Jump to content

Høyt bensinsforbruk på 150 HK Ecoboost


larseu

Recommended Posts

Jeg har en ny 2014 Transit Connect  (kort versjon) 150 HK Automat som nå er rullet ca 23.000 km

Er stort sett veldig godt fornøyd med denne. 

Men en ting overrasker meg og det er det høye forbruket.

 

Den måler ca 10.2 L/100 på motorveikjøring langkjøring

 

Kjører i D modus og ikke i S samt at jeg benytter Crusie control

 

likevel går ikke forbruket nedover.

 

iflg brosjyren skal den bruke:

10.8 på bykjøring 

5,9 på landevei

og

5,7 på blandet kjøring

 

Ser på turtelleren at den ligger på ca 2500 RPM ved motorveikjøring

og den er rødmerket på 7000 RPM

Edited by larseu
Link to comment
Share on other sites

Har du riktig lufttrykk i dekkene?  Ikke noe takstativ/skiboks eller lignende?  Når du har 2500 rpm, hvor fort går det da?

Jeg har inntrykk av at det er mulig og få bilen til å gå mer økonomisk når jeg ikke bruker cruise kontroll, men mulig det bare er noe jeg innbiller meg.

Link to comment
Share on other sites

Det var en feil her; riktig forbruk er iflg telleren ikke 10,2 men 11.2 /100 km

 

Den er ellers utstyrt med original takrails fra Ford, noe som ikke er standard på varebiler i Norge

Akkurat nå har jeg på Thule Wing lastbøyler da økte dette til fra 11.1 til 11,2

De skal jeg ta av igjen når jeg ikke bruker dem

 

Kjører stort sett uten last i bilen.

2500 RPM er ca 100 -110 km/t på motorvei

 

Jeg har på 235/40x19 på 8,5" felg

både sommer og vinter dekk

 

sommerdekk er Micehlin Pilot Sport

og vinterdekk er Michelin Pilot PA 4

 

hjulstørrelse kan jo ha litt og si, men tror nok Ford har oppgitt noe lavt forbruk uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket bilen på verkstedet om alt er i orden? Uten sammenligning forøvrig ang forbruket:

Jeg har en gammel Audi A6 2,8 Quattro. Den merker jeg skikkelig forskjell på med 235/45/18 sommerdekk mot vinterdekka med 205/55/16. Ned 0,1(eller 1liter om du vil) så fort vinterdekka kommer på. Den går faktisk på 11,5 L/100km, blandet kjøring på sommerdekk og nå ligger den på 10,5/100km,samma kjøremønster.

Link to comment
Share on other sites

Bilen er jo nærmest helt ny. førstegang registrert i august 14.

Har  tatt det opp med Ford tidligere og fikk beskjed om at det stabiliserer seg.

 

Men at den skal bruke dobbelt opp pga bredere dekk/felg tror jeg ikke noe på.

 

Hva skal den da bruke med maks nyttelast ?

 

Var på verksted forrige uken på service med oljeskift.

 

Min teori er at den er oppgitt med feil/ for lavt forbruk enn det som er reelt.

 

Den heter jo "Ecoboost" vet ikke hva det betyr i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

lurer fælt på hva disse kan gi på 2 bar+ ladetrykk  og lavere comp. ser fint lite av tradisjonell trimming på disse nymotens høy comp, direkte innsprut, turbo mototerene.

noen av disse motorene må vel erstatte yb snart om noen våger å trimme på samme måte.

 

fra linken over gir den 252 hk på 1.1 bar

 

beklager offtopic

 

virker ikke som produsentene bryr seg om forbruk, men om utslipp c02 målt ifølge en eller annen standar som avgifter blir målt utifra.

har da hatt gode gammle forgasser motor biler som ha vært ganske så spreke iforhold til oppgitt hk og volum og etterpå bytte til 10-15 år nyere injection motor med samme antall oppgikk hk, resultater har vært høyere forbruk av bensin.

 

ville uansett ikke stolt på kjørecomputer, mål forbruk ved hjelp av tripteller.

Edited by packs
  • Like 1

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nå har denne bilen rullet ca 65.000 km og går mest på langkjøring mellom Oslo og Strømstad som har motorvei hele veien

 

med kjøring med innkoblet cruise control bruker den med  ca 2.250 rpm  nå ca 1,35 liter pr mil.

 

Ford Skryter jo av aerodynamikken på dette karosseriet

 

Det er noe i overkant av hva jeg finner akseptabelt

 

Er det noen dere ute om har lignende opplevelser ?

 

Hvorfor har Ford tatt ut denne motoren av sortimentet ?

 

kan det ha noe med bensinforbruket å gjøre ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mutter har en slik en. Den og ligger på nesten samme forbruk som din dog noe lavere. Hu triller rundt på orginale hjul. Samme motor samme bil og samme kasse

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Hva sier Ford om det? Jeg tar det forgitt at du har klaget på dette nå?

Har du målt forbruk med hjelp av trippteller? Har vært borti at det har variert ganske mye på forbruket når man har sammenliknet forbruket regnet ut med hjelp av trippteller, sammenliknet med kjørecomputer. Dog har resultatet vist at kjørecomputeren er vel optimistisk ift reelt forbruk.

Til sammenlikning har jeg en Audi S4 B5. (99mod 2,7 v6 biturbo) Nå har jeg blitt gammel nok til at jeg kjører den ganske rolig, det er ikke mye jeg bruker alle kreftene. Den går mest på småkjøring i helgene, og da ligger forbruket på 10,3 l/100km. På en Sverige tur så landet den på 8,1 l/100km, og da var det en del flat pedal på den turen.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har klaget hver gang bilen har vært på service (4 ganger ) på forskjellige verksteder men ingen respons.

 

Har tatt det opp med NAF siden det er en privatregistrert bil, og vært i kontakt med Ford sentralt.

Nå skal jeg ha bilen inn igjen der jeg kjøpte den.

 

BTW: Hvorfor har Ford tatt vekk denne motoren fra sortimentet , de skryter jo i salgsbrosjyren om

aerodynamikk og lavet forbruk (Ecoboost)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 1.6L Ecoboost Euro5 er tatt bort er vel fordi den er erstattet av nye 1.5L Ecoboost Euro6. Selges ikke Connect 1.6L Ecoboost i Sverige heller lengre http://ipaper.ipapercms.dk/Ford/SE/Prislistor/Transportbilar/FordTransitConnect/

 

Men den er i salg i USA. 1.6L er der med 178hk og automat i den korte versjonen. http://www.ford.com/trucks/transitconnect/?gnav=header-trucks

 

EPA-estimated ratings of 22 city/30 hwy/25 combined mpg. 1.6L EcoBoost. Actual mileage will vary. Class is Small Vans.
**Only available on short-wheelbase models for Transit Connect Wagon.
†Using 93-octane fuel.

 

22mpg by er 10.69L/100km

30mpg motorvei er 7.84L

25mpg kombinert er 9.40L

Link to comment
Share on other sites

At Connect ikke har den nye 1.5L Ecoboost er vel kanskje fordi den ikke solgte nok med 1.6L? Det er hva jeg tror siden du lurte på hvorfor de har sluttet å selge Connect med 1.6L Ecoboost.

 

Og forbruket ditt i byen stemmer med de amerikanske EPAmålinger på 1.6L med 178hk.  Men du ligger litt over på motorvei og kombinert med 150hk utgaven. Hva tenker du om det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sammenlignet det amerikanske forbruket før jeg kjøpte bilen, jeg leste i brosjyren og tok en avgjørelse pga automatgir (den enste med automat) og  det jeg fikk oppgitt der og basert på at  150 Hk virker kvikk å kjøre og meget rask i akselrasjon , men tror nok en Ford F150 Raptor 2017, gir betydelig mer kjøreglede med omtrent samme forbruk..

 

Poenget er at det har vært lite gehør å få fra Ford verksted når jeg nevner at den er noe høy på forbruket. også når jeg ser den cruiser av gårde på ca 2.200 rpm og er rødmerket fra ca 7.500 rpm. skulle man tro den var nokså kjip på forbruket tatt i betraktning at det er en nyutviklet bil fra Ford.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sammenlignet det amerikanske forbruket før jeg kjøpte bilen, jeg leste i brosjyren og tok en avgjørelse pga automatgir (den enste med automat) og  det jeg fikk oppgitt der og basert på at  150 Hk virker kvikk å kjøre og meget rask i akselrasjon , men tror nok en Ford F150 Raptor 2017, gir betydelig mer kjøreglede med omtrent samme forbruk..

 

Poenget er at det har vært lite gehør å få fra Ford verksted når jeg nevner at den er noe høy på forbruket. også når jeg ser den cruiser av gårde på ca 2.200 rpm og er rødmerket fra ca 7.500 rpm. skulle man tro den var nokså kjip på forbruket tatt i betraktning at det er en nyutviklet bil fra Ford.

Jeg har heller ikke sett på de amerikanske forbrukstallene før jeg leste din tråd.

Synes det europeiske forbruket er ganske optimistisk. Nye 1.6L Ecoboost Connect er jo som alle nye varebiler ganske tung 1390kg, og i tilegg sikkert giret litt anderledes enn en Focus (selv om du har den mest forbruksvennilge Connectutvekslingen på 3.07 mot 3.56 på TDCI) som ikke skal frakte rundt på så mange 100talls kilo last.

Er nok på tide at den nye avgass og forbrukstesten kommer i gang i 2017. Hadde også følt meg litt lurt om jeg kjøpte en bil med stor vekt på forbruk som avgjørende for kjøpet som så avviker så mye fra test til virkelighetens forbruk.

At du ligger over selv den amerikanske 1.6L med 178hk sier jo også litt.

 

Og at 150hk 1.6L Ecoboost automat Connect skiller så lite på 0.57L landevei og 0.59L kombinert kan jo ikke være riktig?

Når Kuga 1.6L Ecoboost 182hk automat har (EU NEDEC/US EPA forbrukstall) 0.62/8.10L landevei og 0.74/9.4 kombinert med 0.93/10.68L by.

Ser også i Connectbrosjyren at alle 1.6L TDCI skal klare 0.43L på motorvei. Jeg fører ikke kjørebok selv i mine 90talls Forder så er ikke så oppdatert på dagens 2015 forbruk, men det høres jo llitt ut som en skrønehistorie?

 

Mye tekst og tall her, men ser ut som EPA i USA er mer ærlige på testforbruket enn det de er i Europa.

 

Og som nevnt er det lite verkstedet kan gjøre med forbruket så du må nok lengre opp i systemet med den saken.

Men med Raptoren blir du ikke skuffet for der blir det ingen optimistiske NEDECtall da Raptoren ikke er planlagt typegodkjent i Europa.

Raptor ja. Det er en allbruksbil en skulle hatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det lurer jeg også på,

De har vel rygget litt frem og tilbake i bakgården og fått frem snittforbruk på 0,78 som de mener er innenfor..

 

Jeg målte sammetidig forbruket på på langkjøring maks 90 Km/t på T/R Oslo Strømstad som har motorvei hele veien og

snittfarten var på 64 Km/t og forbruket ble da 1,02 som er ca 40% over angitt fra Ford.

 

90 km/t er veldig sakte når alle biler kjører forbi deg og lurer på hvorfor man ikke holder fartsgrensen

 

Øker man farten til fartsgrensen 100 og 110 oker forbruket til ca 1,35 pr mil.

 

med nesten 70.000 i kjørelengde på et drøyt år begynner jo dette å bli passelig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja det lurer jeg også på,

De har vel rygget litt frem og tilbake i bakgården og fått frem snittforbruk på 0,78 som de mener er innenfor..

 

Jeg målte sammetidig forbruket på på langkjøring maks 90 Km/t på T/R Oslo Strømstad som har motorvei hele veien og

snittfarten var på 64 Km/t og forbruket ble da 1,02 som er ca 40% over angitt fra Ford.

 

90 km/t er veldig sakte når alle biler kjører forbi deg og lurer på hvorfor man ikke holder fartsgrensen

 

Øker man farten til fartsgrensen 100 og 110 oker forbruket til ca 1,35 pr mil.

 

med nesten 70.000 i kjørelengde på et drøyt år begynner jo dette å bli passelig dyrt.

Har du funnet ut noe mer vedrørende det høye forbruket på din bil ? Har selv vært på utkikk etter samme bil med lik motorisering, men endte opp med en 1 liter ecoboost. Denne går behagelig billig. 1,6 literen med automat ble fjernet fra det europeiske markedet på grunn av lite salg, får jeg høre av en bekjent i Ford systemet. Motoren i USA er identisk, men de måler ut fra SAE normen, ikke DIN normen. Derav de 178 hestekreftene. Forbruket du oppgir har neppe kun med feil oppgitt forbruk i fra leverandøren - det er alt for høyt uansett. Den mest sannsynlige årsaken er feil på kjørecomputer. Måler du manuelt og får dette forbruket er det feil på bilen, og det må du forlange at de gjør noe med. Bensin er en meget god avfettingsvæske, og det er ikke ukjent at motorer som får for mye bensin slites raskere da det dras ned i sylinderne og knekker oljehinna.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...