Jump to content

Focus RS500


JHS

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe.. evt en focus mer i Andrew G stil. Langsmontert motor og 4x4. Kommer aldri til å kjøpe fwd uansett om den er 1minutt raskere rundt banen enn escort cosworthen min. du klarer ikke spøle en fwd sidelengs gjennom svingene..

 

 

Skal vi vedde om det? B)

Link to comment
Share on other sites

Latterlig bil med forhjulstrekk, skjønner ikke hva ford tenkte med når de lagde den :wacko:

Det passer jo bra til 5 syl. idiotiet og sånn sett er det iallefall gjennomført.

Sjekk det typiske og tragiske resultatet og tenk Sierra RS500 Gr.A med 300 hk ved 4000 o/min:

100_0716.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg du fant ett uvanlig tragisk resultat. Bruker ikke være såååå ræva.. Er vel det klassiske svensketrikset med gammel svæær Holset og pøse på med bensin.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tipper de tenkte at 90% av kundegruppen ikke er forumbrukere på fmcn, og derfor har litt andre krav til bilene.

 

Ja det sammer tenker nå bmw og audi når de lager RS4,RS6,M3 og M5 med da quattro og bakhjulstrekk :wacko:

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Syns RS 500 er navneskjending eg, einaste eg tenker på då er Sierra. Grei nok bil, hadde sikkert ikkje takka nei til den. Men drømmen er ein

i-39.jpg

 

Hadde den berre sett sånn ut så kunne eg ha klart meg med ein standard 2 liter Zetec.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi vedde om det? B)

 

Ja det kan vi vedde om!! hvis du klarer å få alle fire hjul til å spinne(!) så du ligger sidelengs gjennom svingen blir jeg mektig imponert. Da har du i såfall 4000 hamstere inni hvert bakhjul som løper som f..

 

Å sladde med bilen er fullt mulig det er jeg klar over. se på Tiff Needel når han kjører fwd f.eks. Men spøle deg sidelengs..

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan vi vedde om!! hvis du klarer å få alle fire hjul til å spinne(!) så du ligger sidelengs gjennom svingen blir jeg mektig imponert. Da har du i såfall 4000 hamstere inni hvert bakhjul som løper som f..

 

Å sladde med bilen er fullt mulig det er jeg klar over. se på Tiff Needel når han kjører fwd f.eks. Men spøle deg sidelengs..

 

dette er vel en 4x4 cosworth som ligger brei, og alle hjulene spinner

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg du fant ett uvanlig tragisk resultat. Bruker ikke være såååå ræva.. Er vel det klassiske svensketrikset med gammel svæær Holset og pøse på med bensin.

Nja, kanskje.

Fler 5 syl. resultater.

pic3.jpg

pic4.jpg

pic3.jpg

Sist og ikke minst, supersakene, en soleklar vinner og favoritt. sjekk effekt på 4000 o/min og 7000 o/min. :lol:

pic4.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Syns ærlig talt den focusen så skikkelig halvferdig ut jeg..... :glare:

 

Sikkert kult med matt svart, på en gammal granada... Men med plutselige knall blanke felger og med de sota rutene bak som ikke passer med en matt svart bil...

Neeei, her syns jeg desverre ford har bomma litt...

 

Men hvem kjøper en bil til rundt 900 tusen og sender den rett til lakkerer for hellakkering... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg leste på escortrscosworth forumet at bilene er egentlig lakkert i fords panterblack metallic og at matt effekten er en type 3M film som har blitt lagt utapå.. At man kunne velge å fjerne den altså.. Men det finner vi sikkert tidsnok ut om det stemmer..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ny Ford Focus RS med 500 i opplag er den ultimate Ford

• Nye Ford Focus RS500 er en høyytelsesbil for virkelige bilentusiaster

• Begrenset opplag på 500 biler markerer slutten på Focus RS-programmet

• RS500 med 350 hk fra 2,5-liters 5-sylindret motor med 460 Nm i dreiemoment

er muskler i overflod

• Teknisk forbedret motor

• Oppgradert drivlinje og chassis leverer den definitive Focus RS

kjøreopplevelsen

• Maksimal visuelt inntrykk med unik matt sort "folie"-lakk og matchende

19-tommers lettmetallfelger

• Premium-spesifikasjoner kombinerer med luksus utstyr som standard og

spesiell RS500-detaljering

• Produksjon på 500 individuelt nummererte biler tilgjengelig fra mai

• Global debut på bilutstillingen i Leipzig 9. april 2010 - ytterligere informasjon

er tilgjengelig på nettstedet www.focusrs500.com

Köln, 31. mars 2010 – Nye Focus RS500 i et begrenset opplag på kun 500 eksemplarer

blir den ultimate gatebilen fra Ford, med kjøreopplevelser for de virkelig seriøse

bilentusiastene.

Bilen debuterer på bilutstillingen i Leipzig i Tyskland 9. april, og har en 2,5-litreers 5-

sylindret motor som utvikler heftige og muskuløse 350 hk, som er 15 prosent mer enn

standard Focus RS gir.

Motoreffekten i RS500s er nok til å ta pusten fra de mest blaserte – kombinert med et

absolutt dramatisk utseende, med en unik matt sort "folie"-lakk med matchende

lettmetallfelger som skaper et kraftig visuelt inntrykk ulikt noen annen av Fords

produksjonsmodeller.

 

- Vi var fast bestemt på å markere slutten på produksjonen av inneværende og kritikerroste

Focus RS-generasjon med noe spesielt, sier Joe Bakaj, Ford of Europes visepresident for

produktutvikling. - Fra det inspirerende utseendet til pulsstimulerende ytelser er det ingen

tvil om at de 500 RS500-utgavene vil bli verdsatt og raskt snappet opp av de seriøse

bilentusiastene.

- Denne bilen slutter seg til en lang rekke ikoniske RS Ford og er en verdig mottaker av

RS500 navn, som ble synonymt med suksess på vei og bane med legendariske Sierra

RS500 Cosworth, som dominerte standardbilklassen på slutten av 1980-årene sier Bakaj.

Strengt begrenset 500 individuelt nummererte biler

RS500 markerer slutten på produksjonen av inneværende generasjon Focus RS, der den

siste bilen er planlagt produsert ved Fords Saarlouis-fabrikk i Tyskland i september 2010.

Mens overveldende kundeetterspørsel har sørget for at den totale Focus RS-produksjonen

ventelig vil overstige 11.000 enheter (betydelig mer enn de 7.000 til 8.000 som man

opprinnelig snakket om), vil produksjon av RS500 starter på Saarlouis-fabrikken i mai og

vil bli strengt begrenset for levering til 500 kunder på 20 europeiske markeder.

Hver RS500 vil ha en metallplakett på midtkonsollen med håndinngravert unikt IDnummer

fra 001 til 500.

Et lite antall biler vil bli produsert for internt Ford bruk - for eksempel produktutvikling og

testkjøring av motorpressen - vil ha sine egen unike nummereringsordning, for å sikre

eksklusivitet av de 500 kundebilene.

 

Etterspørselen for RS500 er forventet å overstige etterspørselen med betydelig margin, og

hele produksjonen vil bli fordelt på 20 europeiske markeder. For noen land betyr det et

svært lavt antall biler, slik at faktisk vil bli et svært eksklusivt kjøp.

På nettstedet www.focusrs500.com vil kunder og entusiaster kunne få ytterligere

 

informasjon, inkludert anslått mengden tilgjengelige biler i det enkelte land, pluss mulighet

for å laste ned foto og videoklipp. Nettstedet vil også inneholde koblinger til nasjonale Ford

nettsider slik at kundene kan få informasjon om forhandlere og priser.

Focus RS har også sin egen Facebook-side - www.facebook.com / fordfocusrs - med mer

enn 13.500 fans fra hele verden, og lanseringsaktiviteter for RS500 vil bli delt på dette

nettstedet.

Oppgradert 350 HK drivlinje

- Motorlyden og ytelsene i mellomregisteret forteller sjåføren umiddelbart at dette ikke er

en standard Focus RS, sier Gunnar Herrmann, sjef for4 Fords globale C-klassebiler. - Med

15 prosent mer effekt og samme sportslige karakter gir vårt nye drivverk RS500 motoren

den fortjener.

For å utstyre RS500 med en passende motor er den turbomatede 305-hestesren Duratec RS

i standard Focus RS oppgradert til å levere betydelig mer effekt i det øvre og midlere

turtallområdet, men uten at det har skjedd på bekostning av basemotorens styrke og

reaksjonsevne ved lavere turtall.

Effekten er økt med 45 HK, til 350 hk ved 6000 o/min, mens dreiemomentet er økt fra 440

til 460 Nm, levert mellom 2500 og 4500 o/min.

For å oppnå nødvendig balanse mellom muskuløs mellomregistereffekt og toppytelser har

motoren vært gjennom en omfattende oppdatering som forbedrer motorens evne til å puste

og forbrenne.

Endringene omfatter et betydelig større luft-til-luft intercooler for å gi en kjøligere, tettere

lading; et større luftfilter for økt luftsirkulasjon; eksosrør med større diameter og oppgradert

drivstoffpumpe, sammen med oppdatert programvare for å optimalisere ytelsene.

- Motorens forbedrede evne til å puste har gjort det mulig å øke effekten uten å øke

turbotrykket betydelig, forklarer Herrmann. - Dette har gjort det mulig å forbedre

toppytelsene samtidig som bilen har utmerket kjørbarhet, drivstofforbruk og CO2-utslipp på

linje med Focus RS.

Foreløpige resultater tall for Focus RS500 tyder på at den oppnår 0-100km / t på 5,6

sekunder, med en toppfart ligner på 263 km / t på standard RS.

Skapt av entusiaster

Focus RS500-motoren er modifisert av et team av virkelig entusiastiske ingeniører fra Ford

TeamRS i samarbeid med Revolve Technologies, bilkonstruksjonsfirmaet som utvikler

Ford-godkjente effektoppgraderinger gjennom merket Mountune.

Det delte utviklings- og testprogrammet sørget for at 350 HK Duratec RS oppnådde målene

for ytelser og samtidig innfridde standardene for driftssikkerhet og holdbarhet, slik Ford

RS-kundene forventer.

De omfattende tekniske forbedringene som allerede var utviklet for 305 HK Focus RS

motor - inkludert et en endret topplokkpakning, ultrarobust metall sprøytet sylindere,

reviderte stempler og nye veivstenger - har sørget for at ingen andre mekaniske endringer er

nødvendige for å takle de økte ytelsene til RS500-motoren.

Avansert forhjulsdrevet chassis

En viktig faktor i suksessen til den siste generasjonen Focus RS er det avanserte

forhjulsdrevne chassiset, som kombinerer bredere sporvidde, det unike "RevoKnuckle"

hjulopphenget og en Quaife differensialbrems, som til sammen gir responsiv styring,

fremragende veigrep og et minimum av uønsket momentstyring.

Det samme chassisdesignet har vist seg like effektiv i å håndtere det økte dreiemoment på

Focus RS500, og de uendrede spesifikasjonene bidrar til å opprettholde de samme

sportslige og dynamiske kjøreegenskapene som er sentrale i den kritikerroste og anerkjente

Focus RS.

Høyytelses bremsesystem og 19-tommers hjul med 235/35/R19 dekk er også videreført på

RS500, selv om røde bremsekalipere og en dramatisk sort overfalte på lettmetallfelgene er

unike for RS500.

 

Ytelser testet til grenseland

I anerkjennelse av det ekstreme ytelsespotensialet i Fokus RS500 har modellen vært utsatt

for en rekke konsentrert utholdenhetstester som har fokusert på bilens racerbaneegenskaper.

Utviklingsprogrammet omfattet en dedikert utholdenhetstest på beryktede Nürburgrings

Nordschleife i Tyskland, hvor Ford TeamRS-ingeniørene tok med seg tre Ford-ansatt

racingsjåfører som arbeidet på skift for å fullføre 10 000 km non-stop kjøring, tilsvarende ti

sammenhengende Nürburgring 24--timersløp uten pause.

- Vi ønsket å være sikre på at seriøse entusiaster kunne kjøre Focus RS500 på bane uten

bekymring for bilens utholdenhet, sier Matthias Tonn, Focus RS500 sjefsingeniør. - Dette

betydde å gå ut over våre standard testrutiner, og presse bilen til grensen for det den har av

ytelser. Etter 500 non-stop runder på Nürburgring er vi veldig sikre på dens holdbarhet og

svært tilfreds med hensyn til måten den gjorde jobben, med en 8-minutters rundetid innen

rekkevidde.

Unik mattsort folielakk for maksimalt visuelt inntrykk

Standard Focus RS skaper et varig inntrykk med sin funksjonelle design, men den unike

mattsorte "folie"-lakken til Focus RS500 gjør denne bilen enda mer spesiell.

Det oppsiktsvekkende matte karosseriet i sort er kombinert med matchende lettmetallfelger

i sort metallic og høyglanset sort finish på den

trapesformede nedre grillen, tobladet hekkspoiler og en venturi som styrer luftstrømmen

under den bakre delen av bilen.

Små glimt av farge rundt på bilen - inkludert de røde bremsekaliperne, blå RS-emblemer,

og det spesielle blå og røde RS500-merket på bakluken - tjene til å fremheve bilens unike

utseende.

- Vi har sørget for at Focus RS500 ikke ligner noen annen produksjonsbil, sier Tonn. - Med

sin dramatiske sorte finish og imponerende holdning er dette en bil som uten reservasjoner

demonstrerer at den mener alvor!

 

Den mattsorte sølvfolieoverflaten på RS500 er utviklet i samarbeid med teknologiselskapet

3M, som spesialiserer seg på avanserte filmprodukter til bilindustrien.

Alle Focus RS500 vil bli lakkert i Panther Black metallic før de sendes til et 3M-anlegg nær

Frankfurt i Tyskland, der den spesielle folien legges på og skaper den mattsorte effekten.

Filmen er ekstremt holdbar og spesielt laget for å motstå overfladiske merker og riper. I

tilfelle skader på karosseri vil Ford-forhandlere være støttet av et europeisk nettverk av 3Magenter

som kan erstatte filmen på det berørte panelet.

Spesiell Focus RS500 interiørdetaljering

Opptattheten av detaljer på RS500-eksteriøret gjenspeiles inne i bilen, med en rekke

spesielle egenskaper som er unike for denne modellen.

Midtkonsollen har bilens individuelt nummer på en metallplate, og med en unik

karboneffekt med et særegent RS-mønster.

I motsetning til de blå detaljene på standard Focus RS, har RS500 en spesiell rød

fargesetting, spesielt på sømmen i det skinntrukne rattet, dørpanelene og girspakmansjetten

og gulvmattene.

Premium-spesifikasjoner

Alle Focus RS500 biler vil ha et svært høyt utstyrsnivå som standard, med bare to

utstyrsdetaljer tilgjengelig som ekstrautstyr. I tillegg til det omfattende utstyrsnivået på

standard Focus RS, inkluderer RS500 følgende funksjoner som standard:

• To-sone automatisk klimaanlegg

• Oppvarmet frontrute

• Parkeringssensorer bak

• Lufttrykkmåler i dekkene

• Sensorer for automatisk påsetting av lys og vindusviskere

• Automatisk nedblendbart kupéspeil

• Ford nøkkelløs start

• Forbedret tilkobling med Bluetooth ®, stemmestyring og USB-port

• Sony 6 CD audiosystem

• Recaro sportsforseter med delvis skinntrekk

De to ekstrautstyrsdetaljene er DVD navigasjon og lydanlegg med berøringsskjerm

og Recaro forseter i rødt skinn.

- Vi tror at kundene heldig nok til å sikre en av begrenset opplag Focus RS500

modeller vil få en reell samleren element, sier Joe Bakaj. - Fra sitt fantastiske

utseende, sin enorme sjåfør appell og fullstendig spesifikasjon, gir Focus RS500

entusiaster med den ultimate ytelsen Ford for veien.

 

Ford pressemeldinger og høyoppløselige bilder er tilgjengelige

på Ford Motor Companys medienettsted (http://media.ford.com).

Ford Focus RS500 - Tekniske spesifikasjoner

Ytelser

0-100 km / t 5.6 sek

Maks hastighet 265 km/t

Maks effekt 350 hk ved 6000 o/min

Maks 460 Nm ved 2500 til 4500 o/min

Alle andre tekniske spesifikasjoner er identiske med de som finnes på Ford Focus RS.

Merk: Denne informasjonen gjenspeiler foreløpige spesifikasjoner og var korrekt på

utgivelsestidspunktet. Ford driver kontinuerlig produktutvikling. Vi forbeholder oss derfor

retten til å endre disse detaljene uten forutgående varsel.

 

Kontakt:

Anne Sønsteby

Ford Motor Norge AS

asonste1@ford.com

+47 66 99 71 24

 

Hentet fra http://www.focusrs500.com/documents/FordFocusRS500_NO.pdf

 

Mye kritikk ute og går ser jeg, men er jo ingen tvang til og kjøpe denne bilen. Tviler på at Ford sliter med og bli kvitt de 500 eksemplarene. Som det står i teksten over så har de solgt betydelig flere Focus RS'er enn de hadde beregnet. Så det finnes tydeligvis en god del tusen mennesker der ute om ikke er interessert i og spole sidelengs osv.

Selv skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde nok kjøpt noe helt annet skulle jeg hatt en bil i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligna me mye a det andre rælet som ligger og slurer og ryker svart langs norske veier tror jeg dette blir litt av en fargeklatt (:P) 5'er lyden er nydelig, trynetrekk er kommet for å bli i små familiebiler (og etter 2000 har det begynt å funke halvgreit) Og det er en tredørs Ford med Turbo. 4-hjulstrekk er for gamleAudier og SUV og anna tungt miljøsvinsøppel, så det tror jeg ikke jeg kommer til å savne uansett (spesielt siden jeg allerede synes Mk2 Sierra er alt for ny for meg :P)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Fy feite, denne er heftig! Kul benevnelse også, Focus RS500... Meget bra gjort av Ford. Her beviser de virkelig at historien ikke er glemt. Et skikkelig blinkskudd av en bil!!

 

Falt spesielt for den matte lakken a`la Porsche. Matt klarlakk har jo vært en trend i custom miljøer i USA i ett par år allerede nå, og vil nok snart bli mere synlig her også.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...