Jump to content

Generelle spørsmål ang. min 2003 Ford Mondeo 1.8 Bensin Stasjonsvogn


Total

Recommended Posts

Hei, jeg har en del "nybegynner" spørsmål ang. min 2003 Ford Mondeo 1.8 Bensin Stasjonsvogn som jeg håper jeg kan få svar på :) Mye er nok blitt svart på tidligere, men vil være sikker på at dette gjelder min bil.

 

1) Er det registerkjede eller registerreim på denne bilen? (Har hørt at alle MK3-biler har kjede)

 

2) Rattet er ikke rett når jeg kjører rett fram. Det ligger 2-3cm til venstre. (Veldig slitte sommerdekk). Er dette helt vanlig og ufarlig eller bør dette bli fikset asap? Isåfall, hvor dyrt?

 

3) Det sitter i dag noen slitte 205/55 R 16 dekk på bilen. Jeg har fått tak på noen 185/65 R 15 dekk på felger. Er dette lovlig? Må det godkjenning til for å få lov til å bruke hjulspacere? Fyren på biltema sa dette var ulovlig uansett.

 

4) Hvor mye koster det for ny clutch m/ montering, ny girkasse m/ montering og ny forstilling m/ montering? (Har ikke problemer med disse, men vil bare vite en ca. pris da jeg har hørt disse gikk veldig fort i stykker på MK2-bilene)

 

5) Skal det følge med nøkkel i bilen for disse låseboltene/mutterne?

 

6) Grei bilsterio for denne bilen m/ spiller?

 

7) Sentrallåsen funker dårlig. Må trykke mange ganger og veldig nærme bilen. Hva kan jeg gjøre for å få denne bedre? Nytt batteri?

 

8) Svakheter med denne bilen? Noe jeg bør passe spesielt på for at bilen skal vare lengst mulig? (Bilen har helt nytt klima anlegg og har kun rust på eksosanlegget + litt bobler i noen lister rundt vinduene).

 

 

 

Veldig takknemlig hvis jeg får svar på disse spørsmålene :)

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

1. Kjede på alle mk3

 

2. Er ingen fare, men før jeg kjøpte nye dekk ville jeg tatt en 4-hjulskontroll for å rette det opp og hindre fremtidig dekkslitasje.

 

3. 15" felger går ikke på denne bilen pga bremsene foran. Må ha 16" Spacere må være godkjent av tuv for den aktuelle bilen og må da vises Vegvesenet for innføring i vognkort

 

4. Clutch 15-20000. Girkasse går aldri i stykker. Forstilling skiftes aldri komplett, det er de forskjellige delene som slites. Ytre endeledd og lenkearmer er det vanligste. Pris kommer an på hva som er galt.

 

5. Skal og skal, det bør det gjøre skal man få av hjulene

 

6. Overlater til andre

 

7. Skift batteri. Spray gjerne litt elektrorens der inne samtidig. Batteriet er CR2032

 

8. Lakk på kanaler, rust innvendig på dører og luker, bremser bak, oljeforbruk og klaprelyd fra innsugsmanifolden

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar :)

 

Her kommer et par til:

 

En kompis skulle skifte dekk og han klarte å knekke en hjulbolt (Vridd tvers av i mutter). Er det lovlig å kjøre med 4 av 5 bolter? Hva kan man gjøre for å fikse denne bolten? Og hva koster det å få montert 5 nye bolter hos verksted (Verksted som kan anbefales)? Hvor vanskelig er det å gjøre dette selv og hva heter denne deler som må skiftes?

 

Noen som har noen tips til god boltsmøring, slik at man kan stramme til skikkelig uten å risikere å dra bolten tvers av? (På min gamle Vectra brukte jeg en smøring de bruker på oljeplattformer, helt genial, men den koster flere tusen kroner per tube og har ikke tilgang til den lenger.)

 

Takker igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen tips til god boltsmøring, slik at man kan stramme til skikkelig uten å risikere å dra bolten tvers av? (På min gamle Vectra brukte jeg en smøring de bruker på oljeplattformer, helt genial, men den koster flere tusen kroner per tube og har ikke tilgang til den lenger.)

 

Hjulbolter/muttre skal trekkes til med riktig moment. På alufelg er det vanligvis ca 120nm.

For lite moment = løse

For mye moment = knekt (som du har erfart)

 

Angående kjøre med 4 av 5 så er det vel neppe noen som sier noe på det langs veien, men så vidt meg bekjent så får du vel mangel på det på EU kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Som JHS, bruk riktig moment. Har du ikke god momentfølelse i fingrene er det enklest å bruke momentnøkkel eller momentstav.

Du må vel ha minimum 6 bolter før du har lov å mangle 1. Tror regelen er ca sånn at over 80% av hjulboltene må være hel/være i bruk.

Hjulbolter skiftes enkeltvis. Vanligvis er det ganske så enkelt. Man banker ut den gamle med en hammer, og skrur den nye på plass med hjelp av mutteren. De få gangene jeg har gjort dette på bil med skivebrems har det ikke vært nødvendig med mer demontering enn hjul.

Til smøring av bolter på personbiler bruker jeg tjærespray eller kobberpasta. På jobb bruker vi på lastebiler og tryngre maskiner litiumpasta(tror jeg) eller alupasta.

 

Edit: Velkommen til forumet :D

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om du skal få det gjort på verksted så skaffer de. Om det skal gjøres selv, så hør der du får kjøpt og lagt om dekk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Husk Ford sin prisgaranti.. Prisen du får på Mekonomen, skal Ford matche..

 

Ser at du bor i Akershus, så da burde det ikke være noe problem med Ford verksted i nærheten :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Husk Ford sin prisgaranti.. Prisen du får på Mekonomen, skal Ford matche..

 

Gjelder denne prisgarantien uansett, selv om det er en bruktbil med dårlig Ford-service historikk? Bor ikke langt i fra et Ford Verksted (SKI), men er litt skeptisk om jeg tørr å stole på de, med tanke på hva som egentlig trengs å skiftes / pris. Har hørt litt forskjellig om verksteder som gjør meg skeptisk.

 

Har også noen spørsmål til, håper det går greit uten å opprette en egen tråd.

 

1) Mansjetten på drivaksel for høyreside lekker noe sinnsykt med fett/Dekket med fett. Er dette veldig skadelig for bilen eller bør jeg få byttet denne før jeg kjører videre?

 

2) Noen ganger når jeg starter opp bilen eller har latt bilen stått i fri et par minutter er girspaken veldig tung/låst. Jeg må tvinge den i gir for at jeg skal få lov til å gire normalt. Kjører bilen fremover har jeg aldri problemer. Hva kommer dette av?

 

3) Når jeg svinger brått i lav hastighet føles det ut som jeg har et eller flere punktert dekk og at jeg sklir 5-10 cm til siden og det kan komme et lite klunk forann - noen ganger et større klunk/smell. Noen som har en anelse hva dette kan være? MERK: Slitte sommerdekk.

 

4) Virker som vindusspyleren ikke fungerer forann. Den fungerer perfekt bak. Noen måter å sjekke ut hva som er problemet?

 

5) Er på jakt etter splitter nye piggfrie vinterdekk på felger i størrelsen 205/55 R 16 evt. de største lovlige for Ford Mondeo 1.8 2003 stasjon. Noen å anbefale?

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Prøv å trykke hardt på knappen... Jeg trodde også den var gåen når jeg kjøpte min, men jeg trykka bare ikke hardt nok :P

 

Jeg har michelin x-ice 2 på mine vinterdekk i samme dim.. Funker utmerker :)

 

Prisen gjelder uansett, der er et salgstriks for å få fler til å velge orginalverksted :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

 

 

8) (Bilen har helt nytt klima anlegg og har kun rust på eksosanlegget + litt bobler i noen lister rundt vinduene).

 

 

 

Veldig takknemlig hvis jeg får svar på disse spørsmålene :)

 

Helt nytt klimaanlegg? Hva vil det si, at det er blitt byttet absolutt alle deler som har med klimaanlegg å gjøre?

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Takk, da skal jeg prøve å trykke hardere! :)

 

Husker ikke helt hva som var byttet på klimaanlegget, men det skal jeg sjekke.

 

Noen som har svar på de andre spørsmålene? Er det stor slitasje å kjøre med en dårlig drivaksel mansjett?

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Takk, da skal jeg prøve å trykke hardere! :)

 

Husker ikke helt hva som var byttet på klimaanlegget, men det skal jeg sjekke.

 

Noen som har svar på de andre spørsmålene? Er det stor slitasje å kjøre med en dårlig drivaksel mansjett?

 

 

Jeg tipper det er som mange andre historier "motor er full overhalet" men så er det bare blitt byttet topppakning....

 

I ditt tilfell så er det kanskje blitt byttet klimakompressor, eller ett rør....

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

@Dolk: Kjølemediet og kompressor ble byttet.

 

og vindusspyleren forann fungerte med litt mer trykkkraft :)

 

Goodie :) jeg fikk de jeg kjøpte bilen av til å bytte Spylepumpe pga det der, så fant jeg ut at jeg ikke trykka hardt nok :lol:

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er dette første bilen din?

 

Hvor langt har den gått? Hvor kjøpte du den? Hva har du betalt.

 

 

Du stiller en del spørsmål her som jeg finner litt spesielle i forhold til att jeg tolker deg slik att du akkurat har kjøpt denne bilen.

 

For å svare på spørsmålet ditt om anlegg. Nye høytalere til dørene koster alt fra noen hudrelapper til 1300kr paret for noen Pioneer høytalere som absolutt er å anbefale i bilen din. Ny spiller kommer på alt fra 1000kr til 6000kr avhengig av hvor avansert du vil ha det. For 2500kr kommer du langt. Så trenger du en ISO overgang for kablene dine. Ca 200kr. Har du rett betjent fjernkotroll du vil fortsette å bruke trenger du en overgang til dette. Ca 1000kr. Kort summert snakker vi da om en 6-6500kr for ett brukbart anlegg da uten sub og forstereke.

 

 

Når det gjelder dette med følelsen av pungtering og maks sving så kan det hende det du opplever rett og slett er att du dreier rattet over punktet for når bilen vil rette opp igjen rattet og ta rettningen rett frem. "smellet" kan da være att hjulet stopper mot maks rattutslag. Det kan selvfølgelig også være slitte bærekuler, dårlig fjørlager, eller knekte fjærer. Vanskelig å si noe mer uten å ha hørt det / følt det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Focusst: "oljeforbruk og klaprelyd fra innsugsmanifolden"

Sliter med dette på min 1.8, har du noen videre fordypning/erfaring/tiltak på problemet?

Bilen har 240.000km på telleverket, bruker ca 1 liter olje på 100mil. ingen lukt eller røyk av eksos enda som det er.

fyller 5w-30 fullsyntetisk...

Link to comment
Share on other sites

Dette er min andre bil, og ja, har nylig kjøpt bilen (Nærmer seg 2 måneder nå). Jeg betalte 45000 totalt med omreg. og den hadde gått 130k når jeg kjøpte den fra en forhandler. En forhandler (Enkeltmannsforetak) som kunne mye mindre om bil enn hva jeg først trodde. Det er første og siste gang jeg kjøper fra et slikt sted uten NAF-test (til 2500 :() ;) Men trengte bil kjapt, pengene lå klare og bilen så veldig god ut.

 

 

Har nå byttet ut den orginale ford-spilleren 6000CD RDS E-O-N og til en Kenwood KDC-3054URY, men trenger virkelig noen nye høyttalere og kanskje en liten sub og forsterker som ikke tar stor plass, som jeg kan gjemme godt. Men aller først må jeg få fikset:

 

- Sprekker på bremseslanger bak. Må byttes.

- Vridd bremseslange høyre foran. Må festes på nytt igjen.

- Stabstag høyre foran henger løst og må byttes.

- Ytre Gummimansjett på drivaksel foran på høyre side, må byttes.

- Nedre festeskrue på fjærbein høyreside foran er knekt/vridd av.

- Skifte en hjulbolt foran på høyreside.

 

Noen som har tips til hvor mye dette kan koste å reparere på verksted? Over 10 laken? og hva koster et nytt/brukt svinglager?

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Dette er min andre bil, og ja, har nylig kjøpt bilen (Nærmer seg 2 måneder nå). Jeg betalte 45000 totalt med omreg. og den hadde gått 130k når jeg kjøpte den fra en forhandler. En forhandler (Enkeltmannsforetak) som kunne mye mindre om bil enn hva jeg først trodde. Det er første og siste gang jeg kjøper fra et slikt sted uten NAF-test (til 2500 :() ;) Men trengte bil kjapt, pengene lå klare og bilen så veldig god ut.

 

 

Har nå byttet ut den orginale ford-spilleren 6000CD RDS E-O-N og til en Kenwood KDC-3054URY, men trenger virkelig noen nye høyttalere og kanskje en liten sub og forsterker som ikke tar stor plass, som jeg kan gjemme godt. Men aller først må jeg få fikset:

 

- Sprekker på bremseslanger bak. Må byttes.

- Vridd bremseslange høyre foran. Må festes på nytt igjen.

- Stabstag høyre foran henger løst og må byttes.

- Ytre Gummimansjett på drivaksel foran på høyre side, må byttes.

- Nedre festeskrue på fjærbein høyreside foran er knekt/vridd av.

- Skifte en hjulbolt foran på høyreside.

 

Noen som har tips til hvor mye dette kan koste å reparere på verksted? Over 10 laken? og hva koster et nytt/brukt svinglager?

Kommer jo litt ann på hvor du fikser det henne, men 10 lapper er nok ikke så gale vil jeg tro.

 

Om det er ett firma som solgte bilen så har du jo litt å reklamere på tross alt. Ett firma kan ikke selge en bil med ett stabstag som henger løst under bilen uten å opplyse om dette ved salg. Synes det virker som veldig mye reperasjoner på en bil som kun har gått 130.000kr Er du sikker på att kilometerstanden stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Det virker som de har prøvd å bytte mansjetten på egenhånd (uten å vite hvordan) og ødelagt ting når de skulle løsne ting på høyre side foran. Hva sier loven her, kan jeg heve kjøpet hvis de nekter å betale for reperasjonene de ikke nevnte når jeg kjøpte bilen? Hva kan jeg kreve at de skal betale?

 

Bilen er helt rustfri og i god stand ellers, i følge NAF-sjekken jeg tok i forje uke. Hva hadde dere gjort i mitt tilfelle?

 

Når det gjelder reperasjon av punktene over, hvor mye kan en med greie bilkunnskaper fikse hjemme? Stor jobb å bytte bremseslanger og stabstag på en Ford Mondeo? Ang. fiksing av nedre festeskrue/bolt på fjærbein høyreside foran. Tror du det blir vanskelig uten å måtte bytte hele svinglageret? Tenkter evt. på gjenger og at den kanskje må borres ut? Nå vet ikke jeg hvordan dette gjøres. Kan kanskje ta noen bilder å legge de ut hvis det hjelper noe, men må få ordnet dette før garantien på 2-3 måneder går ut.

Edited by Total
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...