Jump to content

Rs 7 Softspoke godkjenning på sierra?


sjurfn

Recommended Posts

Rulleomkrets + - 5%

 

ET kan endres 15, i virkeligheten vil det si 7 på vær side som max, altså 14.

 

Sierra har ET42, så ET35 får du godkjent.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Får ikke felger med 0,5mm endring i innpress. Så 7 PR side er det som gjelder. Har godkjent 8x18 et 35 og 215,35-18 på cosworth tidligere

Derfor jeg skrev regler sier 15, men i virkeligheten vil det si 14.

7,5mm pr felg, som da blir 15, kan du max endre innpress

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Fant tilfeldigvis denne om noen vil ha det.

 

kjøretøyforskriften kapittel 13 punkt 6.1..... Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Link to comment
Share on other sites

Greit å ta med siste punkt som gjelder for kap 13 pkt 6.1 - Dekk og felg.

 

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 eller 38mm

Hvilke type Sierra skal disse på?

På cosworth 2wd må du bruke 5mm spacere forran for å få på både softspoke og Diomond-cut. På Cosw 4x4 må du også ha spacere om bremseklossene er nye. Men pga at det er enstempels glidekalippere på disse, slipper du unna spacere om de ytre bremseklossene er slitt halvvegs ned. Så vidt meg bekjent er spacere av den typen noe SVV ikke godkjenner.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Rulleomkrets + - 5%

 

ET kan endres 15, i virkeligheten vil det si 7 på vær side som max, altså 14.

 

Sierra har ET42, så ET35 får du godkjent.

Trenger ikke tuv så lenge info om bredde + ET er merka i felgen en plass

Så lenge en felg er innafor det nevnte over, pluss at felgen er merka med dim + ET så trenger du IKKE nå anna dokumentasjon for å få felga i vognkorte.

 

Her er fra et sett Diamond Cut felger jeg har eid, som du ser så står all nødvendig info stempla, det er dette BT karn ser på. (7.5×17 ET35 i dette tilfelle)

 

23062012572.jpg

 

Skal du godkjenne felger som er uttafor det som står øverst i denne posten, da trenger du dokumentasjon. For eksempel fra tuv.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Okej. Men må vel ha papira om en skal få dette i vognkortet?

 

Og dersom felg/dekk er innenfor det som er nevnt over her, så trenger du heller ikke å få det innskrevet i vognkortet så sant du ikke føler at du vil det selv, da det ikke er krav til godkjenning når du er innenfor kravene som flere her har påpekt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 eller 38mm

Hvilke type Sierra skal disse på?

På cosworth 2wd må du bruke 5mm spacere forran for å få på både softspoke og Diomond-cut. På Cosw 4x4 må du også ha spacere om bremseklossene er nye. Men pga at det er enstempels glidekalippere på disse, slipper du unna spacere om de ytre bremseklossene er slitt halvvegs ned. Så vidt meg bekjent er spacere av den typen noe SVV ikke godkjenner.

 

Har nye bremser på min, er da ikke noe problem med diamond cut der, ikke noe som subber eller noe

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Har nye bremser på min, er da ikke noe problem med diamond cut der, ikke noe som subber eller noe

Har samme erfaring selv. Har originale skiver og kalippere på 4x4 stasjonsvogna (Cosworth) min, og der gikk Diomond Cut hjula på uten spacer.

Link to comment
Share on other sites

Mulig Diomond cut går på 4x4? Må spaces på 2wd allefall. Jeg har ikke prøvd Diomond cut på 4x4, men jeg har kjørt med softspoke 17" på Cosw 4x4 i en del år, og vet at det ikke går uten spacere med nye klosser. Jeg antok derfor at det var likt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte space 5mm på 1991 sedan 4wd Cosworth med Diamond Cut, måtte også space 5mm når jeg prøvde samma hjula på vingebil. Dem samme felgene jeg la ut bilde av tidligere i tråden.

 

7.5x17 ET35

 

23062012578.jpg

 

23062012572.jpg

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...