Jump to content

Eu Kontroll - Kaster-foringer?


Complexity

Recommended Posts

Hei :)

 

Var på EU kontroll med min Doch 4x4 i dag å fikk følgende 2'er feil:

 

4.2 Nærlys ute av stilling

7.1 Dårlig opptrekk sele høyre fremme

8.4 Div. Lekkasjer Motor - Motorvask for kontroll

5.2 Kasterforinger H-V Slitt

 

Beltet skal jeg ta en titt på, og lysene regner jeg med at jeg må få ett verksted til å justere..?

Men Kasterforinger? Regner med at det menes Casterforinger, uten at jeg får noe mere treff på verken Mekonomen eller Bilxtra.. Har de noe annet navn og?

Og er det noe som man enkelt bytter selv? Har aldri byttet foringer på en bil før så..

 

Og denne med Motorvask for kontroll, er det da slik at de kan gi meg nye feil på etterkontrollen om jeg vasker motoren og det viser seg å være litt lekkasje?

 

Mvh.

Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

 

Og denne med Motorvask for kontroll, er det da slik at de kan gi meg nye feil på etterkontrollen om jeg vasker motoren og det viser seg å være litt lekkasje?

 

Ja, grenser er vel om det drypper på gulvet demmers under kontrollen. men dette vel vel andre bedre enn meg, skal vare flere her inne som jobber med å ta eu-kontroller

 

De mener sikkert ytre stabstagfeste, de bruker å bli dårlige, overtfall om de er orginale.

Link to comment
Share on other sites

Casterstag foringene, er de som sitter i enden av stab staget, mont i opphengsarmen. Visst du tar en motorvask, og det ser greit ut, så holder det, men er det forsatt olje søl, så skal ikke den feilen strykes

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar :) Virker som at motoren svetter med dekselet som er boltet rundt veiva fremme, så vil kansje hjelpe å tighte de boltene der.

 

Hvordan er det å bytte de yttre stabstagforingene da? Har tilgang til å bruke en grav på jobben om det forenkler prosessen?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Bytte stabstagforinger klarer du selv. Vil sterkt anbefale forsterkede foringer. De orginale er i veldig tynnn gummi, vulket fast i en stålplate. Selv i ny stand flekser de veldig mye. Forsterkede foringer vil vare lenger og gi bedre kjøreegenskaper, speiselt selvoppretting.

Forsterkede foringer får du kjøpt hos de fleste som selger bildeler, og jeg tror du får kjøpt de hos Ford forhandlere også.

Til og med Biltema sine foringer vil sansynligvis holde lenger enn de orginale. http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Foring/Foringssett-Ford-72178/

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Bytte stabstagforinger klarer du selv. Vil sterkt anbefale forsterkede foringer. De orginale er i veldig tynnn gummi, vulket fast i en stålplate. Selv i ny stand flekser de veldig mye. Forsterkede foringer vil vare lenger og gi bedre kjøreegenskaper, speiselt selvoppretting.

Forsterkede foringer får du kjøpt hos de fleste som selger bildeler, og jeg tror du får kjøpt de hos Ford forhandlere også.

Til og med Biltema sine foringer vil sansynligvis holde lenger enn de orginale. http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Foring/Foringssett-Ford-72178/

 

Enig med deg der, men vi har aldri hatt noen forsterkede utg fra Ford

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i. Men sist jeg handlet slike foringer fra Bilextra ble jeg fortalt at de samme ble solg hos Ford. Ivertfall her lokalt, der nærmeste blir i Bodø. Altså ikke orginale Ford deler. Fabrikat av de foringene husker jeg ikke.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i. Men sist jeg handlet slike foringer fra Bilextra ble jeg fortalt at de samme ble solg hos Ford. Ivertfall her lokalt, der nærmeste blir i Bodø. Altså ikke orginale Ford deler. Fabrikat av de foringene husker jeg ikke.

 

Oki, men er litt spes at de har uorg deler, som lagervare. Men greit nok for kundene

Link to comment
Share on other sites

Ja. Men jeg har ikke kjøpt foringer der selv, så jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte det.

Det er uansett noen år siden jeg ble fortalt det.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

De forsterkede foringene tror eg er de same på biltema som hos andre rekvisitabutikker, har ikkje merket eller sett noen forskjell.

 

Når de skal skiftes, kan en jekkestropp være ett fint hjelpemiddel, 24 langpipe og latmansarm og skralle er vel det man trenger av verktøy om eg husker rett.

 

Casterstagsforinger er helt korrekt yttre stabilisatorstagsforinger, skal man skrive det på Norsk burde man skrivd reaksjonstagsforinger, men er ikkje noen store norsk-krav for å fylle ut ett PKK-skjema.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Takker å bukker for hjelpfulle svar :) skal prøve å begi meg på bytte neste uke :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan i svarteste skal man få stabstaget inn med de nye foringene?? Stab staget er jo alt for høyt..

Har stropper alle veier uten at det hjelper.. Skulle helst hatt en stropp nedover men ingenting å feste i der.

 

Må hjulet stå på bakken?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.. Da ble det plutselig litt lettere.. 3 timer med banning og bryting bortkastet.. Takker :P

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

ang beltet så kan du vaske d litt samt vaske over beltebøyla eller hva jeg skal kalle den som er i B stolpen som beltet går igjennom. bruker å hjelpe på å vaske den litt å sette den inn med litt silikon spray, da glir beltet så lett så lett

selv gjort dette, å brukte bremse rens for å vaske reint med

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å vaske det godt å smøre det inn med silikon, og nå går det fint inn til ca hallveis, da blir det helt tregt igjenn.. Men den strammer godt nok om beltet er klipset i låsen så håper det et bra nok.

 

Takker for tips :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Hah, føler meg litt dum nå gitt. Oppdaget at det var en snurr på beltet, så jeg bretta tilbake snurren å nå strammer det nesten for hardt :P

 

Nå er det bare justering av lys igjen.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...