Jump to content

Dimmensjon på eksos til 2,9 v6?


jakob

Recommended Posts

Som trådtittel og beskrivelse. Lurer på hvilke dimmensjoner som er best til 2,9 v6 12v. Motoren er orginal for øyeblikket, men har en høykomp motor stående som skal overta når ferdighetene på datasprut kommer til rette :lol:

 

Hvilke dimmensjoner er å anbefale? Har kjøpt hjem 3" simons potter, men lurer på om det blir for stort?

Blir bare å bygge fra svanehalsen, der hvor sidene går sammen i ett. Og så grenrøyr når eg har tid og anledning til å sveise dette.

 

 

Edit: Er det noe negativt med 3" kontra 2,5?

 

 

Mvh Jakob

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

v6'n er litt sær på eksos, så ikke lag den for stor med forlite motstand i hvertfall :P

 

Begrepet "for liten" motstand eksisterer vel ikke på en 4 takts motor?

 

Jeg har potter med rake rør igjennom på min 2.9 ...2.5"

Det er mer enn nok vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Begrepet "for liten" motstand eksisterer vel ikke på en 4 takts motor?

Regner med du tenker på 2takter med den kommentaren. Begrepet stemmer egentlig ikke heller på en moderne 2takter etter andre verdenskrig. Det man skal ha er ett korrekt eksosanlegg :) På en 2takter betyr det ett avstemt ekspansjonskammer, og om det er avstemt rett trenger man ikke engang en lyddemper om det ikke er ønskelig. Tilsvarende funksjon på en 4takter er innsug, kam, grenrør og vidre eksosanlegg med rett gasshastighet og ikke for mye mottrykk. Er alt dette rett avstemt på en 4 takter og en 2 takter så vil man på begge typer motor kunne oppnå ei lita overlading, helt uten å ha montert en turbo eller kompressor :cool2:

RS1000 har vel skrevet en del om både eksos og innsug på V6 her på V6 forumet. Og grenrør skal vistnok gi riktig mye.

2,5" eksosanlegg vidre bak bør vel holde til en god del over 200hk.

Jeg tipper 3" kan gi for lav gasshastighet om effekten ikke skal mye over 200hk, og da vil faktisk motstanden bli større igjen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så var simons potter i 3" innkjøpt, og idag sveisa eg eksos.

 

Det ble en 625mm lang simons lyddemper ved siden av mellomaksling, og en kort biltema demper bak fangeren.

Dette ble "litt" mye lyd :whistling:

 

Lurer på om det hjelper å sette på en kort simons demper, og bytte biltemapotta med en sluttdemper fra klracing..?

 

 

Blir vel ikkje dårligere effekt av 3" kontra orginal eksos? :blink: bruker også orginal svanehals.

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

 

Blir vel ikkje dårligere effekt av 3" kontra orginal eksos? :blink: bruker også orginal svanehals.

 

Ingen formeninger?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

3" bruker de på turbomotorer med enkelt eksosanlegg, der velger de så stort siden turboen har "brukt" opp mye av farten i eksosen, og den trenger å komme seg ut lettest mulig.

 

Her har du en V6-motor uten pustehjelp, som mest sannsynlig får dobbelt eksosanlegg(du har ikke skrivd noe om det), tror nok 2" holder i massevis om du skal ha dobbelt, 3" blir iallefall overkill.

 

Skal du kjøre enkel eksos tror jeg nok det kan gå med 3", men helt optimalt blir det ikke.

 

Ekspansjonskammer har forøvrig noe for seg på 4-takt også det, men ikke så mye brukt pga at den i utgangspunktet ikke trenger hjelp med å få ut eksosen, men med rett oppsett på motor har det absolutt noe for seg med sug i eksosen.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

.

 

Her har du en V6-motor uten pustehjelp, som mest sannsynlig får dobbelt eksosanlegg(du har ikke skrivd noe om det), tror nok 2" holder i massevis om du skal ha dobbelt, 3" blir iallefall overkill.

 

Skal du kjøre enkel eksos tror jeg nok det kan gå med 3", men helt optimalt blir det ikke.

 

Ekspansjonskammer har forøvrig noe for seg på 4-takt også det, men ikke så mye brukt pga at den i utgangspunktet ikke trenger hjelp med å få ut eksosen, men med rett oppsett på motor har det absolutt noe for seg med sug i eksosen.

 

Er ikkje dobbelt.

 

Har bygd meg et enkelt eksosanlegg med 3" nå. Det trenger ikkje være perfekt, bare det muligens er bedre enn org, og har mer lyd ;)

 

Om du skal ha sug i eksosen så må du vell ha grenrøyr også, med helt rett lengde på hver sylinder? Så avansert har eg det ikkje nå, og det er nok lenge til eg får det og :P

Først og fremst skal høykomp v6 motoren få datasprut og testes ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

 

Blir vel ikkje dårligere effekt av 3" kontra orginal eksos? :blink: bruker også orginal svanehals.

 

Siden en original til lett trimmet motor uansett ikke greier å kvitte seg med mer eksos, blir 3" for stort. Eksosen vil bare virvle rundt i alle retninger med dårligere utsugningseffekt som resultat.

 

Skal man ha mere lyd, men samtidig skikkelig go`lyd uten støy og resonans må man og ha skikkelige potter av høy kvalitet.

Og bakdemperen kan gjerne være av typen SuperTrapp. Diskpatentet på disse gir en optimal utsugningseffekt på motorer uten turbo. Monter den sammen med f.eks ei Walker framrepotte (fås hos Mekonomen til ok pris), så får du et godt eksosanlegg med 2,9 12V lyd som får øra til å smelte.. :)

Ok dimmensjon på dette er 2,25 - 2,5"

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Regner med du tenker på 2takter med den kommentaren.

 

Joda, jeg gjorde nok det.

 

Jeg er spent på hvilke potter du velger jakob, selv så tenkte jeg og ha 3" ... så jeg kjøpte en 3" lang potte på biltema.. så tenkte jeg at det ble for tykt bakover, så jeg gikk ned til 2.5" etter den potta og ut i en liten simons 2.5 potte.

Og jeg har ALT for mye lyd for å si det slik. Lyden er stygg. Bortsett fra på skikkelig høyt turtall.. da kan den nesten forveksles med en bmw sekser :blink:

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Siden en original til lett trimmet motor uansett ikke greier å kvitte seg med mer eksos, blir 3" for stort. Eksosen vil bare virvle rundt i alle retninger med dårligere utsugningseffekt som resultat.

 

Skal man ha mere lyd, men samtidig skikkelig go`lyd uten støy og resonans må man og ha skikkelige potter av høy kvalitet.

Og bakdemperen kan gjerne være av typen SuperTrapp. Diskpatentet på disse gir en optimal utsugningseffekt på motorer uten turbo. Monter den sammen med f.eks ei Walker framrepotte (fås hos Mekonomen til ok pris), så får du et godt eksosanlegg med 2,9 12V lyd som får øra til å smelte.. :)

Ok dimmensjon på dette er 2,25 - 2,5"

 

Ok.. Får legge 3" eksosen til side til eventuelt turbo blir aktuelt, og bygge meg 2,5" :D

 

Joda, jeg gjorde nok det.

 

Jeg er spent på hvilke potter du velger jakob, selv så tenkte jeg og ha 3" ... så jeg kjøpte en 3" lang potte på biltema.. så tenkte jeg at det ble for tykt bakover, så jeg gikk ned til 2.5" etter den potta og ut i en liten simons 2.5 potte.

Og jeg har ALT for mye lyd for å si det slik. Lyden er stygg. Bortsett fra på skikkelig høyt turtall.. da kan den nesten forveksles med en bmw sekser :blink:

 

Kjøpte meg simons potter ifra bilxtra. En lang kalt "turbex" med innerdiameter 76mm og ytterdiameter 125mm. 62,5 cm lang.

Dette var egentlig den eneste av pottene eg kjøpte som fikk plass under sierraen :lol: Hadde også ei lita 3" potte fra biltema som blei sveist på før et lite endestykke. Er litt mye lyd, og som folk sier for stort med 3". Så må heller få bygget meg 2,5" med 2-3 simonsdempere.

 

Fin link om eksos med mye deilig fakta:

 

http://www.mikekemper.com/elantra/diyexhaust/index.html

 

:)

 

Takker! Godt lesestoff. Ser også at dem ambefaler 2,5" på 2,6-3.0l motorer.

Får som sagt bygge meg 2,5" eksos, eller bare montere nitrous :D

 

"Add half an inch to the pipe diameter to optimize for nitrous oxide use because of the increased exhaust gas volume"

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nå som vi vet hvilken dim som er optimalt.. noen som har tips til gode potter? :D Og hvor dem kan kjøpes?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nå som vi vet hvilken dim som er optimalt.. noen som har tips til gode potter? :D Og hvor dem kan kjøpes?

 

MagnaFlow, Flowmaster og DynoMax er alt sammen optimale potter med fri gjennomstrømning, som gir til og med en firesylindra motor fin lyd. Tenk deg da hva de gjør for en V6`er... ;) Dessverre begrenset utvalg av universale høykvalitetspotter her til lands, men her kan du velge og vrake.. http://www.summitracing.com/search/Department/Exhaust/Part-Type/Mufflers/?Ns=Rank%7cAsc

 

Dyr frakt, men pottene er jo "gratis", så det blir uansett ok pris. Betalte f.eks 1800 kr. for to stk. MagnaFlow potter inkl. frakt. Eller snaut det samme som en stk. tilsvarende potte koster hos Vangbo.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

MagnaFlow, Flowmaster og DynoMax er alt sammen optimale potter med fri gjennomstrømning, som gir til og med en firesylindra motor fin lyd. Tenk deg da hva de gjør for en V6`er... ;) Dessverre begrenset utvalg av universale høykvalitetspotter her til lands, men her kan du velge og vrake.. http://www.summitracing.com/search/Department/Exhaust/Part-Type/Mufflers/?Ns=Rank%7cAsc

 

Dyr frakt, men pottene er jo "gratis", så det blir uansett ok pris. Betalte f.eks 1800 kr. for to stk. MagnaFlow potter inkl. frakt. Eller snaut det samme som en stk. tilsvarende potte koster hos Vangbo.

 

Har du kjennskap til hvordan pottene til simons er da? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har du kjennskap til hvordan pottene til simons er da? :)

 

Har inntrykk av at kvaliteten på Simons var bedre før?

Veit ikke om det kommer av at man blir mere kritisk med årene,

eller om kvaliteten på Simons aldri har vært spesielt mye å skryte av :blush:

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at kvaliteten på Simons var bedre før?

Veit ikke om det kommer av at man blir mere kritisk med årene,

eller om kvaliteten på Simons aldri har vært spesielt mye å skryte av :blush:

Hehe ok. Får gå til innkjøp av magnaflow nå på 2,5" da :whistling: Var jo veldig billige potter :)

 

Ca. hvor mange potter trengs på en v6 med enkelt eksosanlegg?

 

 

Vurderer ei lang potte under ved siden av mellomaksel, her er muligheter.

Muligheter.

Ei kort rett før/etter diff.. (gjerne oval) og denne som sluttdemper..

Slutdämpare /Japsdämpare

 

Men skal eg kjøpe "rett igjennom" potter, eller noen som er "offset" på inn og utgang som ikkje er rett igjennom..? :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hehe ok. Får gå til innkjøp av magnaflow nå på 2,5" da :whistling: Var jo veldig billige potter :)

 

Ca. hvor mange potter trengs på en v6 med enkelt eksosanlegg?

 

Men skal eg kjøpe "rett igjennom" potter, eller noen som er "offset" på inn og utgang som ikkje er rett igjennom..? :)

 

Velger du MagnaFlow til 2,9 V6 er du garantert en nydelig avgasslyd!

Og det holder fint å montere to potter, framre og bakdemper. Men velg ei av de ovale som framrepotte, f.eks denne http://www.summitracing.com/parts/MPE-11216/

Japcrap potta du linker til er jeg litt mer i tvil om.. :P

 

Offset inn/ut eller ikke blir ett fett. Det har kun med tilpassingsforhold å gjøre :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Velger du MagnaFlow til 2,9 V6 er du garantert en nydelig avgasslyd!

 

Og det holder fint å montere to potter, framre og bakdemper. Men velg ei av de ovale som framrepotte, f.eks denne http://www.summitracing.com/parts/MPE-11216/

 

 

Japcrap potta du linker til er jeg litt mer i tvil om.. :P

 

Offset inn/ut eller ikke blir ett fett. Det har kun med tilpassingsforhold å gjøre :)

 

Nyydelig, da gleder eg meg :wub:

 

2 potter er nok ja, men hvorfor ei oval fremme? Er litt dårlig plass til eksos, og er avhengig av å få det høyt opp så det ikkje tar nedi :)

 

Japcrap er vell bare for "stylinga" si skyld :whistling:

 

Ok, da er det jo greit.

 

 

 

Hvordan tror du lyden kunne blitt med denne eller denne rett etter svanehals og denne rett etter diffen, og så Japcrap på slutten? :D

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nyydelig, da gleder eg meg :wub:

 

2 potter er nok ja, men hvorfor ei oval fremme? Er litt dårlig plass til eksos, og er avhengig av å få det høyt opp så det ikkje tar nedi :)

 

 

Oval fordi de demper bedre enn de runde, og slik greier du deg fint med ei framrepotte + en bakdemper.

Nå aner jo ikke jeg åssen plassen er under en Sierra, men de ovale finnes i forskjellige bredder og høyder, så å finne ei som passer er jo normalt ganske kurant.

Er det ikke plass kan du kansje gå for to runde + bakdemper. Men dette må du jo vurdere selv ut i fra det du ser.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Under baksetet er det masse plass på sierran. Der kan du lett få plass til to korte ovale hvis du legger doble rør å fører de sammen etter diffen.

Hvis du ikke vil ha doble rør helt fra motoren kan du legge enkelt rør bakover å splitte det ved baksetet.

 

For prisen sin del kan jeg jo nevne at komplett 2,5" eksos i selvbyggerform fra biltema koster under 1000lappen. Ihvertfall til OHC. Det kan vel ikke bli så mye værre til 2,9. Dette er med en laaang lydemper under bilen å en kort en bakerst. Aner ikke hvor mye lyd det blir men til den prisen kan man jo tåle litt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

For prisen sin del kan jeg jo nevne at komplett 2,5" eksos i selvbyggerform fra biltema koster under 1000lappen. Ihvertfall til OHC. Det kan vel ikke bli så mye værre til 2,9. Dette er med en laaang lydemper under bilen å en kort en bakerst. Aner ikke hvor mye lyd det blir men til den prisen kan man jo tåle litt.

 

Asså.. nå er V6 avgasslyden ommtrent som en god bilstereo, og da er kvalitet viktigere enn at ting ikke skal koste noe!!

Og som nevnt, med et litt kresent valg av potter på en 2,9 12V har man suverene muligheter til å oppnå en avgasslyd som får ørene til å smelte! ^_^

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...