Jump to content

Rs1000 Liten QUIZ :)


SierraCos2wd

Recommended Posts

Ikke at det bryr meg så veldig, men rart at navnet hans ble fjernet fra min post, når det dukker opp i så mangen andre tråder her. Jeg unnskylder Rs1000 visst det gjorde noe.

Det går greit. Som du ser så ordner det seg. :)

 

Hehe eg driter i hva han heter eller hva han gjør.. Han har peiling, svarer på mail å har overbevist meg for leeenge siden! Stå på RS 1000! :D

Det er fin innstilling. Takker. :)

 

Jeg vet fornavnet til RS1000, og at det er mye kunnskap, og at det var snakk om noe politijurist greier, men noe mer enn det vet jeg ikke.

 

Jeg vet ikke hvem han er, men har hørt han drikker en liter melk iløpet av ett sekund... etter den har forlatt kua.

Hehehe. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan berolige med at jeg ikke er jurist. Dere vet hva man kaller 1000 advokater på havets bunn? En god begynnelse.

Takk for de vennlige ordene. :blush:

Jeg er fasinert og forundret over at profilen har passert 6500 visninger. :blink:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, da slår du meg med nesten 1000 da :P

De gode ordene er velfortjent :) Selv om enkelte lar seg provosere ganske mye i blant. Kanskje litt mer på ett visst annet forum enn her.

Jeg har flere ganger hatt god nytte av formlene og regnestykkene du legger ut i blant ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Her er ett bremsepapir som anmodet. :) Visstnok 1600 ccm dyser på 70% duty.

IMG_1417.jpg

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/45101-bremsepapir-nye-texaco-motoren/page__hl__bremsing%20

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ja det er min :) Den var helt rå og kjøre. Måtte ned med ladetrykket for å få litt feste med slicks hjula. Dro ned fra 2.2 til 1.7 ca. De filmene som ligger ute på youtube

osv så går den med 1.7 bar ladetrykk og det var mer enn nåkk d altså :D

 

Er det papir på nav RS 1000?

SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

ja det er min :) Den var helt rå og kjøre. Måtte ned med ladetrykket for å få litt feste med slicks hjula. Dro ned fra 2.2 til 1.7 ca. De filmene som ligger ute på youtube

osv så går den med 1.7 bar ladetrykk og det var mer enn nåkk d altså :D

 

Er det papir på nav RS 1000?

Hehehe, 4,44:1 diff. øker dreiemomentet på hjulene med hele 22% sammenlignet med 3,64:1 diff.

Når ladetrykket endres fra 1,7 - 2,2 BAR eller omvendt, så endres dreiemomentet ca. 18,5%.

Poenget? Med 3,64:1 diff måtte du kjørt minst 2,3 BAR ladetrykk for å rive løs hjulene på samme måte.

 

Papiret viser svinghjulseffekt i motorbremsebenk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, 4,44:1 diff. øker dreiemomentet på hjulene med hele 22% sammenlignet med 3,64:1 diff.

Når ladetrykket endres fra 1,7 - 2,2 BAR eller omvendt, så endres dreiemomentet ca. 18,5%.

Poenget? Med 3,64:1 diff måtte du kjørt minst 2,3 BAR ladetrykk for å rive løs hjulene på samme måte.

 

Papiret viser svinghjulseffekt i motorbremsebenk.

 

 

Ok skjønner :)

 

Var det motoren til raimond som sto i vingebilen? Og det på 2.5 bar ladetrykk?

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer.

På maks effekt ser vi ca. 34 psi ladetrykk = 2,3 BAR. Minner igjen om E85, 1600 ccm dyser og 70% duty.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg da tro er et regnestykke som er litt standardisert? Og som aldri blir helt 100%? Eller?

For i henhold til det regnestykket så skal jeg ha 560 nm på 1,8 bar. Og jeg har 710. (på e85) Hva er det som avgjør spriket der?

For å være mild og forsiktig. Du får ta deg en tur til Volden og se om du kan få tallene dine bekreftet.

Jada. Jeg dro til volden jeg som du sa jeg burde gjøre. Og der fikk jeg bekreftet tallene som er quotet over. Helt nøyaktig 707 nm på 1.8 bar ladetrykk og E85. Har kun fått tallene tilsendt på sms, så har ikke noe kurver eller noe annet å komme med ennå.

 

Så da gleder jeg meg til å se hvilken kalkulator eller formel du skal bruke denne gangen, for dette skulle jo ikke være mulig i henhold til forrige kalkulator? Eller er plutselig benken til volden feil nå? :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får lov å komme med noen spekulasjoner, så tviler jeg sterkt på at motoren din er en supermann som kan trosse de fysiske lovene :)

Vist vi sier at det ekstra oksygenet i etanolen gir 10% ekstra, så tror jeg rett og slett at motoren din er bygget slik at den selv på 1,8 bar ladetrykk har ca 13% høyere VE enn en vanlig 2,0 16v sugemotor som går på bensin. Om det stemmer så har du rett og slett en motor som er uvanlig effektiv og lettpusta :cool2:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jada. Jeg dro til volden jeg som du sa jeg burde gjøre. Og der fikk jeg bekreftet tallene som er quotet over. Helt nøyaktig 707 nm på 1.8 bar ladetrykk og E85. Har kun fått tallene tilsendt på sms, så har ikke noe kurver eller noe annet å komme med ennå.

 

Så da gleder jeg meg til å se hvilken kalkulator eller formel du skal bruke denne gangen, for dette skulle jo ikke være mulig i henhold til forrige kalkulator? Eller er plutselig benken til volden feil nå? :)

 

Såg bremsepapirene dine i stad, ble det litt mindre hk en sist gang?

Eller ble det bremset på høyere trykk da?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får lov å komme med noen spekulasjoner,

Ja, for all del. Det er jo det stort sett hele tråden er fyllt av.

 

Vist vi sier at det ekstra oksygenet i etanolen gir 10% ekstra, så tror jeg rett og slett at motoren din er bygget slik at den selv på 1,8 bar ladetrykk har ca 13% høyere VE enn en vanlig 2,0 16v sugemotor som går på bensin. Om det stemmer så har du rett og slett en motor som er uvanlig effektiv og lettpusta :cool2:

Om dette stemmer eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke er noen supermann på temaet. Eneste jeg lurte på i startfasen her var dette med ladetrykk kontra effekt og får svar om en kalkulator som da skulle løse hele den saken. Det som er saken for meg, er at jeg har tall på motoren min fra 3 navruller og en motorbenk, fra 6 forskjellige bremsinger. Samtidig som flere personer som hjalp meg med oppsettet når jeg bygde bilen kom med antakelser om effekten som stemte bra. Og når jeg skulle bremse til e85, så fikk jeg estimerte tall på hva det kom til å bli, som stemte bra. Og alle disse tallene som nevnt over, kommer fra folk med mange tiårs erfaring med cosworth og motortrimming generelt. De tallene har jeg ingen grunn til å mistenke noe feil om. Derfor blir jeg jo undrende når det kommer andre innspill som da motsier de tallene. Og jeg kan si igjen at det for meg bryr meg lite om det er xxx eller xxx effekt i bilen, for den går veldig bra og leker med 99% av det jeg møter av andre biler og sykler. Men jeg syntes det er så rart med teoretikere på nettet, og må derfor spørre litt for å se hva de har å komme med og hva de lener tingene sine på. Da er det rart at teori skjeldent stemmer med praksis. For eks ble jeg fortalt mye om kammene og turboen jeg har. Flere som mente at "de blir feil", "den turboen holder ikke", "den smelter av baktrykk", "MÅ ikke finne på å kjøre uten dumpventil", "kommer ikke til å skje noe før 7000 rpm" osvosvosv.

Alle de kommentarene ble jo knust, ingen av de hadde hold i virkeligheten. Har for eks kjørt uten dumpventil i systemet fra dag 1 og aldri hatt noe problemer med det. Ikke har turboen rast av det heller.

 

Det jeg vil fram til her er at jeg føler at endel teori ikke har kontakt med virkeligheten til det fulle.

Og blir da kanskje litt, hva skal jeg si, "provosert" av at folk utelukkende henviser alt til teori og at resten er feil.

Det satt folk og regnet vekt, moment og luftmotstand for å prøve å motbevise at jeg hadde kjørt fra en Yamaha R1 også. Hjelper ikke hva de kommer fram til da :)

 

Såg bremsepapirene dine i stad, ble det litt mindre hk en sist gang?

Eller ble det bremset på høyere trykk da?

Ja, ble litt mindre hk. Han snakket noe om at den hadde gått magert, pga de små dysene jeg hadde, så det kan jo gi utslag på effekt. Også har han vridd kammene litt, uvisst hvor mye det har å si. Ellers så vet jeg ikke noe om hvorfor det ble litt mindre. Var vel snakk om ca 20 hk.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Litt mindre dreimoment kan bli til veldig mye mindre HK, kommer an på turtallet. HK = NM * RPM/7960(noe der, husker ikke i farta, prøvde finne ut).

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

Jada. Jeg dro til volden jeg som du sa jeg burde gjøre. Og der fikk jeg bekreftet tallene som er quotet over. Helt nøyaktig 707 nm på 1.8 bar ladetrykk og E85. Har kun fått tallene tilsendt på sms, så har ikke noe kurver eller noe annet å komme med ennå.

 

Så da gleder jeg meg til å se hvilken kalkulator eller formel du skal bruke denne gangen, for dette skulle jo ikke være mulig i henhold til forrige kalkulator? Eller er plutselig benken til volden feil nå? :)

Ca. 520hk på nav?

Bilen din går veldig bra og flytter helt klart godt på seg, og på gata er det nok svært få som kan/vil henge på med deg uansett bil/mc.

Men på banekjøring er det ikke det jeg har sett sånn at du flesker forbi det meste.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Ca. 520hk på nav?

Bilen din går veldig bra og flytter helt klart godt på seg, og på gata er det nok svært få som kan/vil henge på med deg uansett bil/mc.

Men på banekjøring er det ikke det jeg har sett sånn at du flesker forbi det meste.

520 hk målt på NAV? Hvis det er tilfellet så er det ett tall jeg har forstå. 88- 100 hk mer enn Capri Spesial om jeg husker rett.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...