Jump to content

overhalling av dieselvarmer?


Guest Julle

Recommended Posts

Før jeg biter i det sure eplet og bestiller verkstedstime for enten å få fikset originalvarmeren eller oppgradert til tidsstyrt Webasto har jeg en liten teori noen sikkert kan avkrefte eller bekrefte i løpet av helgen.

Den siste gangen jeg husker at varmeren gikk var på samme kjøretur som jeg kjørte meg fast i dypsnøen en sen natt i jula. Kan det være at varmeren kan ha blitt fullstendig pakket med snø og is slik at den ikke går? Kan det være noe luftinntak som er blokkert? Eller eksosen? Noen som har noen tro på at hele spetakkelet vil starte igjen dersom jeg får tint opp kjærra slik at all is og snø renner av?

Link to comment
Share on other sites

Hvis luftinntak eller eksosrør blir blokkert vil varmeren forsøke å starte tre ggr. Etter det stenges den, og du må slette feilkode for å få startet den igjen. Så iom at det har vært dyp snø, og bilen ikke har tint opp etterpå bør du nok svinge innom et verksted og få slettet koden først

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

får man tak i ferdig overhalte varmere? er dette noe man kan skifte selv hjemme i garasjen?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Nå har varmeren min også funnet ut at nok var nok. Den har fungert greit frem til i forgårs, men i går ville den ikke starte. Det kommer ingen tikking fra pumpen, ingen summing fra viften eller noe som helst tegn til liv.

Det er jo mulig at den har forsøkt å starte uten at jeg har merket det, og at den nå har låst seg.

Er det mulig å restarte den uten å stikke innom Ford? hjelper det å koble av batteriet eller er dette noe som jeg må på verksted for å løse?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Nå har varmeren min også funnet ut at nok var nok. Den har fungert greit frem til i forgårs, men i går ville den ikke starte. Det kommer ingen tikking fra pumpen, ingen summing fra viften eller noe som helst tegn til liv.

Det er jo mulig at den har forsøkt å starte uten at jeg har merket det, og at den nå har låst seg.

Er det mulig å restarte den uten å stikke innom Ford? hjelper det å koble av batteriet eller er dette noe som jeg må på verksted for å løse?

har du prøvd dette enda? funker det å ta strømmen i en periode for å fjerne den "låsen" på varmeren?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er i dvale etter tre feilstarter, så skal det holde å ta strømmen av og på, så skal den fyre igjen, så fremt ikke noe annet er galt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg koblet av batteriet en liten halvtime i går mens jeg byttet luft og Coupéfilter. I dagmorges startet jeg opp som vanlig og krysset fingrene for at dieselvarmeren skulle starte, men nei. Det var en liten minusgrad, så det skal være kaldt nok iallefall.

Det blir vel til å legge seg innunder og kikke litt nærmere på den er jeg redd for. Det blir jo en del småkjøring innimellom så det er mye mulig at den har sotet seg til litt.

Er det i dieselvarmeren at "hjernen" som låser seg sitter, eller er dette i bilens hjerne?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Isåfall skulle vel egentlig varmeren ha blitt nullstilt og iallefall prøvd å starte eller? Jeg hørte hverken tikking eller summing fra viften under der. Blir vel til å kikke nærmere på det i ettermiddag. Må ha alt på stell nå som det er kaldt.

Er det noen som vet hvilken type dieselvarmer som står på Mondeoen? Fant ingenting om det på Ebersprecher sine sider.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

D5W/D5W SC, litt avhengig av årsmodell, og om du har ur eller ikke.

er D5W for de uten ur, og D5W SC for de med ur?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Fant

på youtube! så ganske enkelt ut da! men kan man teste hva som er feil med varmeren? om det er den tenneren eller om det er noe annet? kjenntegn på ting som kan være sotet til/ slitt osv?

vanlige feil?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på Scania og de nyeste lastebilene har eberspecher som ekstra varmer.

Typiske feil når det ryker mye er at brennkammeret er sota igjen. Skal det bli bra bør det byttes.

Og har man det førts oppe er det jo greit å bytte flammevakta og glødepluggen samtidig. Tor jeg må gjennom det på min monids faktisk, den ryker som f... og virker sånn av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på Scania og de nyeste lastebilene har eberspecher som ekstra varmer.

Typiske feil når det ryker mye er at brennkammeret er sota igjen. Skal det bli bra bør det byttes.

Og har man det førts oppe er det jo greit å bytte flammevakta og glødepluggen samtidig. Tor jeg må gjennom det på min monids faktisk, den ryker som f... og virker sånn av og til.

 

Det at den ryker kommer ofte av at den har fyllt seg med diesel men ikke startet.

Diselen renner da ut i eksospotta, og den fyller seg med diesel innvendig og utvenndig.

Overhaller du du varmeren uten og bytte eksospotta vil den ryke like mye som før pga uforbrendt diesel i eksosen.

Link to comment
Share on other sites

hvor lønner det seg å kjøpe deler henn da?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det at den ryker kommer ofte av at den har fyllt seg med diesel men ikke startet.

Diselen renner da ut i eksospotta, og den fyller seg med diesel innvendig og utvenndig.

Overhaller du du varmeren uten og bytte eksospotta vil den ryke like mye som før pga uforbrendt diesel i eksosen.

 

Eksos potta kan man vaske, fyll litt avfetting i den og skyll med varmt vann, brukt trykkluft og blås ut mesteparten av fuktigheten. Resten ordner seg, når man har kjørt varmeren skikkelig varm noen ganger. Gjorde dette seinest på mandag uten problem

Link to comment
Share on other sites

Vel, i dag fant dieselvarmeren ut at det var på tide å gjøre jobben sin igjen. Den prøvde å starte, men gav opp etter et par minutter. Jeg stoppet bilen, slo av motoren og startet på nytt. Etter noen minutter prøvde dieselvarmeren nok en gang. Denne gangen virket det faktisk som om den skulle klare å starte, men nei. Plutselig ble den stille igjen. Etter det har den ikke prøvd på noe mer.

Det ser iallefall ut til at den ikke er direkte ødelagt, men heller at den er sotet eller noe sånt. Fant en sprengskisse og sånt av den på nett, så da vet jeg hvor pluggen er iallefall. Blir vel til å sjekke om den funker eller kan fixes slik at den funker. Får prøve på litt dieselvarmer mekk iløpet av de nermeste dagene.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lyst til å sende meg den sprengskissa vel?

Min er slik at den fungerer som regel ikke når jeg starter bilen om morran. Men om jeg kjører litt så bilen får 60 grader, slår av tenninga og starter på nytt så virker det som om den kommer. Trenger litt lunk i vannet virker det som. Ellers er jeg ganske sikker på at jeg må rengjøre brennkammeret.

 

glødepluggen kosta ca 950 kr på ford,

pluss en o-ring og noe tettinger kom overhalingssettet på rundt 1200 kr.

Link to comment
Share on other sites

Eksos potta kan man vaske, fyll litt avfetting i den og skyll med varmt vann, brukt trykkluft og blås ut mesteparten av fuktigheten. Resten ordner seg, når man har kjørt varmeren skikkelig varm noen ganger. Gjorde dette seinest på mandag uten problem

 

Prøvd det noen ganger, ikke alltid det blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen tegninger av varmeren:

Utennavn.jpg

1. Blower

2. Flame sensor

3. Glow plug

4. Coolant outlet

5. Temperature sensor

6. Overheating sensor

7. Coolant inlet

8. Fuel line

9. Exhaust gas

10. Injection pump

11. Air Intake

12. Electronic control unit

 

Utennavn2.jpg

1. Water cooling jacket cover

2. Combustion air blower cover

3. Electronic control unit

4. Combustion air blower motor

5. Water cooling jacket

6. Glow plug

7. Flame sensor

8. Pre-ignition chamber

9. O-ring seals

10. Strainer

11. Bush

12. Temperature sensor

13. Overheat sensor

14. Compression spring

15. O-ring seals

16. Wiring harness

17. Seal

18. Seal

19. Heat exchanger

20. Combustion chamber

21. O-ring seal

22. Combustion air blower motor cover

23. Glow plug wiring harness

24. Support

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Da var den hekkans dieselvarmeren kontrollert og for en herlig oppgave midvinters. Jeg tilbrakte hele ettermiddagen og kvelden under bilen sammen med diesel og kjølevæskesøl. Skal si den varmeren satt fast under der, festet med et usannsynlig idiotisk oppheng med bolter som roterer og klemmer som ikke vil av.

Kort fortalt, så demonterte jeg hele varmeren, og mistet da alt av kjølevæske. I ettertid så ser jeg at dette sikkert ikke var nødvendig, men det var ikke så lett å se der jeg lå under bilen. Fikk ut varmeren og skrapte litt koks av forbrenningskammeret samt av flammedetektoren. Gløderen så grei nok ut egentlig.

Etter mye om og men fikk jeg montert alt på plass igjen og fyllte på litt vann på ekspansjonstanken. Fikk ikke luftet systemet så det ble en litt spennende tur til Statoil for å kjøpe frostvæske. Vel hjemme igjen fant jeg luftenippelgreiene over termostaten, så den saken gikk seg til, satte bilen litt i bakke og fylte på. Endte opp med 20% frostvæske, så jeg krysser fingrene for kurante temperaturer de nærmeste dagene.

På første turen ville ikke dieselvarmeren annet enn prøve å starte, litt lyd, tikking og viften gikk, men i dag på vei til jobb kom den som et uvær og varmet bedre enn noensinne. Mulig at det var flammesensoren som var grodd til. Litt snodig for jeg har lengre turer flere ganger i uken, men selvfølgelig også en del småkjøring til og fra jobb, 15-20 min.

 

konklusjonen er iallefall at dieselvarmer er noe herk, og at jeg vil ha bensinbil ,helst en enkel sak fra tidlig 80 tall neste gang.

  • Like 1

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Wow, hørtes ut som en kosejobb. Gleder meg til å gjøre dette selv :S

Men du trenge ikke nye o-ringer eller noe når du satte sammen igjen? Kunne bruke alt om igjen? Folka på Kvernland sa at man måtte bytte o-ringer når man demonterte, men det er jo seff kun for å selge deler.

 

Men ser at jeg er nødt til dette, får ta det til helga el no. Bilen blir jo #¤%&/ ikke varm før jeg har kjørt 2 mil. Møkka dieselvarmer! Og tempen detter fort om man ikke belaster motoren ltt.

Merkelig egentlig, for den 1,8TD mondisen jeg hadde frem til for et par uker siden ble varm som bare det, selv i over 20 minus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...