Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

ja? skal du ikke legge ut hva du skal gjøre å sånn? :P

 

 

hehe.. joda.. kommer sakte men sikkert.. :whistling:

 

tn_DSC02859.JPG

 

vi begynner her men en nyvaska motor.. ps den er allerede demontert innen jeg rakk å lage denne tråden. så flere bilder kommer på løpende bånd :)

 

Lokkene er ferdig portet å div er kjøpt inn. jeg er ikke noe flink til å lage slike tråder for å si det enkelt å greit.. men trur de bildene som kommer etter verdt vil snakke for seg selv B)

 

tn_DSC02858.JPG

 

planen er å nå 220-240hk

følgene gjøres:

 

Toppene planes 1,75 mm og dette er det maksimale man kan ta av

Innsugsmanifolden planes 2,0 mm på undersiden

Innsugsmanifolden 1,0 mm på hver av sidene.

toppene portes av en kompis som jobber med porting så der blir det hentet ut max

porte innsuget å pleniumet til innsuget

hedders

kammsett

dyser

lette svinghjul

 

i tilleg kommer da annet små plukk som oljekjøler å div annet småplukk.

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg ser feil men EGR system på 2.9 motoren? Eller er det noe helt annet? Har ikke sett det før liksom. Gjelder dette eventuelt eldre/nyere å de med/uten lmm?

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Så meget bra ut portinga der ja, noe bedre enn min hjemmeporting :P Blir spennende å se hva denne maskinen klarer når den blir ferdig.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

tn_DSC03887.JPG

 

 

Skeptisk til å fjerne så mye av ventilstyringene, de er korte nok som de er. Ventilene leder vekk mye av varmen gjennom styringen.

Håper du ikke får problemer med stor slitasje og slarkete ventiler etter kort tid. Spesiellt på eksos.

 

...ellers pent arbeid!

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg ser feil men EGR system på 2.9 motoren? Eller er det noe helt annet? Har ikke sett det før liksom. Gjelder dette eventuelt eldre/nyere å de med/uten lmm?

EFI :rolleyes:

 

Se der ja...prosjekt tråd å greier... :lol:

 

Der har iver gravd og kosa seg....ser jo bra ut.

 

Nå mangler vi bilde av go-vogna som maskin skal inn i..

 

Mvh

 

Nei her er det så mange umskelumske folk som titter. hørt at til å med folk i politiet er ansatt kun for å gå gjennom forumer hele døgnet :ph34r:

 

Skeptisk til å fjerne så mye av ventilstyringene, de er korte nok som de er. Ventilene leder vekk mye av varmen gjennom styringen.

Håper du ikke får problemer med stor slitasje og slarkete ventiler etter kort tid. Spesiellt på eksos.

 

...ellers pent arbeid!

 

Dise bildene er tatt rett etter ferdig jobbing. blir satt in nye styringer :) men ikke full lengde da :)

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

EFI er greit, men tilbakeføring på eksos til innsug. For noX gass redusering, miljøgreier. Trodde ikke Ford begynte med det før Zetec motorene, der er det jo veldig vanlig :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

tn_DSC03889.JPG

tn_DSC03890.JPG

 

EFI er greit, men tilbakeføring på eksos til innsug. For noX gass redusering, miljøgreier. Trodde ikke Ford begynte med det før Zetec motorene, der er det jo veldig vanlig :)

 

Sikkert en mørk dag da det ble satt på eller så kommer motoren fra en bil som er import. men ser du de nye bildene så er dette ingen fare :whistling:

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

tn_DSC03887.JPG

Jeg er ikke enig i at det originale forbrenningskammeret er så godt at det ikke bør forbedres. Jeg mener at avstanden fra innsugsventilen og bort til veggen på tennpluggsiden av forbrenninskammeret er ALT for liten og at dette struper flødet.

Avstanden mellom ventil og vegg bør være størst det hvor den er minst på disse toppene.

Se bedre eksempler her.

http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/cams_heads_valvetrain/sucp_0705_budget_chevy_cylinder_heads/photo_20.html

tn_2,9%20topper%20stempler%202,9%20og%202,6.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg ser feil men EGR system på 2.9 motoren? Eller er det noe helt annet? Har ikke sett det før liksom. Gjelder dette eventuelt eldre/nyere å de med/uten lmm?

 

Du ser riktig. EGR systemet ble montert på 2,9 motorer uten LMM (fra `88). Men det er jo bare å fjerne hvis motoren skal inn i en ikke-katalysator pliktig bil.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

litt ute å trimmer i tråden din nå :cool2: men eg har egr på ein gammel 2.8 fra xr4x4, så er vist utrule ke det har vert på.

Skal du gjere noe med bunndel også eller kun oppe du gjør noe? er vel grait å bytte noe bolter i bunn så den tåler litt meir turtallkjør.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

litt ute å trimmer i tråden din nå :cool2: men eg har egr på ein gammel 2.8 fra xr4x4, så er vist utrule ke det har vert på.

Skal du gjere noe med bunndel også eller kun oppe du gjør noe? er vel grait å bytte noe bolter i bunn så den tåler litt meir turtallkjør.

nei det som gjøres med bunnen er slipe veiva. hone blokka å nye stempel ringer. joda kjøpt forsterka veivlager som er på vei :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

okay. Men eg for min del hadde vurdert å bytte råde og berebolter til arp, da det koster lite når først motor er demontert. Er ein av svakheitene på v6en, kjedli vis det smeller av ein råde også :whistling:

rådene holder i masse vis. skal bare suge trimmes.

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

These engines are very smooth and do rev well although it’s easy to over-rev them too. For this reason most engines feature rev limiters although the Capri’s is safe to 6,000rpm. Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm. A con rod that has been stress relieved and shot peened can rev safely to 6500 rpm. An electronic rev limiter is a must have for any engine not fitted with one to prevent the consequences of over-revving. 2.8s are better catered for in terms of cams and heads.

 

hentet fra burton power, så pass på turtallet ditt.....

Link to comment
Share on other sites

hentet fra burton power, så pass på turtallet ditt.....

da er jo saken grei.. turtall sperra er på 5900 så da lar jeg den bare ligge pent å pyntlig der :) kammen fungerer fra 2200-6800 å de 900 siste er ingen vits å presse den :) hjelper ikke noe alike vell :) takk ;) hehe

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...