Jump to content

XR4i, hvor mange?


86Sierra

Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

eg har den gamle 85mod din fortsatt :closedeyes:

 

 

Det er Bra :) ikke hogg den.fyfy. hehe. skal scanne noen gode gamle bilder jeg har og legge inn snart.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Fann eit bilde av XR`n min, samt min x 3 dørs IS, denne er borte og død for lenge siden.

 

XR`n står her på 7x15" melber felger med 195/50x15 forran og 225/50x15 bak. Har også et par sett med orginale "pepperpot" felger til den.

Dette er altså ei utgave med alt utstyr, dvs. luke, servo, sentrallås, kjørecomputer+++ Har godt med svarte formsydde pioneer setetrekk fra den var ny og er så godt som 100% innvendig, svært lite/ingen rust. Har syk motor og en rekke elektriske tyrkleifer. Er, var i allefall svært pen i lakk/kaross. Hmm 83 modell og snart veteran....

 

207m4qb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin den! Skulle ha lasta opp bilde av min og, Svart, helt lik som din. Men er det bare jeg som ikke får lasta opp JPG bilder?

Er ikke alle som vet hva photobucket, også kalt fotobøtta er så link:

 

Photobucket

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Har har 3 stykker jeg :D 1 er spiker. 1 solgt til nordvestlandet. og siste solgt til sørlandet..

Var nær på og kjøpe meg en nr4 også i trondheim for ca 10 år siden.. Sølvfarga med noe hjemmesnekkra twinturbo greier.. Men klarte heldigvis å styre unna den.. Hørte forresten den ble solgt til vestlandet kort tid etter og nyeier kom seg vel ca halveis hjem før motoren tok kveld.. så enten er den spiker eller så finnes det vel enda en eller annen plass :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Tror vel at det ble solgt en del XR4i her til lands. Husker godt seint åttitall/tidlig nittitall. Rundt om på det sentrale østlandsområdet var de vanlige nok å se til at bilene ikke akkurat kunne sies å være sjeldne. Men i forhold til vanlig Sierra gikk det jo ikke så mange XR4i. Og slik er de jo veldig uvanlige å se etter veien lengre.

Står forresten en borti nabolaget her, som med tid og stunder visstnok skal restaureres. Hvit bil med soltak, etc.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har iallefall Rolf Klypen sin første Xr4i. Den vises i Gatebil bladet Hall of Fame.

Da var bilen hvir, og rgnr HS51710. Denne bilen har i år blitt lakkert i moonstone grey og

skal ha i en 2.8 xr4x4 motor med turbo!

 

 

så artigt da, er ikke mange dagene siden jeg og noen venner satt å snakka om den bilen, lurte fælt på om det var liv i den ennå :)

har hatt noen artige turer i den serru :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er minst to stk i Sandefjord. En hvit og en Moondust silver.

 

Kan det være at den moondust bilen ble solgt til hønefoss i fjord sommer? Eller er det to år siden nå kansje... Bilen til broren til han rett-lakk fyren med gamle hvite sappy-vingen som hadde den.

 

Vpower her inne har den nå allefall. Ellers så har kooij i tønsberg et oppussings prosjekt, også vet jeg det står en ganske fin en uten skilt med ødelagt motor i hønefoss. Den skulle selges for litt over vrakpant for et par år siden gikk det rykter om. Jeg holdt på lenge med å få tak i eier, men lyktes ikke med det så ga opp og glemte hele bilen.

 

Lillebroren min hadde en rød 83 med full cosw styling for 8år siden. Den ble solgt til en kar oppved bleiken i Gran kommune. Den står i en låve der fremdeles har jeg hørt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

han en 1986 2.8i , e usikker på regnr siden den ikke har hatt skilt på 6-7 år, står nå i tr.heim, og venter på å bli strippet, for så å bli resturert :) trenger dørtrekk som passer, send pm hvis noen er interesert i å hjelpe :)

Førstebil: Orginal Sedan Sierra 4x4 Cosworth > Rullende Prosjekt

Mini Prosjekt: Sedan Sierra 2.0i clx > under restaurering inntil videre

Prosjektbil: Cupe Sierra XR4i 2.8i > venter på full restaurering

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at den moondust bilen ble solgt til hønefoss i fjord sommer? Eller er det to år siden nå kansje... Bilen til broren til han rett-lakk fyren med gamle hvite sappy-vingen som hadde den.

 

Lillebroren min hadde en rød 83 med full cosw styling for 8år siden. Den ble solgt til en kar oppved bleiken i Gran kommune. Den står i en låve der fremdeles har jeg hørt.

Den Moondustsilver er det en voksen "jente" som eier,så den sist i sommer. Den hvite jeg nevnte står lagret. Han som eier den kjøpte den i -86/87. Valget stod mellom BMW 325 eller XR4i husker jeg. Ble nok påvirket av meg :).

Mr President som var endel på forumet her før hadde også en Moondustsilver(han hadde også en før) som ble solgt sørover for 3-4 årsiden.

 

Var en kar med en rød XR4i med full vingebiloptikk og Cossymotor som startet en prosjekttråd her for noen år siden men fikk vel mye pepper for prosjektet og siden har ingen sett`n. Mener å huske at den var lokalisert på sørvest/vestlandet. Var i hvert fall en tøff bil.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett lillebror sin siden den ble solgt jeg. Det satt 2,8 motor i den og jeg husker den var meget frisk!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

I følge denne siden så er det bare produsert 25662 stk så det har vert intresant med ei liste med schassinumrene på de som blir tatt vare på , Har planer om å dra på Fords treff i Trøndelag i sommer med en tidlig xr4i med mauelle vindusheiser.

Har sakset denne , oversettelsen har noen feil.

 

Sierra XR4i

Produksjon Run:

25662

 

Produksjon Dato:

1983 - 1985

 

Motor:

Ford Köln 2.8I V6

 

Byggeår:

Ghenk (Belgia)

 

00-60:

7.8 Sekunder

 

Max Speed:

130 km / h

 

 

Den Sierra XR4i ble introdusert i 1983 som ytelsen variant av den nylig introduserte Sierra, med flamboyant styling og en 2,8 V6-motor hentet fra Capri bilen var en beundringsverdig utøver og gitt trygg forutsigbar håndtering. Over dens korte to års produksjon kjøre 25 662 biler ble produsert før det ble avviklet og erstattet med betydelig forbedret XR4x4.

 

 

Sierra XR4i

Den XR4i hadde vært planlagt å erstatte Capri 2,8 Injection sent i 1982 og det var håpet at XR4 ville gi en sårt tiltrengt glorie effekt til de mindre modellene. Det ble klart at Sierra XR4i prosjektet hadde støtt på store problemer. Opprinnelig bilen var forutbestemt til å være utstyrt med en 2,3 injisert versjon av Köln V6, hadde prototyper viste bilen seg å være for treg og så ingeniører gått tilbake til 2,8 Injisert dermed sløse 6 måneders utviklingstid. Den XR4i var planlagt å bruke 2,8 Injisert motor og femtrinns girkasse frem til 1988 da enheten var å fases ut til fordel for den nye 2.9i motor og girkasse.

 

Motoren var en 2792 cc utviklingen av Köln V6 toppventil pushrod motor utstyrt med Bosch K-Jetronic innsprøytning. I Sierra bilen generere 150bhp @ 5700 rpm og 162 lb / ft @ 4300 rpm, var denne 10 hk mindre enn i tilsvarende Capri, fallet i hestekrefter blir tilskrives XR4i ikke nyter godt av en dual eksos.

 

 

2,8 Köln V6

Den fremre hjuloppheng brukes MacPherson fjærben med spiralfjærer og integrert støtdemper med Bilstein Strut insert, som med base modell Sierra er bilen var utstyrt med en anti-roll bar dette være av større diameter enn på standard Sierra modeller. Bilen var utstyrt med uavhengig bakhjulsoppheng med progressiv sats spiralfjærer, teleskopiske gass fylte støtdempere, semi etterfølgende armer og en anti roll bar.

 

Den Sierra XR4i var utstyrt med en unik 3 dørs karosseri (koster millioner av pounds i ekstra verktøy), bak fordørene på XR4i var utstyrt med to bakre vinduer, var den bakre kvartal vinduet fast med det andre vinduet er av åpningen variasjon . Skallet innarbeidet ytterligere aerodynamiske tweaks inkludert aerodynamiske polykarbonat karosserilister langs siden og en twin vinge bak spoiler laget av glass fylt Nylon, blir dette montert på bakluken. Den spoiler økt bilene stabilitet i kryss vind og redusert bakenden løfte, hjalp disse endringene for å forbedre dra co-effektiv av XR4i til 0,32, ned fra 0,34 i standarden Sierra.

 

Modellen var utstyrt med ventilerte skivene foran kombinert med bak tromler, var bremsing effektiviteten forbedret med tillegg av vakuum servo hjelp. Servostyring motsetning til sin Capri Injection fetter var et valgfritt ekstra. Bilen var utstyrt med 5.5 "x 15" lettmetallfelger utstyrt med 195/60 VR15 hjul, disse er smalere enn dekk montert til over lignende ytelse Fords for aerodynamiske fordeler.

 

 

Baksiden av XR4i

Den Sierra XR4i inneholdt mange standard passe elementer, inkludert sportsseter, stereo med elektronisk trekke antenne, elektrisk justerbare oppvarmede speil, høydejusterbare drivere seter, elektronisk boot release og en grafisk modul som inngår i dashbordet som indikerte problemer med bilen, inkludert pære feil og lav temperatur advarsler. Fra september 1984 sentrallås, elektriske vinduer foran, tilt og gled glass soltak og sotede vinduer ble standard passform. På denne tiden en dypere nyanse av rødt ble valgt for støtfanger og kroppen molding inserts, var den røde striping fjernet fra dashbord, ratt og girkule.

 

Produksjon av bilen begynte i Fords Ghenk fabrikk i Belgia i februar 1983 og bilen kom i salg mai 1983 til en kostnad av £ 9.170. Produksjonen varte i litt over to år med bilen å ha dårlig salg, faktisk XR4i var Utsolgt, omfattende av den aldrende Capri Injection som ble utviklet av sammenlikning på en shoestring. Bilen ble til slutt avviklet i 1985, erstattet av firehjulstrekk Sierra XR4x4.

Link to comment
Share on other sites

Men lurer på en ting.. Stoppet egenlig produksjonen av xr4i`en egentlig i 85??

Xr4i forsatte jo sin produksjon fra 85 til 90 for det amerikanske markede. xr4ti utgaven..

Fyr løs deres meninger folkens :D

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

I følge denne siden så er det bare produsert 25662 stk så det har vert intresant med ei liste med schassinumrene på de som blir tatt vare på , Har planer om å dra på Fords treff i Trøndelag i sommer med en tidlig xr4i med mauelle vindusheiser.

Har sakset denne , oversettelsen har noen feil.

 

Byggeår:

Ghenk (Belgia)

 

Max Speed:

130 km / h

 

Hehe, topphastighet på 130km/t, det må vel være miles. For 130 er ikke stort :P

Byggeår? Hva menes med det?

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...