Jump to content

Grei måte å få litt ekstra hester ut av en 2.0 is?


haakon333

Recommended Posts

Hei

 

Har en 2.0 is Sierra Ohc som jeg gjerne skulle hatt litt mere futt i. Er ikke noen gud på mekking, men litt kan jeg. Er det en grei og gjerne litt rimelig måte å få noen ekstra hester ut av denne på? Eller er det bare å gi opp med tanken?

Link to comment
Share on other sites

FR32 kam som nevnt tidligere er beregnet på så godt som org gassermotor, og er derfor ikke optimalt på en iS. Det som jeg gjorde på min "iS", var grenrør, 2 1/2" eksos hele veien, FR34 kamsett og Felpro blåpakning (toppakning som er tynnere enn org pakning) + justerbart kamdrev. Merket stor forskjell på dette, kan nesten ikke ta ut mer effekt på org motorstyring.

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

FR32 er for kvass til at du får utnyttet den optimalt med orginal IS innsprøytning. Om kammen er justert rett, og motor er normalt frisk med godt eksosanlegg så tømmes luftmengdemåler og dyser ett godt stykke før du når turtallsperra.

FR34 derimot er laga for å fungere ilag med orginal innsprøytning, og gir bedre moment ifra bunn av enn FR32. FR30 kan også vurderes om du er mest ute etter moment på bunn.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk 125Hk og 166NM fra gamle bilen, med 4-2-1 grenrør og 2,25" eksos, konfilter, FR34 kam med justerbart drev, 8mm pluggkabler, justerbar bensintrykk, og kjørte 12 grader fortenning på 98 oktan.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer på ett vis med FR32 og orginal motorstyring. Men jeg har faktisk hatt datasprut på IS motor med FR32 kam og justerbart drev, ellers helt orginal motor. Når kam var justert slik at den gikk best så tømtes dysene litt over 5000rpm. Siste biten opp mot orginal turtallsperre gikk den farlig magert. Med kammen justert slik at motoren gikk langt fra optimalt så hold dysene helt fint. Om jeg husker rett så måtte jeg opp ca 1 bar med bensintrykket for å ha litt å gå på topp med orginaldysene. FR34 gir mer moment helt fra bunn enn FR32, og er tilpasset orginal motorstyring. Det er på høyt turtall man har minst å gå på i utgangspungtet.

Orginale dyser har ei kapasitet på ganske nøyaktig 130hk på full åpning. Potensialet til FR32 er ca 130-140hk med svært enkle mods som ett lettpusta eksosanlegg og induksjonsystem, og dette uten noen avansert porting, og med orginal 2trins DGAV gasser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fikk 125Hk og 166NM fra gamle bilen, med 4-2-1 grenrør og 2,25" eksos, konfilter, 34 kam med justerbart drev, 8mm pluggkabler, justerbar bensintrykk, og kjørte 12 grader fortenning på 98 oktan.

 

Dette hadde nok vært det beste for trådstarter ja, men dette koster fort 10K med ALT du trenger, så jeg ser for meg at det blir alt for dyrt for trådstarter utifra måten han spør på ;)

Link to comment
Share on other sites

Selv bare ett FR34 kamkitt vil nok tilføre mye positivt, kunn i lag med de nødvendige service deler :) Bedre eksosanlegg vil nok tilføre litt ekstra også, men Sierra med IS motor har faktisk et ikke så alt for ille eksosanlegg orginalt.

Da er man enda på en totalkostnad på godt under 10K.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

er litt nysj på dette med ohc trim selv. har en taunus med 2liter ohc.

denne har en weber dat 32/36 4.2.1 grenrør. 2,5eksos.. tenkte da på kam, porting, planing videre.. hva vil være ok oppgradering på denne motoren??

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

er litt nysj på dette med ohc trim selv. har en taunus med 2liter ohc.

denne har en weber dat 32/36 4.2.1 grenrør. 2,5eksos.. tenkte da på kam, porting, planing videre.. hva vil være ok oppgradering på denne motoren??

 

Ilag med den gasseren og de mods du nevner så er FR32 ett godt valg :) Port gjerne også innsuget. Og innvester i justerbart kamdrev. På orginal kamjustering går det heller dårlig. Om du ikke har tenkt å modde noe på tenningsanlegg så bør du ikke plane alt for mye. Denne Sierraen har ca de mods som du nevner her, og fungerer veldig bra :D Men den har litt for høy komp.

FR33 kan også vurderes, og da skal det gå å hente over 140hk på 32/36DGAV gasser, men da må du antakelig dyse om gasser. Både FR32 og FR33 skal passe rett i topp uten at noe mods trenges.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

er litt nysj på dette med ohc trim selv. har en taunus med 2liter ohc.

denne har en weber dat 32/36 4.2.1 grenrør. 2,5eksos.. tenkte da på kam, porting, planing videre.. hva vil være ok oppgradering på denne motoren??

Her har det noe for seg.

Jeg vil anbefale følgende;

1. Lamdameter i god kvalitet slik at du VET hvordan motoren har det og kan dyse forgasseren deretter. Bredband er unødvendig.

2. Lage en tykkest mulig spacer mellom forgasseren og innsugsmanifolden.

3. Kjøpe ett stort og ekte K&N filter.

4. Porte overgangen fra plenum til innsugskanalene i manifolden.

5. Så tynn toppakning som du finner.

6. Jeg foreslår stadig FR34 eller OHC 134 kammen fordi OHC toppene TRENGER kam som gir høyt ventilløft.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her har det noe for seg.

Jeg vil anbefale følgende;

1. Lamdameter i god kvalitet slik at du VET hvordan motoren har det og kan dyse forgasseren deretter. Bredband er unødvendig.

2. Lage en tykkest mulig spacer mellom forgasseren og innsugsmanifolden.

3. Kjøpe ett stort og ekte K&N filter.

4. Porte overgangen fra plenum til innsugskanalene i manifolden.

5. Så tynn toppakning som du finner.

6. Jeg foreslår stadig FR34 eller OHC 134 kammen fordi OHC toppene TRENGER kam som gir høyt ventilløft.

 

Gasser "trim" er noe helt nytt for meg:) så da spørr jeg..

 

1. Hva slags verdier er det jeg skal sikte etter på en gassermotor??

2. Er spaceren for og få større "blandings" kammer før trakter??

3. K&N filter står på lista..

4. Dette blir da under gasseren. der det fordeles til vær sylinder?? (viss jeg har skjønt denne manifolden rett)

5. Er det flere tykkelser???

6. Trenger jeg da justerbart drev??

 

Denne bilen skal brukes til vanlig. vil bare ha den litt hissigere. Ingen gatedrifter;)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

FR34 kam har jeg meget god erfaring med :)

På lavkomp OHC gassermotor ( <7:1 i komp) så var den faktisk sterkere under 2000omdr enn org. motor med org. komp. :)

Dette var på en turbomotor, men uten ladetrykk på lavt turtall føltes den veldig sterk ut :)

 

Og FR34kam på ellers småtrimma OHC med org. komp er en meget trivelig oppgradering :)

Føles veldig kvikk ut når ting er på stell :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Gasser "trim" er noe helt nytt for meg:) så da spørr jeg..

 

1. Hva slags verdier er det jeg skal sikte etter på en gassermotor??

2. Er spaceren for og få større "blandings" kammer før trakter??

3. K&N filter står på lista..

4. Dette blir da under gasseren. der det fordeles til vær sylinder?? (viss jeg har skjønt denne manifolden rett)

5. Er det flere tykkelser???

6. Trenger jeg da justerbart drev??

 

Denne bilen skal brukes til vanlig. vil bare ha den litt hissigere. Ingen gatedrifter;)

 

1. aner ikke. dette lurer jeg også på.

2. dette blir for å få større plenum under gasseren.

3. etter å ha lest mye i trim boka til david vizard så anbefales det å få tak i et filter som er høyere enn orginalt som passer i den originale boksen også ville jeg modifisert boksen så den ser mer ut som et typisk amcar filter. det har jeg gjort å jeg merket en bedring i respons selv med den orginale søppelgasseren til sierra.

4. dette har jeg et par bilder av i tråden min der jeg gjør klar et slikt innsug. men ja det blir overgangen fra plenum til hver enkelt runner. igjen så sier den tidligere nevnte boka at en sjenerøs å god radius i toppen av hvert løp er det som virker best, men det er lurt å streve etter en slags trakteform ser jeg for meg.

5. har hørt noe om dette men dette er ikke jeg den rette til å svare på.

6. Ja det gjør du. Igjen i følge boka så er disse motorene nokså upresist laget så man kan faktisk tjene noe med justerbart kamdrev selv med original kam.

 

Nå skal det sies at denne boka er sinnsykt inngående på alle mulige måter å er verdt en lesing for de som vil lære litt om ohc.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Gasser "trim" er noe helt nytt for meg:) så da spørr jeg..

 

1. Hva slags verdier er det jeg skal sikte etter på en gassermotor??

2. Er spaceren for og få større "blandings" kammer før trakter??

3. K&N filter står på lista..

4. Dette blir da under gasseren. der det fordeles til vær sylinder?? (viss jeg har skjønt denne manifolden rett)

5. Er det flere tykkelser???

6. Trenger jeg da justerbart drev??

 

Denne bilen skal brukes til vanlig. vil bare ha den litt hissigere. Ingen gatedrifter;)

 

1. Om man ikke henger seg opp i AFR verdier og sånt, så justeres det etter gamlemetoden. Til den går og oppfører seg best rett og slett :)

2. En slags plenumseffekt er vel enkleste forklaringa ja. Se tunell ram innsug til gamlere amcar.

Sjekk forøvrig hos Webcon, da det fins orginale spacere med fastlimt pakning. Flere av de gamle ohc motorene har dette orginalt. Ser ikke noe stort poblem i å bruke 2-3 slike :)

4. Som 2.3 GL. Jeg har prøvd dette selv på eller helt urørt og umodifisert motor. Bare dette alene gir forbedret respons og toppdrag. Jeg runder av radien helt mot naborunner og helt opp mot forgasserflensen.

5. Felpro blåpakning :) Denne skulle jeg tro vil påvirke squish også.

6. Ikke absolutt nødvendig. Du kan time inn motoren med offset kile f.eks om du ikke tenker å eksperimentere med forskjellige innstillinger. Men justerbart drev skaffes svært enkelt til ohc, så jeg har, og ville hatt det.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...