Jump to content

Dekk til 0-201M


GranadaMK1

Recommended Posts

Hoosier Racing Tire 17310

 

These Hoosier DOT drag radial tires meet the Department of Transportation requirements for marking and performance only. They feature a special compound to provide good traction, making them perfect for classes that require street-legal style tires. The DOT drag radials are not intended for street use or for use on public roads.

 

 

Mickey Thompson 3751R

 

Get ready to light-up the strip or cruise the street in comfort with the latest version of the Mickey Thompson ET Street radial. The ET Street Radial II tires are specifically designed for your modern muscle cars and sport compacts. These tires utilize a soft compound for superior traction on the strip, radial construction for excellent ride control on the street, and steel belted polyester ply construction for strength. These tires are also the perfect choice if you require a bigger wheel diameter for brake clearance. Weather you choose to lower your time or show off your muscle car, your Mickey Thompson ET Street Radial II tires will be along for the ride!

 

 

Bruksområdene forklares jo litt i tekstene her da..

'87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90)

'83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs)

'86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal bestille noen DOT merkede slicks nå.

 

Og lurte på om noen kan si meg om det er noen forskjell på disse 2 typene.

Forrige drag på Eikås var det flere som hadde kjøpt "Sportcompact-street-dragslick" uten at det ble særlig forbedring av tidligere resultater. Dette var selvsagt skuffende.

Til dragrace bør du derfor prøve å skaffe rene dragslick som bare er "sminket" til å bli DOT merket.

Jo mer ubrukelig til gatebruk - jo bedre til Dragracing og lavprofil bør unngås hvis mulig.

Som vi ser er det Hoosier som gjelder av de to ovennevnte.

"not intended for street use or for use on public roads." og "They are not approved, nor recommended for any kind of street use." låter bra vet du.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt med Bf goodrich Drag radial 225/45/17 ett par sesonger, men kommer til å gå over til Hoosier sine i fremtiden.

Da blir det riktignok 245/45/17.

 

Skal du "hjulkjøre" noen mil fra og til velger du de med mønster ellers hadde jeg klart gått for Hoosier.

Uansett hva du velger er det som natt og dag kontra gatedekk ved riktig dekktrykk og "tempererte" dekk.

 

mvh. H

 

(østlandscupen -07-08 nm-09)

Link to comment
Share on other sites

Oki.

 

Takker.

 

Blir hoosier da, blir bare til 201meter dette så ikke noe prob. med ubrukelige til andre ting.

 

Lite luft er nokk en god plan, men noe serlig større profil på høyden på dekket sliter jeg med.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

gå ned i felg dim da. Jo større dekket er jo bedre grep gir det. Og med lite luft så får du også en stor dekkflate ned i bakken.

Ville også valgt Hoosier. Mikke mus skuffet som RS1000 tidligere nevnte. Disse virker til å være et mer eller mindre vanlig gateslicks

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Hva er minste felgtype man får over sierra cosworth 4x4 bakbremser da?

 

Er bare 300hk det er snakk om her da... ikke 1000 liksom ;)

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

15" er vel det minste. Selv over 253mm skiver begyner 14" å bli trangt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Første du skal tenke på før du kjøper sikkelige drag slick, er at du har driverk som tåler juling! Får man sikkelig feste så kjennes det godt på bilen får å si det sån ;) Har sett alt for mange gatebiler og drag biler som har måtte blitt slepet av banen pga dette..

 

Regner med at det er street legal du skal kjøre.. møter du på en kontrolant som følger boka til punkt å prikke, så får du ikke kjøre med andre felg eller dekkdim som bilen er godkjent med.. Ergo det skal stå i vognkortet innstemplet.

 

Finnes mange andre måter å vinne på.. trenger hverken å ha den råeste bilen eller best feste til det :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Hva er minste felgtype man får over sierra cosworth 4x4 bakbremser da?

 

Er bare 300hk det er snakk om her da... ikke 1000 liksom ;)

 

 

Er ikke 4x4 cosworth bakbremsene like i dimensjon som scorpio stv? I såfall kommer du jo ned i 14" om ikke annet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Første du skal tenke på før du kjøper sikkelige drag slick, er at du har driverk som tåler juling! Får man sikkelig feste så kjennes det godt på bilen får å si det sån ;) Har sett alt for mange gatebiler og drag biler som har måtte blitt slepet av banen pga dette..

 

Regner med at det er street legal du skal kjøre.. møter du på en kontrolant som følger boka til punkt å prikke, så får du ikke kjøre med andre felg eller dekkdim som bilen er godkjent med.. Ergo det skal stå i vognkortet innstemplet.

 

Finnes mange andre måter å vinne på.. trenger hverken å ha den råeste bilen eller best feste til det :)

 

 

Er nok en fare for at driverket får en utfordring hvis jeg får bedre grep ja. Har kjørt med noen federal gateslicks men det ga ikke noe serlig bedre grep. Vanlige billigdekk er helt håpløst. Så må neste bare prøve og se.

 

Stille demperene på det mykeste bak kan det være en god idee?

 

Har kjørt med litt av hvert før, og har ikke vært problem å få kjøre, hvis batteriet henger fast og det er null oljelekasjer osv.

 

Kan komme langt med en dårlig bil ja, kom til semifinalen med en diesel en gang i street klassen.....

 

Er ikke 4x4 cosworth bakbremsene like i dimensjon som scorpio stv? I såfall kommer du jo ned i 14" om ikke annet.

 

 

Kan teste med en 14" i dag, men tror ikke de har mye å velge i på 14" felger :(

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag: dersom du vil kjøre rundetider på bane også, invester i et sett Toyo R888.

 

Til drag skifter du til 175, 185, 195 gatedekk foran og slipper ut til XX psi dekktrykk bak. Vil gi deg mer enn nok feste.

 

AS var på 11- tallet med Toyo, i 205 og 15" om jeg ikke husker feil, på 402M.

 

 

Skal du satse mer seriøst på 201M, så gå for et sett Hoosier, gjerne i 14" med masse gummi...

Jeg har vært inne på tanken å hente 14" stålfelger på huggeren og bredde dem til 10-12" til nettopp dette.

 

For å få drag- stuket og plass til "nok" gummi med bladfjører, kan du fjerne senkeklosser eller legge bakakselen under bladfjørene, hvis du orker å bæle med det.. et sett lange hjemmesmidde sjakler kan også gjøre susen.

 

 

Med varme dekk og feste kan du regne med at bakaksler og girkasser ryker, hvis det ikke er seriøst utstyr.

 

MVH RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Er nok en fare for at driverket får en utfordring hvis jeg får bedre grep ja. Har kjørt med noen federal gateslicks men det ga ikke noe serlig bedre grep. Vanlige billigdekk er helt håpløst. Så må neste bare prøve og se.

 

Stille demperene på det mykeste bak kan det være en god idee?

 

Har kjørt med litt av hvert før, og har ikke vært problem å få kjøre, hvis batteriet henger fast og det er null oljelekasjer osv.

 

Kan komme langt med en dårlig bil ja, kom til semifinalen med en diesel en gang i street klassen.....

 

 

Da bør du tenke på driverket ditt først å fremst framfor å skal vinne.. Er ikke mye kuult å må bli slepet av banen pga bilen bryter sammen..

 

Vanlige dekk fungerer bra de til drag, men det de aller fleste gjør feil er at de skal gjøre som drag gutta som kjører med rene drag slick dekk, og spinne å lage røyk og tror de får bedre feste. Det er helt feil på vanlige dekk! du skal til og med kjøre rundt "vannhullet" med vanlige dekk.

 

Når det gjelder drag slick dekk, så kan man varme de både for mye og for lite.. Man MÅ få rette tempen på de, vis de skal sitte som de skal..

 

Forran så er det jo å foretrekke smalest mulig dekk for minst motstand.. men her igjen så har oppsette av forstilligen veldig mye å si.

 

Ja få bilen myk bak når du kjører drag. skal du spinne lett så skal den være stivest mulig bak..

 

å finne rette luftrykket er også viktig! men her igjen så er det regler hvor lite luft du har lov til og kjøre med.. For lite luft og passe profil på dekka, så hopper du av gårde som en kenguru og er til fare for motstander og deg selv.

 

Det er et problem at de som kontrolerer er for slappe.. desverre! det er mye mere en oljelekkasjer og at batteriet er fast de SKAL sjekke.

Men det ryktes i drag miljøet at det vil bli stikkprøver fra NBF og vil ta fra lisensene til de som leker med sikkerheten..

 

Kunne sikkert ha skrevet en liten bok her om hva som fungerer best, men det gidder jeg ikke nå :P er det noe du lurer på så får du heller ta kontakt :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Oki.

 

Takker.

 

Blir hoosier da, blir bare til 201meter dette så ikke noe prob. med ubrukelige til andre ting.

 

Lite luft er nokk en god plan, men noe serlig større profil på høyden på dekket sliter jeg med.

Det lover godt:

http://www.youtube.com/watch?v=qxQUfl2jjIo

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag: dersom du vil kjøre rundetider på bane også, invester i et sett Toyo R888.

 

Til drag skifter du til 175, 185, 195 gatedekk foran og slipper ut til XX psi dekktrykk bak. Vil gi deg mer enn nok feste.

 

AS var på 11- tallet med Toyo, i 205 og 15" om jeg ikke husker feil, på 402M.

 

 

Skal du satse mer seriøst på 201M, så gå for et sett Hoosier, gjerne i 14" med masse gummi...

Jeg har vært inne på tanken å hente 14" stålfelger på huggeren og bredde dem til 10-12" til nettopp dette.

 

For å få drag- stuket og plass til "nok" gummi med bladfjører, kan du fjerne senkeklosser eller legge bakakselen under bladfjørene, hvis du orker å bæle med det.. et sett lange hjemmesmidde sjakler kan også gjøre susen.

 

 

Med varme dekk og feste kan du regne med at bakaksler og girkasser ryker, hvis det ikke er seriøst utstyr.

 

MVH RS

 

 

Ugg....

 

Ja ser poenget med å heve den bak for å få plass til mye dekk. Men ser ikke for meg at jeg gjør det for å kjøre dragg 2 ganger i året.

Rattlåsracing er vel egentlig bare fordi det er rett i nærheten og det er gøy å støtte opp om ett lokalt arangemang.

Men tror noen slicks gir meg litt bedre feste.

 

Har en plan på litt div. dekk til rudskogen og våler.

 

Har ett sett med 205,45,16 federal rsr gateslicks på compomotive felgene. Og det funker helt greit.

Så blir det sikkert toyo proxsis t1r på bbs rs felgene i 215,40-16 fremme og 245,35,16 bak.

De toyo r888 kunne jeg prøvd i 215,40,16 på noen escort cosworth felger, har tengt litt på det.

 

Har jo en del plass utover til slicks nå. Skal måle litt og se om jeg kan ha større en 225,50,15.

Det som står på her nå er 205,45,16 på 16x8 et 25 felg.

IMAG1056.jpg

 

 

 

HAHHAHAHAHA....

 

Ja du.... Er vell ikke helt i samme klasse som de gutta her.

 

Har bestilt ett sett med stikkakslinger som Raymond har bestilt fra USA nå i sån fjørstål til bakakslingen.

Så får vi se om de org. vovloakslinge ryker når jeg får litt feste med hoosier.

 

Gearkassen er nettopp nyoverhalt av Rune og mellomakslingen er en hel gp4 omseveist med volvokryss bak, så håper jo på at det skal holde da.

 

Da bør du tenke på driverket ditt først å fremst framfor å skal vinne.. Er ikke mye kuult å må bli slepet av banen pga bilen bryter sammen..

 

Vanlige dekk fungerer bra de til drag, men det de aller fleste gjør feil er at de skal gjøre som drag gutta som kjører med rene drag slick dekk, og spinne å lage røyk og tror de får bedre feste. Det er helt feil på vanlige dekk! du skal til og med kjøre rundt "vannhullet" med vanlige dekk.

 

Når det gjelder drag slick dekk, så kan man varme de både for mye og for lite.. Man MÅ få rette tempen på de, vis de skal sitte som de skal..

 

Forran så er det jo å foretrekke smalest mulig dekk for minst motstand.. men her igjen så har oppsette av forstilligen veldig mye å si.

 

Ja få bilen myk bak når du kjører drag. skal du spinne lett så skal den være stivest mulig bak..

 

å finne rette luftrykket er også viktig! men her igjen så er det regler hvor lite luft du har lov til og kjøre med.. For lite luft og passe profil på dekka, så hopper du av gårde som en kenguru og er til fare for motstander og deg selv.

 

Det er et problem at de som kontrolerer er for slappe.. desverre! det er mye mere en oljelekkasjer og at batteriet er fast de SKAL sjekke.

Men det ryktes i drag miljøet at det vil bli stikkprøver fra NBF og vil ta fra lisensene til de som leker med sikkerheten..

 

Kunne sikkert ha skrevet en liten bok her om hva som fungerer best, men det gidder jeg ikke nå :P er det noe du lurer på så får du heller ta kontakt :)

 

 

Ja vi får se om det går i boks, skal lese litt på nettet og se om jeg finner litt tips der.

Men er som sagt bare litt på gøy for å se om jeg kan gjøre noe annet en å spinne 201m med bilen. ;)

 

Tror sikkerheten er godt ivaretatt selv om noen har 16" felger og ikke 13" Men ser helt klart poenget ditt.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

HAHHAHAHAHA....

 

Ja du.... Er vell ikke helt i samme klasse som de gutta her.

Hehe, neida, dette var kun for underholdningens og dekkmerkets skyld.

Har bestilt ett sett med stikkakslinger som Raymond har bestilt fra USA nå i sån fjørstål til bakakslingen.

Så får vi se om de org. vovloakslinge ryker når jeg får litt feste med hoosier.

Høres veldig bra ut. ^_^ Ett tips når så langt kommer, VENNLIGST ikke varm slicks på 1. gear som en 14-tiss!

Ikke funker det og ikke ser det bra ut heller, faktisk tvert imot så ser det totalt idiotisk ut og avslører wannabe. Slik overlater vi til "pedal-jukkinnen og venner", sant? :)

Slicksene bør holde ca. 100 km/t under oppvarmingen så det er ett par-tre sekunder opp mot turtallsperre på 2.gear som gjelder.

Hvis du sjekker "de store gutta" på Youtube så får du se at de varmer dragslicks på både 3. og 4. gear, så "for mye varme?", "Nei, det har vi ikke sett."

Gearkassen er nettopp nyoverhalt av Rune og mellomakslingen er en hel gp4 omseveist med volvokryss bak, så håper jo på at det skal holde da.

Da ligger du godt an så man ser frem til å se hva bilen presterer for det er vel drag-jomfruturen? ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er første gang på Eikås med bare RWD har kjørt ett par ganger med S4en 9,02sec. og en gang med silveradoen 9,21sec. på vått føre.

Er vell det som er største prob. at 99% av gangene det er dragg på eikås er det regn.

 

Får trene litt med de slicksene tror jeg, håper bare jeg får tid. Reiser på jobb igjen 9 april. er litt ting igjen på bilen enda.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Er første gang på Eikås med bare RWD har kjørt ett par ganger med S4en 9,02sec. og en gang med silveradoen 9,21sec. på vått føre.

Er vell det som er største prob. at 99% av gangene det er dragg på eikås er det regn.

 

Får trene litt med de slicksene tror jeg, håper bare jeg får tid. Reiser på jobb igjen 9 april. er litt ting igjen på bilen enda.

Det er nå turboford som gjelder da. ;)

Får bare satse på at været, treningen, turnussen osv stemmer slik at vi kan få se noe nytt og interessant.

Ett par treningsøkter pr. kveld noen dager på forhånd pleier å svare seg ja.

Tør spå at greper i Hoosierene er overraskende godt. Har du traction bars forresten?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oki.

 

Takker..

 

Blir hoosier da, blir bare til 201meter dette så ikke noe prob. med ubrukelige til andre ting.

 

Lite luft er nokk en god plan, men noe serlig større profil på høyden på dekket sliter jeg med.

Hoosier eller M.Thomson er begge veldig annerkjente merker,så det første du må gjøre er å sammenligne like typer dekk.

Hoosieren er ikke et gatedekk,mens dekket fra M.T er et gatedekk.

Jeg kjøpte feks. 4 stk. Dot slicks Hoosier til 4wd sierraen fra annerkjente polly,og makan til drit skal du leite lenge etter.

Kjører ikke noe bedre på 60" i det hele tatt. Gjør som RS 1000 sier og kjøp det som er nærmest opp til drag slicks.

Jeg regner med at det er på caprien du skal bruke dette,så du må prøve å komme deg opp i 26" diameter.

Jeg har kjørt det på mk1 escort og da greier du det på capri.

Gi en lyd hvis du vil prøve de på bilen. Jeg tror de står på en 8" felg :cool2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Hoosier eller M.Thomson er begge veldig annerkjente merker,så det første du må gjøre er å sammenligne like typer dekk.

Hoosieren er ikke et gatedekk,mens dekket fra M.T er et gatedekk.

Jeg kjøpte feks. 4 stk. Dot slicks Hoosier til 4wd sierraen fra annerkjente polly,og makan til drit skal du leite lenge etter.

Kjører ikke noe bedre på 60" i det hele tatt. Gjør som RS 1000 sier og kjøp det som er nærmest opp til drag slicks.

Jeg regner med at det er på caprien du skal bruke dette,så du må prøve å komme deg opp i 26" diameter.

Jeg har kjørt det på mk1 escort og da greier du det på capri.

Gi en lyd hvis du vil prøve de på bilen. Jeg tror de står på en 8" felg :cool2:

 

 

Ja det er en god plan, så ser hva jeg har plass til :)

Sendte deg en PM jeg.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Ble for stort med 26" dekk de var 235.60.15. Fikk de ikke inn i buen en gang.

 

Må nokk våre max 24" tror jeg. På bredden er det mye å gå på.

 

Her i forhold til 205.45.16

 

IMAG1082.jpg

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Ble for stort med 26" dekk de var 235.60.15. Fikk de ikke inn i buen en gang.

 

Må nokk våre max 24" tror jeg. På bredden er det mye å gå på.

 

Her i forhold til 205.45.16

 

IMAG1082.jpg

Det var synd at du ikke fikk plass,men få på plass fourlink boksene og caprien får et helt annet grepp :cool2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...