Jump to content

Drømmebilen på plass:)


turbodude

Recommended Posts

Okay her kommer ihvertfall tallene :)

 

3100rpm - 413 nm

3600rpm - 502 nm

4500rpm - 603 nm

 

4000rpm - 311 hk

 

mak hk 450/max nm 614

Selv om resultatet ikke er overraskende så ser det "merkelig" ut.

Maks effekt og moment på ca. 5300 o/min. mens kurvene peker oppover??? Hva gikk galt?

Hva med ladetrykk-KURVEN?

En kulelagerturbo som går tom 5300 o/min blir interessant?

 

 

Får vi bremsepapirene også ? morro å se kurver

I mellomtiden kan du lage dine egne kurver. :)

 

o/min Nm hk

3100 413 179

3600 502 253

4000 555 311

4500 603 380

5235 614 450

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv om resultatet ikke er overraskende så ser det "merkelig" ut.

Maks effekt og moment på ca. 5300 o/min. mens kurvene peker oppover??? Hva gikk galt?

Hva med ladetrykk-KURVEN?

En kulelagerturbo som går tom 5300 o/min blir interessant?

 

 

 

I mellomtiden kan du lage dine egne kurver. :)

 

o/min Nm hk

3100 413 179

3600 502 253

4000 555 311

4500 603 380

5235 614 450

 

Her er dataen slik det faktisk var ved bremsing:

o/min Nm hk bar

3100 413 186 1.44

3600 502 258 1.58

4000 547 311 1.65

4500 603 386 1.87

4700 614 411 1.86 -> Maks nm.

5200 587 434 1.84

6000 527 450 1.82 -> Maks hk.

6500 477 441 1.80

7000 425 423 1.76

 

Dette er bremset med Dynapac (på nav), inkl. estimert 11% effekt tap.

Link to comment
Share on other sites

gode tall med 3071. Ligner veldi MADevelopments sine resultater med samme turbo, dog standard innsugskanaler, kammer og 2,4 bar(!) Røper dere hvilke kammer det er brukt her? Vil tippe en mild(ish) eksoskam?

 

edit: cw2 kammer i følge tidligere i tråden..

Link to comment
Share on other sites

Her er dataen slik det faktisk var ved bremsing:

o/min Nm hk bar

3100 413 186 1.44

3600 502 258 1.58

4000 547 311 1.65

4500 603 386 1.87

4700 614 411 1.86 -> Maks nm.

5200 587 434 1.84

6000 527 450 1.82 -> Maks hk.

6500 477 441 1.80

7000 425 423 1.76

 

Dette er bremset med Dynapac (på nav), inkl. estimert 11% effekt tap.

Selv om tallene som oppgis her da er 11% høyere enn det som ble målt på navene, så ser det bra ut for øyeblikket :)

Massevis med ladetrykk fra 3100 o/min og ca. samme dreiemoment på 3100 o/min som på 7100 o/min er kuppet.

Lettkjørt og kan short-shiftes. ^_^

Dette var flotte kurver, grattis. (lite forbehold).

 

Har du / dere en forklaring på hvorfor K (som skal være konstant) varierer fra turtall til turtall?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har fått prøvd bilen litt nå og det flytter på seg kan man si B)

Helt rått drag fra bunn og gir seg heller ikke med det første... ^_^

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd :D

En stor takk til pukkelrygg og Ringstad for mapping/justering :)

 

Får vi bremsepapirene også ? morro å se kurver

 

DSC02078.jpg

 

 

Selv om tallene som oppgis her da er 11% høyere enn det som ble målt på navene, så ser det bra ut for øyeblikket :)

Massevis med ladetrykk fra 3100 o/min og ca. samme dreiemoment på 3100 o/min som på 7100 o/min er kuppet.

Lettkjørt og kan short-shiftes. ^_^

Dette var flotte kurver, grattis. (lite forbehold).

 

Har du / dere en forklaring på hvorfor K (som skal være konstant) varierer fra turtall til turtall?

 

Hva mener du med K?

Link to comment
Share on other sites

Har fått prøvd bilen litt nå og det flytter på seg kan man si B)

Helt rått drag fra bunn og gir seg heller ikke med det første... ^_^

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd :D

Hva mener du med K?

Det tror jeg på da du har en virkelig fin ladetrykk-kurve. (Og derfor dreiemomentkurve!).

Det er slik at effekt (HK / HP) er ett produkt av turtall og dreiemomentet på dette turtallet. Hvis du f.eks ganger sammen 555 Nm med 4000 o/min så får du 2220000 og hva i alle dager er dette for noe???

For at dette skal bli ett tall i en størrelse som vi er vant til, så må kan bruke en konstant. Denne konstanten skal selvsagt være konstant da formelen selvsagt alltid skal være den samme på alle turtall, for alle folk i alle land og på alle motorbremser, effektruller osv.

Din k verdi varierer fra turtall til turtall, men ta det med ro, dette ser jeg stadig her til lands så sånn er det bare, tydeligvis.

Som sagt, flott ladetrykk - kurve og 401 hk så her er det bare å smile å kjøre og kose seg. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hva syns girkasse og drivverk generelt om disse kurvene med såpass effekt..? Holder det godt enda, eller burde det oppgraderes heretter?

 

Det henger da med ennå men no langvarig blir det sikkert ikke.

Får kjøre så lenge det holder og oppgradere ettersom ting ryker.

Bare motor holder så er det liksom greit...

Link to comment
Share on other sites

 

Takk takk :) Bilen er nok fortsatt like fin.

Kan du sende meg noen bilder? litt artig å ha

Er nok ikke småskilt på nå,forrige eier hadde avskiltet den.

Da jeg skulle ha skilt på den igjen så fikk jeg ikke tilbake lite skilt :wacko:

Men de skreiv at den er godkjent med lite skilt foran i det nye vognkortet :blink:

 

Lite skilt er det vel mulig å få lagd. Med gyldig oblat og "godkjent med lite skilt" i vognkort bør det vel ikke bli problemer.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...