Jump to content

Trenger hjelp med ei sierra kasse. info


Sierrakaren

Recommended Posts

Hay, er so at 1 gearet for på sierraen idag og trenger ny kasse eller fikse den gamle fort.

 

Men har ein anna sierra med 5 trinns og er ohc, har understellsnr på den.

 

Min er ein 86 modell combicupee med 4 trinns gearkasse og er ohc.

 

Så spørsmålet er passer den overens? Er kassa beire? Får eg meir økonomikjøyring og aks på denne kassa?

post-8372-131447987936_thumb.jpg

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

ja den passer. mulig tappen på mellomaksel er annerledes men det er vel det.

 

noen sier 5 trinns kassene tåler mindre enn 4 trinns men kan ikke si jeg har merka no forskjell ved vanlige effekt utak.

 

mer økonomi blir det men ikke no mer aks. hvis du vil ha mer aks må du heller vurdere å bytte ut diffen din mot en med lavere utveksling.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

4gir T9 passer overens med 5gir T9.

 

 

Jeg hadde forventet mere av en som jobber som Ford mekaniker. For første så heter ingen girkasser fra Ford t9, den heter Type 9. For det andre, så heter ikke 4trins kassa verken T9 eller Type 9. Den heter Type E.

Link to comment
Share on other sites

Samme **** hva den kalles, man skjønner hva som menes med T9 4gir. Se her du: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Type_9_transmission

 

"Type 9 (also, Type N, T9, or T-9)"

 

Og der står det også dette: "and it is based on the four-speed Type E gearbox. The fifth, or overdrive gear, was added to the four-speed gearbox by placing it in the extension housing or tailshaft housing."

 

Altså, samme greia, men med et ekstra gir.

Noe mer du lurte på?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde forventet mere av en som jobber som Ford mekaniker. For første så heter ingen girkasser fra Ford t9, den heter Type 9. For det andre, så heter ikke 4trins kassa verken T9 eller Type 9. Den heter Type E.

 

Tror du det er mange som jobber på ford som driver med disse kassene lenger? ikke mange gamle sierra innom der, det var for 20år siden det.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde forventet mere av en som jobber som Ford mekaniker. For første så heter ingen girkasser fra Ford t9, den heter Type 9. For det andre, så heter ikke 4trins kassa verken T9 eller Type 9. Den heter Type E.

 

Hehe, makan til hårsår a gitt :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Samme **** hva den kalles, man skjønner hva som menes med T9 4gir. Se her du: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Type_9_transmission

 

"Type 9 (also, Type N, T9, or T-9)"

 

Og der står det også dette: "and it is based on the four-speed Type E gearbox. The fifth, or overdrive gear, was added to the four-speed gearbox by placing it in the extension housing or tailshaft housing."

 

Altså, samme greia, men med et ekstra gir.

Noe mer du lurte på?

 

Har ikke lurt på noen ting,Kristian. Bare påpeker du kommer med feil. Til slutt så trur/mener alle at Type 9 er både 4 trins og 5 trins, pga. deg og alle dem andre som sier/skriver dette.

 

Tror du det er mange som jobber på ford som driver med disse kassene lenger? ikke mange gamle sierra innom der, det var for 20år siden det.

 

Nei. jeg trur ikke det heller. Kristian jobber og har Ford som hobby. Han vet sikkert dette(burde), men han gadd vel ikke skrive type E.

 

Hehe, makan til hårsår a gitt :)

 

Hehe. Nei, er ikke hårsår. hvorfor komme med feil info eller lære andre feil? Hvis du var mattelærer på barneskolen, og fortalte alle barna at 5+3=9 osv. da hadde barna trudd på deg.

Link to comment
Share on other sites

Samme **** hva den kalles, man skjønner hva som menes med T9 4gir. Se her du: http://en.wikipedia...._9_transmission

 

"Type 9 (also, Type N, T9, or T-9)"

 

Og der står det også dette: "and it is based on the four-speed Type E gearbox. The fifth, or overdrive gear, was added to the four-speed gearbox by placing it in the extension housing or tailshaft housing."

 

Altså, samme greia, men med et ekstra gir.

Noe mer du lurte på?

 

 

Takker for utfyllende og kjapt svar, då er vel det berre og bytte om då sia da berre blir eit extra gear.

 

Då kan forsovidt tråd slettast for fekk svar. Vist ikkje dåke vil at da ska ligge ute for infoen sin del.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lurt på noen ting,Kristian. Bare påpeker du kommer med feil. Til slutt så trur/mener alle at Type 9 er både 4 trins og 5 trins, pga. deg og alle dem andre som sier/skriver dette.

 

Du kommer jo med feil du også. T9, Type 9, T-9 er alle navn på samme kasse.

 

Jeg vet at den opprinnelig heter Type E ja, men i denne sammenhengen er det like greit å omtale den ved samme navn som 5trinns, for å understreke at dette er samme kasse egentlig, og at han bare kan montere den.

 

Og isåfall går verden under? :P

 

Takker for utfyllende og kjapt svar, då er vel det berre og bytte om då sia da berre blir eit extra gear.

 

Då kan forsovidt tråd slettast for fekk svar. Vist ikkje dåke vil at da ska ligge ute for infoen sin del.

 

Ingen problem.

 

Nei, her blir ingenting slettet. Blir liggende slik at andre kan finne samme info, uten å måtte spørre på nytt :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.Du kommer jo med feil du også. T9, Type 9, T-9 er alle navn på samme kasse.

 

2.Jeg vet at den opprinnelig heter Type E ja, men i denne sammenhengen er det like greit å omtale den ved samme navn som 5trinns, for å understreke at dette er samme kasse egentlig, og at han bare kan montere den.

 

3.Og isåfall går verden under? :P

 

1. Så vit jeg vet, så er Wikipedia laget av private folk som deg og meg. Så derfor kan man aldri stole 100% på dette. Eneste jeg er enig her inntil videre, er at Type 9 og Type N er samma girkassa. T9 og T-9 er mere "slang ord", trur jeg. Så vis du kan bevise (fra f.eks Ford verksted bok e.l) at jeg tar feil. så skal jeg ta det til meg.

 

2. Generelt sett, så ser jeg aldri grunn til å komme med feil info/"pynte på".

 

3. Verden går ikke under, men til slutt vil mange/folk kalle Type E for Type 9.

 

F.eks. denne tråden her. Hvis ingen hadde rettet opp disse orda her, hvordan trur du det hadde blitt fremover? Ja. fleste av oss skjønner hva folk mener når dem evnt. skriver calipter. Men er det riktig?

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

1. Så vis du kan bevise (fra f.eks Ford verksted bok e.l) at jeg tar feil. så skal jeg ta det til meg.

 

3. Verden går ikke under, men til slutt vil mange/folk kalle Type E for Type 9.

 

 

1. Hehe, TRO MEG, det gidder jeg ikke å bruke tid på ;)

 

3. Oh shit...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Og for å gjøre forvirringa enda større så var Sierra med ohc og 4trins kasse levert med flere typer girkasse enn type E. Om det var bare en i tillegg til E på 2.0 husker jeg ikke i farta. Men den ser man at det er litt mer forskjeller på i forhold til T9 og TE. Bla tappeplugg.

Og litt info til trådstarter som kan være nyttig er at såvidt jeg har funnet ut er splines på utgående aksel på 5 trins og samtlige 4 trins kasser i 2.0 ohc Sierra lik. Jeg har også målt litt på forskjellige biler, og mellomaksel ser ut til å være lik lengde imellom 4 og 5trins. Det som varierer er typen gummikopling som er fremst på mellomakselen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Og for å gjøre forvirringa enda større så var Sierra med ohc og 4trins kasse levert med flere typer girkasse enn type E. Om det var bare en i tillegg til E på 2.0 husker jeg ikke i farta. Men den ser man at det er litt mer forskjeller på i forhold til T9 og TE. Bla tappeplugg.

Og litt info til trådstarter som kan være nyttig er at såvidt jeg har funnet ut er splines på utgående aksel på 5 trins og samtlige 4 trins kasser i 2.0 ohc Sierra lik. Jeg har også målt litt på forskjellige biler, og mellomaksel ser ut til å være lik lengde imellom 4 og 5trins. Det som varierer er typen gummikopling som er fremst på mellomakselen.

 

Nettopp, forvirringen større for trådstarter :)

Siden trådstarter ikke vet hva kassene heter en gang så valgte jeg å omtale de på denne måten.

Og mtp. hvilke biler trådstarter hadde nevnt så visste han eksakt hva jeg snakket om, uten å bli mer forvirret.

 

Ja, 4 og 5trinns kan byttes om, kun med å bytte selve girkassen. Alt annet passer :)

 

http://www.burtonpower.com/tuning-guides.html. uansett HVILKEN pratisk betyding var det om man sa T9 eller Type 9, kjært barn har mangen navn sies d, man har jo uansett bare forkorta inn navnet til noe enklere.

 

Kunne ikke vært mer enig.

Skulle tro det handlet om liv ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ingen forvirring, har foresten ei sånn spesiell kasse uten tappeplugg som truckdriver snakker om. Men sia alt passer overens uansett er vel det akkurat det samme.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Når jeg byttet fra type 9 til type E å måtte jeg bytte clutsj og svinghjul. Ut og inngående aksel på girkassen var mindre på E typen.

 

-Alexander

 

 

Men i fjan då....

 

 

Men va begge gearkassene frå ohc då??

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

nææ

type 9 stod i p100'n vet ikke om kassen har vært byttet ut eller noe slikt i live sitt, men orginalt er bilen levert med 77hk forgasser ohc motor.

Mens type E kassen skal vare fra 86 is.

 

Tror jeg skal ha svinghjul og clutsj fra 5trins kassen liggende om du møter på dette problemet.

150kr + frakt? :)

 

-Alexander

 

 

ÅÅÅ, okey.

 

 

Skal evt kjøpe ein heil bil so trur ikkje da blir noke problem.....trur eg, vist ikkje gearkassa er traspa på den og då....

 

 

Men takker for tilbudet.

 

 

Men har og eit anna spørsmål..

 

Passer laminellene i diffene frå ohc til 2,9 sierra sperra? Kunne tenkt meg meir sperre på ho.

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Når jeg byttet fra type 9 til type E å måtte jeg bytte clutsj og svinghjul. Ut og inngående aksel på girkassen var mindre på E typen.

 

-Alexander

Da var det nok en 1600ohc kasse du monterte.

Link to comment
Share on other sites

tja men d står da på burton sine sider at T9 og TE kassa har samme spline. 1" aksel med 23 spline

 

Men så at Type 3 kassa var levert på sierra 1600 å den hadde annen spline

 

http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-type-3-gearbox-guide.html

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...