg på 2.8


jab

Recommended Posts

Har 2.8 forgasser i taunus m min og skal bytte eksos ettervert

lurte litt på og legge opp 2 rør hele veien

hvordan er den maskinen med mindre motstand fks med en stor potte på hvert rør

Link to comment
Share on other sites

er det best med pottene i så fall bakerst??

ettervert blir det annen gasser/innsug kam etc eller rett og slett en 2,9 så tenker på hva som sømmer seg best effektmessig

også :D

Link to comment
Share on other sites

Granada mk1 ble levert med dobbel eksos på V6 orginalt, de delte potter men doble rør helt til bakre potte.

 

 

Det som er lurt er å tenke på X-rør eller ett cross-over rør, det skal vel gjøre underverker for effekten korrekt plassert.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Deilig med pen murrelåt på tomgang og cruisekjøring, som er særlig godt egnet å få til på 2,9 12V og 3,0 Essex.

Men rå lydutvikling ved brått og mye gasspådrag er det som får autofile i gata til å gå opp i rett :D

Og da funker det ikke med støtstenger, underliggende kamaksel og 12 ventiler -_-

på disse blir det liksom bare gromlyden på tomgang og cruisekjøring som blir igjen.

Noe som riktignok blir verdsatt av et akkustisk øre... ^_^

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Da har du ikke kjørt Capri 3 liter med Janspeed eksos, den er grom på ALLE turtalldry.gif

 

joda, det har jeg gjort, og det vekker fortsatt entusiastiske minner B)

Med lett utv. og minimal vekt på bakakselen blir bilen en skikkelig luremus også..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

joda, det har jeg gjort, og det vekker fortsatt entusiastiske minner B)

Med lett utv. og minimal vekt på bakakselen blir bilen en skikkelig luremus også..

 

Jepp så enigwhistling.gif

 

Hadde en Capri en gang med 3 liter og 1600 bakaksel.

Fikk beskjed av en jeg var i militæret at den gikk bedre enn hans Fiesta RS Turbo som var gjort litt medbiggrin.gif.

 

 

 

 

Tilbake til trådstarter....

 

Du burde nok går for dobbel eksos ja, penere lyd og muligens noen flere hk på kjøpe....

 

Står du bak en Granada 2.8I og Capri 2.8I så skulle du ikke tro det var samme motor i disse...

Vesentlig bedre lyd i Caprien, pga seperat eksos hele veien...

 

I sommer blir det ny eksos på min Capri (Sportex), har nå slitent orginal eksos.

 

På de fleste biler blir lyden bedre bare med bytte til sport eksoscool.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Husker min første bil, en `76 Granada 3.0

 

Den hadde dobbel eksos til bakre potte, mulig de delte fremre potte, og denne var bakre potte modifisert så det gikk delt mellom denne også. Lyden, grom rå og fin V-lyd, når man passerte 3-4000 rpm gikk den over i noe som ikke var typis-V-motorlyd, men litt mere mettallisk "racing"-lyd. Tøft på sin måte, og ikke noen stygg lyd, men utrolig å det kan forandre seg...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Husker min første bil, en `76 Granada 3.0

 

Den hadde dobbel eksos til bakre potte, mulig de delte fremre potte, og denne var bakre potte modifisert så det gikk delt mellom denne også. Lyden, grom rå og fin V-lyd, når man passerte 3-4000 rpm gikk den over i noe som ikke var typis-V-motorlyd, men litt mere mettallisk "racing"-lyd. Tøft på sin måte, og ikke noen stygg lyd, men utrolig å det kan forandre seg...

 

76 mod. Granada med V6 var den siste årsmodellen med gammel type eksosanlegg.

Fra 77 mod. kom blant annet en annen type potter, kun utviklet for å dempe lyd.

 

Monterte forresten ny eksos på en 80 mod. 2,8 GL jeg hadde den gangen gammel type V6 eksos fortsatt var

å få kjøpt nytt, og lyden ble slik som en 12V støtstang V6 skal låte. Vel, i allefall nesten, fordi siameser

utblåsene ødelegger jo litt da.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring.. satte 2,9 i en Granada for en del år tilbake, og jeg minnes fortsatt med glede

avgasslyden :wub: Monterte kun ei framrepotte av typen Simons "TurboFlex", sammen med ei Simons bakpotte som faktisk var ganske standard. Men framrepotta var forholdsvis stor (bred), og eksosen gikk som i en S igjennom potta. Med den helt flate momentkurven som 2,9 har så fikk man med automatgir den samme lugne, og ganske dype murrelyden over hele registeret. Fra 1500 omdr. til like opp mot sperra murret det omtrent akkurat like deilig. En lyd som tydelig gjenspeilte hvor uanstrengt motoren gikk på alle turtall.

 

Nevnte simons framrepotte er ikke å få tak i lengre. Men et godt tips er å i stedet montere ei Walker

framrepotte. Eksosen gjennom disse pottene går på samme måte, altså som i en S.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Passer ikke. Hvis du er ute etter et effektanlegg, eller "ekte" dobbelt eksosanelgg, kan du i korte trekk velge mellom å 1: bygge anlegget selv. 2: Få bukket til et anlegg hos noen som gjør dette, f.eks. Svendsen. 3: Kjøpe et Quicksilver anlegg. ca. 10.000,- (antagelig ikke dblt, men som orginalt i rustfritt).

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

får en liten utfordring med bensintanken visst du skal ha dobbelt med utblås på hver side, er ikke plass orginalt. Må bruke en litt mindre tank (fra stv) og flytte den litt sidelengs.

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Link to comment
Share on other sites

får en liten utfordring med bensintanken visst du skal ha dobbelt med utblås på hver side, er ikke plass orginalt. Må bruke en litt mindre tank (fra stv) og flytte den litt sidelengs.

Vurderer dette på min sierra, får man dette godkjent hos BT (flytte tanken sideveis)?

Håvard.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...