Jump to content

KASTE STEIN PÅ VW


bige

Recommended Posts

Ja det er ganske så stille fra "miljøbevegelsen" i bilbransjen her til landet nå. Dette må da friste de andre til å kaste litt sten, men så satt man der samlet i det norske glasshuset bygd på fornektelse av dieselforurensing veldokumentert fra USA. Bygd i fellesskap med hun rødgrønne Kristin Halvorsen for 10 år siden.

 

Er en grunn til at ingen andre enn VW har satset så tungt på diesel med personbil i USA som er strengere på avgassutslipp enn Europa.

VW TDI er jo en kult over der, og nå når sannheten kommer frem er det ikke lengre kult. 

 

Diesel i personbil er ikke så hipt og trendy lengre. Selv ikke i dieselFrankrike. Og da hjelper det ikke at nordmenn i lille Norge kjøper diesel når det er i Kina veksten skal skje.

 

http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows/peugeot-kills-diesel-hybrid

 

Har ikke noe i mot diesel selv, men liker det der det hører hjemme i store varebiler.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt interessant å lese artikler fra den gangen CO2 avgiften ble senket:

 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2006/09/07/co2-splitter-bilbransjen

 

Man ser jo her at VW i Norge var en veldig sterk pådriver for å få dette i gjennom - nettopp fordi de hadde et overtak på diesel.

 

Husker jeg selv lurte veldig på hva de tenkte med den gang. Det holder jo med å stå i nærheten av en dieselbil på tomgang, så kjenner man at luften ikke er bra. Eller bare ligge bak en - særlig om vinteren er det veldig ubehagelig. 

 

Liker selv å strekke litt på beina i nabolaget, gå seg en tur og få litt frisk luft, men særlig vinterstid er det blitt skikkelig ille de siste årene - i takt med at antallet dieselbiler har økt veldig.

 

Leter man i artikler ser man at de egentlig visste dette den gangen det ble gjennomført. Men man kjører på med propaganda og følelsebasert argumentasjon, det er ikke så viktig med fakta. En usikker antatt fremtidig belastning blir viktigere enn en umiddelbar belastning for syke i nærmiljøet. Man kan sikkert finne tall hvor et ikke lite antall mennesker har dødd for tidlig og andre lever med plager som hadde vært unødvendige.

 

Skuffende at Naf hengte seg på den gangen. Akkurat som de gjør med piggfritt vs piggdekk. Man skriver at man ikke skal kjøre med piggfritt utenom sesong - for da dobler sjansen for en ulykke. Men anbefaler piggfritt over piggdekk på vinteren - for da er man miljøvennlig. Da betyr plutselig ikke bedre veigrep noe lenger... Og Naf er med.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

AMCAR har i mange år kjempet for få myndighetene til godkjenne flere amerikanske bensinbiler i Norge, men nesten forgjeves. Knallharde krav til utslipp i USA var ikke nok, men om du kunne betale en idiotisk (straffe)avgift så fikk du norske skilter på en amerikansk bil med en større, men rentbrennende, bensinmotor. AMCAR jobbet også hardt for å få norske politikere til å forstå at dieselbiler forurenser mer enn en amerikansk moderne v8er, men forgjeves. Det var CO for alle penga, partikkler var greit (for den ble jo bare helt borte vekk i den nye fantastiske oppfinnelse partikkelfilter), men ikke CO for den smelta jo all isen vår :shutup: .

Les denne lederen fra AMCAR, husk denne er skrevet i slutten av 2010 og var leder i AMCAR #1 2011. Hadde de rett?, tja, tror nok ikke det er feil å si de var i nærheten i hvert fall.

 

http://www.amcar.no/amcar+bilpolitisk/lederartikler/lederartikler+2011/1149/nummer+1+-+2011.html

 

Hvor vil jeg med dette, jo: norske miljøaktivister fikk tidlig på 2000 tallet hjernen bedøvd om at diesel var så miljøvennlig, og hvor fikk de det fra, jo de fikk det fra bilprodusentene. Politkerne igjen, over hele verden, trodde på dette og vips, dieselbilene var plustelig "inn". Du var politisk korrekt og miljøvennlig om du kjørte diesel, og ikke nok med det, du ble supsidiert av staten om du kjørte diesel. Ikke rart det har blitt jukset med data for å få bilene så "miljøvennlig" som det gikk ann, og litt til, så at det bare er VAG som har juksa litt med "kuleramma" tror jeg ikke nei. Skal bli spennende å se hvor dette ender, kanskje min gammle Ford igjen blir miljøvennlig :lol:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noe som kanskje kan bli bedre er jo dette konstante Ford-hatet fra en del folk i kommentar felter i diverse media. Jeg har lagt merke til at det har vært en del VAG folk som står bak dette. Tipper det vil gåes stille i dørene en tid fremover.

  • Like 1

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Skal man kaste stein så kan man med fordel la bilene være i fred og heller ta sikte på politikere og byrokrater. De er disse som har ansvaret for idiotiet med urealistiske krav og urealistiske tester, og, det er god tilgang på maktsyke kandidater. Man sliter seg ut og går tom for stein lenge før man går tom for egnede mål.

Edited by RS 1000
  • Like 6

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

At dieselbiler har sluppet ut mer giftige gasser har vi jo lest om hele tiden - at det har vært en stor forskjell på måleresultater fra "perfekte" forhold og virkeligheten er ikke noe nytt. Dette har ikke vært noe man har skjult alt for mye - lett å sjekke hvis man vil. 

 

Men at en bilprodusent har iskaldt beregnende har installert juksprogramvare for gjøre forskjellene umulig å finne ut av - er noe helt annet. Alt for å grabbe til seg en dominerende rolle i markedet - det er forjævlig. Denne bilprodusenten har jo stått i bresjen for å etablere diesel som det mest populære motoralternativet i personbiler - andre produsenter har ikke hatt noe valg enn å henge seg på - ellers hadde de mistet mesteparten av sitt salg. 

 

Så dessverre - her er det kun bilprodusenten som er en dritt. Så kan man kanskje legge skyld på politikere for å ha trodd på denne bilprodusentens svindel - som dieselkjøpere igjen har trodd på.

 

Hvor mange er det som har dødd i fortid?

 

Her i Norge eller i resten europa skjer det vel ikke stort, men jeg har et håp om at USA lar denne bilprodusenten virkelig få svi.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har de bare chippet bilene sine på en uvanlig utspekulert måte. (Politiknapp på moped opplegg.) Kundene krever en viss effekt og ett visst dreiemoment, men kompetanseløse politikerene har fremsatt en hel rekke urealistiske krav og avgifter. Volvo måtte f.eks lage bedrøvelige B17 og B204 til det Italienske markedet pga ekstreme ccm avgifter. Hvorfor kjører f.eks alle 2,0L motorer? Hvorfor skal vi gjennom en økonimisk voldtekt dersom vi vil kjøre V8 motor i dette landet? Jo, politikere.

 

Slik jeg ser det, og det kan være feil, så kunne VW sikker fått fornøyde kunder med en 2,3 - 2,4 L motor med miljøinstillingene, men neida, politikere og byrokrater har bestemt at man skal straffes økonomisk hvis man ikke kjører minimalt motorvolum.

 

Videre har man disse testene på konstant 90 km/t. Jada, veldig realistisk her på bjerget og iallefall på vestlandet. Hva man måler av oppkonstruet forbruk i en lab. i Brussel eller hvor det nå er har overhodet ingen praktisk betydning i våre motbakker. Vekten på bilene bare øker og alle VET at tallene som blir oppgitt på forbruk og derfor på utslipp blir stadig mer urealistiske år for år, men ingen gjør noe med løgnene. 

 

Ett pillråttent og gjennomkorrupt system. Vi har like mye bruk for EU systemet og Euroen som ett rasshøl midt i pannen. Takk gud for at vi Normenn og kvinner stemte nei til dette diktaturet.  

Edited by RS 1000
  • Like 7

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Amen...

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er uenig - det er ingen myndigheter eller byråkrater som har tvunget VW til svindle både kunder og miljømyndigheter. Det blir absurd å tenke slik.

 

Håper de får en skikkelig smell, slik at andre ikke fristes til å gjøre det samme.

 

Regner med at vi forbrukere kommer å ramme produsenten hardest, hvem vil bli sett i en VAG diesel fremover? For mange vil det ikke være så positivt som før å i det hele tatt eie et VAG produkt.

 

Jeg mener - Blue Motion...... og alle andre miljø-vennlige kampanjer de dro i gang, vant miljøpriser, priser for beste motor, osv osv. Alt basert på juks. Millioner av kunder lurt trill rundt.

 

Men det viktigste er nok at dette har ført til elendig luftkvalitet i storbyer - og er ansvarlig for et stort antall for tidlig døde - og mange som lider unødvendig. Og det er ikke 200 mennesker som har dødd på grunn av at air-bagen ikke løste ut - vi snakker om et utrolig mye større antall mennesker. 

 

For hvis ikke denne jukseprogramvaren hadde vært installert, ville ikke bilene blitt godkjent for salg. Så det holder ikke med å si at andre er like ille - eller å skylde på myndigheter!

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo både VW,Audi,Skoda og Porsche blitt dratt inn i søkelyset her, tviler på at det stopper der. Poenget her, mener jeg, er at kravene blir for høye i forhold til hva som er gjennomførbart. Man må være realistisk med hva en motor kan klare av utslipp, noe må på en måte slippes ut igjen. Og som RS1000 sier, så blir dette forverret med for små motorer, bare fordi myndighetene setter høye avgifter på ccm og hk.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke være for bombastisk i å påstå at det ikke kan finnes flere syndebukker der ute. De vil eventuelt garantert bli avslørt - og jeg vil synes like ille om de. Men slik det er hittil, så har andre produsenter valgt andre løsninger for å få sine motorer godkjent - uten å jukse.

 

VAG har bevisst manipulert styring på motorene, for å oppnå bedre resultat under tester. Uten dette hadde de ikke blitt godkjent - ferdig med det!

 

Å skylde på noe annet er avsporing! Egentlig uinteressant i denne diskusjonen.

 

Skal det være noe positivt å bemerke om VAG - så er det at de innrømmer jukset - og virker til å være interessert i å løse problematikken.

 

For egen del blir synes jeg dette er en forjævlig måte å forholde seg til kunder og samfunn. Vi har jo andre ting som motorer som er for dårlig laget, bruker for mye olje, for dårlige lakkeringsrutiner, sinkslipp osv, for dårlig kvalitet på deler i understellet osv. Det kan man jo tilgi - men dette er bevisst juks - det finnes ingen unnskyldning for slikt.

 

Noe som gjør dette verre, er jo at det ikke er en liten produsent som prøver å komme seg inn i et marked - det er selve pådriveren for diesel, markedslederen - som har dratt med seg alle de andre. Er ikke mange år siden flere bilprodusenter ikke en gang hadde diesel å tilby i tilsvarende biler.

 

Siden det er solgt så mange biler med dette problemet, så blir også miljøbelastningen tilsvarende større.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja de har jukset. Det samme har alle de som chipper bilene sine privat også eller trimmer på generelt grunnlag, inkl. alle Cosworther. Hva er dine tanker om dette?

 

Jeg ser jo poenget ditt, men det er ikke så mange årene sine disse politikerklysene gikk hardt inn for dieselbiler. Dette på bekostning av f.eks E85, med det resultat at E85 pumpene forsvinner.

 

Resultatet av denne "glimrende" og gjennomtenkte politikken kan man faktisk få se resultatet av i dag: http://e24.no/makro-og-politikk/norge-felt-for-daarlig-luftkvalitet/23535623

Edited by RS 1000
  • Like 3

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja de har jukset. Det samme har alle de som chipper bilene sine privat også eller trimmer på generelt grunnlag, inkl. alle Cosworther. Hva er dine tanker om dette?

 

Jeg ser jo poenget ditt, men det er ikke så mange årene sine disse politikerklysene gikk hardt inn for dieselbiler. Dette på bekostning av f.eks E85, med det resultat at E85 pumpene forsvinner.

 

Resultatet av denne "glimrende" og gjennomtenkte politikken kan man faktisk få se resultatet av i dag: http://e24.no/makro-og-politikk/norge-felt-for-daarlig-luftkvalitet/23535623

 

Blir man svindlet/lurt hvis man chipper selv? 

 

Enig i at politikerene ikke satte seg godt nok inn i problemstillingen - de hang seg på Al Gore og verdens klimapolitikk hvor CO2 er den store trusselen - og dermed glemte at folk dør som fluer i nærmiljøet på grunn av NOx. MEN - de ble til dels lurt, bilprodusentene oppga ikke hvor mye NOx disse lav-CO-dieselene egentlig slapp ut. Her sto VW i spissen, som linken min viser i tidligere innlegg, for å få til disse avgiftslettelsene. Så fikk de med seg Naf osv. Dette er jo ille nok, men så viser det seg at en bilprodusent har installert programvare som ikke gjør det mulig å få greie på hvor mye bilen slipper ut når den testes! Alt for å skjule hele svindelen.

 

Men som nevnt - dette er avsporing - VW er den store elefanten her som har bevist jukset - mens det ser ut til at andre bilmerker har fått til bedre rensing med andre teknikker.

 

Ser gjerne at vi holder tråden til det den egentlig handler om - og ikke avsporer for å liksom gjøre dritten til VAG litt mer stuerent. At andre ting ikke er helt på greip gjør ikke denne svindelen noe mindre.

 

For egen del skulle diesel aldri vært lov i personbiler - med tanke på hvor mye gift de sprer i nærmiljøene.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo både VW,Audi,Skoda og Porsche blitt dratt inn i søkelyset her, tviler på at det stopper der. Poenget her, mener jeg, er at kravene blir for høye i forhold til hva som er gjennomførbart. Man må være realistisk med hva en motor kan klare av utslipp, noe må på en måte slippes ut igjen. Og som RS1000 sier, så blir dette forverret med for små motorer, bare fordi myndighetene setter høye avgifter på ccm og hk.

Jeg tror det stopper der.

For dette var en greie VW satset alt på. Prius er svært i USA. Noe slikt som elektrisk og hybrid hadde ikke VW i 2009 så man hypet opp det "unike" VW har som de 3 bokstavene TDI som miljøvennlig, lavt forbruk og tysk høyteknologi.

Ingen andre selger diesel i billige vanlige personbiler i USA. så man laget et poeng om at VW er så hitec at de kunne det ingen andre klarte som det å lage en miljøvennlig dieselpersonbil.

I USA så er det bare en avgasstest. De har ikke en for bensin, og en for diesel som i Europa. De gjør ingen forskjell på drivstoffet.

 

Meet the Volkswagens - Jetta TDI Meets Prius

 

Se denne 2009 VW reklamevideoen i begynnelsen med forbrukskrytet. Forbruk er svært i USA så det gjelder å ha gode tall om du vil selge.

Se også slutten av denne. 1300 USD tax credit. CLEAN DIESEL. Bare bullshit over hele linja.

 

VW tatt i mot penger fra den amerikanske staten som har brukt 51millioner dollar i "miljøvennlig" avgiftreduksjon på VW. Så er ikke bare miljøkrim her. Det er økonomisvindel av den amerikanske staten. http://wot.motortrend.com/taxpayers_paid_51m_in_green_car_subsidies_linked_to_vw_diesels.html

 

Og her er statusen som TDI har/hadde i USA godt forklart. Dette var noe som trendy urbane miljøbevisste kunne bli sett i akkurat som Prius. Ikke ulikt Norge. :lol:

 

Basic Girls Break Up With The Jetta

Link to comment
Share on other sites

Var en høring i dag.

https://www.vwdieselinfo.com/wp-content/uploads/2015/10/Testimony-of-Michael-Horn-Before-House-Committee-on-Energy-and-Commerce-October-8-2015.pdf

 

These events are deeply troubling. I did not think that something like this was possible at the Volkswagen Group. We have broken the trust of our customers, dealerships, and employees, as well as the public and regulators.

Let me be clear, we at Volkswagen take full responsibility for our actions and we are working with all relevant authorities in a cooperative way. I am here to offer the commitment of Volkswagen AG to work with this Committee to understand what happened, and how we will move forward. EPA, CARB, the U.S. Department of Justice, State Attorneys General, as well as other authorities, are fulfilling their duties to investigate this matter.

 

Litt av en smørje de har satt seg i miljø og skattemessig kun pga dette TDIlureriet. Mangler bare Obama på denne myndighetslisten over. :D

 

http://www.usatoday.com/story/money/cars/2015/10/07/volkswagen-congressional-investigation-michael-horn/73515520/

 

Da trekker VW USA godkjenningen av sine TDI 2016modeller. Blir tøft dette økonomisk når 1/3 av alle USAproduserte VW er TDI.

 

Michael Horn nevner i høringen at det kan ta 5-10timer å fikse hver enkelt VW. Kan ta ca 2 år å bli ferdig bare på de 480K TDI i USA. Det er ganske sprøtt. http://www.usatoday.com/media/cinematic/video/73584758/vw-exec-denies-that-top-officials-knew-of-cheat/

Edited by and
Video med løsningforslag.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

- Toppen av isfjellet

Nye tester viser at Mercedes, Honda, Mazda og Mitsubishis dieselbiler også slipper ut langt mer NOx i virkeligheten enn i tester.

 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/10/10/1300/-toppen-av-isfjellet

 

 

Artikkel fra engelske The Guardian her: 

 

http://www.theguardian.com/environment/2015/oct/09/mercedes-honda-mazda-mitsubishi-diesel-emissions-row

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...