Jump to content

Neddreing av svinghjul..


Guest hvolsdal

Recommended Posts

Du "BTL" du har ike noen bilder av sånn skyttelse som er rundt på racing biler?? og kansje noen bilder av skadene..... :(

Her er det noen bilder av en 240 med 940turbo motor der svinghjulet gikk til dundass. Legg merke til det store hullet i torpedoveggen på passasjersiden, kanskje 30-40cm i diameter stort.

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2643

Link to comment
Share on other sites

Drar du henger med en ohc med dreid og prøver etter på med orginalt kan jeg si med en gang vilket svinghjul som va best. Å da må du jo tape Nm når det er så merkbart.

 

Det er liten forsjell på dreid og ikke dreid på vanlig kjøring, men med henger er det stor forsjell..!

 

Det finns bedre ting å gjøre med motoren for å få mer ut av den.

Link to comment
Share on other sites

Du "BTL" du har ike noen bilder av sånn skyttelse som er rundt på racing biler?? og kansje noen bilder av skadene..... :(

Her er det noen bilder av en 240 med 940turbo motor der svinghjulet gikk til dundass. Legg merke til det store hullet i torpedoveggen på passasjersiden, kanskje 30-40cm i diameter stort.

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2643

 

 

Oi, det var gale

Jeg tror jeg dropper det :(

signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv satt på svinghjul fra OHC (IS) på en DOHC motor. Det må bores nye hull til boltene. Passer imellom originalhullene på OHC svinghjulet. Senterhullet i svinghjulet er likt slik at det er mulig å få sentrert hjulene.

 

Har kjørt med dette i bilcross 2-3 sesonger med stort hell. Motoren ble mye mer turtallsvillig og kjappere i responsen. Om det kan anbefales for gatebruk vet jeg ikke.

 

En må også bytte starter dersom en gjør dette da avstand til tannkrans er forskjellig. Starter fra de siste OHC motorene passer rett på.

-11 S-Max 1.6TDCI Titanium
-99 Focus 1.4 5 dørs

x75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,
x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stv
x06 S-Max 1.8TDCI Titanium

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Et originalt svinghjul på en 2 liters ohc veier ca. 6.5 kg. Det kan lettes til 4 kilo uten risk for at det skulle gå til h****, men kan lettes mer.

 

Og fjern materiale fra den siden som vender mot blokka, helst ikke den som vender mot clutchen.

 

mitt ohc svinghjul, veide 8.5 kg, dreide av det 9mm på baksiden, aner ikke hva det veier nå, men mer enn 5kg er det, dreide av den tykke ringen som er der, i "how to power tune sohc" er det bilder av hva og hvor man dreier av ett svinghjul, den tykkr ringen bak er ca 20mm + startkrans, i "how to power tune sohc " står det at man kan dreie ned alt til startkrans, min tykkelse på svinghjul er da 11.5mm som clutc ligger på....

Link to comment
Share on other sites

Svinghjulet mitt er lettet, og veier 4,5kg! Har dreid av allt av "utstikket" på motorsiden av svinghjulet!

Er rimelig kjapp opp på turtall når jeg rører gassen ja!

 

-Å husk, mindre masse å sette i bevegelse= mindre drivverkstap= mere ut på hjula!!.

:D :P

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Like greit å kjøpe ferdig vel?

Koster ikke mer enn ca. 1500 + frakt og moms.

 

 

-Kommer an på hvor mye du betaler en kompis for å dreie av det svinghjulet du har det da!.. :ph34r: :P

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Joa, men du får litt andre fordeler med anna svinghjul.

Feks. at du kan bruke 7¼ clutch, noe som igjen gir lavere vekt og større utvalg av clutch.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

org ohc svinghjul veier ikke 6,5 kg orginalt.. mitt veier nå 7,2.. og det er letta over en kilo... med fr32 trimkam så fikk jeg mye mer bunndrag i motorn syns nå jeg.. merka INGEN ting på drag/moment på letta svinghjul.. kun responsen på motorn.. så det att man miste nm på å dreie svinghjul er bare PISS

Link to comment
Share on other sites

vil dette funke like bra på cossie motor?

 

meg bekjent anbefaler jenspeed det tyngste svinghjulet på en gate bil nettopp på grunn av dreie moment ,men alle disse andre bedrevitere her på forum syns jo det er konge med dreid

svinghjul ??? som beskrevet her: ulemper å fordeler ,får ikke pose å sekk med å dreie av svinghjul ..- :ph34r:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Flywheel.

 

Her står det litt om svinghjul. Er vel opp til hver og en om de ønsker å lette svinghjulet eller ei.

Har en balansert motoren, som de færreste har, ser jeg ikke helt problemet med å fjerne 3kg dødvekt. Motoren vil få kjappere respons, men den kinetiske energien man lagrer i svinghjulet vil minske. Det vil igjen si at man har med seg mindre kraft til å trekke opp bakkene.

 

En annen sak er ja at man gjør bilen litt lettere :lol:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Flywheel.

 

Her står det litt om svinghjul. Er vel opp til hver og en om de ønsker å lette svinghjulet eller ei.

Har en balansert motoren, som de færreste har, ser jeg ikke helt problemet med å fjerne 3kg dødvekt. Motoren vil få kjappere respons, men den kinetiske energien man lagrer i svinghjulet vil minske. Det vil igjen si at man har med seg mindre kraft til å trekke opp bakkene.

 

En annen sak er ja at man gjør bilen litt lettere :lol:

 

da er vi hvertfall 2 ang. balansert motor ;)

stemmer det du sier her.. morty du tar alt på "feelinga", men den energien som lagres i svinghjulet, blir større jo mer vekt svinghjulet er på. dette er teori hvertfall.. hvis du tar en 10l bøtte med vann og snurrer den rundt (hvis du holder i hanken og snurrer armen rundt som et parishjul), vil den ha mer moment enn en lik bøtte med 1l i.

motoren vil vel da slite mer på å dra rundt et tungt svinghjul, enn et lett ett, så hvordan å finne en mellomting er vel det mest interessante; men tror da egentlig designerne av motorene tenker litt på dette også? eller?

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

MEN. man kan også vende det med vandet. det tager også længere tid at få spanden med 10L vand op i fart en en spand med 1L, så alt skal overvejes meget ved et evt projekt med et neddrejet svinghjul. spørgsmålet er jo nok mest, hvor let er et for let svinghjul? på en dohc vejer svinghjulet ca 14kg. og jeg vil med hovedet på blokke påstå at det kun vil være gavnligt at have et svinghjul på 9-10kg i stedet. men vi skal så også tænke på at en dohc har en meget høj komp (10,3-1) så der skal lidt til at strømline forbrændings takten, men det er jo kun når vi snakker lettere tunede gademotore. er det en racermotor kun bygget til gadebrug så er det jo nok en fordel med et let svinghjul, men der skal man jo heller ikke sætte igang så mange gange.

 

vi har jo nok alle set når en superbil skal sættes igang af en person der ikke har prøvet det før. folk staller den ret tit til de er van til at give lidt gas samtidig med at koblingen slippes. (okay jeg ved godt at de fleste har et meget langt 1. gear)

 

og ME 3 jeg har også en afballanceret motor, sammen med matchede stempler og plejlstænger.

Link to comment
Share on other sites

så ved å lette svinghjulet, gjør man da om nm (moment) til hk?

jeg leste i et tidligere innlegg i denne tråden at jenspeed anbefaler et "tungt" svinghjul, jeg har nada peil på vanlig sierra dohc - så jeg snakker vel mer i retning cosworth-motoren. svært moment gir bredere register?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

så ved å lette svinghjulet, gjør man da om nm (moment) til hk?

jeg leste i et tidligere innlegg i denne tråden at jenspeed anbefaler et "tungt" svinghjul, jeg har nada peil på vanlig sierra dohc - så jeg snakker vel mer i retning cosworth-motoren. svært moment gir bredere register?

Hei

 

Svinghjulsvekten påvirker ihovedsak akslerasjon og kjøreegenskaper. Selv mener jeg at svinhjulet må være så tungt at bilen ikke blir "slitsom" å kjøre.

 

Med ett lett Svinghjul har man lite kinetisk energi og bilen blir tyngere å clutche igang. Folk vil snu seg og tro det er ei gammal kjærring som er ute å kjører. Man kan lett komme i skade for å kvele motoren. Den vil gå raskere opp og ned i turtall under rusing. Den går raskere ned, fordi den bremser derfor raskere på motorens komprisjon og innsugsvakum, når svinghjulsvekten er lav. Den kan bli litt nærvøs på gassen, da den kan bli litt brå.

 

Med ett Tungt svinghjul har man mye kinetisk energi, og bilen blir lettere å clutche igang. Den vil gå tregere opp og ned i turtall.

 

Jeg klarer ikke å tro på at svinghjulsvekten påvirker hk og dreiemoment noe spesielt. Det blir isåfall påvirket i negativ retning hvis det er tyngere, men i såppas liten grad at det ikke har spesielt betydning. Tyngere svinghjul vil øke rullemotstanden på veiva og man kan der tape hk og nm, men av såppas liten betydning at det ikke endres noe spesielt.

 

mvh Bjørn Tore

Link to comment
Share on other sites

Hovedformålet med tungt svinghjul er å spare inn på bensinforbruket.

Den kinetiske energien hjelper deg bare med å "dra" bilen opp i fra dumper i veien , og ikke til å kjøre opp en bakke.

Så store mengder med energi er ikke mulig å lagre i svingmassen. Da ville motoren gå LENGE etter du slår av tenninga.

Nei , du taper ikke effekt eller dreiemoment på med lett svinghjul , men forbruket øker.

Det samme skjer hvis du endrer til vesentlig stivere fjæring , da energien må løfte bilen opp i fra dumper , istedet for at det utlignes i fjærings veien.

Dette er min teori , men jeg er bare en vanlig bilmann.

 

Alle motteorier mottas med takk.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. vansklig å avgjøre for min del, men mine synspunkter er at kjøringen kan bli mer ugjevn med ett lett svinghjul, og ugjevnkjøring øker drivstofforbruket. På en anne side har motoren høyere svingemotstand (fint ord) med ett tyngere svinghjul, så drivstofforbruket kan også øke på den måten, men det er snakk om ganske minimalt. Jeg er enig med deg at tyngden på svinghjulet ikke er til noe hjelp opp bakker.

Link to comment
Share on other sites

har lest litt her nå, å ser enkelte skriver at man kan dreie av på clutch sia av svinghjulet. vil det ikke bli kødd med avstanden til utløserlager å sånt i forhold til clutchen da?? bare noe jeg kom til å tenke på, å lure på :mellow:

 

også det som er diskutert tidligere ang at svinghjul "eksploderer". dere som har letta svinghjul, hvor harde er dere på gassen??

jeg er nemlig veeeldig gla i turtall, mye turtall å ofte.. hvor stor er risken for at det kan ryke om jeg fjerner alt på fremsiden av svinghjulet??

Edited by rsemil

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...