Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

Piggy back jobber sammen med original ECU og ikke nødvendigvis kun i serie med det.

Det viktigste er turtallet og dette henter FIC fra trigger 1, akkurat som original ECU. Dette betyr at selv om original ECU kutter alle ut-signaler så "VET" FIC motorturtallet uansett. Den går derfor til de rette rutene på sine egne fuel og tenningsmap.

 

Alle originalECU signaler går gjennom FIC og derfor kan FIC fortsette å gi bensin og tenning selv om originalECU går i turtallsperre. FIC vet jo fremdeles turtallet som trigger 1 går med. Trigger 1 følger kun motorturtallet slavisk, uansett og alltid. :)

 

Tøft.

Har god erfaring med denne i fra tidligere IS-turbo prosjekter ja.

Genial liten sak.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Tøft.

Har god erfaring med denne i fra tidligere IS-turbo prosjekter ja.

Genial liten sak.

Ja.

At den erfaring du her med denne er positiv, det tror jeg på. B)

Enig med du der. Egentlig utrolig at den ikke er mer brukt enn det som er tilfelle. Det må jo være tidenes med smidige "chip".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Svar i fra US :

 

 

Kjetil,

 

That is not a EEC for which we have definitions, just not one that has been requested before. I do not have a copy of that calibration either, so I cannot look at it to see how much I can define quickly and how usable it would be. What is your primary tuning goal? Performance/Racing or drivability/milage?

 

On 11/26/2010 9:56 AM, Kjetil Sjøen wrote:

Numbers on my ecu :

 

8BLB

9A072

88BB-12A650-LB

EFI -SD102

 

89 Ford 2,9 v6 with mapsensor and 2x lambdasensors

 

 

Do yours item fit my car ?

 

Best regards ,

Kjetil Sjøen

 

Norway.

 

 

--

Best Regards,

 

Mike Glover

Slower Traffic Keep Right

www.TwEECer.com

info@tweecer.com

832.464.4110

-------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Svar i fra Motor Nord :

 

 

 

Hej

 

Vi har chips modul till denna styrenhet. Max varvtal ca 7500

 

Häls MN

----- Original Message -----

From: Kjetil Sjøen

To: Motor Nord

Sent: Friday, November 26, 2010 5:03 PM

Subject: Re: Mail skickat från hemsidan!

 

 

Hei , Styrenhetens nummer :

 

8BLB

9A072

88BB-12A650-LB

EFI-SD102

 

Hvis dere har chipmodul til denne , hvor mye øker max varvtall?

 

Kjetil

----- Original Message -----

From: Motor Nord

To: kjsj@online.no

Sent: Thursday, October 28, 2010 11:25 AM

Subject: Re: Mail skickat från hemsidan!

 

 

Hej

 

Vi har färdiga programvaror. Du måte angå styrenhetsnummer.

 

Vi gör tyvärr inga custommappningar på dessa system

 

Häls MN

----- Original Message -----

From: kjsj@online.no

To: car.special@motornord.se

Sent: Thursday, October 28, 2010 10:17 AM

Subject: Mail skickat från hemsidan!

 

 

Detta meddelande är skickat från din hemsida och via kontaktafunktionen. Här är meddelandet som skickats:

 

========================

Hei, jeg søker Superschips til Ford 2,9 V6 12vent.

Ser dere har til Granada(Scorpio)2,9 150 hk .

Er dette til en spesifik styrenhetsnummer ?

 

Har en motor som skal monteres i en Ford Taunus , og er ikke helt sikker på årsmod.

Den har map-sensor , og 2stk lambdasensorer. Ikke Lmm.

Er det mulig å livemappe denne hos dere etter ferdig trimmimg av motor?

Mvh.

Kjetil Sjøen.

========================

 

Meddelandet skickades utav "Kjetil Sjøen"

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Piggy back jobber sammen med original ECU og ikke nødvendigvis kun i serie med det.

Det viktigste er turtallet og dette henter FIC fra trigger 1, akkurat som original ECU. Dette betyr at selv om original ECU kutter alle ut-signaler så "VET" FIC motorturtallet uansett. Den går derfor til de rette rutene på sine egne fuel og tenningsmap.

 

Alle originalECU signaler går gjennom FIC og derfor kan FIC fortsette å gi bensin og tenning selv om originalECU går i turtallsperre. FIC vet jo fremdeles turtallet som trigger 1 går med. Trigger 1 følger kun motorturtallet slavisk, uansett og alltid. :)

 

Jeg har lest litt nå , men er fortsatt i tvil om den klarer å lage signal til dysene , hvis ecu kutter ut dette ved turtallsperre?

Vil dette bare virke hvis man kommer på + siden på bensinmappet i så fall , for da må jo fic'en generere lengre åpningstid enn det den får signal om i fra ecu?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Se om dette kan være nyttig:

 

Hello all,

 

We are now making instructional & informational videos for everyone to view to help better understand the Fuel & Ignition Contoller.

 

Click below for a direct link to our website where you will find videos on how to:

 

 

http://forum.aempower.com/forum/index.php/topic,24954.msg129784.html#msg129784

 

Sjekk også over- og "under"skriften her og jeg tviler på at alle disse kjører original turtallsperre. :)

http://www.aemelectronics.com/articles/f-ic-vehicle-fitment-info-which-f-ic-is-right-for-your-car-92/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I følge AEM's eget svar på forumet , klarer den ikke å generere dysesignal av sign.1 inn.

 

SÅ , jeg gjorde en avtale med Motor Nord om kjøp av Chipmodul.

MEN!! da jeg fikk regninga på mail hadde de økt nettoprisen til 2500,- , i stedet for å trekke i fra Svensk Mva. i fra kjøpesummen som er 1995,-sek.

Jeg sendte ny mail for å påpeke dette , og viste til deres egne opplysninger på nettsiden ang. prisen og salg til Norge , og har etter dette ikke hørt et pip i fra dem!

Farkærn' tel greier!!

 

 

Edit :

Nå kom riktig faktura!

Bra de ordner opp.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

I følge AEM's eget svar på forumet , klarer den ikke å generere dysesignal av sign.1 inn.

 

SÅ , jeg gjorde en avtale med Motor Nord om kjøp av Chipmodul.

MEN!! da jeg fikk regninga på mail hadde de økt nettoprisen til 2500,- , i stedet for å trekke i fra Svensk Mva. i fra kjøpesummen som er 1995,-sek.

Jeg sendte ny mail for å påpeke dette , og viste til deres egne opplysninger på nettsiden ang. prisen og salg til Norge , og har etter dette ikke hørt et pip i fra dem!

Farkærn' tel greier!!

 

 

Edit :

Nå kom riktig faktura!

Bra de ordner opp.

Da har jeg jeg misforstått/overvurdert "clamp" funksjonen og da er det bare å beklage.

 

Kjekt å se at du finner alternativ. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å sette på en Fic i tilegg , for å få full kontroll på tenning og bensin med 22lb dyser.

 

Sluttsummen på dette blir det samme som en Megasquirt PNP , men her beholder jeg alle fordelene med original motorstyring frem til Fic og chip tar over å gir det ekstra som trengs oppover i registeret.

 

Ja håper det for å flytte turtallsperren må til. :)

 

Har du fått prøve kjørt så mye så du kan gi noen foreløpig resultat av trimmingen?

 

Aks.test ol.?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å sette på en Fic i tilegg , for å få full kontroll på tenning og bensin med 22lb dyser.

 

Sluttsummen på dette blir det samme som en Megasquirt PNP , men her beholder jeg alle fordelene med original motorstyring frem til Fic og chip tar over å gir det ekstra som trengs oppover i registeret.

Jeg har stadig stor tro på FIC og kom til å tenke på følgende; Hvordan tror du FIC reagerer på/takler ECU som gir dysene 100% duty?

 

Hvis den takler det greit så burde det kunne gå å bruke den ene utgangen på FIC til å gi 100% duty på inn-signalet og så mappe forbi den originale ECU turtallsperren, ikke sant?

 

FIC har oversikt på motorturtallet fra trigger 1 og får også signal om 100% duty fra original ECU. Burde vel kunne fungere?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte man ser kombinasjonen nytenkning, kjekt, interessant og spennende.

Ser frem til fortsettelsen. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Følger spent med på denne :) Chipen du har bestemt deg for, den er ikke justerbar?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Følger spent med på denne :) Chipen du har bestemt deg for, den er ikke justerbar?

 

 

Nei , skal en få livemapp på disse må en til UK.

 

Så på smilet at du er tvilende?

Hvis du ser noen feil så si i fra , da du har mye mere kunnskap inne om dette med motorstyring enn meg.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

På ingen måte tvilenden. :) var ikke ment ironisk, eller noe anna negativ. Heller at jeg venter spent, så jeg også kanskje kan lære noe av det du finner ut.

tenkte i grunn samme tankene som RS 1000:

Ikke ofte man ser kombinasjonen nytenkning, kjekt, interessant og spennende.

Ser frem til fortsettelsen. :)

 

Chiping av eec-iv ecu er noe jeg selv har lyst å prøve, etter at jeg ble oppmerksom på at det faktisk finn lett tilgjengelige løsninger til en gange rimelig kostnad(nok en gang takk til Jørn som gjorde meg oppmerksom).

Jeg ser på det som ett smutthull som kan gjøre det lettere å få godkjent en eec-iv utrusta(eec-v også) med mer effekt enn orginalt.

Håper det ikke blir i overkant offtopic i en v6 tråd, men meninga er at en kompis og jeg har tenkt å starte dialog med biltilsynet om å godkjenne mer effekt i dohc motoren i Sierraen til han kompisen min.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende å se hva en kan få til.

Eneste grunnen til at jeg bestillte chipmodulen , var økningen av max turtall i fra 5900 til 7500.

 

Selve mappingen vil da bli utført med Fic modulen,som følger:

 

Bruke 22lb dyser , men redusere åpningstidene til ca std. bensinmengde på hele registeret opp til den passerer closed loop .

Da den så trenger mere mat for å yte riktig , slippes det opp på åpningstidene slik at de større dysene kan mate den nok til å få rett toppeffekt.

 

Tenningen settes ca 10grader tidligere en originalt , for så å retarderes i hele/deler av closed loop omeråde.

Når en kommer til de plasser den tåler litt tidligere tenning , er det bare å retardere mindere , så man kommer så tett oppunder tenningsbank som det er forsvaligt å legge den.

 

Hvis lambdasondene prøver å jobbe i mot den fetere blandingen oppover i registeret , overstyres de ved hjelp av Fic'n slik at styreenheten tror alt er etter boka.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Fikk Arp rådeboltsettet i dag , men er det noen som vet tiltrekkingsmomentet på disse ?

Grei info og godstoff var vedlagt inne i pakken når jeg kjøpte mine.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...