Jump to content

Rs1000 Liten QUIZ :)


SierraCos2wd

Recommended Posts

Jada. Jeg dro til volden jeg som du sa jeg burde gjøre. Og der fikk jeg bekreftet tallene som er quotet over. Helt nøyaktig 707 nm på 1.8 bar ladetrykk og E85. Har kun fått tallene tilsendt på sms, så har ikke noe kurver eller noe annet å komme med ennå.

 

Så da gleder jeg meg til å se hvilken kalkulator eller formel du skal bruke denne gangen, for dette skulle jo ikke være mulig i henhold til forrige kalkulator? Eller er plutselig benken til volden feil nå? :)

Må si jeg er imponert over at du gjorde dette, men skeptisk som man er så vil jeg vente med å kommentere til jeg får se resultatet fra dynapacken selv. Det er tabellene som er mest interessante, men kurvene er også helt ok.

 

Det er ingen problem. Utregningene jeg bruker er ikke hemmelige, tvert imot skulle jeg ønsker at flere (egentilig alle) benyttet seg av dem.

 

Dynapack er helt fantasktisk så det er ikke utstyret som lager krøll, men som alt annet fantastisk utstyr så kan operatøren misbruke det nyaktig som han ønsker. (Hvorfor bruker man ikke STEP?)

 

Volden har levert gode resultater til Ford gutta flere ganger så og det har han helt sikkert gjort denne gangen også. Jeg forholder meg derfor til tallene fra Dynapacken derfra hvis motoren er mappet der. Jeg forholder meg IKKE til en effekttest som er gjort på svep og så tillagt ett antatt drivverkstap som legges til i ettertid.

 

Grunnen er: Hvis motoren er mappet en annen useriøs plass på lette svep så vil tallene være urealistisk høye pga overaggressiv høy tenning og høy AFR. Når man så skal bruke motoren så kompsenserer sprutet for problemet og effekten stuper. Man har da store tall på papiret, men i praksis ikke mye krefter på hjulene.

 

Motoren må derfor først mappes slik at den faktisk tåler å blir brukt på full ladetrykk og full gass på høye gear og deretter kan man effektmåle på ett lett svep.

 

Ett eks. for å vise hva jeg mener.

 

Før ett 201M stevne tok to bekjent og dragmappet bilen som skulle brukes. Dette ble gjort ved at de kjørte 201 M gjentatte ganger og økte tenningen og AFR helt til de fikk tydelig tenningsbank når de la inn 4. gear. På 201M brukes bare opp til 3. gear så i praksis var ikke dette ett problelm. Det ble nye pers. rekord med ganske klar margin så motoreffekten var det høyeste den noengang har vært.

 

En effektmåling utført med ett kort svep hadde ikke avslørt problemet og man hadde fått ut høye tall. Ett par drag på 4. og 5. gear hadde uunngåelig ført til motorras. (hvis man da ikke la inn kompenseringer som reduserte effekten på høye gear).

Jeg synes ikke dette er ærlig effekt selv om bremsepapiret hadde vist store og flotte tall som langt overgikk potensialet i oppsettet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja! Nå har vi sikre og sammenlignbare tall som utgangspunkt.

Har du bilde av ladetrykkskurven også?

Én annen ting, hvorfor har du 142,4 i gain og SierraCosw2wd 96,3?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Man bør alltid spørre om å få med tabellene. Over tid kan de bli mer nyttig enn man tror.

Dette beviser iallefall at du bremser det dreiemoment og den effekt som du har påstått og i tillegg pålitelig målt på NAV. Flott.

Nå er det ingen tvil om at bilen din går direkte GODT. :) (Selv om jeg fremdeles ikke er overbevist om turboen har kapasitet til å holde dette luftflødet over tid).

Hvis vi da forutsetter at du i praksis har nøyaktig 1,8 BAR eller lavere ladetrykk så har du bevist at med E85 som drivstoff så klarer man å øke motorens effektivitet og redusere B.S.A.C til lavere enn det en sugemotor på bensin presterer.

Her er det bare å krumme nakken å si: "Takk for lærepengen." :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja! Nå har vi sikre og sammenlignbare tall som utgangspunkt.

Har du bilde av ladetrykkskurven også?

Én annen ting, hvorfor har du 142,4 i gain og SierraCosw2wd 96,3?

 

Kan du forklare hva denne gain verdien er? Har ikke satt meg inn i dette

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare hva denne gain verdien er? Har ikke satt meg inn i dette

Nei. Jeg har ikke satt meg inn i dette enda jeg heller. Har må vi satse på Escort RST WRC m.fl.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Én annen ting, hvorfor har du 142,4 i gain og SierraCosw2wd 96,3?

Aner ikke hva gain er engang, eller hvorfor det er forskjellig, så det svaret kan jeg ikke hjelpe deg med. :)

 

Nå er det ingen tvil om at bilen din går direkte GODT. :) (Selv om jeg fremdeles ikke er overbevist om turboen har kapasitet til å holde dette luftflødet over tid).

Her er det bare å krumme nakken å si: "Takk for lærepengen." :)

Det er jo fantastisk voksent at du "krummer nakken å sier Takk for lærepengen.", det er det ikke mange som klarer idag. Men det var egentlig ikke helt det jeg var ute etter i utgangspunktet. Men jeg har gjennom livet sett at veldig veldig mye kan avvike stort fra teori, og ville bare ha fram det poenget. Spesielt siden du henviste så direkte til teori og mente at ting ikke kunne stemme. Det er veldig mye som avslører seg som helt annerledes når ting blir satt ut i praksis og mener det er viktig at folk ikke låser seg helt til teori.

 

Og det at bilen går direkte godt er jeg veldig klar over :)

 

Bra resultat dette. Hvorfor dro dere ikke motoren lengere en til 7000rpm?

Det vet jeg ikke. Men regner med at det er fordi han mener turboen er tom og at kurvene daler. Da er det jo ikke noe hensikt i å dra lengre, når det ikke skjer så mye.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nei. Jeg har ikke satt meg inn i dette enda jeg heller. Har må vi satse på Escort RST WRC m.fl.

Gain er bare forskjellen mellom de to avmerkede punktene på "kartet".

Viss man setter ene på 4000 og den andre på 7000, viser den hvor mye mer hk du har på 7k enn på 4k.

Så denne kan være negativ også, viss man setter punkt 1 og 2 motsatt av hverandre.

Ingenting å bry seg om m.a.o., så sant man ikke bruker det som et verktøy under bremsing :)

På Breda sitt papir på effektkurven viser det f.eks. at han taper 19hk mellom max effekt (6355omdr) og opp til 7000omdr.

Desse punktene kan man forøvrig sette hvor man vil i kartet for å sammenligne etc. når man holder på.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Gain er bare forskjellen mellom de to avmerkede punktene på "kartet".

Viss man setter ene på 4000 og den andre på 7000, viser den hvor mye mer hk du har på 7k enn på 4k.

Så denne kan være negativ også, viss man setter punkt 1 og 2 motsatt av hverandre.

Ingenting å bry seg om m.a.o., så sant man ikke bruker det som et verktøy under bremsing :)

På Breda sitt papir på effektkurven viser det f.eks. at han taper 19hk mellom max effekt (6355omdr) og opp til 7000omdr.

Desse punktene kan man forøvrig sette hvor man vil i kartet for å sammenligne etc. når man holder på.

Det var ikke værre nei? Takker.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette hørte jeg at Tom Erik var enig i også etter en kjøretur...

Haha, ja, og han satt på når motor gikk på 99 oktan, med endel mindre hk/nm :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde du giddet å legge ut ett bilde av GT3582R turboen DIN?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ble nysgjerrig på hvilken kompressorkåpe du har kjørt med.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er dette adressert til?

Godt poeng.

Jeg tenkte på trådstarter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...