Jump to content

insug for mye effekt


Henning740

Recommended Posts

heisann. driver å tenker fær om dagene på innsug til prosjentet mitt, MIS er jo håpløst å få taka på å begynner gå i oppløsning omtrent av hva andre sider. men hvem andre alternativdr har man da? på noe som også ser greit ut, hjemme sveisa alubuksa med svært japsespel i fronten er utelukket!

oppligger hadde vel noe "mis" repligaer er stund men når man prater med han anbaføer han kun sin nye bola versjon av hart type plenum for mye mer volum.

så kanskje rett og slett bare ett airtec/hart plenum vil holde 800hk+++ om man fikk litt støre volum og 70mm spjel? jeg vurderte også en extra dyserekke som spruts rett inn i runnerne.

sikkert msmge meninger om dette men jaggu mye foeskjelig å finne der ute som ikke ser her gjenomtengt ut, å noen gang er det vel slik att enkle ofte ksn være det beste ;)

kom.gjerne med inslag eller anbaflinger til noe som fungerer bra! og ja jeg skall høyt opp i effekt.

Edited by Henning740
Link to comment
Share on other sites

Tibuc/jenvey er gode alternativer, men koster jo deretter. En kompis kjøpte tibuc på en c20let motor nettopp, 60 000 snakka han om at det kosta.

En konkurranse motor, ja, men på gata, nei.

 

Har ikke sett hart pleniumet blitt omtalt som en brems. Har ett selv, som jeg tenkte å bruke med ett BMW spjell.

 

De bola oppliger pleniumene, til venstre styrte biler har støpe "feil" for å gå klar bremse pumpa, ser ikke bra ut i mine øyne.

WRC runnere til 8 dyser, med åpnede trakter og hart plenium funker nok knall bra, og har vettug pris.

post-749-0-58458500-1502790217_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

heisann. driver å tenker fær om dagene på innsug til prosjentet mitt, MIS er jo håpløst å få taka på å begynner gå i oppløsning omtrent av hva andre sider. men hvem andre alternativdr har man da? på noe som også ser greit ut, hjemme sveisa alubuksa med svært japsespel i fronten er utelukket!

oppligger hadde vel noe "mis" repligaer er stund men når man prater med han anbaføer han kun sin nye bola versjon av hart type plenum for mye mer volum.

så kanskje rett og slett bare ett airtec/hart plenum vil holde 800hk+++ om man fikk litt støre volum og 70mm spjel? jeg vurderte også en extra dyserekke som spruts rett inn i runnerne.

sikkert msmge meninger om dette men jaggu mye foeskjelig å finne der ute som ikke ser her gjenomtengt ut, å noen gang er det vel slik att enkle ofte ksn være det beste ;)

kom.gjerne med inslag eller anbaflinger til noe som fungerer bra! og ja jeg skall høyt opp i effekt.

Dette kan bli interessant. :)

 

Må det väre bolt on eller kan du sveise å gjöre noe selv? 

 

Mener at det er en kar her inne som har ett MIS tils. Han hadde iallefall det. 

 

KMS Van Krohnenburg hadde noen helt fantastisk nydelige billet turbo plenum, så du kan evt. höre med dem.

 

I 2016 såg vi dette:

 

$_1.JPG

 

Noen kan sikkert maskinere en plate som passer mellom manifolden og dette Holley plenumslokket.

 

300-218.jpg

 

https://www.summitracing.com/int/parts/hly-300-232

 

Personlig har jeg alltid hatt sansen for dette som jeg synes virker gjennomtenkt og som tydeligvis funker greit:

 

AUDI1.JPG

 

ins1.jpg

 

 

Her i moderne utgave:

 

dc43b89a63e5544e54ad79f9215a.jpg

 

Det störste Jenvey plenummet med doble innganger og helst drive by wire gasspjeld burde klare å flöde 800 + hk uten trykkfall :)

 

http://www.jenvey.co.uk/products2/turbo-plenum/turbo-plenum-lg-70mm-inlet-aplc-70

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

se her ja, her var det mange gode alternativer ja, lage og lodde litt swlv går helt fint det men er sltids greit å ta utgangspungt i noe man vet har design som funker :) skall sitte å se litt på alternativene her nå, ble plutselig lang lunsj nå haha :P

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

likte ideen om de runnerne for 8dyser jeg med plenumet jeg har og 70 spjel. burte jo holde, prøve det hvertfall og wvt lagt noe fancy rått til vinteren om ikke holder mål. noen som har noe linker til de runnerne med 8dyser ? finner lite jeg hehe :)

kan jo legge til att 800hk+ var bare ett tall for å si noe å gå ut i fra. det det er wnakkk om her er mye hk og mye turtal og om å få tidligst ladetrykk osv osv er ikke målet her . skall mappes på flexfuel sensor og peøves litt på hissig fuel også, og efr 9180 skall tømmes for å se hva det bor i dette, så bygges for max effekt og gå fært rett og slett. så veldig fancy fancy dyre deler for å få maksimalt med respons å hente noen få 100omdreininger raskere respons osv er ikke prioritwting her, men det må fløde bra og være med på mye effekt på 2.34 litern så trwnger litt luft :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom man kobler inn fornuften og ser på resultat for hver kr. så mener jeg at det rette valget er en original style manifold med ett Hart plenum modifisert til å ta plenumsdyser. 

 

Hvis man skal jage höy toppeffekt så bör man definitivt prioritere å bruke plenumsdyser. 

 

Siden E85 er ett vrient drivstoff så bör man prioritere forstöving ekstra höyt. To stk. små og fintforstövende dyser pr. sylinder kan vurderes för det forkastes. 

 

inlet.JPG

 

http://www.motorsport-sales.com/index.php?main_page=product_info&cPath=312&products_id=3002

 

Ett par lokale karer kjörer (egentlig ikke nödvendig) med 8 dysers manifold med godt resultatdet og han med Hart plenummet har glimrende resultat. 

 

En "liten" GTX3071R med integrert wg, gode gamle Cosworth trimkammer og 98 blyfri pumpebensin gir fölgende resultat: 

 

 

Vil også nevne at de i mine öyne fantastiske EFR turboene IKKE er maks effekt turboer !! Hvis det er maks hk tallet som gjelder så bör man velge noe annet. Her ett tydelig eksempel.

 

 

Husk at EFR står for Engineered For Racing, altså konkurrere og vinne, dvs respons og spool up.

 

For dragracing og "flotte tall" opplegg så er det jo större jo bedre og da blir EFR vanligvis for liten i forhold til den effekten de oppis til å kunne klare. Det er en diskusjon på Facebook nå hvor noen svensker er pisseskuffet over EFR sine maks effekt tall.

 

De har tydeligvis ikke forstått hva poenget med EFR turboene er.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

enig der . litt uenig dog med borg warner vs andre turboer som ligger ute forskjelige videor av, noe som skurrer litt der for selv om videoen viser det den gjør, men i gjengjeld kanskje efr turboen fungerer sesongen etter bremsing også og ikke bare i dynoen, hører mange som er meget misfornøyde med precision og holdbarhet blandt annet, og ja maks effekt fina det nok sikkert andre merker å velge også, men tipper det kommer snn på litt flere ting jeg og holbarhet og litt tidligere ladeteykk er jo sldri ett minus. men for all del, får teste efr denne sesong å holder det ikke mål så er det den leste oppgraderingen å skifte ut hehe. . men det blir jo en diskusjon om noe litt annet hehe.

 

men det jeg tenker mer og mer er beholde plenumet jeg har og få meg insug/runnefne som på bildet du linker til der, der kan vi vel kanskje være enig alle man att 8 greit store dyser er bedre en 4stk for baskede store dyser ?

Edited by Henning740
Link to comment
Share on other sites

http://www.turboservice.se/EFR-9180.htm

 

Da spesialiteten er: http://www.turboservice.se/RACE.htm

 

Måtte det selvsagt oppgraderes fra 67 mm til 72 mm inducer: 

 

https://www.facebook.com/SvenskTurboService/posts/782234041911209

 

Resultat: 

 

Mappet med rebranded Megasquirt, men dog: 

 

 

For oppstart, tomgang og flytting av bilen er god dysekontroll helt avgjörende. Når maks fuelflöde pr. syl. blir enormt i forhold til sylindervolum, så blir det vanskelig. Jeg mener derfor at jo flere dyser pr. syl. jo bedre hvis det er behov for det. Andre virker enig.

 

https://thegaragista.com/2013/02/03/autosport-international-2013-part-2-parts-and-components/asp13-31/

 

Hvis man har to små dyser som må åpne 2 - 3 ms på tomgang og sprayer finforstövet E85 rett ned på hver sin innsugsventil så er det uendelig mye mer gunstig enn å ha en gigantdyse som åpner 0,5 ms og spytter en kjempeklyse E85 rett på skilleveggen mellom ventilene. 

 

Kjempedysen i plenumslokket står for fuelmengden som sörger for performance da en höyturtallsmotor er avhengig av noe lengde mellom dysespiss og ventiler for at drivstoffet skal få blandet seg med luften. :)

 

Litt usaklig inspirasjon som viser prinsippet: 

 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fant en med denne beskrivelen: "MAGNESIUM INLET MANIFOLD - SINGLE BUTTERFLY, LONG INTAKE TRACTS IDEAL FOR HIGH......"

 

og selvsagt med en tilhörende vanvittig motorsport / Rallycross pris.

 

http://www.racetuners.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=307


Her Harvey Gibbs sitt: 

 

 

kan fa taki sånn brukt av harvey,gibbs,a1 rally etc.etc skal flow bra som mis men mye mindre pris;-) har en selv sende pm vis du vil ha en 4 eller 8 dyser




PLENUM029.jpg

PLENUM045.jpg

 

 





 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var også interessant: 

 

S300SX-E glidlagrad turbo för effektområdet 500-875 hk. Kompressor inducer 66,11 mm. 

S300SX-E glidlagrad turbo för effektområdet 500-1000 hk. Kompressor inducer 69,00 mm.

 

 

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/borgwarner-turbo-och-tillbehoer/airwerks-sx-e-turbo/airwerks-s300sx-e-9180.html

http://www.gikturbo.se/performance/turboladdare/borgwarner-turbo-och-tillbehoer/airwerks-sx-e-turbo/airwerks-s300sx-e-9180-en.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

,


Mye bra her, liker desidert mis best men ett par av de lenger opp her så greie ut de også, men frister snart bare bruke hartplenumet å ikke prøve mødde det litt elvt fåt taki runnere/insug med 8 stk dyser,  prøve det i år hvertfall å se hvordan funker!

men kom gjerne med fler linker osv  og hvor man får kjøpt div så en får sett igjennom litt :D

Edited by Henning740
Link to comment
Share on other sites

,frister snart bare bruke hartplenumet å ikke prøve mødde det litt elvt fåt taki runnere/insug med 8 stk dyser,  prøve det i år hvertfall å se hvordan funker!

En klok avgjörelse som jeg stötter fullt ut. Först når alt annet er gjort og det foreligger ett resultat som evt. skulle vise at den kombinasjonen er for dårlig er det på tide å vurdere M.I.S. som mange mener er det beste til seriöse höybudsjett höyeffektmotorer. :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Rebrandet Megasquirt", den likte jeg RS1000 :-)

Det tror jeg på. Du har jo ett stabilt og pålitelig höykvalitet Haltech. :D

 

Det blir raskt sure miner og mye kvalme når sannheten om dette påpekes, men i ett interview så innrömmet visstnok mannen bak Maxxecu at sprutet faktisk er bastert / bygget på Megasquirt 3. Jeg vet om flere mappere som sliter med stabiliteten på både Maxx og på MS. ;)

Når vi er inne på innsug/plenumskammer, lurer jeg på om de orginale innsugs runnerene kan optimaliseres i lengde, eller er disse "perfekte" originalt?

Kort fortal så må man ta ett valg når man skal bygge en manifold. Man må velge mellom f.eks 2. eller 3. pulsen. 

3. pulsen er sterkest og sånn sett mest nyttig da man velger en lengde som prioriterer spool up og dreiemoment.

Önsker man dette så MÅ man velge store lengder som man ser i RX. 

 

http://www.racetuners.com/engine-builds/2013-yb-engine/

 

På turbomotorer designet for racing velger man ofte 2. pulsen da korte lengder ikke forstyrrer flödet på höye turtall utenfor akkurat det turtallet som manifolden er tunet for.

 

Ser man på det fantastiske M.I.S. innsuget så har det lengre kanaler enn hva den originale YB manifolden har. Jeg tror at det er pga at förstnevnte er desigent for bruk med så store turboer at man går for 3, pulsen for å spoole dem. 

 

Mopar på 1960 tallet var nok dem som drog dette lengst: 

 

ramtunein.jpg

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

mye bor det i den a og 4 eller 8 dyser ?

Hart plenium og 4 store på sprit

Tom andre solgte bilen i fjor, til Gjøviks traktene.

Har 940 stasj med 2jz, fikk snap av at de maxa benken til volde.

Høyst sannsynlig dukker den opp på Våler

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...