Jump to content

Ulyd motor


TomTom

Recommended Posts

Borret i Norge da ja, tenker jeg.

 

Eder og galle.

Det er utrolig merkelig at det skal være så store mengder inkompetanse på dette området i dette landet.

En kjommi har nylig demontert sin "Norskbygde supermotor" etter at han fikk problemer etter kun kort tid.

Det som avsløres er så tragisk elendig at selgeren først og fremst fortjener en haug med lusinger og så hjelp til å finne noe annet, som han helt sikkert ikke kan være like talentløs til, å drive med.

 

Den påstått helt nye motorblokken var ihjelborret til OVER maks dimmensjon og samtlige sylindre var ovale.

Når han ble konfrontert så såg han ikke problemet. Det var bare å borre mer.

En slik premieidiot er selvsagt ikke i stand til å borre sylindre selv - og så går historen fra vondt til værre. Han som utførte borringen er Norsk ekspert på denne motortypen og visstnok en respektert og kjent resursperson i motormiljøet. Når han ble konfrontert da henviste han til sin kunde - altså idiotselgeren i dette tilfellet.

 

For å referere hundyret som enkelte kaller "landsmoderen"; :Det er typisk Norsk å være god." Ja, iallefall når det gjelder å rævkjøre andre og dét har hun nok greie på tenker jeg.

Hvem vet, kanskje hun var Norsk motorbygger i yngre år?

 

Kan de(n) som har en solskinnshistore om en genuint dyktig kar som leverer objektivt gode saker gang etter gang, vennlist dele den. Lystpunkter i tunellen er sårt tiltrengt.

 

 

Vi venter i spenning. ;)

 

Bygget av velkjent firma på Sørlandet som har bygget mange "gromme" motorer.

Reklamasjon på en "race" motor var selvfølgelig ikke å få..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Borret i Norge da ja, tenker jeg.

 

Eder og galle.

Det er utrolig merkelig at det skal være så store mengder inkompetanse på dette området i dette landet.

En kjommi har nylig demontert sin "Norskbygde supermotor" etter at han fikk problemer etter kun kort tid.

Det som avsløres er så tragisk elendig at selgeren først og fremst fortjener en haug med lusinger og så hjelp til å finne noe annet, som han helt sikkert ikke kan være like talentløs til, å drive med.

 

Den påstått helt nye motorblokken var ihjelborret til OVER maks dimmensjon og samtlige sylindre var ovale.

Når han ble konfrontert så såg han ikke problemet. Det var bare å borre mer.

En slik premieidiot er selvsagt ikke i stand til å borre sylindre selv - og så går historen fra vondt til værre. Han som utførte borringen er Norsk ekspert på denne motortypen og visstnok en respektert og kjent resursperson i motormiljøet. Når han ble konfrontert da henviste han til sin kunde - altså idiotselgeren i dette tilfellet.

 

For å referere hundyret som enkelte kaller "landsmoderen"; :Det er typisk Norsk å være god." Ja, iallefall når det gjelder å rævkjøre andre og dét har hun nok greie på tenker jeg.

Hvem vet, kanskje hun var Norsk motorbygger i yngre år?

 

Kan de(n) som har en solskinnshistore om en genuint dyktig kar som leverer objektivt gode saker gang etter gang, vennlist dele den. Lystpunkter i tunellen er sårt tiltrengt.

 

 

Vi venter i spenning. ;)

Oppdatering til dere hjelpsomme her inne :)

 

Byttet strammer til multireim idag,lyden var enda der :/ tappet olja for og se etter spon,ingen spon å se..Tok av reg.reim og kjente på veiva som en her inne annbefalte, var ingen slakk eller lyd og få fram. Byttet olje og filter,selvfølgelig Mobil1 5w/50. Startet opp og lyden var enda der. Fikk en kompis til og hjelpe og lytte litt, virker som lyden vandrer veldig, hører den på turbo og blokk. Er helt ny turbo og,gått like langt som motoren. Garrett GT3076R. Skal til SHS Performance til uka så får Håvard høre litt,før jeg demonterer motor igjen.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Høres kanskje rart ut, men du har ikke noe resonans?

Har tenkt på det, men tror ikke det er dette..Har liksom kommet sånn plutselig. Og det som er bygd er jo bygd for og holde.

Edited by TomTom

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Skru ut pluggene så tar du å kjenner etter om du for trykt stemplene nedover etter at veiva har passert øvre dødpungt og er på vei nedover med stemplet igjen. Om du klarer å presse et av stempla nedover, så er det noe galt med rådelager..

 

Jeg ville ha tatt en komptest før jeg demonterte motoren. Kan gi deg et hint om hva som er galt. Har du mindre komp på en sylinder er det jo grunn til å tro at den er feilborret.

 

Har du overhalt toppen? kan det vaere at lyden kommer fra en ventil? kansje en ventilstyring som har løsnet?

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Bygget av velkjent firma på Sørlandet som har bygget mange "gromme" motorer.

Reklamasjon på en "race" motor var selvfølgelig ikke å få..

Akkurat.

Ja de prøver å gjemme seg bak det der, men kjøpsloven i dette landet er ikke nådig ser du.

Hvis kjøperen sier hva motoren skal brukes til så er det selges oppgave å bygge den så god at den tåler belastningen. De klarer jo dette i resten av verden.

 

Hvis man lever etter det der så er det jo bare å få den lavest betalte og mest hjelpeløse læregutten til å skru sammen det mest ubrukelige skrotet man finner, selge det til blodpris og så skylde på "race" kunden. Hmm, det virket merkelig velkjent...... ;)

 

Oppdatering til dere hjelpsomme her inne :)

 

Byttet strammer til multireim idag,lyden var enda der :/ tappet olja for og se etter spon,ingen spon å se..Tok av reg.reim og kjente på veiva som en her inne annbefalte, var ingen slakk eller lyd og få fram. Byttet olje og filter,selvfølgelig Mobil1 5w/50. Startet opp og lyden var enda der. Fikk en kompis til og hjelpe og lytte litt, virker som lyden vandrer veldig, hører den på turbo og blokk. Er helt ny turbo og,gått like langt som motoren. Garrett GT3076R. Skal til SHS Performance til uka så får Håvard høre litt,før jeg demonterer motor igjen.

Setter stor pris på oppdatering og tilbakemeldinger. :)

 

Har tenkt på det, men tror ikke det er dette..Har liksom kommet sånn plutselig. Og det som er bygd er jo bygd for og holde.

Da skal de vite hva de har gjort. Da skal de også vite hva de ikke har gjort - og en eller flere teorier bør de iallfall ha.

Jeg har ett par allerede og ser frem til å se bilder av stemplene på tvers av kryssbolten. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skru ut pluggene så tar du å kjenner etter om du for trykt stemplene nedover etter at veiva har passert øvre dødpungt og er på vei nedover med stemplet igjen. Om du klarer å presse et av stempla nedover, så er det noe galt med rådelager..

 

Jeg ville ha tatt en komptest før jeg demonterte motoren. Kan gi deg et hint om hva som er galt. Har du mindre komp på en sylinder er det jo grunn til å tro at den er feilborret.

 

Har du overhalt toppen? kan det vaere at lyden kommer fra en ventil? kansje en ventilstyring som har løsnet?

 

Mvh Tom.

Hei,takk for tips,skal prøve det idag :)

Jada,toppen er overhalt,alt er nytt der og. Prøvde og høre rundt toppen med stetoskop,men lyden kom ikke fra topp.

 

Akkurat.

Ja de prøver å gjemme seg bak det der, men kjøpsloven i dette landet er ikke nådig ser du.

Hvis kjøperen sier hva motoren skal brukes til så er det selges oppgave å bygge den så god at den tåler belastningen. De klarer jo dette i resten av verden.

 

Hvis man lever etter det der så er det jo bare å få den lavest betalte og mest hjelpeløse læregutten til å skru sammen det mest ubrukelige skrotet man finner, selge det til blodpris og så skylde på "race" kunden. Hmm, det virket merkelig velkjent...... ;)

 

 

Setter stor pris på oppdatering og tilbakemeldinger. :)

 

Da skal de vite hva de har gjort. Da skal de også vite hva de ikke har gjort - og en eller flere teorier bør de iallfall ha.

Jeg har ett par allerede og ser frem til å se bilder av stemplene på tvers av kryssbolten. ;)

Fikk ikke tid og ringe de igår,men skal ta det på mandag. Sist jeg pratet med dem så spurte jeg angående reklamasjon, og da sa de siden det var trimming av motorn de drev på med så var det ingen, men om det skjedde noe og jeg kunne bevise av det var dem som hadde rotet det til så skulle det gå greit med reklamasjon.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på romme sylindere og skjørte banka stempler.

Veit det er noen som borrer yb noe rom for den visstnok krymper mer en annet når de blir varme.

Liten oppdatering.

Lyden kommer klart fra blokka. Har gått gjennom kvitteringer idag og sett på hva de har gjort med motoren. Stemplene jeg fikk var på 91.50,og skal han en klaring på 0.10. Ifølge kvitteringen så har de borret blokka til nøyaktig 91.50 etter stemplene. Årsak til ulyd?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Kan svinghjulet ditt være løst? Dette har (nesten) lurt meg og en kompis, var sikre på at det var rådebank, klakka tydelig i bunndelen, ble borte ved smårusing, kom igjen på høy tomgang, satte en lang skrutrekker nedpå kløttsjhuset, samme lyden, bare tydeligere... :)

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

H råder??

Jepp.

 

Kan svinghjulet ditt være løst? Dette har (nesten) lurt meg og en kompis, var sikre på at det var rådebank, klakka tydelig i bunndelen, ble borte ved smårusing, kom igjen på høy tomgang, satte en lang skrutrekker nedpå kløttsjhuset, samme lyden, bare tydeligere... :)

Tok ut motoren igår,var ingen tegn til at svinghjulet var løst.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Skal demontere motor idag,så dere får svar iløpet av kvelden :)

Det blir interessant. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har H-råder, se etter på rådene og nedkanten av sylinderveggene om det er noen slitasjemerker. Kan være at de bredere H-rådene subber litt.

Var ingen subbemerker,alt så ganske normalt ut. Sånn i betraktning at motoren er gått 1000 km. Men fant noe jeg IKKE ville finne,sprekk i blokka fra det ene bolthullet til en kjølekanal! Denne bilen vil ikke leve,eller så er den forbannet!

Anngående ulyden,så var det en ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse. Vært borti at den har vandret sånn?

 

Det blir interessant. :)

 

Da har jeg fått noen svar ihvertfall,ingen tegn til rådebank,og ingen tegn til skjørtebank. Kan ta bilder i morgen og legge ut til dere. Ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse,vært borti at den vandrer sånn? Kan det være ulyden?

Fant noe jeg ikke ville finne,sprekk i blokka, fra den ene bolthullet til en kjølekanal :/ Hva kan gjøres her? Kan noe gjøres eller er det bare og kaste blokka? Er en 200 blokk btw.

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Var ingen subbemerker,alt så ganske normalt ut. Sånn i betraktning at motoren er gått 1000 km. Men fant noe jeg IKKE ville finne,sprekk i blokka fra det ene bolthullet til en kjølekanal! Denne bilen vil ikke leve,eller så er den forbannet!

Anngående ulyden,så var det en ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse. Vært borti at den har vandret sånn?

 

 

 

Da har jeg fått noen svar ihvertfall,ingen tegn til rådebank,og ingen tegn til skjørtebank. Kan ta bilder i morgen og legge ut til dere. Ganske så stor slakk i inngående aksling på girkasse,vært borti at den vandrer sånn? Kan det være ulyden?

Fant noe jeg ikke ville finne,sprekk i blokka, fra den ene bolthullet til en kjølekanal :/ Hva kan gjøres her? Kan noe gjøres eller er det bare og kaste blokka? Er en 200 blokk btw.

 

Brukt arp bolter som toppbolter?

 

Blokka kan reddes ved å montere longstuds. Ingen i nord som gjør det så vidt jeg vet. Nærmeste er Trondheim..

Link to comment
Share on other sites

Brukt arp bolter som toppbolter?

 

Blokka kan reddes ved å montere longstuds. Ingen i nord som gjør det så vidt jeg vet. Nærmeste er Trondheim..

 

Er brukt ARP som toppbolter ja :/ Må vel bare sende avgårde da. Hvem i Trondheim gjør det?

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Er brukt ARP som toppbolter ja :/ Må vel bare sende avgårde da. Hvem i Trondheim gjør det?

 

Jaja enda en som lærer the hard way dessverre :(

 

Ja er Cylmo. Husker ikke prisene nå da det er lenge siden jeg snakket med de. Gå for seks, Cylmo anbefaler 4..

Link to comment
Share on other sites

Jaja enda en som lærer the hard way dessverre :(

 

Ja er Cylmo. Husker ikke prisene nå da det er lenge siden jeg snakket med de. Gå for seks, Cylmo anbefaler 4..

 

Blir strekkbolter neste! Okei,skal ringe de og høre. Takk for svar :)

Why? Cos it's worth it :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...