Jump to content

Spørsmål ang. Sierra 20.IS


Sveinung

Recommended Posts

Hei!

 

Det var en liten ting som forstyrret nattes søvnen min natt til i dag. Kan noen fortelle meg hvilken tidsperiode Ford Sierra 2.0 IS ble solgt og hva slags typer den ble solgt som?

 

Jeg har sett dem i 86 utgaver som 3-dørs og 5 dørs cupe.

 

Ble de solgt som sedan eller stasjonsvogn også?

Edited by Sveinung
Link to comment
Share on other sites

IS kom først i 85 med MK1 som fortsatte frem til 86/87 og da er IS med OHC motor frem til 88,

for i 89 og videre kom IS med DOHC motor. Utseende messig så er IS litt lavere.

Ellers så følger de oppgraderingene som de andre modellene fikk. Med mk1 frem til ca 86, og mk2 med lange panseret

og andre baklamper frem til 90 hvor MK2 fikk face lift med kortpanser, grill, sota baklamper osv.

 

Andre karroseri messige forskjeller mellom mk1 og mk2 er at dører og vinduer er større på mk2 kontra mk1.

det ser du mest tydelig på døra di. Avstanden fra vinduet og bakover.

 

Ble ikke solgt som noe annet en 3 - 5 dørs kombi.

 

Samma motor osv, men da heter det bare 2.0i CL osv...

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

har ikke sett sierra med betegnelsen IS med doch motor. heller ikke lest noe sted at det finnes. noen som kan vise meg bilde av en? evt fortelle litt om utsyrsnivået på disse.

 

jeg trudde det ikke var no "sportslig" sierra mellom IS fra 89 og GT fra 93 eller når de kom.

 

ikke at jeg er no guru på noen måte da:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

'Ekte' IS er 85 og 86 modell 3 og 5 dørs kombi, lakkert svart fra lister og ned, med en rød 'pinstripe' rett over listene/fangerne, istedenfor den doble stripa rett unserdørhåndtak de fleste andre varianter av Sierra hadde. I tilleg har de røde pyntelister på fangere og sidene, støtfangerne er også gansker like som Xr4i (egen fanger bak, og ghia-fanger framme). Understell er omtrent som Xr4i med kraftigere stabstag framme og stabstag bak og 20mm lavere enn 2.0L, men med 3,92:1 utveksling i bakaksel (samme som Scorpio 2.0 og Sierra 1,6 stasjonsvogn) og samme frambremser som vanlig 2.0L. Turteller og innvendig justerbare speil er seff standard,har aldri sett en uten takluke, servo var ekstraustyr, samme ratt som Cosworth vingebil, men i gummi istedenfor lær. Framstoler er også like som Xr4i og 4x4, med justerbar korsryggstøtte, bygd hos, eller på lisens fra Recaro. I tilleg har de sammer bakspoiler som Xr4x4, men ulakkert. Kom kun i rosso red, hvit, svart og en blåmetallic farge (tror jeg)

Dette var en ganske kul bil etter 1985 standard.

Mk2 IS fra 87-89 er mer eller mindre enn litt senka 2.0 CL med injection og annet setetrekk,vanlig utveksling, ingen stabstag bak, kjipere stoler etc. Sierra GT med Doch motor er vel (som D.toft sa) det nærmeste man kommer en 'skikkelig' Mk2 IS.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

mk2 dohc IS ser lik ut innvendig som mk2 ohc IS.

har sett kunn få,2 eller 3 stk. vært med å skrudd girkassa på en slik en ifra høggern en gang.

 

stemmer som zykotec skrive,ingen stabstag eller noe, så hvorfor i d hele tatt sette IS logoen bak når det står en dohc maskin der

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

hva gjorde at IS var lavere enn org? var det fjærene eller er det andre dempere på de?

 

 

ja mk2 IS er bare en skygge av den gamle IS'en. gode gamle IS var jo en liten råtass når den var ny:)

 

skulle vært gøy å sett en dohc med IS betegnelsen:) selvom den uansett ikke er så rå som den gamle:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

hva gjorde at IS var lavere enn org? var det fjærene eller er det andre dempere på de?

 

 

ja mk2 IS er bare en skygge av den gamle IS'en. gode gamle IS var jo en liten råtass når den var ny:)

 

skulle vært gøy å sett en dohc med IS betegnelsen:) selvom den uansett ikke er så rå som den gamle:)

 

Vil tro det er stivere dempere, men kan ikke garantere det (ikke så mye originaldeler igjen på 20 år gamle biler), fjærer er hvertfall kortere og muligens stivere.

Enig i at det var en 'råtass' selv om den var litt tyngre og mer påkostet/lyddempet enn en vanlig 2.0l. Kunne gjerne ha tenkt meg en til om jeg fant en uten rust, turbo, Coswortvinge etc... Får klare meg med v6 noen år til ;)

 

Zanor, bra at du bekrefter et takluke også var ekstrautstyr. De fleste som kjøper slike biler laster gjerne på de litt med det samme. (har selv eid en Xr4i uten servo, takluke, el.vindu-eller el.speil ,men med oljekjøler :), ganske sjeldent, desverre myye rust)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

nei det er lite som er som det skal være på de desverre.

 

den var vel ikke no sånn racer fantom men den så jo litt vassere ut en en vanlig sierra.

 

v6 bil er nydelige greier. angrer som en hund på at jeg solgte en 2.3gl jeg hadde:( var helt strøken men hadde 4 skyldige avgifter fra forrige eier:(

v6 motorene har en nydelig kjørbarhet som rekkefirerene ikke kommer i nærheten av desverre. også lyden da:) de låter jo helt nydelig:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er stivere dempere, men kan ikke garantere det (ikke så mye originaldeler igjen på 20 år gamle biler), fjærer er hvertfall kortere og muligens stivere.

Enig i at det var en 'råtass' selv om den var litt tyngre og mer påkostet/lyddempet enn en vanlig 2.0l. Kunne gjerne ha tenkt meg en til om jeg fant en uten rust, turbo, Coswortvinge etc... Får klare meg med v6 noen år til ;)

 

Zanor, bra at du bekrefter et takluke også var ekstrautstyr. De fleste som kjøper slike biler laster gjerne på de litt med det samme. (har selv eid en Xr4i uten servo, takluke, el.vindu-eller el.speil ,men med oljekjøler :), ganske sjeldent, desverre myye rust)

 

Is'en har originalt gassdempere, tror de var levert av Sachs, fjærene skal ha samme delenr. som 2.0L, men er litt usikker på dette.

Har en 2.0Is med 100k på telleren og orignale fjærer/dempere, disse skal byttes ut mot Gule Koni og senkefjærer til helgen, så da kan jeg sjekke lengden på fjærene.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg leste i en gammel orginal brosjyre at IS var 5 eller 10mm lavere enn vanlig L, ikke 20mm, og det var kunn bak den var lavere.

Stabstag framme var 26mm, og bak var det 10(12mm?, husker ikke hva jeg målte på det som ligger her).

5 trins girkasse hadde de også :) BTW så har 1,6 6,5" diff, så den er ikke lik IS diff.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

en is har lik motor som en vanlig ohc med innsprut.

91 modellene har dohc motor,.

 

Så motorene ser ikke bare like ut, men er også fysisk like, altså samme antal HK etc?

 

For min bil er en 91modell 2.0CL, og den har OHC motor, og jeg trodde da det var org. Kan det da være IS motor i den da eller?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ja, men ohc fra og med 89 har lavere komp, pulsairog katalysator, og har bare 100hk. Bortsett fra det er de lik :) Med IS motorstyring på en cat motor merker du ikke noe forskjell på effekt. MR D.Toft har gjort ei slik konvertering før :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Rett bortsett fra at den har pulsair og ikke EGR :whistling:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...