Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

http://www.superchips.co.uk/search?make=9&fueltype=1&model=307&variant=1007

 

 

Finnes enda disse tror jeg , skal undersøke muligheten for /pris for livemapping av disse.

 

 

Hej

 

Vi har färdiga programvaror. Du måte angå styrenhetsnummer.

 

Vi gör tyvärr inga custommappningar på dessa system

 

Häls MN

----- Original Message -----

From: kjsj@online.no

To: car.special@motornord.se

Sent: Thursday, October 28, 2010 10:17 AM

Subject: Mail skickat från hemsidan!

 

 

Detta meddelande är skickat från din hemsida och via kontaktafunktionen. Här är meddelandet som skickats:

 

========================

Hei, jeg søker Superschips til Ford 2,9 V6 12vent.

Ser dere har til Granada(Scorpio)2,9 150 hk .

Er dette til en spesifik styrenhetsnummer ?

 

Har en motor som skal monteres i en Ford Taunus , og er ikke helt sikker på årsmod.

Den har map-sensor , og 2stk lambdasensorer. Ikke Lmm.

Er det mulig å livemappe denne hos dere etter ferdig trimmimg av motor?

Mvh.

Kjetil Sjøen.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Her er også noe: http://www.motorsport-developments.co.uk/retail_search.asp

I tillegg har man dette med piggyback systemer.

 

Forstår ikke helt hvordan en kan bestille der , og om en kan få customtilpasset chip?

Finnes jo piggyback ja , men løser de tenningskutten ?

 

På de Superchipsene , har jeg forstått at de øker maksturtallet en del.

 

Ja , jeg har MS PNP liggende , men er usikker på om det er verdt prisen for mapping med dette på en sugemotor.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt hvordan en kan bestille der , og om en kan få customtilpasset chip?

Finnes jo piggyback ja , men løser de tenningskutten ?

 

På de Superchipsene , har jeg forstått at de øker maksturtallet en del.

 

Ja , jeg har MS PNP liggende , men er usikker på om det er verdt prisen for mapping med dette på en sugemotor.

Du får vel sende dem en mail og høre.

 

Javisst. I praksis kan du se det slik at de gjør det mulig å mappe originalsprutet slik som du vil ha det.

http://www.civinco.com/

 

Godt poeng for det går nok noen 1000 i mapping bare for å få den til å starte å gå og fungere like godt som med det originale sprutet.

Deretter kommer det enkle, mappe for maks effekt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hello,

 

The only way we could really do it with your custom spec would be to custom map it here in Blackpool.

 

It would be almost impossible to get it right without having the car here I’m afraid.

 

Best Regards,

 

James Wills (Workshop Manager)

 

Unit 3F Moor Park Industrial Estate. Kincraig Road. Blackpool. FY2 0JY. Tel: 01253 508400 (2 lines)

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det nødvendigvis har så veldig stor betydning her, men har ikke 2,9 bensinkutt, og ikke tenningskutt? Da alle andre eec-iv utrusta motorer har bensinkutt.

Forstår ikke helt hvordan en kan bestille der , og om en kan få customtilpasset chip?

Finnes jo piggyback ja , men løser de tenningskutten ?

 

På de Superchipsene , har jeg forstått at de øker maksturtallet en del.

 

Ja , jeg har MS PNP liggende , men er usikker på om det er verdt prisen for mapping med dette på en sugemotor.

Vist du har tenkt å overlate all tuning av sprutet til en tuner er jeg redd du kan ha valgt feil sprut for det landet vi bor i. Da det er svært få tunere her i landet som har spesialisert seg på MS, og i det hele tatt oppdatert seg de siste årene. Enkelte har basert sine fordommer på eldre MS1, og eldre utgaver av Megatune desverre :(

 

Har du derimot tenkt å gjøre det meste selv, så har det blitt ganske mange etterhvert som har erfaring med MS på 2,9, og en basemapp som gjør at motoren kan starte rimelig bra bør gå å oppdrive. Det som tar tid å fintune er alt av innstillinger som brukes under oppstart, PID tuning av closed loop idle/EGO/boost controll, og aks innstillinger. Når det er unnagjort og vist du får tak i et greit utgangspungt til tenningstabell, så er justeringa av bensinmappen fort unnagjort, forutsatt at du har en lisensiert utgave av TunerstudioMS. Jeg vil anbefale å krysse av for "incorporate AFR target" vist du ikke har en grunn for ikke å gjøre det. Etter motor er varmkjørt setter du da bare laptop på pasasjersete, og trykker på autotune, og kjører som vanlig i grunn, og justere automatisk over hele registret. Vist den går alvorlig magert bruker jeg gå inn og justere opp manuelt, til jeg er sikker blandinga er litt for feit, så autotune heller får magra ut blandinga. Lytting etter tenningsbank er jo selvsagt også lurt.

Gjør du det på sistnevnte måten får du lite ekstra kostnader enn egeninnsats og bensin.

Eventuelt dynobesøk gjøres da for unna, og man kan enkelt prøve seg fram med forskjellige AFR uten at man trenger å retune bensinmapp.

For når du har kryssa av for "incorporate AFR target" går du bare inn og forendrer AFR i AFR mappen, så forandres AFR på direkten, uten behov for retuning.

Eventuell retuning av bensin pga justering av tenningstabell er mye raskere enn om man må retune bensinmapp hver gang man vil prøve forskjellig AFR.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Med de problemene det er med å få et bra chip , tror jeg nok det er dette som blir den endelige løsningen.

Har PNP'n liggende etter det avlyste 2,3 16v prosjektet , så det er bare å endre litt der til TFI og div.

 

Han Cosworthmotorbyggeren på Gausdal/Lillehammer har nå fått seg egne ruller , og er habil på å mappe MS vistnok.

Blir vel en tur dit for siste finpuss i så fall.

 

Men , det var i alle fall greit å få vite om dette med Super og Evolution chip , både for meg , og andre som søker kunnskap om V6.

 

Viktig å spørre mye her , slik at andre også får sett svarene.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

1. Med de problemene det er med å få et bra chip , tror jeg nok det er dette som blir den endelige løsningen.

Har PNP'n liggende etter det avlyste 2,3 16v prosjektet , så det er bare å endre litt der til TFI og div.

 

Han Cosworthmotorbyggeren på Gausdal/Lillehammer har nå fått seg egne ruller , og er habil på å mappe MS vistnok.

Blir vel en tur dit for siste finpuss i så fall.

 

Men , det var i alle fall greit å få vite om dette med Super og Evolution chip , både for meg , og andre som søker kunnskap om V6.

 

2. Viktig å spørre mye her , slik at andre også får sett svarene.

1. Det positive med svaret du fikk var at det viser at han tar det seriøst og vil gi deg ett resultat som er 100%. Nå er den fleksible originale MAP styrte ECU i stor grad veiledet av lambdasonden, slik at ett chip med en enkel "rescaling" av fuelmappet i forhold til den økte dysestørrelsen og en oppjustert turtallsperre FULLT mulig å selge deg til bruk i bilcross / offroad. Du bør ikke gi opp etter bare en henvendelse. Stå på. :)

2. Enig med du der. ^_^

 

Ikke at det nødvendigvis har så veldig stor betydning her, men har ikke 2,9 bensinkutt, og ikke tenningskutt? Da alle andre eec-iv utrusta motorer har bensinkutt.

Hvis jeg skal tippe så har det nok begge deler. Det begynner med bensincut som ikke skader katalysatoren, men hvis turtallet øker endel likevel, så er det antageligvis tenningskutt i tilfelle det første svikter.

 

Til bilcross kan dette utnyttes med en bryter som via ett relé jorder alle DOCH dysene for 100% duty og over 200 hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare det at eec-iv motorstyring har limp-home på tenning. Dette gjelder da edis, som de fleste er klar over, men også de motorene som har TFI, og tenningsignal fra fordeler. Slik som IS og v6. I limp-home modus går tenninga tilbake til tomgangstenning. Så vist man kutter signalet fra ecu til TFI så skal tenninga gå tilbake til tomgangstenning. Eneste motoren jeg vet om som ikke har limp-home er dohc 8v motoren. Den har edis triggerhjul, og TFI sluttrinn. Altså en mellomting av edis og tfi, eller ingen av delene.

Jeg har faktisk fått rapportert at en IST med datasprut starta uten at sluttrinnet fikk signal fra ecu :blink: Det funka riktignok veldig dårlig, men den starta. Så ekstrasprut oppkopling av dysene bør fjerne turtallsperra.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg giddi å stått på litt med bilen igjen å nå går den. justerte alt som var å kunne justeres men tror det hovedsaklig var dysene som gjorde at den ikke var i form. nye plugger så startet den men klarte ikke få opp turtallet. tok av fuelrailen å statte på den orinale jeg hadde liggende da skal jeg si deg det ble fart i sakene. den maler som katten. kjørte den varm flere ganger å luftet den godt før jeg dro av gårde på prøve tur.

 

Stoppet mange ganger å sjekket å tittet men alt var helt på stell. så etter 40 min kjøring runt så kjørte jeg tilbake til verkstedet. Ny titt å alt er som alle som har bygd en motor ønsket... perfekt. morgen er det vask å oljeskift :) som skrevet her så hadde det vært greit med en chip på den da jeg møtte sperra par ganger på 2 gir under pådrag.

 

Kjørt med orinal 2.9i i bilen før å det var meget merkbar forskjed. kjenner den er litt latere opp til 2500 men da vokener den til liv :) den drar meget godt å javnt. så dette holder lenge i min 73 mod ford transit :whistling: :D

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg giddi å stått på litt med bilen igjen å nå går den. justerte alt som var å kunne justeres men tror det hovedsaklig var dysene som gjorde at den ikke var i form. nye plugger så startet den men klarte ikke få opp turtallet. tok av fuelrailen å statte på den orinale jeg hadde liggende da skal jeg si deg det ble fart i sakene. den maler som katten. kjørte den varm flere ganger å luftet den godt før jeg dro av gårde på prøve tur.

 

Stoppet mange ganger å sjekket å tittet men alt var helt på stell. så etter 40 min kjøring runt så kjørte jeg tilbake til verkstedet. Ny titt å alt er som alle som har bygd en motor ønsket... perfekt. morgen er det vask å oljeskift :) som skrevet her så hadde det vært greit med en chip på den da jeg møtte sperra par ganger på 2 gir under pådrag.

 

Kjørt med orinal 2.9i i bilen før å det var meget merkbar forskjed. kjenner den er litt latere opp til 2500 men da vokener den til liv :) den drar meget godt å javnt. så dette holder lenge i min 73 mod ford transit :whistling: :D

Det var kjekt å høre. GRATTIS med resultatet så langt og husk at det enda er endel mer å hente. B)

 

De originale dysene er kun 138 ccm eller 13 lb, så vær litt forsiktig med å dra turtall før du har lambdameter som bekrefter at du kjører med trygg AFR.

 

Hovedpoenget med chip er at det trekker ned åpningstidene på tomgang og cruising slik at du kan bruke 19 lb dyser som DOCH, Jeep osv.

 

Foreslår at du kjører litt med originaldysene og blir kjent med motoren. Så en vakker dag tar du en liten tur og varmkjører motoren. Vel hjemme igjen kobler du fra batteriet og setter på Doch dysene så kjapt du kan, starer opp og tar en prøvetur med EN GANG. Ikke tomgangskjør og slikt. Bare start opp og kjør avgårde. Hvis du merker at dette ikke funker, da avslutter du så raskt som mulig. Du MÅ da ha chip til større dyser, alternativt bruke de originale dysene og en slik "boost valve" og kjøre bensintrykket til "himmels".

 

DOCH #743 dysene er oppgitt til 200 ccm eller 19 lb og er like gode som de Jeep dysene i linken.

 

FSE valven er egentlig helt ok, men jeg tror ikke at 1,7:1 er tilstrekkelig når man skal kompenser for manglende chip da en sugemotor egentlig kun har ett manifoldtrykk som varierer med 0,3 BAR.

Jeg tror at man trenger en magnetventil og en bryter som aktiveres av gasspedalen i tillegg. Da kan man kjøre på det originale bensintrykket til vanlig og så når man gir mer enn f.eks ca. 55% gass da øker bensintrykket til f.eks 6,5 BAR. Dette øker dysekapasitet fra 138 ccm til hele 222 ccm. :smartass:

Det blir bra og "vi" har gjort dette i praksis.

Kombinert med en MSD turtallbryter, (eller FULLgassbryter ;) )som via 2 stk réle åpner dysene 100% rett før turtallsperre på full gass, så burde det blir en betydelig forbedring av resultatet uten at det blir alt for dyrt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"DOCH #743 dysene er oppgitt til 200 ccm eller 19 lb og er like gode som de Jeep dysene i linken."

 

Poenget med den linken var å få dyser som er 100% i orden.

 

Gamle slitte dyser kan skape mye stygge problemer.

 

Har opplevd skadd motor pga 1 stk dyse som ga alt for mye bensin.

Da sonden registrerte dette , reduserte ecu mengden på alle dysene , slik at 3 sylindere gikk alt for magert.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

"DOCH #743 dysene er oppgitt til 200 ccm eller 19 lb og er like gode som de Jeep dysene i linken."

 

Poenget med den linken var å få dyser som er 100% i orden.

 

Gamle slitte dyser kan skape mye stygge problemer.

 

Har opplevd skadd motor pga 1 stk dyse som ga alt for mye bensin.

Da sonden registrerte dette , reduserte ecu mengden på alle dysene , slik at 3 sylindere gikk alt for magert.

Ok, sånn ja.

Her er ett mer moderne alternativ som evt. også kan vurderes: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOSCH-DESIGN-III-3-FUEL-INJECTORS-SET-8-19LB-19-LB-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a605f273bQQitemZ250724951867QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter at xr4ti gjorde meg oppmerksom på http://fordfuelinjection.com/?p=20 denne, så har jeg brukt litt tid på å lese om emnet.

Det mest aktuelle for europeiske eec-iv biler, som Sierra og Scorpio tror jeg er denne: http://www.tweecer.com/products.htm

Tuningsystemet dems ser ut til å støtte bredest spekter av biler, da den skal takle både speed density og luftmengdemåler/massemåler.

Dyreste alternativet kan faktiks livemappes, og kan ha lagra flere mapper. Billigste alternativet er ikke helt avskrekkende dyrt. Reskalering for større dyser skal være ganske enkelt, som jeg forstår det. Da man bare trenger å forandre på en konstant, godt mulig man må gjøre dette for alle funksjoner. Men ei begrensing på bensin under oppstart er min 2ms åpningstid, så veldig store dyser kan by på problem.

Man er jo selvfølgelig avhengig av å ha en ecu som støtter chip, da ikke alle gjør det. Eldre eec-iv ecuer mangler krets for å kommunisere med chip, selv om den har tilkoplinga. Dette er ikke som eprom chip til andre motorstyringer der man bytter ut alt av innstillinger. Med dette systemet forandrer man bare det som er nødvedning, og det man ikke forandrer hentes fra den orginale mappinga.

Har man en ekstra inngang man ikke bruker lengre så går det fint an å kople bbl til også.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spennende. Vi får håpe på positiv tilbakemelding :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til Motor Nord for å høre hvor høyt sperren blir satt med SuperChips også.

 

Hvis det blir høyt nok , kan man sette grunntenningen litt tidligere , sette inn større dyser , og mappe inn alt riktig med denne :

 

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AEM-FIC-Fuel-Ignition-Controller-Piggy-Back-ECU-30-1910-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5640058c7cQQitemZ370441292924QQptZRaceQ5fCarQ5fParts

 

 

 

Som et siste alternativ til MS.....

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til Motor Nord for å høre hvor høyt sperren blir satt med SuperChips også.

 

Hvis det blir høyt nok , kan man sette grunntenningen litt tidligere , sette inn større dyser , og mappe inn alt riktig med denne :

 

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AEM-FIC-Fuel-Ignition-Controller-Piggy-Back-ECU-30-1910-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5640058c7cQQitemZ370441292924QQptZRaceQ5fCarQ5fParts

 

 

 

Som et siste alternativ til MS.....

Hvis du laster ned og leser manualen til FIC´en så ser du at denne også kan ordne turtallsperre fordi den tar turtallsignalet direkte fra trigger 1. (Og ikke fra original ECU). FIC er ett godt, smidig og nyttig produkt. :)

 

Ja håper det for å flytte turtallsperren må til. :)

Du er trådstarter her så fortell fortell....

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Hvis du laster ned og leser manualen til FIC´en så ser du at denne også kan ordne turtallsperre fordi den tar turtallsignalet direkte fra trigger 1. (Og ikke fra original ECU)."

 

Hmm , klarer ikke å se hvordan det skal kunne virke.

 

Fint hvis du kan forklare dette , da det vil være en suveren løsning på dette problemet.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Fint hvis du kan forklare dette , da det vil være en suveren løsning på dette problemet.

Piggy back jobber sammen med original ECU og ikke nødvendigvis kun i serie med det.

Det viktigste er turtallet og dette henter FIC fra trigger 1, akkurat som original ECU. Dette betyr at selv om original ECU kutter alle ut-signaler så "VET" FIC motorturtallet uansett. Den går derfor til de rette rutene på sine egne fuel og tenningsmap.

 

Alle originalECU signaler går gjennom FIC og derfor kan FIC fortsette å gi bensin og tenning selv om originalECU går i turtallsperre. FIC vet jo fremdeles turtallet som trigger 1 går med. Trigger 1 følger kun motorturtallet slavisk, uansett og alltid. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med FIC er at det er universal og kan brukes igjen og igjen og igjen på alle mulige prosjekter i all fremtid..

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...