Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

hehe skal sjekke opp jeg ;) olja er ikke kjøpt inn enda heller :)

Så bra. :)

Du skal bare ikke forhaste deg med å kjøpe helsyntetisk versting olje. Du kommer VELDIG langt med en god mileralolje med de tidligere nevnte API ratingene og evt ZDDP oljetilsetning. Oljeskift utføres ved fornuftige intervall. Da har disse motorene det godt og da varer de lenge.

Ett eks: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/e_1250.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så bra. :)

Du skal bare ikke forhaste deg med å kjøpe helsyntetisk versting olje. Du kommer VELDIG langt med en god mileralolje med de tidligere nevnte API ratingene og evt ZDDP oljetilsetning. Oljeskift utføres ved fornuftige intervall. Da har disse motorene det godt og da varer de lenge.

Ett eks: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/e_1250.html

Motatt :)

 

Gått litt tregt pga summit ikke hadde sendt med topplooks bolter. umbrako 12.9 ble valget..men var skivene som tok tid å få tak i. valget ble fra cat i oslo. dro til toppen 10.5 kg :)

Måtte bare hekte på heddersa for å se + at jeg vet flere her lurer på hvordan de ser ut :)

tn_DSC03919.JPG

 

tn_DSC03920.JPG

tn_DSC03921.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

den blå lakken du har brukt på toppene å blokka må tåle mye varme! :) hvilken lakk er det du bruker? :)

Benga :P blokka vil fargen sitte på.. det vet jeg.. toppene vil vel etter verdt bli sorte :P

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

tn_DSC03919.JPG

tn_DSC03920.JPG

tn_DSC03921.JPG

Dette ser flott ut og jeg vil komme med to tips.

De som har hørt etter har nok fått med seg at eksoslyden i Ford V6 ikke er like jevn og fin som i de gamle 12V BMW motorene. Grunnen til at det låter forskjellig er ulike eksosanlegg.

Hvis du ønsker å få den jevne fine BMW lyden, samt få en effektøkning, så må du gjøre følgende.

 

Fra eksospakningen på den midtre sylinderen på hver side måler du ca. 110 cm og kapper du eksosanlegget. Så må du lage deg 2 stk. potter. Disse utformes som V og har ett volum på minst 5L. Inngangen blir loddrett inn på flaten på taket på V´en og utgangen blir i bunnen av V´en slik som på en faltklemt trakt.

 

Etter disse to V´ene kommer det evt. to gode eksospotter og etter dette kobles begge rørene sammen. For lyden sin del er det viktig at rørlengdene etter de to V´ene og bort til sammenkoblingen er like lange og ikke slik som originalt og på siste bildet. Etter sammenkoblingen kan du gjøre som du vil, men gode "rett-gjennom" potter anbefales. :)

 

Da har jeg fått brukt noen timer på pleniumet.. å er faktisk meget fornøyd for å si det selv :P

tn_DSC03913.JPG

tn_DSC03914.JPG

Det forstår jeg godt. Enig med du der. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel derfor du har laget en motortråd i V6 forumet og ikke en prosjekttråd et annet sted?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel derfor du har laget en motortråd i V6 forumet og ikke en prosjekttråd et annet sted?

jepp.. en anonym v6 motor tråd.. med kun motor bygging., selv om du vet hva den skal inn i :P

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Datasprut ala megasquirt eller noe kan nok være en fordel her ja.

 

Finnes det for eksempel trottle bodies å få tak i til disse motorene? Det måtte vel vært en grei upgrade til denne?

 

 

 

 

 

 

 

Dette ser flott ut og jeg vil komme med to tips.

De som har hørt etter har nok fått med seg at eksoslyden i Ford V6 ikke er like jevn og fin som i de gamle 12V BMW motorene. Grunnen til at det låter forskjellig er ulike eksosanlegg.

Hvis du ønsker å få den jevne fine BMW lyden, samt få en effektøkning, så må du gjøre følgende.

 

Fra eksospakningen på den midtre sylinderen på hver side måler du ca. 110 cm og kapper du eksosanlegget. Så må du lage deg 2 stk. potter. Disse utformes som V og har ett volum på minst 5L. Inngangen blir loddrett inn på flaten på taket på V´en og utgangen blir i bunnen av V´en slik som på en faltklemt trakt.

 

Etter disse to V´ene kommer det evt. to gode eksospotter og etter dette kobles begge rørene sammen. For lyden sin del er det viktig at rørlengdene etter de to V´ene og bort til sammenkoblingen er like lange og ikke slik som originalt og på siste bildet. Etter sammenkoblingen kan du gjøre som du vil, men gode "rett-gjennom" potter anbefales. :)

 

 

Det forstår jeg godt. Enig med du der. B)

 

 

RS1000!!!:

 

Interessant! Men er det noe hold i dette? Har du eller noen du kjenner prøv slik at du vet, eller er det synsing? Jeg liker IKKE lyden i disse gamle snekkemotorene så hvis det hadde vært mulig å fått litt BMW snerr i dem så hadde det vært GULL! Sjekk skogenracing capri og sierraer med turbomatede V6'ere for skrekk eksempeler på grusom lyd!

 

De V pottene du snakker om... Hennsikten med dem? Har du noe fasit på lengde og høyde på dem?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Datasprut ala megasquirt eller noe kan nok være en fordel her ja.

Finnes det for eksempel trottle bodies å få tak i til disse motorene? Det måtte vel vært en grei upgrade til denne?

Javisst, og med unntak av totalprisen er det bare fordeler og ingen problemer. :)

Burtonpower har manifolden, Jenvey har throttle bodiene og Emerald og DTA er sprut som er designet til Throttle bodies. :)

I praksis er det INGENTING som kan konkurrere med resultatet dette gir. Bare se alle MC motorer og på BMW M3 og M5 motorene. Slikt er :D .

RS1000!!!:

 

Interessant! Men er det noe hold i dette? Har du eller noen du kjenner prøv slik at du vet, eller er det synsing? Jeg liker IKKE lyden i disse gamle snekkemotorene så hvis det hadde vært mulig å fått litt BMW snerr i dem så hadde det vært GULL! Sjekk skogenracing capri og sierraer med turbomatede V6'ere for skrekk eksempeler på grusom lyd!

 

De V pottene du snakker om... Hennsikten med dem? Har du noe fasit på lengde og høyde på dem?

Ja det kan du være sikker på. Vi har gjort dette på V8 motorer som vanligvis har en noe spesiell og ujevn eksoslyd med de vanlig hjemmelagde 2 x 2,5" "effektanleggene".

Sjekk også eksoslyden i Pollymotorsport sin V8 Trans-am. Denne har ett spesielt eksosanlegg og derfor også en spesiell jevn eksoslyd med en eksospuls ut endestussen hver 90´ende veivgrad.

Alle "even-fire" 6 syl. motorer har en (eller to) eksosventil(er) som åpner hver gang veiven har rotert 120 grader. For en 4 syl. motor er tallet 180 grader.

På motorer som har eksosanlegg hvor eksospulsene kommer ut endestussen med det samme 120 eller 180 graders intervallet som motoren har, da blir lyden helt jevn og fin. Eks. er div. MC motorer med effektanlegg, 12V BMW motorer og Supra og Skyline motorer.

Når man utstyrer slike motorer med eksosanlegg som gjør at eksospulsene IKKE kommer ut endestussen med jevne intervaller, da endres lyden. Det mest kjente eksempelet er nok Subaru og boblemotorene som har veldig ulik lengde på rørene.

Ford V6 er en annen som får dette resultatet når eksosanlegget på førersiden går på tvers ved gearkassen slik at eksospulsene fra fra denne siden "har lengre vei å gå" enn de fra andre siden. Nå disse kommer "for sent" frem kan ikke lyden bli helt jevn.

 

Nå det gjelder Skogenracing sine 2,9 turbo prosjekter så er dette kun singleturbo som mates på Subaru vis. Det går da ett langt eksosrør fra førersiden, fremunder motoren og så helt opp til toppdekselet på andre siden. Dette lange røret forsinker eksospulsene fra de 3 sylindrene på førersiden mye i forhold til det 120 grades intervallet eksosventilene åpner med og resultatet hører du jo. Subaru V6. :(

 

Poenget med trekantpottene er å øke effektiviteten på grenrøret. Målet her er jo ett stykke over 200 hk, og med den dårlige originale 2,9 innsugsmanifolden (ikke plenummet i akkurat dette tilfelle) da må alle kjente tricks foreslås benyttet.

Nei, det er ingen fasit og de kan bare bli for liten, ikke FOR store. I praksis blir de like høye som selve eksosrøret og så blir de så brede og lange som det er plass til for at man skal klare minst 5L innvendig volum.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hva du klarer å klemme ut av denne, men over 200hk blir vel å ta i litt???

Og hvordan skal du gjøre det med bensin, tenning osv?? Datasprut?

Skal bruke dyser fra en doch motor. så tar jeg det derfra.. de burde levere nok til motoren.

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Skal bruke dyser fra en doch motor. så tar jeg det derfra.. de burde levere nok til motoren.

Den lette huskeregelen er at på en 6 syl motor velger man seg like store dyser i ccm som effektmålet er i TURBOhk.

På en sugemotor øker effektpotensialet minst 10% og i tillegg kan man øke bensintrykket en god del.

Dette går nok bra ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det er sikkert bare meg:) men jeg sliter med å forstå dette V potte greiene dine RS 1000. har du noe bilde å vise til?

 

kunne dette evt fungere på v4 også? den har samme type eksosanlegg som v6 med det røret på tvers

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

sleit med å forstå det jeg og! MEN når det er sagt syns jeg en org ford v6 høres bedre ut enn en org 6er fra bmw.. og skogen sine 6ere høres jo helt knall ut!!

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

sleit med å forstå det jeg og! MEN når det er sagt syns jeg en org ford v6 høres bedre ut enn en org 6er fra bmw.. og skogen sine 6ere høres jo helt knall ut!!

 

For å forklare det på en anne måte så kan vi late som vi bruker noe som de fleste har i kjøkkenet sitt..

Du tar f.eks en myk plastikktrakt, klemmer denne sammen i den største enden slik at den blir oval. Ca 2cm høy. Deretter tar du en plastikbit og klipper ut ett lokk som passer over det som en gang var toppen på trakten, som nå er oval, og limer denne fast der slik at det blir tett. Deretter borer du et hull med samme diameter som røret på undersiden av trakten midt på lokket du limte på. Lim så fast en rørstubb som er like stor som hullet du borret på lokket. Se så for deg at du forvandler det om til stål ved å bruke kompliserte trylletricks som du kun kan forestille deg inni hodet ditt og samtidig forstørrer hele greia så rørene blir like store som eksosanlegget ditt. Deretter sveiser du denne inn i eksosanlegget med den tykkeste delen forover mot motoren.

Lag en egen boks, eller modifiser en lyddemper som du putter hele greia inn i for penere resultat.

 

 

Også håper vi at jeg forsto mr 1000 rett.....?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Noe sånt omtrent?, er forsåvidt enig i at gamle Forder høres bedre ut enn BMW, men det er jo ofte en viss effektforkjell :P

flowmaster_40_series.jpg

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

For å forklare det på en anne måte så kan vi late som vi bruker noe som de fleste har i kjøkkenet sitt..

Du tar f.eks en myk plastikktrakt, klemmer denne sammen i den største enden slik at den blir oval. Ca 2cm høy. Deretter tar du en plastikbit og klipper ut ett lokk som passer over det som en gang var toppen på trakten, som nå er oval, og limer denne fast der slik at det blir tett. Deretter borer du et hull med samme diameter som røret på undersiden av trakten midt på lokket du limte på. Lim så fast en rørstubb som er like stor som hullet du borret på lokket. Se så for deg at du forvandler det om til stål ved å bruke kompliserte trylletricks som du kun kan forestille deg inni hodet ditt og samtidig forstørrer hele greia så rørene blir like store som eksosanlegget ditt. Deretter sveiser du denne inn i eksosanlegget med den tykkeste delen forover mot motoren.

Lag en egen boks, eller modifiser en lyddemper som du putter hele greia inn i for penere resultat.

 

 

Også håper vi at jeg forsto mr 1000 rett.....?

Det gjorde du.

 

Noe sånt omtrent?

flowmaster_40_series.jpg

Ja, sånn omtrent.

Inngangen på denne potten på bildet er nede og utgangen oppe. Hvis man flytter inngangen fra siden til midten, fjerner hele innmaten og smaler inn potten på utløpsiden slik at den blir trekantet, da har du den.

 

det er sikkert bare meg:) men jeg sliter med å forstå dette V potte greiene dine RS 1000. har du noe bilde å vise til?

 

kunne dette evt fungere på v4 også? den har samme type eksosanlegg som v6 med det røret på tvers

Prinsippet er som følger. Du lager en tre kantet 5 Liters boks som har en høyde på 55 - 64 mm når den ligger. Midt på den ene siden sveiser du inngangsrøret. I spissen på motsatt side sveiser du på utgangsrøret. Overgangen mellom potten og utgangsrøret må være så jevn og fin som du overhode klarer å lage den.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det samme teori som ligger bak at noen krysser eksosen på f.eks Capri V6 som har dobbelt anlegg også? Eller har dette med baktrykk å gjøre?

 

(ikke det at jeg kan høre noe "feil" med lyden i en Ford V6)

 

Slik som dette anlegget her som jeg fant på Caprisport siden: (ser at dette er V8, men de gjør det samme på alle V6)

Exhaust.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hva du klarer å klemme ut av denne, men over 200hk blir vel å ta i litt???

Og hvordan skal du gjøre det med bensin, tenning osv?? Datasprut?

joda den vil passere 200 hk.. det er garrantert..

 

 

 

 

Men glemt å si at det som er gjort før montering er å at toppene er planet 1,75mm, innsugsmanifolden er planet 2,0 mm på undersiden å 1,0 mm på hver av sidene.

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Er det samme teori som ligger bak at noen krysser eksosen på f.eks Capri V6 som har dobbelt anlegg også? Eller har dette med baktrykk å gjøre?

 

(ikke det at jeg kan høre noe "feil" med lyden i en Ford V6)

 

Slik som dette anlegget her som jeg fant på Caprisport siden: (ser at dette er V8, men de gjør det samme på alle V6)

Exhaust.jpg

Teorien med lyden er den samme ja. Her vil det pga krysset, komme ut 1/2 eksospuls i hver av endestussene hver 90 veivgrad.

Mellom grenrøret og resten av eksosanlegget kunne det godt vært 2 stk. triangelpotter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...