Jump to content

e85


Guest siggen

Recommended Posts

eller du ganske enkelt har sensor i tanken/bensinsystemet som føler hvilke blanding du har. Krever jo selvsagt støtte i sprutet hvis en ikke skal bruke tilleggsutstyr som styrer det da.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

344hk og 421nm @1.5 bar hk effekten var sitgene når vi avsluttapull på 6500 omdr pga standar motor rolleyes.gif

fult trykk på 3150 omdr laugh.gif

 

 

ambefaler e 85

 

 

vil si jeg er meget intressert i dyse strl din.

1983 5dørs sierra: død

1985 3dørs sierra: ist prosjekt

 

alt går, det er bare babyer som ikke går ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du overdramatiserer tennings problemene litt kh turbo

 

det er vertfall ikke derfor 35% mere fuel, det er pga energiinnholdet til etanolen.

og det er vistnok ikke alkohol man får i olja, men vann fra forbrenningen.

 

Helt enig i det der med energien i E85.

 

Skal du bruke bilen hele året er der et STORT problem..

 

Vinterstid blander oljeselkapene i en del bensin for å lette kaldstartproblemen, noe som senker oktantallet kraftig, dersom du ikke er klar over dette kan jo resultatet bli tenningsbank og havari..

 

Jau, men da kan man jo stille tenninga til vinter?

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

vil si jeg er meget intressert i dyse strl din.

 

det er 720 cc dyser. krører på 3 bar med 044 pumpe

Nb dette er budsjett bygge og alt er hjemme lagd

 

vi er snart oppe i 20000 kr

og dette er inklusiv kjøp av bil

 

motor er kunn hentet ut fra ett vrak på høggern

byttet topplokks bolter

og kjører 1.5 bars trykk

 

denne motor er kunn gatemappet

kjørte denn på rulle for og se hva den ga :rolleyes:

 

Helt enig i det der med energien i E85.

 

 

 

Jau, men da kan man jo stille tenninga til vinter?

 

husk att det er også kaldere om vintern og da tåler den jo mere tenning

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører på e85. kan si litt hva jeg veit om mine erfaringer. min motor er bremset til 640 hk. forbruket er 40% høyere en vanlig bensin. du får 8% høyere efekt en ved kjøring på racefuel. de gangene jeg har kjørt på bane har jeg hatt en maks temp på kjøle vannet på 87 grader. bilen går stabilt og fin på tomgang, men motoren må bli litt varm før man begynner og kjøre. ikke noe fusking eller skyting under kjøring. kjører med dis 4 tennigsanlegg og 4 coiler. tomgangen er på ca 1500 rpm. jeg anbefaller e85 på det sterkeste. vs motor har god erfaring på e85 da han har forsket på dette i over 6 år.

 

Hvor ofte bytter du olje? Har du merka noe til etanol i olja/åndinga? Ånder den mye? Kjører du noe tilsetning for smøring? Og hva med deg BM-RACING, merka noe av det?

 

Godt å høre folk som har prøvd det selv.. På høy tid med en litt mer omfattende diskusjon rundt dette :)

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

E85 går ikke like lett å fint på tomgang pga mye mere suppe som må antennes så det stemmer.

men åssen skulle man gjort tennings systemet bedre for å forhindre dette da? flere tennplugger (volvo SPM topp)

 

Jeg tror ikke det har noe med att gnisten ikke gir nok energi

 

men jeg skal ikke si jeg har grisepeiling på dette, kun teorier ennå.

 

skal kjøre med wastespark fra opel på 2.6L firer og håper det skal kunne klare og tenne 500 E85hk

 

Dette er ikke min erfaring men diskuterte det med Jens, som jeg forstod er det ikke noe godt nok tenningsanlegg pr. dags dato for E-85.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Jau, men da kan man jo stille tenninga til vinter?

 

Det har ingenting med tenninga og kjøre, men etanolen fordamper ikke.

derfor må motoren startes på bensin eller startgass.

 

eller den kan fetes opp noe j æ veli da

Link to comment
Share on other sites

skall spørre ut sjefen på statoil når han er tilbake fra ferie, for jeg tror nemmelig ikke at det norske miljøet les norsk miljøet har såkaldt E75 på vinters tid..

 

vet svenskene har e75 og e85, men i tr,heim så tror jeg vi kun har e85, altså samme blandinga hele åre..

jeg kjørte på samme smørja sommer som vinter, mye fortenning, merka ikke noe forskjell på kalde vinter dager og varme sommer dager..

var litt rar på tomgang ved kald motor, uavhengig av været..

 

jeg merka ikke noe til etanol i olja, kjørte med egen olje trykks måler,for og holde øye med trykke.. bytta olje 1 gang på nesten 1 år..

ellers så fylte jeg bare etter en liten skvett en gang i blandt..

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte bytter du olje? Har du merka noe til etanol i olja/åndinga? Ånder den mye? Kjører du noe tilsetning for smøring? Og hva med deg BM-RACING, merka noe av det?

 

Godt å høre folk som har prøvd det selv.. På høy tid med en litt mer omfattende diskusjon rundt dette :)

 

jeg bytter olje vær gang jeg har kjørt bilen. jeg har tørrsump på bilen min merker ikke noe serlig til e85 i olja, men ånde systemet til tørsump tanken er det litt e85 i. men dette går ikke tilbake i olja, jeg tapper bare denne tanken når den er full.

ps bilen min blir kun brukt til bane kjøring. alle andre jeg kjenner som kjører e85 bytter olje som normalt uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

jeg bytter olje vær gang jeg har kjørt bilen. jeg har tørrsump på bilen min merker ikke noe serlig til e85 i olja, men ånde systemet til tørsump tanken er det litt e85 i. men dette går ikke tilbake i olja, jeg tapper bare denne tanken når den er full.

ps bilen min blir kun brukt til bane kjøring. alle andre jeg kjenner som kjører e85 bytter olje som normalt uten problemer.

 

Høres bra ut :)

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :)

 

har ikke hatt noe problem med hvit i olja

problemet er også att hvis man får litt e 85 i olja .er det at den tiltrekker seg fuktighet så da kan det bli litt hvit (kondens)

 

men når motorn blir varm er det jo den som blir borte i ånde tanken

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

BM-racing, har du noen bilder av bilen din? prosjekt tråd eller noe?

 

er nok ikke så god til sånt med data og bilder

 

har lurt på og få en kompis til og hjelpe meg og legge ut bilder :lol:

 

 

 

 

kommer på ford treffet

Edited by BM-RACING

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

jeg kjører E-85 på dochen min...ikke justert noen ting og det fungerer fint.

den andre sierraen går og på E-85. standard is motor men med justerbar bensintrykksregulator.

justerte opp bensin trykket for og få den til og gå reint.

 

fungerer som bare det.

 

bruker litt mer drivstoff men uansett billigere enn og kjøre på rein bensin.

 

havner på en ca liter pris på 10,50 med blandinga på dochen.

25% bensin og 75% E-85.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjører E-85 på dochen min...ikke justert noen ting og det fungerer fint.

den andre sierraen går og på E-85. standard is motor men med justerbar bensintrykksregulator.

justerte opp bensin trykket for og få den til og gå reint.

 

fungerer som bare det.

 

bruker litt mer drivstoff men uansett billigere enn og kjøre på rein bensin.

 

havner på en ca liter pris på 10,50 med blandinga på dochen.

25% bensin og 75% E-85.

 

Då kjøre du ikkje E85, du kjøre E64. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jo, Ovar benket ca 530hk på hjul med E85, 1000cc dysene stoppet der.. men han fikk turbotrykk 1000rpm tidligere.

 

For ikkje å glemme de 100 NM mer han fikk og :)

 

Har egentlig savna ein skikkelig diskusjon om E85 - eller kanskje ikkje diskusjon men at folk legger ut erfaringer.... for må innrømme at det frister når ein ser ka resultater det gir.... hvis ikkje risikoene blir for mange..

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på med et motorbygg som skal gå på E85 nå. Det kommer til å dra utover hele vinteren men kan holde forsamlingen oppdatert. :)

Er forresten ikke i tvil om at E85 er overlegent, bortsett fra LCA-bakdelene (maisen i U-landene), men dette er en HELT annen diskusjon..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker du vannpipe og SV?

Disse populistiske selvfølgelighetene trekker i alle fall, siden vi er størst for 4. gang på rad!

Såååå vanskelig er det å lese en FrP-velger. :D Verden ekke svart og hvit, sapphy. Heia E85 forresten!

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...