Jump to content

Huttetu for noen priser....


Caprinut

Recommended Posts

Var på Ford en liten tur idag...

 

Min 01' Mondeo banker noe fælt i forstillinga og kjenner det banker i begge sidene av fotbrønnene når man kjører over ugjevn vei.

Så det er garantert foringene til stabstaget som står oppe-bakerst på hjelperamma, meget nær torpedo veggen.

 

Pga teit konstruksjon må hele hjelperamma ned når man skal skifte disse to foringene, siden dette er montert så og si klin inntil torpedoveggen slik at man hverken får ut foringer eller klammere.

Enda teitere er at foringene må presses inn i holderene, og er eneste måte til å få dette til på er å ta av stab staget som igjen betyr at hjelperamma må ned..

 

Pris for hærligheten spør du???

5000,- for å skifte to stakkars foringer til 400kr stykk..

 

Hjullageret bak er også kaputt, man ser at klaringa mellom bremsecaliper og felg forandrer seg hvis man tar tak i takrailsa og vugger bilen..

Hjullageret kommer kun som komplett nav og koster den nette sum av 2580,-

 

På engelske ebay kan man få tak i samme nav til 85 pund, levert til din postkasse..

 

Alternativ 2 for meg er å ta av en delebil jeg har tilgang til, men denne har rullet ca 500.000km så lageret har vel ikke så lang levetid igjen vil jeg tro...

 

 

En ting er iallefall sikkert, gidder ikke å ha nyere bil senere hvis ikke lommeboka er meget tykk, er dritt lei tungvinne løsninger som koster og all verdens elektronikk juggel som tar kvelden hele tiden...

 

Nei takk, jeg kjøper meg heller en bil med gasser motor neste gang, uten noe form for noe ecu søppel, esp og annet unøvendig tilbehør.

Trenger heller ikke AC, for det bruker jeg aldri, har man ikke hørt om vindu sveiv og takluke??????????

 

 

Nok fra meg for denne gang, men begynner å bli lei alle nyere biler som blinker i ditt og datt i dashbordet, og som alltid er noe feil på...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig enig med deg der, de som lager bilene nå har null kjennskap til hva en mekaniker må demontere bare for å bytte noen foringer. Driver å ser meg om etter en eldre bil jeg også, drømmen er jo en Granada coupé med V8 og sidepipes :) Eller en versting Granada sånn som jeg postet HER men da trenger jeg en veldig stor lotto gevinst

Link to comment
Share on other sites

Syntes 5 lapper for foringskift var noe i overkant. Så mye jobb er det ikke. Husk forøvrig Fords prisgaranti.

Kjøpte bakhjulslager på ebay fra Irland jeg, kvaliteten på selve lageret er det litt tidlig å si noe om, men hjulboltene var av fabrikat Brelett.. :rolleyes:

Men 670 kr er jo billig da

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Du får være glad du ikke har noe fra Wag familien :rolleyes:

+1

 

Men svært gode biler å kjøre når alt virker som det skal :)

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Såg ein fin signatur på Escortregisteret; Ford-eiere kommer garantert til himmelen, for de har hatt ett helvete på jord laugh.gif

 

Ha ha, genialt!!

 

 

Fra spøk til revolver...

Leste meg litt fram på TalkFord forumet igår (tidligere Mondeo.org forumet) og der var det et par som sa at hjelperamma ikke måtte ned, de hadde fått av foringene med skiftenøkkel med sperrefunksjon, riktignok sykt trangt, men det skulle gå.

De sa det faktisk var bedre plass enn på Mk1 og 2, og vi alle vet hvor trangt det er der...

 

Fant polyforinger på nettet til under 25 pund med frakt for begge to, så håper denne jobben blir billig siden jeg skal skru selv..

Skal ialefall ikke ha noen sure Ford foringer som koster 400kr stykk for så å gå i stykker etter kort tid..

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder når jobben skal gjøres...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg byttet lager fra den delebilen som har gått 500k +

 

Så nå er det slutt på sjangling som ser ut som fyllik kjøring..

Lageret fra donor bilen var litt trått siden den hadde stått i over 1 år, men den var tight og fint uten ulyder.

Boltene gikk veldig lett opp og man kunne forsatt se eleksoeringa der den går fra sentreringshubben og til annlegsflata mot bremseskiva. så tror ikke dette lageret er så gammelt....

 

Værre var det med mitt gamle, ca 5mm slærk ytterst på skiva, ca 1 cm på toppen av hjulet, bråkte og gikk hakkete så denne hadde nok ikke lang levetid igjen.

Selvfølgelig var det en bolt som ikke ville av, kuttet hodet med vinkelsliper, banket lageret av og selv med god tang var det vanskelig å få av stubben, men det gikk til slutt..

 

Kostet meg hele 59,- for 4 nye bolter hos Fordwhistling.gif

Lageret fikk jeg gratis mot at jeg satt mitt gamle på donor bilen så den kan flyttes senere..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bare en liten updaitlaugh.gif

 

 

Dagen før Eu kontroll byttet jeg det ene stab staget foringen foran, mot et i Poly fra england som nevnt tidligere i tråden.

Trangt å j....., tok 3 timer å bytte foringa siden jeg ikke ville ta ned ramma, men det gikk.

Var dagslys å se mellom stab staget å foringa så den var kaputt kan man si.

 

Dette holdt til at jeg ikke fikk noen merknader på eu kontrollen.

Fjærnet samtidig håndbrekk wiren som har vært defekt i lengere periode.

De gamle wirene var så stive at de ikke gikk av bilen uten å kutte de i fillebiter.

Ny wire var selvfølgelig av feil varenummer så måtte drite i det.

 

På eu kontrollen fikk jeg 5 2'er feil hvorav 2 lagere, det ene var det ene forhjuls lageret jeg skiftet hos Ford for 2 år siden, crappy kvalitet på delene nå om dagen må jeg si...

 

 

Lista ble seende slik ut etter eu kontrollenblink.gif

 

1. Hjulager H. bak samt H. foran - Stor slakk!!! Forhjulslageret er nå strammet, kunne stramme litt over en kvart omdreining.

Hjullageret bak ligger på posten, brukt pga flat lommebok.

2. Handbrekk- null bremse effekt, duhh, ikke montert pga feil wire, er nå fixet og fungerer gull.

3. Bærearmer bak begge sider - mye rust i fjærskåler. Nye blir kjøpt imorra..

4. Bremserør begge sider bak sveket pga rust, blir byttet i løpet av kommende uke.

5. CO2 Ikke målbart. Cat ble tømt for 2 år siden, gikk gjennom da.

 

Og så den eneste 1'er feilen, V hjulager bak, denne driter jeg i første omgang....

 

 

På vei hjem fra EU kontroll så syntes jeg bilen var utrolig dau, værre enn før og når jeg parkerte så luktet det litt svidd, tenkte ikke noe mere over det og gikk inn for litt mat.

 

Litt senere på dagen skulle jeg ut en liten tur og den var da ekstremt dau, jo mer man tråkket på gassen jo seinere gikk det.

Vel ute på E18 så forsvant ALT av insrumenter etter 500 meter og etter ytterligere noen hundre meter så smalt det skikkelig i eksos potta av ettertenning.

Like etter svingte jeg av motorveien og idet jeg trøkket inn clutchen ved rundkjøring så daua bilen, fikk svingt inn på et buss stopp.

 

Opp med panser og der ryker det av dynamo.

Etter litt tauing og feilsøking så viste det seg at dynamoe hadde kortslutta...

 

Ny dynamo koster 3200 + mva på meca og 3600 et eller annet på Ford, ingen av delene har jeg råd til.

Så det ble en brukt dynamo fra en hugger på østlandet til litt over 800kr..

 

Etter bytte (noe knot å bytte syns jeg, fant ut først etter å ta ut dynamo ut av hjulbrønnen så trenger man rett og slett ikke gjøre det slik, den går akkurat ned mellom eksos manifoild og torpedovegg) av dynamo så fungerte bilen igjen, dog like dau som før omtalt et annen plass på forumet.

 

Men i prossesen med å ta ut måtte jeg kutte kjøttbeinet til stab staget i to, siden den var så rusten at den ikke gikk å skru løs, og denne var byttet like før forrige eu kontroll for 2 år siden.

Så da må jeg ha 1 stykk ny kjøttbein i tillegg til eu delene....

 

Gøy med "ny" bil - NOT!!!!!!!

 

 

La meg få en bil pre 85' takkevil.gif

 

 

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler det samme selv, etter å ha hatt 2 x mondeo. En mk1 og en mk3. Etter dette blir det Toyota, uten tvil!

Vi har en Land Cruiser HDJ 80 som jeg bruker de gangene som Forden må stå, pga reperasjoner. (Ofte)

 

Suser gjennom EU hver eneste gang, uten problemer. Blir dessverre ikke noe mer Mondeo på meg ihvertfall!

 

 

Lykke til videre! ;)

Link to comment
Share on other sites

tjæ kosta 700 eller no på ford for et org hjullager,syns ikke dette er så gale da, skifta nettopp hjullager på mondeoen til fadern forran på høyre sia. å ble plaga med at absn slo inn når man bremsa lett under 60 km. etter litt feilsøking selv kom vi fram til at d var sensoren og eller lagret som var kokko. Siden vi kan lese ut hastigheten på hver hjulføler på carman testern jobben har, å den hadde da en variasjon på opp mot 50% avvik iforhold til di andre. Så ny føler ble bestil på ford, å siden fadern bestandi har bilen inne en gang i året til service der så skulle dem skifte den følern da. men etter at dem har hatt testeren dems kobla til fant di ut at d faktisk var lagret som var noe feil med, og ikke føleren.

feilen lå altså i magnet feltet i lagret, å ja jeg hadde montert lagret rette veien !!. men d beste med hele greia var at fadern fikk dekt BÅDE lager og jobb med å skifte d :D uten å betale ei ekstra krone !!!! dette beviser nok en gang hvor viktig kunde service er å enda en GO nok grunn for min familie til å fortsette å kjøre ford :) så da kan d feile den bilen hva den vil, bare man sitter igjen med en go følelse etter man har vært på verkstede med bilen så betaler stort sett kunden det det koster å reparere :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Bilen min har fått nytt styreservosystem (pga kjørt tørt etter en liten lekkasje i en slange) h.forhjulslager, v.bakhjulslager, tre fire lenkestag, glødeplugger støtdempere bak, to sett bremser foran og bak, olje og filtere... Men jeg syntes ikke det er ille på 370 000km jeg :closedeyes:

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Bil har aldri vært en lønnsom investering.

 

Kjøper en ny bil må en godta att deler koster mere.

En betaler jo også for sikkerhet. En gammel sierra kan ikke måle seg med en nyere mondeo i en eventuell bråstopp.

 

Ja.. det er surt med dyre deler til nyere bil, men den dagen en er så uheldig att det smeller. Da kan det hende problemene med airbag sensorer, abs følere og idiotiske trange løsninger som gir rom for deformasjonssoner allikevel var verdt det.

 

Men Hei, jeg klager like mye selv, det kommer jo ALDRI til å skje meg.

Link to comment
Share on other sites

Bil har aldri vært en lønnsom investering.

 

Kjøper en ny bil må en godta att deler koster mere.

En betaler jo også for sikkerhet. En gammel sierra kan ikke måle seg med en nyere mondeo i en eventuell bråstopp.

 

Ja.. det er surt med dyre deler til nyere bil, men den dagen en er så uheldig att det smeller. Da kan det hende problemene med airbag sensorer, abs følere og idiotiske trange løsninger som gir rom for deformasjonssoner allikevel var verdt det.

 

Men Hei, jeg klager like mye selv, det kommer jo ALDRI til å skje meg.

Halvny/gammel bil er kjempedyrt. Ikke garanti og ikke så lett at man kan bytte alt selv. Men bytter nok aldri bort sikkerheten mot ett "billigere" bilhold. Har kjørt en skranglekasse av en corolla mens mondeoen var på verksted, og jammen meg stor forskjell. Mondeo <3

Link to comment
Share on other sites

Byttet selv fra 06 mk3 til 01 mk2 for ett år siden for å finansiere hus kjøp.

Det er klart den jeg har nå er billigere med.tanke på deler, og det er lettere å fikse selv, men komforten, og ikke minst følelsen av nyere bil er ett stort savn.

 

Samtidig så savner jeg også trygghetsfølelsen jeg hadde da når samboeren og bikkja tar turen hjemover til Stavanger fra Gjøvik. Ingen delepris i verden er for høy om det skjer de noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører -05 Focus stv og må si meg knallfornøyd med delepriser... Ikke er det ille å skru på heller egentlig... Byttet begge hjullager framme, og brukte vel mellom 30-45min pr side... Elektronikkfeil har jeg jo hatt endel av, men det meste lot seg jo fikse med billige deler...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Delelager gutta på Ford her i Arendal er topp med knall service, men både verksted og verkstedsmotaker kan jeg ikke si det samme om...

 

Byttet begge hjulager foran for 2 år siden på Ford, kostet vel 4500 eller i noe den dur, måtte gjøres der og da siden kameraten min som driver verksted hadde ferie på den tiden.

Hjulager foran på høyre side er moden for utskifting, fikk 2'er feil ved eu kontroll, stor slark på ca 1 cm på toppen av hjulet, fikk strammet drivaksel mutteren litt, men bremsepedalen er hakkete ved nedbremsing så lageret er dårlig.

 

Og 5000 for å skifte to ARB foringer foran er bare helt på jordet.

Gjør heller jobben selv og betale 200 kroner for poly foringer som er milevis bedre en de vassne org foringene..

 

Syns sensorer går i hytt og pine på nyere biler, samme hvilket merke det er..

På min blinker airbag lampa 4 + 2 ganger, noe som skal være kræsj sensor etter det jeg kan skjønne av lista på nettet.

Ble sikkert defekt etter at en dame ikke overholdt vikeplikten ifjor høst, jeg traff med fronten 90 grader på hennes bil, med skiltet mitt ca på framfelgen hennes.

Men VAG tålte det ikke, hennes Passat måtte hentes av redningsbil siden fjærbeinet hennes hadde knekt.

Min var det bare å kjøre videre med etterpå :-)

 

Er noe galt med ESP'n min også, her om dagen så knela nesten bilen min under test etter en rep, hadde ca 20km/t og bilen stoppet nesten og det bråket fælt i bremsepedalen.

Sikkert en dyr afære å gjør noe med.

Tidligere har jeg også merket at bilen kneler ved rask kjøring rundt en sving på tørt føre, ESP slår inn, ingen bremsing-oppretting, motoren bare kutter rett og slett slik at man er på vei mot grøfta.

Har allerede havnet en gang i grøfta en gang pga ESP'n slo inn, så antiskrens knappen står av, sommer som vinter.

 

For et år siden ved et par anledninger så har også ALT og da mener jeg ALT av varsel lamper i dashen lyst under kjøring, rett etter start.

Dette var med en kort periode mellom hver gang.

 

Engine check lampe har også lyst ved et par anledninger uten at det har blitt funnet noen feil på Ford.

 

Bilen går heller ikke slik den skal, bruker mye, over literen på langkjøring og dette er en bensin 1.8 125hk.

Bilen er slapp, drar seint opp til turtalls sperre, men uten noe form for fusking eller hakking.

Ved gjevn hastighet på landevei i 70-80km/t så må man som regel ned i 4 gir for å holde farta oppe ved slake oppoverbakker...

 

Mistenker sterkt at det er hjernen (ECU) som er defekt siden både motor og innsugsmanifoild ble kjøpt nytt hos Ford i 2008.

Ved feilsøking på Ford finner man ingenting galt, men bilen går ikke slik den skal.

Responsen mellom det man gir på pedal og det motoren yter er ikke likt.

Ingen bremser henger på og alt går fritt rundt.

 

 

Siste 2 år har jeg byttet følgende:

 

Begge forfjærer

Begge fjærbeinslager.

Kjøttbeina til ARB foran.

ARB foringer foran.

TPS

Coilpack.

Bakre motorfeste.

3 av 4 hjullagere.

Fjærbein foran

Styrekuler

Håndbrekkwire

Alle bremseskiver, klosser bak 1 gang, foran 2 ganger.

Høyre caliper bak.

Vinduspyler pumpe.

Frontrute med varmetråder.

Vindusviskeroverføring foran.

Micro bryter utvendig på bakluke.

Dynamo

 

 

Motor og innsug ble byttet sommeren 2008 da jeg kjøpte bilen og den hadde gått 203k, nå har den gått 250k akkurat.

 

I tillegg er innerskjermer foran byttet samt frontfanger og tverbjelke foran radiator.

 

Har også måttet byttet noen smådeler inni kupe..

 

 

Sikkert flere ting jeg har glemt.

Begynner å bli temlig lei nåmad2.gif

 

 

Og følgene må byttes:

Cat

Bakre bærearmer

Alle demperene

Bremserør bak.

Mulig ECU må byttes.

Og mulig en eller annen ESP sensor...

 

Hovedlyktene er løse foran atter kræsjen med dama (verkstedet byttet ikke lykter slik de fikk beskjed om.

I tillegg har jeg nå fått en stor bulk bak på høye hjørne etter en hit and runmad2.gif mad2.gif mad2.gif , det er en stor bulk i kanal, masse småbulker her og der etter folk som ikke kan kjøre handlevogner etc.

Pluss at det er noen rustflekker her og der...

 

 

For å si det sånn, jeg savner å kjøre min MkI Mondeowub.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Var på Ford en liten tur idag...

 

Min 01' Mondeo banker noe fælt i forstillinga og kjenner det banker i begge sidene av fotbrønnene når man kjører over ugjevn vei.

Så det er garantert foringene til stabstaget som står oppe-bakerst på hjelperamma, meget nær torpedo veggen.

 

Pga teit konstruksjon må hele hjelperamma ned når man skal skifte disse to foringene, siden dette er montert så og si klin inntil torpedoveggen slik at man hverken får ut foringer eller klammere.

Enda teitere er at foringene må presses inn i holderene, og er eneste måte til å få dette til på er å ta av stab staget som igjen betyr at hjelperamma må ned..

 

Pris for hærligheten spør du???

5000,- for å skifte to stakkars foringer til 400kr stykk..

 

Hjullageret bak er også kaputt, man ser at klaringa mellom bremsecaliper og felg forandrer seg hvis man tar tak i takrailsa og vugger bilen..

Hjullageret kommer kun som komplett nav og koster den nette sum av 2580,-

 

På engelske ebay kan man få tak i samme nav til 85 pund, levert til din postkasse..

 

Alternativ 2 for meg er å ta av en delebil jeg har tilgang til, men denne har rullet ca 500.000km så lageret har vel ikke så lang levetid igjen vil jeg tro...

 

 

En ting er iallefall sikkert, gidder ikke å ha nyere bil senere hvis ikke lommeboka er meget tykk, er dritt lei tungvinne løsninger som koster og all verdens elektronikk juggel som tar kvelden hele tiden...

 

Nei takk, jeg kjøper meg heller en bil med gasser motor neste gang, uten noe form for noe ecu søppel, esp og annet unøvendig tilbehør.

Trenger heller ikke AC, for det bruker jeg aldri, har man ikke hørt om vindu sveiv og takluke??????????

 

 

Nok fra meg for denne gang, men begynner å bli lei alle nyere biler som blinker i ditt og datt i dashbordet, og som alltid er noe feil på...

 

Tilbudet jeg fikk fra Ford på nytt bakre hjullager med nav og alt det der var på latterlige : 4296 kr.. PR STK UTEN JOBB :o :blink:

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Tilbudet jeg fikk fra Ford på nytt bakre hjullager med nav og alt det der var på latterlige : 4296 kr.. PR STK UTEN JOBB :o :blink:

 

Koster ca 3500kr + mva hos ford ja.

 

2463/2242kr hos mekonomen/Meca

 

Ca 750kr inkl. porto/toll/moms -> http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-Rear-Wheel-bearing-hub-abs-2000-2007-/290584426775?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43a82e7917#shId

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...