Jump to content

Dieselvarmer


BERGAN

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ny Kuga Titanium X (reg. 21.11.13) Dieselvarmeren nekter å starte på den. Jeg har ikke vært på verkstedet og sjekket ennå, men tenkte å høre med dere her inne først. Uansett hva jeg gjør i menyen (varme nå, en gang eller programmerer et tidspunkt) nekter den å starte. Er det noe jeg gjør feil eller har andre vært borti det samme?

Link to comment
Share on other sites

Den skal starte lenge før 0 grader.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har et annet problem som Ford ikke har funnet ut av;

Jeg legger inn tid (krysser av) for Tid1 og Tid2 fra mandag til fredag i displayet. Den starter da på Tid1 når jeg skal på jobb mandag, men så "forsvinner" kryssene jeg har lagt inn for Tid1 og Tid2. Altså må jeg krysse av på nytt for hver oppstarting av varmeren. Det merkelige er at i slutten av uke så husker den allikevel av og til, og det går normalt noen dager. men ikke over helgen. For mandagene må jeg legge inn all info på nytt...

Til orientering så er det montert og brukes Defa batterilader (miniplugg), det er nok diesel og lav nok temperatur. Bilen brukes hver dag mellom hver programmering.

Noen som har erfart noe lignende?

 

Bilen er en Kuga Titanium, Diesel, Powershift 2013 med oppgradert programvare pr. 11.12.2013

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et annet problem som Ford ikke har funnet ut av;

Jeg legger inn tid (krysser av) for Tid1 og Tid2 fra mandag til fredag i displayet. Den starter da på Tid1 når jeg skal på jobb mandag, men så "forsvinner" kryssene jeg har lagt inn for Tid1 og Tid2. Altså må jeg krysse av på nytt for hver oppstarting av varmeren. Det merkelige er at i slutten av uke så husker den allikevel av og til, og det går normalt noen dager. men ikke over helgen. For mandagene må jeg legge inn all info på nytt...

Til orientering så er det montert og brukes Defa batterilader (miniplugg), det er nok diesel og lav nok temperatur. Bilen brukes hver dag mellom hver programmering.

Noen som har erfart noe lignende?

 

Bilen er en Kuga Titanium, Diesel, Powershift 2013 med oppgradert programvare pr. 11.12.2013

Er det varmeren som er oppdatert? Kan være en oppdatering av instrument fikser det. Er ikke noe service melding ang dette problemet

Link to comment
Share on other sites

Det ble ikke sagt spesifikt hva som ble oppgradert men jeg skjønte det som om det var bilens programvare. Fikk også inntrykk av at det hos Ford ble sett på som en litt rar feil og det ble stilt mye spørsmål om jeg bruket varmeren riktig. Nå er jeg i ferd med å dokumentere det ved å filme det jeg gjør, og for å få fram problemstillingen. Som sagt, varmeren fungerer fint - men ikke programmeringen. Utfordringen er at verkstedet bør ha bilen i flere dager for selv å se/finne ut av problemet. Utfordringen er at jeg må ha bil hver dag...

 

Jeg er derfor interessert i å høre om andre som har tilsvarende problem. Jeg tar dette om med min Ford forhandler og kan godt komme tilbake med mer info. når jeg vet mer.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du fått greie på dieselvarmeren? Min oppfører seg nøyaktig lik :-(

 

...men den skal på verksted til uka

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Ingen endring etter programvareoppdatering. Hver gang jeg starter bilen så må jeg sjekke at Tid1 og Tid2 er krysset av i menyen. En sjelden gang innimellom slipper jeg å programmere på nytt - men må allikevel sjekke. Jeg har alltid nok diesel på tanken og bruker i tillegg montert vedlikeholdslader for batteri ca. 1 gang pr. uke.

Hold meg gjerne oppdatert på hva du erfarer etter å ha hatt bilen inne for sjekk.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Hos meg hjelper det ikke en gang å hake av, fordi hakene blir borte innen morgenen kommer...

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Ang. dieselvarmere, så ble følgende svarene fra ulike forhandlere når temaet ble nevnt i fbm mulig kjøp av ny bil:

- Ford: Selvfølgelig må du ha dieselvarmer!!

- Mazda: Du trenger ikke dieselvarmer. Vi anbefaler det strengt tatt ikke, men vi selger det til kunder som vil ha. Er mye service og garantitrøbbel.

- Opel: Dieselvarmer anbefaler vi ikke. Vi ser at det ikke fungerer som forventet.

- Skoda/VW: Vi har det som ekstrautstyr ja, men....

 

Hvordan skal en tolke det da?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har ekstravarmeren på som tilleggsvarmer under kjøringen og man kjører med lite på tanken, så er dieselrøret til varmeren høyere enn den til motor ( i tanken). Da vil varmeren til slutt dra inn luft, og legger da inn feilkode på ekstravarmeren. Da vil den "låse" seg. Reise til forhandler for å slette feilkoder + å fylt opp systemet med drivstoff igjen. Gjøres med IDS.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå fått byttet hele greiene, både styring og selve dieselvarmeren. 

Resultat:  Alt er som før.

Av en eller annen grunn får styreenheten det for seg at bilen ikke har tilstrekkelig strøm, så slår den hele greiene av.    Nå er det ikke annet å gjøre enn å vente på at Ford finner ut av hva feilen er. Det er veldig skuffende at den ikke lar seg programmere, og ofte ikke virke i det hele tatt.   Hvis ikke Ford får det til innen rimelig tid, vil jeg enten ha pengene igjen for den, eller aller helst at de finner på en løsning så den kan styres med fjernkontroll... Min er produsert 22. april i fjor, det var en veldig tidlig modell. Ikke betryggende at også biler produsert i høst har samme feil.

Edited by Campist

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

til siste Kuga?

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå fått byttet hele greiene, både styring og selve dieselvarmeren. 

Resultat:  Alt er som før.

Av en eller annen grunn får styreenheten det for seg at bilen ikke har tilstrekkelig strøm, så slår den hele greiene av.    Nå er det ikke annet å gjøre enn å vente på at Ford finner ut av hva feilen er. Det er veldig skuffende at den ikke lar seg programmere, og ofte ikke virke i det hele tatt.   Hvis ikke Ford får det til innen rimelig tid, vil jeg enten ha pengene igjen for den, eller aller helst at de finner på en løsning så den kan styres med fjernkontroll... Min er produsert 22. april i fjor, det var en veldig tidlig modell. Ikke betryggende at også biler produsert i høst har samme feil.

Jeg har jobbet med teknisk leder hos FMN idag, og spurte han om dette. Er en programvare oppdatering, som ikke er klar ennå, de jobber med saken for fullt

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en Ford Kuga 2010 modell

og i den forbindelse så lurer jeg på hva man stiller parkheater på vist jeg for eksempel skal kjøre kl 07.00 i morgen tidlig

Du stiller den på tidspunktet du planlegger å kjøre. Varmeren vil starte ca. 30 minutter før innstilt tid.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk.

 

Det er samme som volvo, min gamle v70 virker og virker ikke, måtte stadig demontere og gjøre rent for sot og koksing.

 

Men nå på slutten så vil den ikke i det hele tatt, regner med at det kan være styrenheten til parkheateren som ikke er helt med eler har tatt natt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...