Jump to content

Nok en kjedelig Cosworth tråd!


Smistad

Recommended Posts

Da forsvant bilen i vinter dvale, tenkte å ta ned girkassen etter hvert å se hvordan kløtsjen ser ut, har en mistanke om at den er svært dårlig. Det nye ledningsnettet er vel på vei i posten så det må også skiftes ut. så blir det å gå over motor å se at alt der er greit til en fremtidig mapping. bilen skal også eu-godkjennes i feb. så den er klar for 2 nye år.

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Funderer litt på hva slags haltech du skal bruke.

Har et E6X sett liggende med  MSD digital DIS-4.

Vurderte å koble opp dette for å se om det kan bli noe gang i den gamle ford`en.

Har bestilt meg kontakter som går til de originale sensorene.

Og kabelstrømper og krympestrømper.

Så jeg har troa på å kunne lage meg et fint ledningsnett med dette.

 

Har du vært mye borti dette sprutet tidligere?

 

Kim


angående alarm system.

Verisure er et greit system.

Da har man app på mobilen, men dette har ikke live overføring til mobil med kamera da hvis det var slik du tenkte på.

Men det går an å kjøpe fra Aliexpress. Men der er det mye jalla jalla.

Ebay og lignende er vel kanskje litt bedre.

Men man får jo som regel hva man betaler for. ;)

86 sierra cosworth
 

Link to comment
Share on other sites

Funderer litt på hva slags haltech du skal bruke.

 

Jeg skal bruker haltech 500sprint. tror jeg det heter.

Fyllasjuk og morgengretten så skulle det forbannande ledningsnettet ut av bilen.1229992_10153319550720601_774053787_n_zp15080_10153319550850601_1922891471_n_zps

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en slik pakning? mellom eksos og wastegate!563557_10153319550655601_896153634_n_zps

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Funderer litt på hva slags haltech du skal bruke.

Har et E6X sett liggende med  MSD digital DIS-4.

Vurderte å koble opp dette for å se om det kan bli noe gang i den gamle ford`en.

Har bestilt meg kontakter som går til de originale sensorene.

Og kabelstrømper og krympestrømper.

Så jeg har troa på å kunne lage meg et fint ledningsnett med dette.

Haltech E6X ble anbefalt til flere bekjente som bruker disse med strålende, pålitelig og driftsikkert resultat.

De bruker Haltech sin trigger og kjører Helsekvensielt innsprøytning + 4 stk. LS coiler. Ett veldig greit sprut å jobbe med.

Hvis du har DIS-4 så anbefaler jeg at du vurderer MSD sine Blaster SS coiler.

 

Hvis du skal bruke originale triggere så må du, som med de fleste andre sprut, slipe bort to av trigger-tappene på reimhjulet og den ene inne i fordeleren.

Jeg skal bruker haltech 500sprint. tror jeg det heter.

Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en slik pakning? mellom eksos og wastegate!

 

563557_10153319550655601_896153634_n_zps

Sprint 500 stemmer.

Hovedfordelen med dette er:

1. Fin pris.

2. Takler Cosworth sitt unike triggermønster

3. USB inngang som gjør sprutet brukervennlig i vår tid.

(Mange sliter mye og lenge med USB til serial adapterene som vanligvis må brukes på eldre sprut.)

 

Ang. pakning kan du høre med QWT og Biltema.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da det var street-legal for 2 uker siden, begynte bilen å oppføre seg litt rart, så jeg har begynt å demontere litt.

Om det er gjennomslag i motor hva kan jeg se etter da, før  en evt. komp-test?

 

IMG_0645_zpse9be1922.jpgIMG_0642_zps89bb64e2.jpgIMG_0644_zps8703e3fa.jpgIMG_0643_zpsae7016a5.jpg

 

Også er den ene skovlen på kompsiden av turboen bøyd.IMG_0641_zpsa8cb0d07.jpg

 

og rustvann i ekspansjonstanken er bra.IMG_0646_zpsaeb3788c.jpg

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Da det var street-legal for 2 uker siden, begynte bilen å oppføre seg litt rart, så jeg har begynt å demontere litt.

Om det er gjennomslag i motor hva kan jeg se etter da, før  en evt. komp-test?

Det er leak-down test som gjelder.

Her er utstyret: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-151407/

 

Alternativet er at du modifiserer en kompresjonstester: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

 

Poenget er å sette motoren i ØD tenning og kjøre trykkluft inn i sylinderen. En mann må holde verktøy på veiven slik at den holder seg i ØD.

Med 8 - 10 bar trykk i sylinderen søker man etter lekkasjer.

Blåser det i luftfilteret er det innsugsventilene som er problemet.

Blåser det i eksosen er det eksosventilene.

Blåser det i ekspansjonstanken er det toppakning, sprekk i topp eller sprekk i blokk.

Blåser det ved peilepinnen eller veivhusventilasjonen er det stempel, stempelringer eller sylindervegger.

 

Med ARP bolter og MLS pakning er det sannsynlig at muttrene til pinnboltene er løse og må ettertrekkes. (Les; erstattes med 12,9 bolter, en av gangen.)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg undersøket at jeg har orginale strekkbolter, og grA toppankning.

men om du ser på bilde med turbo kan det se ut som eksos har slått tilbake i komprssordelen, er dette normalt?


Da har jeg undersøket at jeg har orginale strekkbolter, og grA toppankning.

men om du ser på bilde med turbo kan det se ut som eksos har slått tilbake i komprssordelen, er dette normalt?

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg undersøket at jeg har orginale strekkbolter, og grA toppankning.

men om du ser på bilde med turbo kan det se ut som eksos har slått tilbake i komprssordelen, er dette normalt?

Stålende! Da er iallefall sannsynligheten for at blokk og topp ikke er skadet/ødelagt ganske stor.

Originale stekkbolter er gode greier, men i veikeste laget til ditt oppsett.

Ett nytt GR.A kitt med pakning og bolter løser nok problemet. 

 

 

En turbo suger inn enorme mengder luft og når du har såpass stor eksoslekkasje mellom downpipe og WG som vi ser på bildet så vil turboen suge inn endel sot.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ja, vi får prøve oss på en komptest i helgen, da regner jeg med at alt er på plass igjen, men hva tenker du om turboen ?

Det er klart at det skal jo ikke se slik ut, men vi skal også huske på at det er veldig stor avstand mellom hvordan ting egentlig skal være og -

hva som går.

 

En av de raskeste gatebilene i Sverige kjørte en hel sesong med rundt 900 hk og tilhørende 1. plasser med en turbo med ett knekt blad på kompressorhjulet.

Dette er selvsagt helt hoderystende Frankenstein og klart å fraråde, men,,,,,,,,,,det gikk aldeles strålende likevel.

 

Hvis du har råd så bytter du turbo. Hvis ikke skal du ikke miste nattesøvnen på det. Har selv sett myye værre enn det der overleve i årevis.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilkne toppbolter anbefaler du da?:-)

Vil heller si det slik at jeg uansett vil fraråde kombinasjonen korte ARP studs og MLS pakning.

 

Her ser vi enda en heldig ARP eier:

92772-f7381913176fddfc4fb73adba6972276.j

 

De orginale strekkboltene blir for veike når ladetrykk, dreiemoment og effekt øker til ett visst nivå.

 

Anbefaler at alle andre alternativer undersøkes. ;)

Ikveld ryker girkassen ned fra bilen, og det jeg lurte på er om det går an å dreie vekk gradekanter på trykkplaten! Jeg vet om en som pucker om sinterclutsj så blir alt ordnet mens det først er nede!

Ja det går.

Du bør samtidig teste trykkplaten i en hydraulisk presse. Finn ut nøyaktig hvor i vandringen den er sterkest og se til at den blir komprimert til denne høyden av tykkelsen på akkurat DIN lamell.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tatt en sylinderlekasje test i går! Fryktet der værste da det forsvant olje på streetLegal.

Syl 1 og 4hadde 10%lekk fra veivhus.

Syl 2 hadde 6%lekk fra veivhus.

Syl 3 hadde 3%lekk fra veivhus. Tror ikke dette er så farlig da var en iskaldmotor!

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke farlig, men grensen for akseptabel leakdown på en higperformancemotor er faktisk 10%. Når du har ugnustig høyt kompresjonsforhold og 10% leak down på syl. 1 og 4 (over 300% mer enn på syl. 3 som også er KALD.) så foreslår jeg at du vurderer å ta ut stemplene og dreie dem, samt hone sylindrene, bytte stempelfjærer og kjøre inn motoren på innkjørinsoljen til RS Tuning Bergen.

Sluttresultatet ditt VIL blir betydelig forbedret dersom du gjør dette. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...