Jump to content

Syns du drivstoffprisane er for høge


Granada 2.8 Ghia

Recommended Posts

Har laga ei lita facebookgruppe som er for dei som er i mot høge prisar på drivstoff, spesielt sikta på utkantnorge, da det synest som prisane blir høgare dess meir ein har bruk for bil.

 

Link til sida for dei som er interessert i på vise si støtte.

 

 

 

Hvis den er feilplassert eller noe i den dur, føl dere frie til å endre eller flytte tråden.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

i utgangspunkte er det "dyrt"

 

men kor mye koste en liter brus?

 

Jaffh! Tenk på det!! :lol:

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Drivstoffprisene er for høye! Avgiftene burde reduseres, og burde i tillegg ha blitt gjort flytende,

i forhold til oljeprisen, slik at man hadde fått en fastpris på 12 kr. literen.

Avgiftene burde og ha vært såpass lave at bensinstasjonene faktisk hadde tjent noen kroner på drivstoffet,

slik at stasjonene ikke hadde behøvd å livnært seg på å selge pølser og andre overprisede varer :glare:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Drivstoffprisene er for høye! Avgiftene burde reduseres, og burde i tillegg ha blitt gjort flytende,

i forhold til oljeprisen, slik at man hadde fått en fastpris på 12 kr. literen.

Avgiftene burde og ha vært såpass lave at bensinstasjonene faktisk hadde tjent noen kroner på drivstoffet,

slik at stasjonene ikke hadde behøvd å livnært seg på å selge pølser og andre overprisede varer :glare:

 

+1 på den. Jeg hadde fylt med ett smil hvis suppa kosta 12kr hele året. Fylte 98 seinest i stad for den nette sum av 15,21kr. Det er så ille at man nesten er fornøyd når det for av og til bikker under 14,50kr så føler man at man har gjort ett kupp.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Norge har 5 millioner innbyggere, og det totale årlige drivstofforbruket gjenspeiler vel at norge er et

land med lavt innbyggertall. Samtidig er "vi" blant verdens rikeste på olje og gass, og slik henger egentlig

ikke drivstoffprisene på greip i det hele tatt!

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hva med vann? Folk betaler 25,- for halv liter med vann.

 

 

akkurat.

det vil alltid være syting om at bensin er dyrt..bla bla...men spiller det noen rolle?det er bare å fylle

husker når bensinen kosta 8...9 kr....og den har jo bare steget og steget...og lønningene er steget mye mer enn det bensinen har steget..så ..

Link to comment
Share on other sites

akkurat.

det vil alltid være syting om at bensin er dyrt..bla bla...men spiller det noen rolle?det er bare å fylle

husker når bensinen kosta 8...9 kr....og den har jo bare steget og steget...og lønningene er steget mye mer enn det bensinen har steget..så ..

 

Ja, for 25 kr.for en halvliter vann er jo ikke dyrt det heller :whistling:

Det er vel bensinstasjonpris, og siden avgiftene på drivstoff er så høye at de ikke tjener penger på

å selge det, så må man i stedet skru opp prisene på andre varer, f.eks vann...

 

Når det gjelder lønningene siden ca 91/92 (når bensinprisen lå på mellom 8 og 9 kr. literen),

så har de steget med rundt 40%. Mens drivstoffprisene har steget med nær 100% !!

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for 25 kr.for en halvliter vann er jo ikke dyrt det heller :whistling:

Det er vel bensinstasjonpris, og siden avgiftene på drivstoff er så høye at de ikke tjener penger på

å selge det, så må man i stedet skru opp prisene på andre varer, f.eks vann...

 

Når det gjelder lønningene siden ca 91/92 (når bensinprisen lå på mellom 8 og 9 kr. literen),

så har de steget med rundt 40%. Mens drivstoffprisene har steget med nær 100% !!

bensin prisene lå på 8..9 kr literen lenge etter det også.tidlig år 2000 lå dem også på det.og og når dem nå ligger rundt 14-15 kr..så er ikke det 100%.

 

men flisespikkeri.

 

er helt enig at bensin er dyr.skulle gjerne likt å sett bensin pris ned mot 10kr .hadde vert fint det.

Link to comment
Share on other sites

bensin prisene lå på 8..9 kr literen lenge etter det også.tidlig år 2000 lå dem også på det.og og når dem nå ligger rundt 14-15 kr..så er ikke det 100%.

 

I så fall sier du at lønningene har steget med 100% siden tusenårskiftet :whistling:

Noe de seff ikke har!

For øvrig lå bensinprisen på mellom 10 og 11 kr. literen i 99/00. Noe som vil si at

man utover nittitallet hadde en prisøkning på drivstoff i noenlunde takt med generelle

lønns og prisøkninger.

Så slik det er i dag, med bensinpriser som oftest bikker 16 kr. literen, så har drivstoff-

prisene kommet helt i utakt med generelle lønns og prisøkninger!

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

I så fall sier du at lønningene har steget med 100% siden tusenårskiftet :whistling:

Noe de seff ikke har!

For øvrig lå bensinprisen på mellom 10 og 11 kr. literen i 99/00.

lønningene har ikke steget hundre prosent nei:)

 

ja så viss bensin prisene lå på cirka 11 kr i 99/00.....da at den nå koster rundt 14-15...er da ikke så galt.

 

jeg synes iallefall ikke det.skulle ønske den va lavere..men er andre ting som er mer drit enn akkurat bensin prisene...bomringer f eks.

Link to comment
Share on other sites

lønningene har ikke steget hundre prosent nei:)

 

ja så viss bensin prisene lå på cirka 11 kr i 99/00.....da at den nå koster rundt 14-15...er da ikke så galt.

 

Rundt kr. 10.50,- i 2000. Og sist jeg fylte (midt i denne uka) var pumpeprisen kr. 16.33,-

Altså et stykke over 14-15 kr. ;)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Rundt kr. 10.50,- i 2000. Og sist jeg fylte (midt i denne uka) var pumpeprisen kr. 16.33,-

Altså et stykke over 14-15 kr. ;)

det koster ikke bensinen verken her i kr sand..eller i stavanger...her i sør så ligger den som regel mellom 13-15 kr.

men det går bare for å vise at det er ikke likt for alle,

 

fremdeles synes jeg ikke at det er noe å hoppe i grava for.

er mye verre med f eks bompengeringer som fordyrer det å være billist.

Link to comment
Share on other sites

Sist eg fyllte betalte eg 15.21 for 95 oktan bensin, mens da eg fekk lappen godt etter 2000-tallet fikk eg fyllt for 8.00 pr. liter, da selvfølgelig billig, men billig i dag er ned i mot 14,- heromkring.

 

 

 

Men hvor er logikken i at de som bor slik til at de må kjøre bil, pga ikkje eksisterande kollektivtilbud og store avstander har høgare drivstoffpris enn de i eks. Oslo. De skylder jo alltid på klima og forurensing når det gjelder diskusjoner om høge drivstoffpriser, men det er ikkje mere miljøvennlig å sende en buss tur retur for å plukke med 2 personer mot at disse hadde kjørt hver sin bil. Samfunnsøknomisk er det også idiotisk.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

e85, 10kroner litern..

Og grønndiesel koster ganske nøyaktig det samme i store kvantum :whistling:

Drivstoff tilsatt farge er altså billigere enn blankt drivstoff :P

 

Jeg er så heldig at vi på jobb kjøper begge typer diesel i store kvantum, og får kvantumsrabatt. Og vi arbeidere får kjøpt den til kostpris

Blank diesel ligger på ca 12,60 på jobb, kontra ca 13,50 pluss minus noen titals øre utfra hvilken dag. Har rabatt hos Statoil igjennom jobb, men jeg sparer likevel ca 50 øre eller mer på å fylle på jobb.

Husker jeg brukte fylle 95 oktan bensin på Rema 1000 i 2001-2002. Og da lå prisen og bikke over og under 10kr/l. I 2002-2003 var det slutt på at den bikket under 10kr.

Tror 98 oktan var nesten 12kr/l i 2003.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

E85 kan jo ikkje helt sammenlignes heller dessverre. Det er to store problemer, forbruket øker opp mot 30 %, og tilgjengeligheten er stortsett elendig rundt i landet, sjølv må eg kjøre 10 mil for å komme til den eneste pumpa i fylket.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

E85 kan sammenlignes på flere måter. De fleste bensinbiler tåler innblanding av E85 til en viss grad. En plass fra 10-50% ettersom bil.

Jeg har ved flere anledninger kjørt ca 50% innblanding av E85 i min 84mod 2,0 ohc Sierra. Helt orginal gassermotor, der jeg overhalte gasseren for noen år siden. Ellers ingen modifiseringer.

Eneste av ulemper som merkes ved bruk er at den blir litt mer tungstartet når det er kaldt. Men jeg har hatt start i nesten 10 minus uten motorvarmer, med opp mot ivertfall 30-40% innblanding.

Før motoren er varm går den litt for magert om man gir gass for raskt. Ved varm motor merkes ingen forskjell.

Ettersom ingenting i drivstoffsystemet ble justert, så er forbruket i liter per mil nøyaktig det samme som med bensin til 5kr mer per liter.

Men om innblandingen blir for høy vil man natrurligvis på mange biler merke større ulemper.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

På arbeidsplassen min har så vidt jeg vet ikke lønnen steget mer enn prisstigningen de siste 10-15-20 årene. Med slik jobb skal lønnen normalt være høyere enn det som er snittet, pga divers ulempe og rissikotillegg som man ikke får på andre "vanlige" arbeidsplasser. Om lønsøkningen kunn følger prisstigningen blir lønnen i praksis ikke høyere, og man kan faktisk risikere at man tjener dårligere selv om lønnen stiger litt hvert år.

Å sammenligne økning i drivstoffpris direkte med økning i lønn kan derfor bli litt feil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Truckdriver:

 

Sjølv om ingenting ble justert mellom E85 og 95 oktan, så vil jo det lavere "kraftinneholdet" i E85 kreve mere drivstoff for å gjøre same jobb, dvs. at du må gi mere gass for å gjøre same jobben, stegmotoren må kanskje gå ett steg til på tomgang.

 

 

Det blir som å tro at man putter mindre hoveddyse i forgasseren, vil man automatisk bruke mindre bensin. Det kan stemme i noen tilfeller, men ikke alle.

 

Ved for mager blanding vil man få en dårlig forbrenning og bruke mere for same jobben enn med korrekt blanding.

 

Ved mager blanding innefor grensa til fusketenning og dårlig forbrenning, der kan man spare litt.

 

 

Uansett, eg har ikkje E85 tilgjengelig, og har prøvd det på min bil, den gikk helt fint med ca halvblanding, men brukte betraktelig mere.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...