Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

får no finne ut om den sirupen jeg har brukt er holdbar først

Ford V6 har så tynne rådebolter at de i originalkvalitet er ett problem. Cosworthrådene og boltene er MYYE kraftigere og derfor sterkere.

 

Du kan derfor ikke sammenligne tiltrekningsmomentet man bruker på V6 boltene med det som skal brukes på Cosworthboltene.

En bilkjommi kjøpte seg noen høykvalitet H-staker med ARP bolter i Cosworth tykkelse. Vi kikket i vanto når det stod at rådeboltene skulle dras hardere enn topp lokks boltene.

 

Hvis det nå går gale pga at du har brukt feil moment, og det har du, da knuser du garantert hele motoren. (Hvis den blir brukt.)

Det er en forferdelig idé å sitte å vente på "å finne ut" når dette skjer på alle motorer generelt, men på en Cosworthmotor spesielt.

Tiltrekningsmomentet er spesifikt! Kun ETT moment er korrekt og alt annet er FEIL!!!

FEIL moment på rådene er skikkelig skummelt og nå er du allefall informert og advart.

 

Skal bli spennende å se hva en kan få til.

Eneste grunnen til at jeg bestillte chipmodulen , var økningen av max turtall i fra 5900 til 7500.

 

Selve mappingen vil da bli utført med Fic modulen,som følger:

 

Bruke 22lb dyser , men redusere åpningstidene til ca std. bensinmengde på hele registeret opp til den passerer closed loop .

Da den så trenger mere mat for å yte riktig , slippes det opp på åpningstidene slik at de større dysene kan mate den nok til å få rett toppeffekt.

 

Tenningen settes ca 10grader tidligere en originalt , for så å retarderes i hele/deler av closed loop omeråde.

Når en kommer til de plasser den tåler litt tidligere tenning , er det bare å retardere mindere , så man kommer så tett oppunder tenningsbank som det er forsvaligt å legge den.

 

Hvis lambdasondene prøver å jobbe i mot den fetere blandingen oppover i registeret , overstyres de ved hjelp av Fic'n slik at styreenheten tror alt er etter boka.

Kan ikke se at dette kan ende med noe annet enn stor sukess. :D

 

Vurderer å kjøpe en slik :

 

http://www.diyautotune.com/catalog/jimstim-v15-megasquirt-stimulator-wheel-simulator-unassembl-p-174.html

 

 

Da kan en kjøre systemet på pc'n føre en monterer det i bilen.

 

Kan i verste fall ende opp med økt kunnskap , men det får heller gå.

Dette er ett edelt produkt som åpner for enorme muligheter slik jeg ser det.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Og i dag kom Melling M328 oljepumpen.

 

Håper trådstarter kan stikke oppom å prøve styreenheten min med chip ,en dag temperaturen ikke ligger rund det absolutte 0-punkt.

Ser du bor i Akershus , langt unna Sør-odal?

 

11/12.

Fikk grenrøra i dag , men ble skuffet:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190466558250&viewitem=&sspagename=ADME%3AL%3ACOSI%3AUS%3A1123

Dette er IKKE laget for seriøs trimming , selv om de sikkert er 100ganger bedre enn de originale manifoldene.

Chipsmodulen i fra Superchips ligger på benken også , så da må jeg vel snart komme i gang med motorarbeidet.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og i dag kom Melling M328 oljepumpen.

 

Håper trådstarter kan stikke oppom å prøve styreenheten min med chip ,en dag temperaturen ikke ligger rund det absolutte 0-punkt.

Ser du bor i Akershus , langt unna Sør-odal?

 

11/12.

Fikk grenrøra i dag , men ble skuffet:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190466558250&viewitem=&sspagename=ADME%3AL%3ACOSI%3AUS%3A1123

Dette er IKKE laget for seriøs trimming , selv om de sikkert er 100ganger bedre enn de originale manifoldene.

Chipsmodulen i fra Superchips ligger på benken også , så da må jeg vel snart komme i gang med motorarbeidet.

Hele det originale 2,9 eksosanlegget, helt fra eksoskanalene i toppene er så elendig at det nærmest blir en fornærmelse mot alle andre å kalle disse effektsabotørene for manifolder. Det er nærmest ett skjevt og bøyet "oppsamlingsrør" for eksos, mye likt det som brukes på gamle 148 hk 5,7 L V8 motorer.

Rett og slett en effektiv blombering.

 

En oppgradering til grenrør som er 100 ganger bedre enn "originalrøret" blir en seriøs forbedring, spesielt hvis man følger opp videre slik du helt sikkert kommer til å gjøre.

 

Da er det bestilt JimStim , og stempelfjærer.

Pokker, ting skal alltid "ta av".

Så bra. :) Har troen på 24V stemplene.

Lagom er best, men det har alltid kostet, på mange måter, å være pioneer. ;)

Du skal vite at inspirerende, det er det. ^_^

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med 24v stemplene er i første rekke :

Mindre kammer i stempeltoppen tillater endring i forbrenningskammeret i toppen til bedre flow ved innsugsventillen(TT metoden).

Toppene høvles til rett komp etter mod.

Det er måten å gjøre det på ja.

Må anbefale at du sjekker Squish klaringen nøye og evt vurderer å plane blokken hvis mulig. Komp øker raskest da fordi du totalt vinner 2933/72x1 = 40,7 ccm pr. mm du tar av. 1,0 mm øker f.eks komp fra 9,0:1 - 10:1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen anbefalt Squish klaring hvis jeg velger å plane blokka?

Minst mulig i forhold til maks turtall. Den originale 2,9 Squishhøyden er beregnet for turtallsperre på 5800 o/min så du trenger litt mer for 7500 o/min. Jeg valgte noe mellom 0,8 og 0,9 mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kommer til å sette på en Fic i tilegg , for å få full kontroll på tenning og bensin med 22lb dyser.

 

Sluttsummen på dette blir det samme som en Megasquirt PNP , men her beholder jeg alle fordelene med original motorstyring frem til Fic og chip tar over å gir det ekstra som trengs oppover i registeret.

 

 

 

Har du fått prøve kjørt så mye så du kan gi noen foreløpig resultat av trimmingen?

 

Aks.test ol.?

 

Da er jeg tilbake :P joda testet litt før vinteren kom for fult.. den svarte godt å meget merkbart under aks å pådrag.. men turtallet må flyttes det merker jeg godt. bilen brukes ikke nå som det er vinter :)

 

Hvis du laster ned og leser manualen til FIC´en så ser du at denne også kan ordne turtallsperre fordi den tar turtallsignalet direkte fra trigger 1. (Og ikke fra original ECU). FIC er ett godt, smidig og nyttig produkt. :)

 

 

Du er trådstarter her så fortell fortell....

 

joda når man gir på så rekker man ikke å tenke seg så godt om før den sperrer på 1 og 2 gir. problemet videre er jo at den går såpass godt å drar så godt langt opp i regristret at jeg trur brått jeg er tilbake i min mk2 som sperra på 8500 ;) så etter å lest masse som dere har skrevet har jeg bare ventet en stund her for å se om dere ble enige til slutt :P

 

 

så gutta hva kom dere frem til her ang billigst måte å få flyttet turtall sperra på? :) hehe

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

"så gutta hva kom dere frem til her ang billigst måte å få flyttet turtall sperra på? hehe"

 

 

Chipmodul.

 

Hvis du ikke bor for langt unna , kan du få prøve styreenheten min med Superchip bare det blir tørre veier, så får vi se hvor mye det hjelper!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

"så gutta hva kom dere frem til her ang billigst måte å få flyttet turtall sperra på? hehe"

 

 

Chipmodul.

 

Hvis du ikke bor for langt unna , kan du få prøve styreenheten min med Superchip bare det blir tørre veier, så får vi se hvor mye det hjelper!

 

 

oki oki... bor i ski jeg... men du sier du har superchip men jeg skal kjøpe chipmodul?

 

hvor får jeg kjøpt denne? :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

oki oki... bor i ski jeg... men du sier du har superchip men jeg skal kjøpe chipmodul?

 

hvor får jeg kjøpt denne? :)

Superchip er modul (ikke 2 forskjellige , bare jeg som formulerte meg dårlig) , altså som plugges inn i bakkant av styreenheten.

 

Superchipmodul kjøpte jeg hos Motor Nord i Sverige.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Superchip er modul (ikke 2 forskjellige , bare jeg som formulerte meg dårlig) , altså som plugges inn i bakkant av styreenheten.

 

Superchipmodul kjøpte jeg hos Motor Nord i Sverige.

 

 

aha.. da er jeg emd her.. :) du har vel kanskje en link å da? ;)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake :P joda testet litt før vinteren kom for fult.. den svarte godt å meget merkbart under aks å pådrag.. men turtallet må flyttes det merker jeg godt. bilen brukes ikke nå som det er vinter :)

 

joda når man gir på så rekker man ikke å tenke seg så godt om før den sperrer på 1 og 2 gir. problemet videre er jo at den går såpass godt å drar så godt langt opp i regristret at jeg trur brått jeg er tilbake i min mk2 som sperra på 8500 ;) så etter å lest masse som dere har skrevet har jeg bare ventet en stund her for å se om dere ble enige til slutt :P

 

 

så gutta hva kom dere frem til her ang billigst måte å få flyttet turtall sperra på? :) hehe

Høres kjekt ut og som du ser er det massevis av potensiale i en 2,9 bare man får fjernet alle effektsabotørene som Ford har lagt inn på denne.

 

Det var nok uunngåelig og som forventet ja.

 

Den GODE og trygge måten å flytte turtallsperre på er Superchip.

 

Den billige bilcross løsningen for flytting av turtallsperre består av 2 stk. vanlige relé og en fullgassbryter. Når du gir full gass jordes alle dysene via reléene => 100 duty -> ingen fuel-cut turtallsperre og full effektutnyttelse av dysene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.motornord.se/system/webshop.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054

 

Skriv opp hele nr. på styreenheten da du bestiller.

kan jeg få en direkte link av deg til denne så jeg bare kan trykke kjøp? hehe

 

Høres kjekt ut og som du ser er det massevis av potensiale i en 2,9 bare man får fjernet alle effektsabotørene som Ford har lagt inn på denne.

 

Det var nok uunngåelig og som forventet ja.

 

Den GODE og trygge måten å flytte turtallsperre på er Superchip.

 

Den billige bilcross løsningen for flytting av turtallsperre består av 2 stk. vanlige relé og en fullgassbryter. Når du gir full gass jordes alle dysene via reléene => 100 duty -> ingen fuel-cut turtallsperre og full effektutnyttelse av dysene.

Da går jeg for superchip :)

 

spm er bare hva gjør jeg med dysene? den vil jo sikekrt ha mere bensin. org sitter i nå. ville jo ikke starte med de andre.

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke SIKKER ang.dyser , men jeg ville ha prøvd større dyser i kombinasjon med en progresiv bensintrykksregulator.

 

Da kan du gå ned på grunntrykket , slik at den får tilnermet samme mengde som std.ved fult vakum , og øker på mer da du "trår på"

 

Det er jo adaptiv lambdaregulering på disse , så hvis du har gode sonder og har minneledningen på ecu tilkoblet , kan det hende du kan øke grunntrykket nermere originalt etter hvert som den justerer seg selv.

 

Skal prøve dette selv , og overvåke med en bblambda , føre jeg kobler opp AEM boksen.

Må bare få restaurert bilen så jeg får noe å sette motoren inn i....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

kan jeg få en direkte link av deg til denne så jeg bare kan trykke kjøp? hehe

 

 

Da går jeg for superchip :)

 

spm er bare hva gjør jeg med dysene? den vil jo sikekrt ha mere bensin. org sitter i nå. ville jo ikke starte med de andre.

Du får høre med Superchip selgeren om ikke de kan justere chippet for bruk med #743 DOCH dysene. Det burde kunne gå greit å trekke av mye på dysetidene ved lavere belastninger og så trekke av mindre på full gass og fullt turtall.

Alternativet er ett piggy-back som FIC i tillegg til chippet.

 

Det er rart at motoren din ikke går med 200 ccm DOCH #743 dysene som jeg har kjørt med selv. Forklaringen kan være at trimkammen din gir mindre vakum i innsugsmanifolden på tomgang enn originalt og da gir "originalchippet" alt for mye bensin. Jeg har nettopp kjøp en 2,9 motor som går med 200 ccm #203 dyser. Ifølge eieren har bilen gått helt fint med disse i ett par år.

 

Alternativet er stadig en fullgassbryter, men denne gangen kan den, som tidligere nevnt, aktivere en ekstra bensintrykksregulator som gir inntil 6,5 BAR bensintrykk.

Høyt bensintrykk går helt fint når man ikke har trykklading og dette vil gi den en solid forbedring ved behov. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...