Jump to content

godkjenning av effekt i cosworth ?


cosworth123

Recommended Posts

Hei!

 

Lurte på om noken har prøvd å få godkjent meir effekt i cosworth maskina?

 

Har ein escort som hadde vert litt kjekkare å kunne bruke på litt lengre tura,og sleppe å vær skeptisk for å bli stoppa kvar gong den blir brukt.

Så om den hadde vert godkjent med den effekta som er i maskina så hadde det jo blitt litt bedre.

 

Veit ikkje kor vanskelig dette kan bli og få til ? Og eventuelt kva som må gjerast for å få slikt godkjent og lovlig ?

 

Rekna med det blir vanskelig nok uansett.. Hehe :D

Link to comment
Share on other sites

En kompis må vise Escorten sin på full kontroll etter at han ble stoppet av SVV langs veien.  Han har forhørt seg med de angående godkjenning av effekt økning, og det er som escortmk1 sier, du må ha godkjenning fra TUV eller tilsvarende for at det skal være noe mulighet i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Men JHS, sånn som han du kjenner med den sorte, er den godkjent med mere HK pga den var det I utlandet først? Det finnes jo 3-4 andre 300hk I vognkort biler I Norge enn den der også, men alle stammer kanskje fra å ha 300hk I utlandet godkjent? 

Gjelder altså å importere en som er godkjent med 300hk eller mere for å få det i Norge også?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Men JHS, sånn som han du kjenner med den sorte, er den godkjent med mere HK pga den var det I utlandet først? Det finnes jo 3-4 andre 300hk I vognkort biler I Norge enn den der også, men alle stammer kanskje fra å ha 300hk I utlandet godkjent? 

Gjelder altså å importere en som er godkjent med 300hk eller mere for å få det i Norge også?

 

Den sorte har 320hk i vognkortet ja, den hadde effekten i det Tyske vognkortet og har det vel derfor godkjent (sammen med en hyggelig smørbrødliste med andre greier som vi andre kan drømme om å få godkjent).

Er vel sånn med Wolf bilene også så vidt jeg kan forstå.  Så "trikset" må jo være å importere en som har mer effekt godkjent i det utenlandske vognkortet ja.  Kjedelig for de som i dag eier Wolf biler der første Norske eier var kjip og registrerte med lavere effekt for å spare noen kroner i avgifter :(

Hjelper ikke å vise til andre tilsvarende biler som har modifikasjoner/mer effekt godkjent heller.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg leste en plass at det skulle bli enklere og få godkjent ombygde og trimmede biler fremover, men da at de var nødt til og ha vært reg. I over 10 år i Norge. Husker bare ikke hvor...

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg leste en plass at det skulle bli enklere og få godkjent ombygde og trimmede biler fremover, men da at de var nødt til og ha vært reg. I over 10 år i Norge. Husker bare ikke hvor...

 

Det har vært snakk om det opp til flere ganger både her og der.  Statens Vegvesen hadde bl.a en stand på Gatebil for ett par år siden.

Alt bunner i dokumentasjon, absolutt alt må dokumenteres.  Og dokumentasjonen må være fra TUV, Dekra eller lignende for at den skal bli godkjent.  Selvfølgelig fungerer det sikkert med dokumentasjon fra Ford også, men har vanskelig for å tro at Ford gir ut dokumentasjon der de går god for 300hk i Escort Cosworth f.eks.

Så alt er lett om man har riktig dokumentasjon, problemet er bare den dokumentasjonen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å godkjenne bilen med f.eks 300hk på wolf grunnlag da? Da trenger man i teorien bare en kopi av tüv dokument og spesifikasjoner på en wolf bil.

 

Nå har jeg holdt mye på med bmw sine ///M biler, og gjort noen motorbytter osv. Det får du jo godkjent hvis du har dokumentasjon på at det er levert "originalt" på samme type bil. sånn kort fortalt....

Edited by Kristian
Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg får papirer fra noen som helst på 480hk i en 2wd sedan..;-)

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Semi offtopic, men hvorfor er det slik at alle klager på dette men ingen gjør noe. Hver gang det kommer opp trimming og godkjenning så blir det sauter og banning, men virker som alle bare godtar det likavell. 

Hadde alle som er imot dette gjort noe for å få det endret, så ville vell dette problemet vært løst for lenge siden. Men det er vell typisk Norsk å bare bøye seg å godta statens lange snabel :)

Samme gjelder engangsavgiften. Er rett å slett ran, men vi godtar det også. 

Mulig det er folk som kjemper mot dette, men jeg har verken lest, hørt om, eller kjenner noen, så kan ikke være så stort. 

Edited by Pizza

Taunus 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

jeg var hos biltilsynet i dag ang en mk1 jeg skal bygge om og godkjenne i Sverige og så registrere i Norge etter på denne er 73/74 mod så for ny til og få det godkjent her hjemme sånn jeg vil ha den diskuterte da åssen det ble når jeg tok denne med hjem og skulle registrere her i Norge når den var ny vist og godkjent i Sverige det hørtes ut til og skulle gå greit bare jeg var flink med og få bra med dokumentasjon på godkjenningen hvilke deler som var brukt osv men da sier han på biltilsynet nettop det dere sier her det kommer nye regler på ommbygging og godkjeninger på bla bur blir vist tillat i en del eldre biler sån som alle escort mk1/2 nevte han og da ville de også godkjenne de med eks cosworth selv om de var etter 1970 mod og ikke gikk under det gamle regelverket blir spennende og se


men angående trimming du har lov og trimme 10% effekt økning vel ?var noe sånt før i hvert fall vett ikke om det gjelder lengere noen som vett?

Link to comment
Share on other sites

jeg var hos biltilsynet i dag ang en mk1 jeg skal bygge om og godkjenne i Sverige og så registrere i Norge etter på denne er 73/74 mod så for ny til og få det godkjent her hjemme sånn jeg vil ha den diskuterte da åssen det ble når jeg tok denne med hjem og skulle registrere her i Norge når den var ny vist og godkjent i Sverige det hørtes ut til og skulle gå greit bare jeg var flink med og få bra med dokumentasjon på godkjenningen hvilke deler som var brukt osv men da sier han på biltilsynet nettop det dere sier her det kommer nye regler på ommbygging og godkjeninger på bla bur blir vist tillat i en del eldre biler sån som alle escort mk1/2 nevte han og da ville de også godkjenne de med eks cosworth selv om de var etter 1970 mod og ikke gikk under det gamle regelverket blir spennende og se

men angående trimming du har lov og trimme 10% effekt økning vel ?var noe sånt før i hvert fall vett ikke om det gjelder lengere noen som vett?

Tror ikke du har ''låv'' å trimme bilen din med 10% effekt økning, men de kan ikke ta deg så lenge det ikke er synlig. fordi alle biler har ikke samme hk fra fabrikk, så de har satt inn en pluss minus faktor for å gjøre opp for det. tror det er sånn, gir iaf mening. 

Taunus 1.6 Stasjonsvogn

Link to comment
Share on other sites

men angående trimming du har lov og trimme 10% effekt økning vel ?var noe sånt før i hvert fall vett ikke om det gjelder lengere noen som vett?

Hadde en Sierra som ble ombygd fra gasser til innsprøytningsmotor av forrige eier, ohc begge 2. Økning fra 105 til 115 hk altså. Den ble godkjent på grunnlaget du nevner her, uten noen form for dokumentasjon slik jeg husker det, med mulig unntak på donorbilen motor og deler ble hentet fra.

Under kontrollen sjekket de bare at bremser og stabstag ikke var dimensjonert mindre enn det som var orginalt for den bilen.

Tror det var i 2005 denne ble godkjent. Men å kalle det lovlig å trimme 10% tror jeg blir litt feil betegnelse. Saken er vel heller den at opp til 10% så regnes det ikke som trimming.

Forøvrig uvesentlig for om man skal ha godkjent 300hk i en Cosworth.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig for de som i dag eier Wolf biler der første Norske eier var kjip og registrerte med lavere effekt for å spare noen kroner i avgifter :(

 

Var nok snakk om en del kr

I år 2000 var forskjellen mellom 162kw og 150 kw 20tusen kr....

Jeg tok inn en escort som jeg klarte og få tuv med 150 kw

Forskjellen ble 190 tusen istedenfor 210....

Tenk på en 300hk da....

Link to comment
Share on other sites

Bare å glemme å få en sierra eller escort godkjent med mere enn 220hk,og det er jo en ting,det som er det mest irriterende er da att man IKKE får den godkjent med større intercooler,innsug,turbo osv pga av den enkle grunn att man trenger ikke disse delene for å oppnå 220hk,så å komme med dynoutskrift på att man har 220hk hjelper ikke en dritt så lenge man har oppgraderte deler i motorrommet.

Etter det jeg har funnet ut,så er det en løsning vist man må inn på teknisk kontroll,og det er å montere alle orginal delene,så får vi bare kjøre hjem å montere "grom" delen etterpå å bare vente på neste gang vi blir stoppet.

 

Tenkte kanskje på grunnlag av RS500 att man kunne ha større cooler å turbo å likevel ha bare 220hk,men han på biltilsynet bare fnøs av meg.

 

Men vist jeg hadde montert en IS motor med turbo,så kunne jeg ha hatt så stor turbo og cooler som jeg ville bare jeg hadde hatt dynoutskrift på 220hk.

Edited by cossie power
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var nok snakk om en del kr

I år 2000 var forskjellen mellom 162kw og 150 kw 20tusen kr....

Jeg tok inn en escort som jeg klarte og få tuv med 150 kw

Forskjellen ble 190 tusen istedenfor 210....

Tenk på en 300hk da....

 

Din gjerrigknark :P ;)

Må jo være kjedelig og ha en bil som er levert originalt med 300hk, men "miste" de fordi han som importerte/registrerte ikke tok seg råd til det.  Klart det var mye penger, er vel neppe så lett og få det inn i vognkort igjen i ettertid vil jeg tro.

Går det ikke an å godkjenne bilen med f.eks 300hk på wolf grunnlag da? Da trenger man i teorien bare en kopi av tüv dokument og spesifikasjoner på en wolf bil.

 

Nå har jeg holdt mye på med bmw sine ///M biler, og gjort noen motorbytter osv. Det får du jo godkjent hvis du har dokumentasjon på at det er levert "originalt" på samme type bil. sånn kort fortalt....

 

Burde vel i teorien være mulig, men problemet er vel og få noe dokumentasjon på det i dag.  Ganske sikker på at ikke Wolf eller Ford leverer fra seg dette nå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en dialog med statens vegvesen ang diverse endringer i vognkortet på import-bil, der de sammenlignet vognkortet fra landet bilen kommer fra (Tyskland), og de har deretter ført inn info i norsk vognkort/autosys når bilen ble forevist her i landet. Bilen har vært godkjent i Tyskland med diverse endringer (økt motoreffekt, annen eksos, eksosstøy/dB, alternativ dekk og felg) og dette ble tatt med over i norsk vognkort. I papirene fra SV står det oppført på så og si alle punkter; "godkjent i annet land, Tyskland, se punkt -" med ref til tysk vognkort og kjøretøysforskriften.

 

Ang ettergodkjenning av effekt her i Norge på biler uten noe særlig form for dokumentasjon, TUV eller Dekra godkjenning å henvise til mot spesifikt kjøretøy, er nok ikke lett. Men noen får til det meste.

Se på M-teknikk på vestlandet, de bygger om og får godkjent E30'er med S54 motor med effekt høyere enn hva disse er tillatt godkjent med utifra Hartge dokumentet som brukes som en referanse/"veiledning" for ombygging av disse bilene. Hva han/dem gjør for å få til dette vet jeg ikke, men han godkjenner nå biler jevnlig hos Statens Vegvesen. Så noen får det til. Litt off topic det siste her men..

Edited by MadsBL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Lurte på om noken har prøvd å få godkjent meir effekt i cosworth maskina?

 

Har ein escort som hadde vert litt kjekkare å kunne bruke på litt lengre tura,og sleppe å vær skeptisk for å bli stoppa kvar gong den blir brukt.

Så om den hadde vert godkjent med den effekta som er i maskina så hadde det jo blitt litt bedre.

 

Veit ikkje kor vanskelig dette kan bli og få til ? Og eventuelt kva som må gjerast for å få slikt godkjent og lovlig ?

 

Rekna med det blir vanskelig nok uansett.. Hehe :D

Joda, fikk godkjent en effektøkning fra 220 - 224 hk. :lol:

 

Å få godkjent noe som helst i dette landet i dag er nesten umulig. Løsningen er å få bilen godkjent med Escort Cosworth motor som bør gå greit i de fleste tilfeller. Når bilen er godkjent med T34 turbo så trenger man bare en avansert og dyr boost controller for enkelt å raskt justere effektuttaket. Hvis man har større ambisjoner enn ca. 380 hk så finnes det turboer som ser ut som en T34 turbo da de bruker modifisert T34 kompressorhus og modifisert T34 turbinhus, men som er oppgradert innvendig til betydelig høyere kapasitet.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om bila derfra noen gang forlater landet her og besøker tüv.... :)

 

Mvh

Eller er det bare så enkelt at som "stamkunde" på hils med de ansatte på Vegvesenet, og med eget bilverkstedfirma med BMWkompetanse så blir man tatt mer seriøs enn om man sender inn en eneste enkelt søknad som privatperson i løpet av levetiden sin? Forskjellbehandling basert på dagsformen er jo ikke så ukjent der i gården.

Uansett hva det er som gjør det mulig så er det en heldig kar. Mer spennende brevbunke er vel ikke mulig å få i postkassen. https://www.facebook.com/230731033675672/photos/a.607505842664854.1073741827.230731033675672/703274966421274/?type=1&theater

 

300hk vognkort er jo i dag verdt noen 10tusen. Jeg hadde klart å by mer for det enn på en Cosworth med kun 204hk.

Link to comment
Share on other sites

Eller er det bare så enkelt at som "stamkunde" på hils med de ansatte på Vegvesenet, og med eget bilverkstedfirma med BMWkompetanse så blir man tatt mer seriøs enn om man sender inn en eneste enkelt søknad som privatperson i løpet av levetiden sin? Forskjellbehandling basert på dagsformen er jo ikke så ukjent der i gården.

Uansett hva det er som gjør det mulig så er det en heldig kar. Mer spennende brevbunke er vel ikke mulig å få i postkassen. https://www.facebook.com/230731033675672/photos/a.607505842664854.1073741827.230731033675672/703274966421274/?type=1&theater

 

300hk vognkort er jo i dag verdt noen 10tusen. Jeg hadde klart å by mer for det enn på en Cosworth med kun 204hk.

Han er jo nødt til og kjenne noen hos vegvesenet.

  • Like 2

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg hvordan, men jeg får bare gratulere, og unne BMWfolket med at de klarer å få bygget om bilene sine.

Skulle bare ønske vi med Ford også kunne få innført ting i vognkortet basert på Wolf og lignende dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...