Jump to content

Ny plenium til 2,9!


Slåstad RS

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er det jo alltid kjekt med nye produkter til gamle Ford motorer, men man bør være klar over at lignende plenum lenge har vært tilgjengelig for Ford V8 motorer. De blir ikke særlig høyt ratet da de ikke forlenger den korte lengden på kanalene i manifolden og dette gir mye mindre dreiemoment enn andre plenum som øker lengden.

 

Legg merke til at det påstås en effektøkning på mer enn 20 hk. Dette bekrefter bare hvor mye det originale plenumet stuper når hver og én sylinder må hente luften fra ett knøttlite 2-delt plenum som mates av ett gass-spjeld som også er for lite. Dette er blitt påpekt før og derfor tas dette som enda en bekreftelse på riktigheten av resonnementet.

 

Hvis man kutter ett dypt og ca. 10 mm bredt spor langs mindten på det originale plenummet så fjerner man hele skilleveggen slik at sylindrene nå kan hentet luft fra alle 4 sidene av egen innsugskanal mot 3 originalt. Videre blir plenumsvolumet mer enn fordoblet og det blir matet av 2 stk gass spjeld. Jeg mener derfor t man bør oppnå ett resultat som ligger over 80% av dette nye plenumet.

Det er fra 145 - 161 hk nesten gratis ^_^

 

Hvis man vil legge ut kr i størrelsesorden $750,- så er det nok bedre å kjøpe det gode innsuget i linken her til £566,- :

http://www.burtonpower.com/pic_viewer.aspx...ge/TV1444TW.jpg

og så heller lage seg noen LANGE runnere og bruke ett originalt plenum modifisert som nevnt over, eller bedre, ett nytt ala "kopiere" Cosworth YB eller lignende.

Det er mye inspirasjon å hente ved å se på innsug til Fords 5,0L V8 motor som f.eks det fantastiske BXR.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er ganske enig i det du sier om innsug, er ikke plenumet på v6'erne delt for å hindre uønskede pulser når alle sylindrene vil dra luft rett etter hverandre?

Men angående runners, har grovregnet litt med en formel jeg fant på nettet og V6'ern min, med maks dreiemoment sikkert rundt 5000 varv vil ha godt over 30 centimeter innløp :P Det er 'noe' mer enn det originale forgasserinnsuget hvertfall :) vil tro at 2.8 efi innsuget ikke er så veldig langt unna rett lengde, selv om jeg ikke har målt enda .

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er ganske enig i det du sier om innsug, er ikke plenumet på v6'erne delt for å hindre uønskede pulser når alle sylindrene vil dra luft rett etter hverandre?

Men angående runners, har grovregnet litt med en formel jeg fant på nettet og V6'ern min, med maks dreiemoment sikkert rundt 5000 varv vil ha godt over 30 centimeter innløp :P Det er 'noe' mer enn det originale forgasserinnsuget hvertfall :) vil tro at 2.8 efi innsuget ikke er så veldig langt unna rett lengde, selv om jeg ikke har målt enda .

Ford har selvsagt massevis med info fra tester som vil forklare hvorfor de har valgt slik de gjorde. Dessverre har ikke vi vanlige dødelige tilgang.

De gamle Ford V6 er såkalte "evenfire" motorer og har 120 grader mellom hver gang ett stempel er på topp. Dette er det samme som alle rekkeseksere har og hvor mange BMW, skyline og Supramotoer har delte plenum?

Ford brukte heller ikke delt plenum på Capri 2,6 RSI og Capri 2,8 MFI eller turboutgaven.

Delt plenum må derfor ansees å være noe mopedlignende plomberingsopplegg for å holde maks effekt, avgifter og forsikring på ett lavt nivå.

 

Hvis dette Boss innsuget har lange innvendige trakte slik som i tråden under her, så hjelper selvsagt det en god del, men hvis man har automatkasse, så så bør man merke hvor godt det "ultralange" innsuget på BOA og BOB motoren fungerer på lave turtall.

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=51368

Viderer bør man spørre seg om hvorfor Cosworth valgte så lange runnere på 24 V motoren når 12 V motoren går mer runnerer som er så alt for korte.

Runnerlengden på BMW sine 12V motorer må på generelt grunnlag sies å være korrekt så sjekk denne:

DSCI0056-2.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor stort spjeldhus trenger man hvis en bygger en slik plenium?

 

Tenkte på å bruke 6 stk slike :

http://www.burtonpower.com/pic_viewer.aspx...Ram%20Pipes.jpg

 

40mmx40mm , på 2,8 efi innsug.

En tegning av plenium slik du mener den bør utføres , hadde også vært kjærkomment RS1000!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort spjeldhus trenger man hvis en bygger en slik plenium?

 

Tenkte på å bruke 6 stk slike :

http://www.burtonpower.com/pic_viewer.aspx...Ram%20Pipes.jpg

 

40mmx40mm , på 2,8 efi innsug.

En tegning av plenium slik du mener den bør utføres, hadde også vært kjærkomment RS1000!

Jeg har ikke tegnet dette enda, men....

Det jeg vil gjørt er å bruke ett BMW spjeldhus.

De traktene der er greie nok, men jeg ville heller valgt noen med "roll back" da luften i dette tilfelle vil bli hentet fra undersiden av selve åpningen (hvis man kan si det slik) akkurat som på MIS innsuget til Cosworthmotorene. Da vi ikke skal drive med noe retur-plate- puls-tuning er det en fordel med trakte som IKKE er rette som rør, men som i koner ned til ønsket diameter, se på ett originalt Cosworthinnsug.

trompet4.JPG

hansiMIS020.jpg

 

Selve plenummet er enkelt. Hvis du legger en Cornflakes pakke eller lignende på toppen av manifolden og tenker deg ett gass-sjeld i fronten av det, så får du ett godt inntrykk. Plenummet må lages noe større enn dette for at det skal blir god nok plass mellom plenumsveggene og utvendig diameter på på traktene.

 

Inne i plenummet skal det være to skillevegger som er festet i taket og som henger ned som to alt for korte gardiner, én på hver side. Som du ser vil luften måtte "snyge" seg inn under disse skilleveggene for å komme seg bort til taktene som er på utsiden av disse. Kantene rundes slik at man ikke maksimaliserer turbulens.

 

Ett annet alternativ er at man i stedet for loddrette skillevegger legger disse på skrå, slik at når man ser for seg plenumet forfra så ligger skilleveggene som en V snudd opp ned og sveist fast nært midten. Begge deler vil også gi kjærkommen avstiving og styrke til den store plenumsflaten.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg du må tegne litt rs1000. Er på nippet til å sette i gang en konstruktør på jobben nå til å tegne opp ett, og lage et cnc program. Kansje jeg kan frese ut av en stor aluklump om ikke det blir no helvet*s dyrt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

skal modde 2.9 innsuget til TT jeg bygger opp igjen. kjekt med litt føde.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Henger nesten med , men hvordan vil det bli med spjeldet på siden av plenium?

Da ville det blitt mye enklere å få plassert røret til luftfilter.

Og , ja "alle" vi med v6 int. er sugne på tegninger!

Hvis du ser på bildet av MIS innsuget, tenker deg at du står foran bilen og at du vrir det slik at traktene blir stående rett opp, da ser du at plenumet tar inn luften fra siden via de 4 avlange hullene.

Nå har jeg ikke studert dette selv, men med det dobble gass spjeldet fra 2,8 EFI montet rett på den høyre plenumsveggen så ville luften fra gasspjeldene kommet inn i plenum med å passere på hver sin side av trakten til sylinderen i midten, så det skal gå fint.

 

Tror ikke jeg skal holde liv i håpet om at det kommer noen tegninger...

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv om dette selvsagt er veldig gledelig å se så er det også ett godt eksempel på slikt som er så vanskelig å forstå. Disse gutta er både dyktige, kapable og produktive. Som vi ser kan de fabrikere alt de trenger, og så velger de å beholde den elendige 2,9 innsugsmanifolden når 2,8 EFI manifolden er svært mye bedre.

Når vi ser på valg av turbo, plenum og gass-spjeld så forstår vi at disse gutta er ute etter høy effekt og da er det bare fordeler ved å bruke en seriøs innsugsmanfold og lage ett tilhørende seriøst plenum ala Cosworth, BMW m.fl.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

To spørsmål først;

1. Vil du ha den lange eller den korte versjonen?

2. Hvor stort/lite budsjett?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Beskrivelsen kan minne endel på utformingen av ett MIS innsug til en 3 sylindret motor og MIS innsuget er som kjent førsteklasses. Dette vil nok funke.

Så lenge man beholder selve 2,9 manifolden, så kommer man nok akkurat like langt selv om man begrenser innsatsen til å kutte bort den originale skilleveggen. (Mener jeg da.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk begge deler.

Kostnaden vurderes opp i mot forbedringen.

Ford hadde en gang ett ganske bra tenningssystem som het Duraspark. Selv om det ikke var DET best originale tenningsanlegget på markedet så var det helt klart blandt de bedre.

 

Etterhver ble dette utfaset og erstattet med TFI anlegget som tydeligvis bare har en eneste god egenskap, det er billig for Ford. Dette anlegget er så elendig at nå jeg byttet ut den orignale coilen på min bil med en gammel brukt coil fra en Cosworth så ble det en betydelig forbedring.

 

Det billigste er oppgradert TFI modul og en coil som klarer å gi en kraftig gnist uten å overbelaste tenningsmodulen unødvendig mye.

http://www.jegs.com/i/Pertronix/751/D2010/10002/-1

http://www.jegs.com/i/JEGS/555/40113/10002...roductId=751038

eller

http://www.jegs.com/i/Accel/110/140001/10002/-1

 

Hvis man vil legge mer penger i tenningsanlegget så er neste steg en tenningsboks med tilhørende coil, men da man ikke skal turbolade til ørene står rett ut her, så velger man å beholde det inductive prinsippet med en kraftig, men rolig og langvarende gnist. Dette er det samme prinsippet som "alle" serieproduserte biler har fordi det fungerer helt fantastisk bra til daglig uten unødvendig fiksfakseri og det er pålitelig og holdbart.

Hvis man velger produktet i den kommende linken her, så har man også mulighet til å koble til tenningssenking slik at man også kan bruke det til turbolading og man kan lett finjustere tenningstidspunktet med en vrider på dashbordet. Dette er en stor fordel når det er folk med interesse som kjører bilen.

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6301/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Pent!

Ser de har 3 forskjellige sluttrinn til for tfi der, noen bedre enn andre?

 

Som tidligere sagt , TAKK for info!!

Det VET jeg ikke, men jeg hadde valgt Petronix sin.

Bare hyggelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er definitivt skritt i riktig retning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja , da er beslutningen tatt.

Blir å bruke 2,9 sugemotor i Taunusen' , da biltilsynet synes det er mere enn stort nok...

De likte ikke mine planer om turbolading på 2,9 eller 4,0.

 

Takker for alle tips om disse motorene , og gleder meg til første prøvetur!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Glimmers!

Dette kan bli bra ja. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...