Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vel da er plenium sveiset sammen igjen. å mye mere er montert. nærmer seg nå :) glassblåser alt jeg :)

tn_DSC03955.JPG

 

tn_DSC03961_1.JPG

 

Fått tatt av litt på svinghjulet å. tok av 1.9 kg :)

tn_DSC03969_1.JPG

 

Siden det er min tråd kan jeg gå litt off topic. har en kompis som aldri har justert så mye som en ventil som nå overhaler hele big blocken sin alene. måtte bare le litt da jeg stakk innom å han sto med boka si å skulle stramme innsuget. han har overhalt alt selv etter boka han holder :D

tn_DSC03966_1.JPG

han har en medhjelper å som holder notene da dette trengs :D

tn_DSC03967.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor blir det av OPPDATERINGEN da B)

Nå er det lenge siden du fikk den siste pakningen synes jeg, så nå bør motoren sitte i bilen vel?? :smartass:

Bondemekk racing raselag

88`Ford Sierra ist under konstruksjon (målet er 350-400 holdbare hk)

Min prosjekt tråd <a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745</a>

86`Chevrolet stepside som bruks/trekkbil

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor blir det av OPPDATERINGEN da B)

Nå er det lenge siden du fikk den siste pakningen synes jeg, så nå bør motoren sitte i bilen vel?? :smartass:

Sitti i bilen lenge den ;) fått på oljekjøler. flytta oljefilteret. eksosen er ferdig. la meg se... fylle olje.. sette på radiatoren... dæven.. kun det igjen jo :P heheheh

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Håper du komemr til å bremse denne når den er klar, så vi får se om alt arbeidet har vært verdt det :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Håper du komemr til å bremse denne når den er klar, så vi får se om alt arbeidet har vært verdt det :)

jada skal gjøre det... så spennende blir det

 

RS1000: hva tipper du resultatet vil bli?? hehe :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: hva tipper du resultatet vil bli?? hehe :)

Har du forlenget innsuget?

200 hk +/- 25 hk.

Det vil være totalt avhengig av:

1. Hvilket kompresjonsforhold motoren faktisk fikk.

2. Hvilken kamtiming motoren i praksis går med.

3. Om du/dere har tilfredstillende gnistkvalitet og treffer med riktig tenningstidspunkt og AFR.

 

Hvis du ser på kammeraten til Michael S(kogenracing), så oppgis det at han har 525 hk ved lave 5800 o/min og 767 Nm hjelp av 1,67 BAR ladetrykk. Dette blir til 287 Nm maks og 242 Nm ved 5800 = 196,6 hk og på sugemotoren. Dette er med helt urørt innsugsmanifold.

 

Første delmålet får da være 290 Nm maks og 245 Nm ved 6100 o/min = 209 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du forlenget innsuget?

200 hk +/- 25 hk.

Det vil være totalt avhengig av:

1. Hvilket kompresjonsforhold motoren faktisk fikk.

2. Hvilken kamtiming motoren i praksis går med.

3. Om du/dere har tilfredstillende gnistkvalitet og treffer med riktig tenningstidspunkt og AFR.

 

Hvis du ser på kammeraten til Michael S(kogenracing), så oppgis det at han har 525 hk ved lave 5800 o/min og 767 Nm hjelp av 1,67 BAR ladetrykk. Dette blir til 287 Nm maks og 242 Nm ved 5800 = 196,6 hk og på sugemotoren. Dette er med helt urørt innsugsmanifold.

 

Første delmålet får da være 290 Nm maks og 245 Nm ved 6100 o/min = 209 hk.

Nei ikke forlenget innsuget. kun gravd å herja inni der :P

knisten kan ingen si noe på med den nye coilen å de nye plugg ledningene.

 

Meeeeeeeeeeeennnnnn... bilen har starta.. gikk på 4 så over til 5.. drev å kødda mye med tenning å fordeler. skjønner ikke helt hva som er greia her. turte ikke kødde så mye så valgte å kjøre den på 3000 i 16 min på 5 sylindre tenker jeg pga kammen ikke skulle bli ødelagt.

 

så etter å ha flytta fordeleren 180c så gått over pluggledninger fram å tilbake opp å ned. hit å dit..flytta den 180c igjen. ståkka kabler. hatt flere til å titte litt å hjelpe til så er resultatet starter ikke lengre hehe...nytt fordeler lokk å plugger er på. gnisten ser ut som et lyn nedslag så her er ikke feilen. off... men hvor er null på fordeleren på denne motoren. er jo 4 hakk på den.

trenger noen gode råd osv her ass...

 

HJEELLLPPPP :unsure: :unsure: :unsure: :unsure:

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke forlenget innsuget. kun gravd å herja inni der :P

knisten kan ingen si noe på med den nye coilen å de nye plugg ledningene.

 

Meeeeeeeeeeeennnnnn... bilen har starta.. gikk på 4 så over til 5.. drev å kødda mye med tenning å fordeler. skjønner ikke helt hva som er greia her. turte ikke kødde så mye så valgte å kjøre den på 3000 i 16 min på 5 sylindre tenker jeg pga kammen ikke skulle bli ødelagt.

 

så etter å ha flytta fordeleren 180c så gått over pluggledninger fram å tilbake opp å ned. hit å dit..flytta den 180c igjen. ståkka kabler. hatt flere til å titte litt å hjelpe til så er resultatet starter ikke lengre hehe...nytt fordeler lokk å plugger er på. gnisten ser ut som et lyn nedslag så her er ikke feilen. off... men hvor er null på fordeleren på denne motoren. er jo 4 hakk på den.

trenger noen gode råd osv her ass...

 

HJEELLLPPPP :unsure: :unsure: :unsure: :unsure:

Sett forfra blir tenningsrekkefølgen på disse motorene slik; sylinder:

venstre fremme, høyre fremme, venstre midt, høyre midt, venstre bak, høyre bak.

Hall giver fordeleren til 2,9 motoren har 6 hull og hullet tilhørende sylinder nr.1 er større enn de andre.

Du setter sylinder nr. 1 i ØD tenning (sylinder høyre midt i overlapp, begge ventilene står litt åpen) og sjekker at ventiklaring på sylinder venstre foran er 0,30 insug og 0,35 eksos.

Du må sette fordeleren slik at det er det store hullet i hallgiver som er i nærhente av hall giveren i fordeleren og at rotoren peker i retning mot der hvor den ene kontakten inne i fordelerlokket vil være når lokket er montert.

Fra denne kontakten drar du plugglending til sylinder venstre foran.

Deretter vrir du motoren 120 grader til ød tenning sylinder høyre fremme, (kjenn etter Ca. ØD med noe ned tennplugghullet eller sjekk overlapp på sylinder venstre bak). Sjekk ventilklaring og dra pluggledning fra der rotoren peker mot og til denne sylinderen osv.

Når alt dette er gjort så vrir du fordelern "litt" i rotasjonsretning MOT klokken og starter opp.

 

Hvis det fremdeles ikke er suksess, ta en kompresjonstest.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tok komp-test igår alle slo ut på 160-170 psi med en gang..

 

Ford sier rekkefølgen er 1-4-2-5-3-6 dette prøvde vi igår uten hell.

snudde fordeler 180 gr forsatt like død.

 

Stemmer den rekkefølgen 6r gutta? :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

tok komp-test igår alle slo ut på 160-170 psi med en gang..

 

Ford sier rekkefølgen er 1-4-2-5-3-6 dette prøvde vi igår uten hell.

snudde fordeler 180 gr forsatt like død.

 

Stemmer den rekkefølgen 6r gutta? :)

 

Mvh

 

I følge det rs1000 sa så stemmer det, sett at sylinder 1 er fremst til venstre når man står forran bilen.

Link to comment
Share on other sites

tok komp-test igår alle slo ut på 160-170 psi med en gang..

 

Ford sier rekkefølgen er 1-4-2-5-3-6 dette prøvde vi igår uten hell.

snudde fordeler 180 gr forsatt like død.

 

Stemmer den rekkefølgen 6r gutta? :)

 

Mvh

Selv om det ikke er det som forårsaker problemer her så er ett snitt på 165 psi i underkant av det man kan ønske seg.

Sett forfra nummererer Ford 1-2-3 på den venster sylinder rekken og 4-5-6 på den andre, og da blir det rett med den rekkefølgen du oppgir.

 

Man skal ALDRI!!! snu 180 grader og kødde rundt.

 

Man vrir veiven i rotasjonsretning, altså med klokken, til man ser at innsugsventilen for sylinder nr. 1 trykkes ned og kommer opp igjen. Man vrir videre til stempelet er kommet på topp igjen og da VET man at motoren står nært ØD tenning. Rotoren SKAL da peke mot det stedet på fordeleren (som ofter er merket med ett lite hakk) og hvor terminalen som pluggledningen fra sylinder nr.1 er tilkoblet.

Her MÅ man bare flytte rundt på saker og ting og justere til dette stemmer!

 

Hvis man ikke har tenningspistol så får man forsiktig vri fordeleren litt (ca. 5-10 mm) mot klokken til motoren starter. Hvordan ser tennpluggene ut? Husk at det nå står på betydelig større dyser enn originalt så hvis det ikke er gjort noe som helst med chipping e.l. så kan tennpluggene lett sotes ned og da sliter man.

Når man har slike problemer da kan de originale dysene vurderes testet igjen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da kan det se ut til at eier må bite i det sure eplet og skru av venstre topp-deksel idag..

Han har vært allergisk til dette frem til nå.. :whistling:

og er livredd for olje-lekk... :lol:

 

Mvh

 

Når 5rn veksler er 1rn på topp for tenning..

 

Trodde dette med dysene er bankers og utprøvd på en annen bil jeg RS??

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Da kan det se ut til at eier må bite i det sure eplet og skru av venstre topp-deksel idag..

Han har vært allergisk til dette frem til nå.. :whistling:

og er livredd for olje-lekk... :lol:

 

Mvh

 

Når 5rn veksler er 1rn på topp for tenning..

 

Trodde dette med dysene er bankers og utprøvd på en annen bil jeg RS??

 

Mvh

Hvis man er allergisk da får man se seg om etter alternativer og heldigvis finns dem.

1. Man skrur ut tennpluggen og skrur inn en nippel som gjør det mulig å fylle trykkluft inn i sylinderen.

2. Man vrir veiven til ØD og tilsetter moderate mengder trykkluft med en blåsespiss.

Hvis veiven blir stående og det blåser i luftfilter og eksosanlegg, da står motoren i ØD veksling og da skal rotoren peke mot kontakten som tennpluggledningen som går til sylinder 5 er tilkoblet.

 

Det stemmer. Jeg har kjørt #743 DOCH dyser på min 2,9, men det var på E60-E85.

Disse ECU har en lærefunksjon som styres av lambdasonden, men dette 0 stilles når man ta av batteriet. Når man da starter opp igjen så går ECU tilbake til det grunnmappet som sprutet er programmert med.

Når motoren nå er trimmet så er MAP trykket på tomgang høyere enn originalt og når dysene også er mye større så får motoren mye bensin. ECU må få tid og anledning til å justere seg inn og da må man bruke bilen på vanlig måte sammen med fungerende lambdasonde®.

Videre kan det hende at det er fordelaktig å lage til en manuell "choke" på denne EFI. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja har du blitt ferdig eller??

Har du fått testa, eller sitter du bare og drømmer B)

Bondemekk racing raselag

88`Ford Sierra ist under konstruksjon (målet er 350-400 holdbare hk)

Min prosjekt tråd <a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745</a>

86`Chevrolet stepside som bruks/trekkbil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja har du blitt ferdig eller??

Har du fått testa, eller sitter du bare og drømmer B)

 

 

hehe.. joda etter en liten pause er den prioritert igjen :o

 

 

 

Fint om noen visste hva kompresjon ble med disse mods jeg har gjort med toppene mine??

 

Kan noen fortelle meg hvilke sylindre som ”veksler” mot hverandre…skal justere ventiler på nytt…??

 

RS1000??? :)

 

 

 

så blir det hele runden med å gå over alt av tenning osv :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

hehe.. joda etter en liten pause er den prioritert igjen :o

 

Fint om noen visste hva kompresjon ble med disse mods jeg har gjort med toppene mine??

 

Kan noen fortelle meg hvilke sylindre som ”veksler” mot hverandre…skal justere ventiler på nytt…??

 

RS1000??? :)

 

så blir det hele runden med å gå over alt av tenning osv :)

Good.

 

De originale forbrenninskammrene er 49 ccm og ca. 10 mm høye. Du har planet av 1,75 mm.

49 /10 x 1,75 = 8,6 ccm, så vi sier 9 ccm mindre. Vi får forutsette at Ford sine opplysninger om 9,0:1 i original komp. stemmer med virkeligheten.

Hvis det er tilfelle så har du sånn ca. 10,4:1 i komp. forhold. Husk...sånn ca.

 

Med FORD sin spesielle sylindernummerering blir det slik:

1 og 5

2 og 6

3 og 4

 

Det tryggeste er likevel følgende metode:

1. Ta ut alle tennpluggene.

2. Finn ut når stempelet i sylinder 1 er i nærheten av øvre dødpunkt med å kjenne med ett skrujern inn plugghullet.

3. Merk reimhjuet med en tydelig loddrett strek fra senter og ca. loddrett oppover.

4. Skru i tennpluggen på sylinder nr. 1 og vri rundt motoren, ALLTID MED KLOKKEN. Du må vri så mange ganger at du ikke er i tvil om når stempelet komprimerer luft når merket på reimhjulet flytter seg fra kl. 9 til kl 12. Når du er 100% sikker på at stempelet har komprimert luften som ligger oppå stempelet akkurat NÅ, DA har du funnet ØD TENNING. Hvis det skal justeres ventiler så justerer du klaringen på sylinder 1 nå. Ta ut tennpluggen og flytt den til sylinder 5. (Høyre midtre).

5. Monter fordeleren som beskrevet i en tidligere post.

6. Vri veiven 120 grader i retning med klokken, dvs til merkestreken peker mot kl 4. Det er nå neste sylinder i tenningsrekkefølgen sin tur til å få justert ventilklaring, dvs syl.4

7. Vri veiven 120 grader til, dvs til merkestreken peker mot kl. 8. og juster ventiler på sylinder 2.

8. Så vri du til kl. 12 igjen og nå er det "parhesten" til sylinder nr. 1 sin tur. Du har forhåpentlig kjent at denne sylinderen var tyngre å vri til ØD pga komprimeringen da denne har tennplugg montert. ;) Juster ventilklaring og slik fortsetter du.

 

Har tro på suksess om du tar dette punkt for punkt. Det funker for meg iallefall.

 

Lykke til.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Til en bilcross jr. motor er dette helt rett innstiling.

Når man er mer seriøs som i dette tilfelle, så må sterkere rådebolter anbefales på det sterkeste. Det samme gjelder kontrollmål av hvor høyt stemplene stikker over blokken i ØD.

 

Hvis du får orden på innsugsmanifolden så vil denne motoren trekke veldig fint --- rett inn i turtallsperre. Dette vil garantert irritere endel og du vil komme til å ønske å flytte sperre til noe rundt 7000 o/min.

 

Med rett klaring mellom stempel og topp + ARP rådebolter, så lar dette seg gjøre og da ser man slik ut bak rattet. ->: :lol:

 

 

Etterhver som tiden går så har jeg begynt å fokuser på hvem som er målgruppen for det som skrives.

Typisk eks.:"Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm."

Siden rådene er svake så er nye HD bolter essensielt???

De originale råde BOLTENE er svake!! og bør/må byttes ut.

Veivlagrene er ganske smale og trenger en sterk og solid olje + bra med oljetrykk for å ha det bra.

At råden er "the weak link" betviles.

Ford V6 bygger Jerry Spotts har visstnok uttalt:" Har aldri hatt NOEN problemer med den originale bunndelen,(unntatt rådeBOLTENE) selv ved "virkelig heavy" bruk på motorer som "makes power between 2500 and 7500 o/min!

 

2,9 rådene er i tillegg betydelig kraftigere enn rådene på de eldre motorene.

 

 

Hvordan flytte turtallet for tenningskutt på 2,9 ?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan flytte turtallet for tenningskutt på 2,9 ?

Det er to alternativer, chip eller lurium 1000.

Sistnevnte "krever" en slik: http://www.summitracing.com/parts/MAA-29000/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

OG,noe mere regner jeg med?

Ja, det du må bygge ett komplett eksta tenningsanlegg.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...