Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Hehe.. Tørr ikke håpe på det, men jaggu er det en helt annen motor nå! Sliter litt med å få dratt den til ca 5k uten å lade for mye. Blir veldig forsiktig gassing for å holde kun 0,5-1 bar. Har koblet bort bleedventilen, men den lader fortsatt ca 1,5. Orker ikke å ta av og slakke staget for det er håpløst å få på E clipset igjen uten å ta ut downpipen. Men fått noen greie drag. Fortsetter litt imorgen og tar ett olje skift. Er overbevist om at den skal klare 1,5 bar på 3000rpm nå. Den er rett og slett sinnsykt rapp B)

Veldig morro men litt skummelt mtp å ikke varve eller lade for mye. Ting skjer fort nå...

Morro. :D

Det høres lovende ut for med så (altfor?) hard actuator som du tilsynelatende har når så har du iallefall fått sett det dårligste av spool egenskaper som denne turboen har å tilby. ;)

Jeg mener at du har mye bedre resultat i vente ved å bruke bleed, og ikke minst når du får ett kraftig oppjustert tenningskart som er tilpasset det nye kompresjonsforholdet. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Morro. :D

Det høres lovende ut for med så (altfor?) hard actuator som du tilsynelatende har når så har du iallefall fått sett det dårligste av spool egenskaper som denne turboen har å tilby. ;)

Jeg mener at du har mye bedre resultat i vente ved å bruke bleed, og ikke minst når du får ett kraftig oppjustert tenningskart som er tilpasset det nye kompresjonsforholdet. ;)

Hvorfor får man ikke bedre spoolup med hard actuator som holder igjen all eksos ?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken actuator anbefales da a?

Den gamle jeg hadde feis jo masse igjennom og trykket falt betydlig oppover på turtallet.

Denne holder jo trykket stabilt helt ut.

Men kanskje da på bekostning av spool...?

Synes det spoola som bare f... nå å jeg da... :o

What to do?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den vil lade raskest med hard acturator og bleedventil med kuleventil for og ungå att ladetrykket hjelper til å åpne wastegate før ønsket trykk åpnås. Det beste er en elektronisk bostcontroler som kan justere ladetrykket i forhold til turtal, gear, fart.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er det bare at jeg plukka av bleedventilen som RS1000 mente da ell?

Det var kun for å forsøke å holde ladetrykket så lavt som mulig da jeg ikke har sjangs å få på klipset igjen om WG staget skulle justeres i bil.

Det er nesten ikke forspenn på staget men holder/holdt tett. Må ta i litt for å få littegranne forspenn. 100x strammmere enn den jeg hadde en gang i tida.

 

Edit: Mener det er denne her jeg har. http://www.burtonpower.com/parts-by-brand/brands-e-to-f/forge-motorsport/fmact-14-4wd.html

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det fordi man ikke kan få dårligere spool en det man får når ladetrykket påvirker acturator direkte ja.

 

Jeg har aldri prøvd den acturatoren du har, men er den så hard att du må ta i skikkelig og bruke en tang eller lignende for å klare å hekte den på wastegaten blir/er det nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Riktig, det var sånn jeg mente det var også og har "gjort ting utifra". Jeg har dratt på med "minimalt" forspenn fordi actuatoren er såpass hard og brukt bleeden for å fin justere og øke samt forbedre spool. Må bruke feks wisegrip for å få den på. For hånd er staget "dødt/stumt".

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvilken actuator anbefales da a?

Den gamle jeg hadde feis jo masse igjennom og trykket falt betydlig oppover på turtallet.

Denne holder jo trykket stabilt helt ut.

Men kanskje da på bekostning av spool...?

Synes det spoola som bare f... nå å jeg da... :o

What to do?

Det er ikke så enkelt å si hverken på forhånd eller uten endel info etter testing.

Jeg er stor tilhenger av "If it ain´t broken, don´t fix it!" så hvis du er fornøyd med spool up nå, så kjør slik.

Hvis du vil se hva du taper så kan du gjøre en enkel test.

Legg 4. gear på 1500 o/min og gi full gass. Når ladetrykksmåleren viser 1,0 BAR slipper du gassen og noterer turtallet. Gjenta ett par ganger.

Løsne slangen fra actuator og plugg den med en skrue e.l. Gjennomfør samme testen og se hvor mye tidligere du nå oppnå 1,0 BAR ladetrykk.

Sistnevte er det maksimale potensialet og resultatet man får med "Air-injectors". ^_^

Jeg mener at målet må være å komme så nært opptil dette som mulig.

Kan nevne at en Cosworth med original T3 turbo har 1,0 BAR på 2200 o/min så dette er en ufarlig test.

 

Riktig, det var sånn jeg mente det var også og har "gjort ting utifra". Jeg har dratt på med "minimalt" forspenn fordi actuatoren er såpass hard og brukt bleeden for å fin justere og øke samt forbedre spool. Må bruke feks wisegrip for å få den på. For hånd er staget "dødt/stumt".

Uffda. Det virker som overkill, men som sagt, testing må til før man kan konkludere endelig. Jeg tør likevel tippe at ditt oppsett går med betydelig ladere baktrykk enn det disse actuatorene egentlig er beregnet for. Tenker da på forsjellen mellom T34A/R0,48, std manifold og vanlig downpipe VS det glimrende og antatt høyeffektive "Superoppsettet" ditt. ;)

 

Den vil lade raskest med hard acturator og bleedventil med kuleventil for og ungå att ladetrykket hjelper til å åpne wastegate før ønsket trykk åpnås. Det beste er en elektronisk bostcontroler som kan justere ladetrykket i forhold til turtal, gear, fart.

I motsetning til så mange andre så er jeg IKKE så stor tilhenger av disse bleedventilene med kule og justerbar fjær.

En kompis med turbo som SPOOLER ble ovetalt til å kjøpe en slik, men resultatet ble ikke tilfredstillende før kulen og fjæren ble fjernet.

Hvis man derimot kjøre ekstern Wg og svær og treg turbo, da trenger man all den hjelpen man kan få og da tilfører kule og justerbar fjær noe.

 

Kan ikke skjønne noe som er bedre for rask spoolup enn en knallhard actuator.

For å slippe boost spike må man selvsagt ha en boostcontroller og litt mindre forspenn, men nå var det snakk om spoolup

Hvorfor? Forklarer du hva du tenker?

Gamle eksterne wg hadde stor diameter og derfor enormt kraftig fjær, type ventilfjær. Det var ikke gode greier.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Man skal selfølgelig ikke ha så hard acturator at man ikke klarer og justere ladetrykket så lavt man vil ha det, og så lenge en motor takler det ladetrykket den får ser jeg ikke noe problem med hard fjør. Men om motoren trenger tregere spool får og ikke "knekke" på "lavt" turtall må man bruke slappere fjør/acturator for og få tregere spool.

 

Med kuleventil og bleed kan man justere så spool blir like rask som uten slange inn på acturator (det kuleventilen gjør er og sperre lufttilgangen til bleed og acturator), men fortsatt ha kontroll på ladetrykket (om acturator og wastegate er riktig dimensjonert). Man kan og justere så det blir hard/maks spool til feks.1,5bar med kula for så og la bleed delen øke trykket noe saktere opp til maks trykk.

 

Ved feil dimensjonerte acturatorer eller wastgater kan mye skje, jeg brukte en gang turbo fra en gmc syclone på yb motoren min og slet med høyt ladetrykk på fult drag på 4/5 gir, hektet av acturator og kjørte med åpen wastegate for og sjekke om wastegaten var for liten og ladetrykket paserte alikevel 2,1 bar fra 6000rpm på4 gir, porta opp wastegate hull og monterte større ventiltalerken og kunne etter det fint justere meg ned til 1,2 bar trykk på fult.

 

Er ganske sikker på at du har temelig riktige både acturator og wastegate dimensjoner nå, men det vil tiden vise. Håper du får mappet motoren snart så du kan gasse fult og teste den skikkelig, med så hard spool som du har nå må du sjekke att motoren har det godt på rulle før du gasser. Av egen erfaring er det sånn att når du hører tenningsbank på en turbomotor er det ALT for sent og skader har alerede oppstått.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Godt! Må bare få kjørt litt nå først så blir det justering. Skulle kjøre idag, men begynte å hølje regne i efta og nå sludder det og har begynt å legge seg, så håper på mildvær og pent imorgen...

Skal prøve trikset ditt RS1000. Takk for tipset. Lurt!

Har tenkt litt på air injectorer og. Kan man ikke kjøre dette på L8 med pectel board? Launch og ALS gidder jeg ikke styre med uansett og da kan vel det "brettet" brukes til å styre air injectorer ettersom jeg har skjønt?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt! Må bare få kjørt litt nå først så blir det justering. Skulle kjøre idag, men begynte å hølje regne i efta og nå sludder det og har begynt å legge seg, så håper på mildvær og pent imorgen...

Skal prøve trikset ditt RS1000. Takk for tipset. Lurt!

Har tenkt litt på air injectorer og. Kan man ikke kjøre dette på L8 med pectel board? Launch og ALS gidder jeg ikke styre med uansett og da kan vel det "brettet" brukes til å styre air injectorer ettersom jeg har skjønt?

Ja, sukk, er det ikke typisk? Vel, salig er de tålmodige. :)

Kjekt å høre. Værsågod. Har måtte ty til dette trickset for å avsløre hvor godt evt. dårlig spool potensialet i forskjellige oppsett har vært. Det har funket godt for meg.

Jeg har forstått det slik ja, men nøyaktig hva som skal til og hva som må gjøres, det VET jeg ikke.

Enig med du. Styr klar dette.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det Air injector kit som kan styres utenom standard ecu? altså manuelt?

Kunne tenkt meg air injectors, men har ingen planer om å blande dette inn i den orginale motorsyringa.

 

Eventuelt hva anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det Air injector kit som kan styres utenom standard ecu? altså manuelt?

Kunne tenkt meg air injectors, men har ingen planer om å blande dette inn i den orginale motorsyringa.

 

Eventuelt hva anbefales?

Elektronisk boostcontroler, de styrer en ventil som både bleeder og stenger luft til acturator/wastegate. Disse fåes i mange merker og funksjoner, skulle jeg kjøpt ny nå ville jeg hatt en som kan "mappes" i forhold til gir og turtall..(dette blir i prinsipet likt som airinjectors)

Den jeg har nå (greedy profecB specII) har ikke dette men fungerer godt nok på min motor, men med en mer moderne controler kunne jeg justert så trykket ble lavere i de områden jeg ligger på surgelimmit nå3-4krpm, og om det var behov også senket ladetrykket på høyt turtall om turboen overruser på fult trykk der.

Finner ikke linken nå, men Admiralen på forumet her sendte meg engang en link på en som så bra ut.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Finnes det Air injector kit som kan styres utenom standard ecu? altså manuelt?

Kunne tenkt meg air injectors, men har ingen planer om å blande dette inn i den orginale motorsyringa.

 

Eventuelt hva anbefales?

Jeg har aldri sett ferdige kit, nei.

Det er flere grunner til det. Poenget med Air-injectors er at de er lettere og mye raskere enn de vanlige boost controller ventilene og dette øker presisjonen.

En vanlig boost controller går med fast "turtall" tilsvarende 19 - 30 Hz. Slik jeg har forstått det så varierer Air injectorene med turtall og kan gå med inntil 100 Hz.

Uten kapabel strying så oppnår man altså ingen fordeler med Air-injectorene i seg selv.

Jeg har stor sans for denne:

Legg merke til 3 ting.

1. Man bruker ekstern wg med SVAK fjær.

2. Man kobler E-boost2 slik man hadde koblet den på en turbo med actuator og integrert WG.

3. Man bruker "Computerpower" for å kompensere for at ventilen i utgangspunktet er underlegen Air-injectors.

4. Man kan velge mellom 6 helt forskjellige ladetrykkskurver.

 

= Ett Amazing produkt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, E-boost er produktet jeg såvidt har tittet på, mener de har en utgave man kan legge inn turtall og gir på også og dermed ha stålkontroll på ladetryks kurven.

Justeringa fungere som på min greedy, man "bleeder" ved og justere bleed med eks.40% og dette stemer fryktlig godt med ladetrykksøkningen man oppnår og blir da 40% over "grunntrykket" (eks.1bar grunntrykk + 40% = 1,4bar). Så kan man legge inn ved hvilket trykk (startboost)maks spool skal slutte ved eks. 1,3bar da vill ikke acturator få noe luft før 1,3bar (altså maks spool) mens ladetrykksøkningen fortsetter til 1,4bar med bare bleed. (prosenten stemmer ikke altid så man må prøve seg frem, baktrykk, fjørstyrke og mye annet påvirker dette)

 

På min greedy kan jeg og legge inn warning og prosentvis senking av ladetrykk om dette treffer warningtrykket. Dvs. om jeg justerer inn warning på 1,45bar med 3%senking av trykket, varsler skjemen med rødt lys og senker trykket 3% ned fra 1,45bar.

 

Har brukt elektronisk boostcontrol siden 2003 så har endel erfaring på det, har også prøvd å justere de fleste typer manuelle controlere og ingen kan måle seg med elektroniken.

 

Om de jobber "saktere" en airinjectors vet jeg ikke, men de jobber raskt nok til og gjøre jobben godt og de fleste om ikke alle tunigfirmaer brukker jo stepventiler like de boostcontrollerne bruker når de styrer ladtrykk fra sprutet, det er vell etter det jeg vet hovedsaklig pga. av at Pectel brukte/bruker airinjectors dette ofte blir brukt på yb motorsports motorer?

 

Svak nok fjær til at turboen ikke overlader må man ha, men den må også være så stram at ikke eksostrykket klarer å åpne wastegate før "startboost" trykket åpnås for da spooler turboen ikke maks.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Takk for meget god info, Tror jeg går for en slik jeg.

Jeg mener at det er ett godt og riktig valg-

Autronic Sprut har en god og kapabel innebygget boost controller. Når så Autronicforhandleren trimmer Cosworth så bruker han.... ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott den faller i smak.

Men nå er dette ingen show'n shine sak akkurat. Blir bygd for å tåle pryl, men hyggelig at det ser bra ut lell.

Kassa er en Quaife QBE15G dogboks og atlas med Tranx diff.

Uteseende er neste prosjekt. Da blir det av med gr.2 kittet og på med Zakspeed gr.2. Det gleder jeg meg til!

024_FordEscortRSZakspeed.jpg

Sorry for off-topic her men jeg holder på med en mk2 hvor et slikt kit skal på, nå snakker vi 1:18-skala :)

Kittet kalles etter det jeg har forstått broadspeed men det er mulig det er noen forskjeller kontra zakspeed? Har du flere bilder av denne bilen?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt på utrygg is, men jeg tror Broadspeed og Zakspeed var to forskjellige team/konkurenter som stillte i samme serie. Jeg kan ikke si jeg har sett en Broadspeed mk2 før, men på mk1 har vi jo replicaer av både zakspeed og broadspeed biler (Halvorsen og Hansen). Kan tenkes at de stilte i samme klasse (Gr.2) med mk2 og regelverket formet begge bilene til så og si samme bil.?.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

57dbc3a0.jpg

Vel, hva synes du selv da?

Hvor Norsk (lett) ble det bremset her?

o/min pr. sek.? 600?

Hvilket ladetrykk ble kjørt?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men har jo sett litt bremsepapir og det under er kun på grunnlag av det.

 

Jeg synes kurvene ser bra ut, momentet daler ikke så alt for fort og ser ut som det gir bra aks helt til sperra.

Lader du litt lite ?

Hvorfor drar du ikke motor lenger på turtall ?

Maks effekt på 6000rpm ?

Maks ladetrykk på 4700 ? Har du ordentlig ladetrykksstyring ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...