Jump to content

98 Blyfri


Helge

Recommended Posts

Hvor **** ble det av 98 oktan? De fleste bensinstasjoner i Haugesund har nå fjernet sine 98 pumper. Da jeg forhørte meg om hva i helvete som skjer, ble jeg fortalt at alle stasjonene vil på sikt gå bort fra 98 da nye biler bruker 95. Det blir jo som å si at de fleste bilser nå går på diesel og at vi legger ned bensinpumpene... Uansett har jo alle med trimmede bensinmotorer et problem fremover da de anbefaler på det sterkeste 98 oktan for chip trimmede biler. I døra på wolfen står det "98 only". Trenger gode tips på hvordan man får bukt på dette nye "fenomenet". HJELP!!!

Link to comment
Share on other sites

Samme problem i Sandnes. Bare å konvertere til E85 no Helge!!! Få noe fart på slappe wolfen din ;)

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Shell har forsatt sinn "99" oktan ellers er det oktanbooster som gjelder. En kamerat var å bremset bilen sin hos KRB forrige uke og han(KRB) påstod at det var gjort målinger på handelsbensin hvor oktantallet var langt lavere enn oppgitt. Etter det jeg forstod så ble det anbefalt oktanbooster uansett på trimmede motorer. e85 er et alternativ ja, men har vel sine ulemper på våre trimmede motorer for gatebruk, men det har jo vært diskutert her inne før :lol:

Link to comment
Share on other sites

vi har 15.13 for 98 oktan her....

 

fytti helvete..

ja har samme problem her på sørlandet.minker på 98okt pumper rundt om.

og der det finnes..så koster den tett opp under 15 kr.

 

men...hva koster en halvliter brus:)?bare et lite forsøk på å tenke positivt at det på en måte kanskje ikke er så dyrt egentlig:)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor?hva skjer? har kun fylt på 98 selv,men sikkert greit å vite :smartass:

Tenningsbank ;)

Problemet mange steder de selger lite 98 er at den kanskje er gammel når du fyller den, dermed er det ikke sikkert det er 98 lengre.

Link to comment
Share on other sites

Ja oktanene i bensin kan fordampe men det tar lang tid, med mindre bensinen ligger i en åpen beholder OL

 

Sitat:

En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energimengden i drivstoffet eller at motoren leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter. Sannheten er at bensin har samme energimengde[trenger referanse] uansett oktantall (ca 9,1 kWh pr. liter).

 

Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen.)

Dersom bensinen i en motor selvantenner på grunn av komprimeringen, og før den blir antent av tennpluggene, oppstår det som kalles motorbank eller tenningsbank.

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

Ja oktanene i bensin kan fordampe men det tar lang tid, med mindre bensinen ligger i en åpen beholder OL

Både bensintanker på biler og på bensinstasjoner har jo ventilasjon/lufting, ergo vil jo saker og ting fordampe?

Link to comment
Share on other sites

Ventilasjonen på bensintanken er ikke for å tilføre friskluft inn i tanken men den er der for å fjerne overtrykk under fylling og hvis det blir mye damp i tanken.

Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)

Honda XL125 1982 (Prosjekt)

Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)

Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)

Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)

Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)

Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2L

Mercedes w210 290TDT 1997

Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

literprisen blir ikke no bedre av å kjøre 95 med oktan booster hvertfall.. sist jeg kjøpte stp oktan booster kosta den 120- for en flaske som rekker til ca 60 liter. :blink:

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

literprisen blir ikke no bedre av å kjøre 95 med oktan booster hvertfall.. sist jeg kjøpte stp oktan booster kosta den 120- for en flaske som rekker til ca 60 liter. :blink:

Da må man se på alternativene.

1. SERIØS ladetrykkstyring som reduserer ladetrykk på det turtallet man har tenningsbank.

2. Lavere komp., bedre kammer og mer effektiv turbo. Fra uendret til betydelig økt effekt og litt økt forbruk.

3. Nedjustert ladetrykk. Uendret forbruk, redusert dreiemoment og aks.

4. Lavere temperatur på ALT og oppgradert tenningsanlegg med KRAFTIG coil og tennplugger.

5. E85.

6. Vanninnsprut. Man får mer av alt. Fantastisk effektivt.

7. Lystgass. Samme som 5.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kjører på 99 v-power bensin fra shell. er igrunn fornøyd med den,ser vi bort fra prisen såklart

86 Sierra RS Cosworth

75 Ford Taunus 2d 2,0ist "under construction"

79 Mercedes 309d

10 Renault Laguna

12 Ford Mondeo Titanium 2.0tdci

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...