Jump to content

porting av topp


glosviken

Recommended Posts

eg meinte det at bør eg ha andre dyser so kjøpe eg det:)

best mulig er vell 0-200 kmt som blir brukt

biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

eg meinte det at bør eg ha andre dyser so kjøpe eg det:)

best mulig er vell 0-200 kmt som blir brukt

Den enkle løsningen er da:

AB07 kammer (100% bolt on), overhalt og lett portet topp med nye ventilfjærer, nye større dyser og tilpasset chip + evt alu. svinghjul.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har vel dradd over 400 hester ut av motoren uten porting og originalt innsug. Klarer fint 350-400. Tror ikke du henter noe særlig med hester på den effekten du snakker om ved å bruke omsveist innsug.

Omsveist vil si at halsen på innsuget er sveist litt om, slik at luften ikke blir strupt for mye. Forandrer rett og slett på vinkelen der sånn at mer luft passerer.

 

problemet er vel at ingen har prøvet med en stage 1 cosworth at bytte indsug og så rulle og optimere den for at se hvad der sker?

 

så er det jo nemt at sige det ikke virker.

 

jeg har også hørt mange gange det er dumt at skifte fra 4wd udsmanifold til en rustfri.. men det virker ganske godt.selv ved lav effekt.

 

Den enkle løsningen er da:

AB07 kammer (100% bolt on), overhalt og lett portet topp med nye ventilfjærer, nye større dyser og tilpasset chip + evt alu. svinghjul.

 

husk 2wd er lettere end 4wd svinghjul. er det ikke 7,5kg mod 13kg?

 

men ja. jeg ville nok også bruge lidt tid på eksostmanifold. måske indsugning.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne:

 

Følgende er ca. vekter

2wd: 8,45 kg.

Escort Cosw. 8,7 kg.

Sierra Cosw 4x4: 11,5 kg. :D

Escort Cosw. T 25: 11,5 kg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

veit du vekt på eit alu svinghjul??

kan eg bruke 2wd svinghjul på min 4wd

escorth kan eg vell bruke

biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hold deg til 4x4 svinghjulet ditt du. bare tull med alu svinghjul.

 

kammer trenger du ikke, port toppen god for en 450-oppunder 500hk, omsveist innsug og lev godt :D

 

ved senere høyere effekt er det helt fjernt med lett svinghjul.

 

veit du vekt på eit alu svinghjul??

kan eg bruke 2wd svinghjul på min 4wd

escorth kan eg vell bruke

 

ja, du kan bruke svinghjulene omhverandre :)

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

noken som har bilde av eit omsveisa innsug so eg får sjå kordan det må gjerast?

biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hold deg til 4x4 svinghjulet ditt du. bare tull med alu svinghjul.

 

kammer trenger du ikke, port toppen god for en 450-oppunder 500hk, omsveist innsug og lev godt :D

 

ved senere høyere effekt er det helt fjernt med lett svinghjul.

 

 

 

ja, du kan bruke svinghjulene omhverandre :)

 

:blink:

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

hold deg til 4x4 svinghjulet ditt du. bare tull med alu svinghjul.

 

kammer trenger du ikke, port toppen god for en 450-oppunder 500hk, omsveist innsug og lev godt :D

 

ved senere høyere effekt er det helt fjernt med lett svinghjul.

 

 

 

ja, du kan bruke svinghjulene omhverandre :)

 

Porte toppen for 450-500 hester når han skal bruke en t-34?? Den bør du begrunne. Er faktisk en del å hente på kammer i stedet for porting i følge MAD..

 

Aldri port toppen mer enn til den effekten du skal ha. En ting er å få inn en viss mengde luft, en annen er å opprettholde hastigheten. Snakk med en motorbygger og ikke bedrevitere på et forum.

 

Det viktigste er som regel vinkelen på kanalen mot ventilene og ikke størrelsen på portene, samt at man ikke har noe som skaper turbulens eller hindrer lufta. 3 vinklete seter er heller langt fra optimalt selv om det er det som brukes mest..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Begrunner det med at det er bedre respons i motoren. Kjørt med begge deler selv og det er et hav av forskjell. Kanalene i cosworthtoppene er så trange orginalt at det uansett skal lite til. Kammer på en motor med t34 er bortkasta mener jeg.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Da bør toppen portes til en effekt som tilsvarer t-34 maks 400 hester.. Det er en grunn til at det ikke maksportes på en 500hesters motor f.eks.

Kammer har enormt å si da du kan velge mer hvor du vil ha effekten i forhold til turbo og f.eks luftflødet i toppen så sterkt uenig med deg der..

Link to comment
Share on other sites

Så i en reell situasjon hvor du, Tore_TJ, står der med en t34-motor, så velger du å satse på (rådyre) kammer istedenfor en lett porting? det har ikke en dritt å si "hvor man vil ha effekten" på en t34. den er såppas liten. når man da senere vil ha mer effekt kan man bytte til gt3076r og passende kammer, bp320ht f.eks, istedenfor å kaste de kammene som ikke gjorde en dritt.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Lett porting i runnere,fjerner mest rundt føre og ved ventilsetet(retter kanalen mot ventilsetet i rett vinkel),overhaling av styringer,sliping av ventiler og seter.planslipe toppen.

 

bruk std kammer. Om man ønsker en liten variasjon fra normalen.Ville jeg evt kun satt i en litt vassere innsugskam.ca 258-260graders.

 

I tilegg for å utnytte turboens effekt og unngå for høyt baktrykk. Et godt grenrør med extern wg i str minium 46mm ved bruk av ar63 turbin hus.

 

ar48 hus. gjerne en 50-60mm extern wg.Justerbare kamdrev (Must) uansett .

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Så i en reell situasjon hvor du, Tore_TJ, står der med en t34-motor, så velger du å satse på (rådyre) kammer istedenfor en lett porting? det har ikke en dritt å si "hvor man vil ha effekten" på en t34. den er såppas liten. når man da senere vil ha mer effekt kan man bytte til gt3076r og passende kammer, bp320ht f.eks, istedenfor å kaste de kammene som ikke gjorde en dritt.

 

Rådyre kammer? Eksoskammen kan beholdes i de fleste tilfeller og en innsugskam koster rundt 3000kr. Slipper og ta av toppen og generelt mindre arbeid.

 

AB07 kammene som det henvises til lengre oppi er bolt on og gir ut i fra de praktiske erfaringene jeg har hørt tidligere spool og effekt helt til sperra. Så kan man lure, du som alltid snakker varmt om .63 huset, hvor mye effekt man skal hente ut av turboen?

 

Hadde jeg hatt en t-34 motor hadde det blitt standard motor 360graders lager, ab07 innsugskam og livemapping. Og kun det. Diskusjonen var om kammer hadde noe å si ifh til porting.

 

Jeg gidder ikke kommentere mer når det tydeligvis vises så stor erfaring her fra din side, så da får han ta dine råd.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Originale topper fløder ikke stort over 7mm ventilløft. Råere kammer holder da disse portene lenger oppe, og det fører da til noe mer effekt på høyere turtall (pga overdrevent lang durasjon).

 

Cossie YB-topper har veldig lite portareale - grunnen til at de henger med et stykke alikevel er god utforming - og det virker som man stadig kompanserer for dette (tradisjon?) med kammer som løfter nada og åpningstider som en middels 7/Eleven.

 

Den klart bedre løsningen (hvis man skal ta i mer enn en T34) er å porte så den fløder mer på høyere løft, og så gi den ventilløft nok til å puste ordentlig uten å måtte varve den til månen. Og derved ha durasjoner som funker meget bedre ved "normale bruksturtall", dvs bruk på veien og ikke bare funker etter 3 sammenhengende sekunder med pedalen i teppet på rakstrekka på Skogen. :)

Link to comment
Share on other sites

Den enkle løsningen er da:

AB07 kammer (100% bolt on), overhalt og lett portet topp med nye ventilfjærer, nye større dyser og tilpasset chip + evt alu. svinghjul.

 

 

bd 12 kamm er den lik ab07???

biler: 1976 ford Granada coupe. 1986 ford Sierra cosworth. 1988 ford Sierra cosworth. 1992 ford escort cosworth wolf. 1987 ford Sierra cosworth 4x4. 1991 ford Sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hva er maks effekt på orginal topp? Ikke orginal motor men uportet topp.?

 

Spørs helt hvem du spør.. MAD bremset 453 hester på 2,4 bars trykk med gt3071 på uporta topp men med Mark Shead sin egen spec innsugskam.. tror det var 430 hester på standard kammer. Motoren var forresten ellers helt original. Kun overhalt med nye lager og maskinert lommer i stemplene.. Og ja den har holdt lenge..

Link to comment
Share on other sites

Spørs helt hvem du spør.. MAD bremset 453 hester på 2,4 bars trykk med gt3071 på uporta topp men med Mark Shead sin egen spec innsugskam.. tror det var 430 hester på standard kammer. Motoren var forresten ellers helt original. Kun overhalt med nye lager og maskinert lommer i stemplene.. Og ja den har holdt lenge..

2,4 BAR ladetykk og originalt 8,0:1 i komp.

Hvilken ladetrykkstyring og hvilket drivstoff ble brukt da?

 

bd 12 kamm er den lik ab07???

Nei, absolutt IKKE!

Slik jeg ser det er AB07 kammen den siste som, på høyt kompetansenivå, ble utviklet til Cosworthmotoren og grunnen er at det var ett "hull" i det gamle utvalget. Til orientering er AB07 er ganske lik de originale RS200 kammene.

BD8, BD10 og BD12 er i mildeste laget og BD14 og BD15 er unødvendig kvasse for motorer som har 400 + hk turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2,4 BAR ladetykk og originalt 8,0:1 i komp.

Hvilken ladetrykkstyring og hvilket drivstoff ble brukt da?

 

 

Vet ikke hva Mark brukte som ladetrykkstyring på den motoren, kan prøve å finne det ut. Var mappet på beste pumpe bensinen de har der borte så vidt jeg vet. Er vel 99 vpower eller noe sånt.. ViPec sprut ble brukt. Han påstår forresten at det er et vel så godt sprut som Autronic sine..

 

Leste gjennom tråden nå og komp var faktisk 7,6:1 så lavkomp. Men framdeles standard topp. Brukte først en bd14 kam.

 

Fant litt ang tenning. 11 grader på 2,4 bar fra 5500 til 7000rpm. 15 grader på 2bar

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Han bremset vel i overkant av 480hk med MAD sine spesialsmidde kammer :) 450 hk var med bd14 syns jeg huske :)

 

Stemmer. Men fremdeles standard eksoskam. Fant nettopp tråden og er mye bra lesing der. Lader 2,5 bar i mellomregisteret.

 

480 hester på standard topp. Kun doble fjærer og annen kam.. Neddreide mahle stempler med ventillommer. gt3071.82 turbo.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...