Jump to content

Må ha Grenrør av god kvalitet


HKSPEED

Recommended Posts

316 bøyer seg veldig i varme så det anbefales generelt ikke å lage grenrør av dette (selvom mange gjør det). Selv ved sveising er det et helvete å få 316 rør til å holde seg "der de skal" pga de deformeres av varmen. 304 eller soleklar favoritt 321 er bedre å tilvirke. 321 oppfører seg som svart stål - deformeres ikke det heletatt ved sveising.

 

Helt korekt. Var det jeg hadde for handa så måtte prøve det også.

Men bare delene til et grenerør i 321 koster jo rundt 10-15 lapper :) Blir det neste gang :)

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Nei, syrefast og rustfritt stål er to helt forskjellige ting. 321 er den legeringen (av rustfritt stål) som opprettholder styrkeegenskapene sine best ved høy temperatur, selvom også denne reduseres enormt. Inconel derimot :) :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Helt korekt. Var det jeg hadde for handa så måtte prøve det også.

Men bare delene til et grenerør i 321 koster jo rundt 10-15 lapper :) Blir det neste gang :)

 

Får man så store problemer med et grenrør i svartstål , at man kan forsvare bruk av 10-15 laken på andre matrialer??

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Får man så store problemer med et grenrør i svartstål , at man kan forsvare bruk av 10-15 laken på andre matrialer??

Jeg synes 10-15 tusen hørtes mye ut. En kamerat fikk laget grenrør i 321, det kom på ca 10000 ferdig sveiset.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en fremgangsmåte ved sveising av grenrør?

Har sveist et par av de typiske kina grenrørene som har sprekt og det ser jo nesten ikke ut som det er blitt brukt varme under sveising. Blir det brukt bakgass når dette skal gjøres ordentlig?

-1988 Ford Sierra Cosworth

-1992 Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en fremgangsmåte ved sveising av grenrør?

Har sveist et par av de typiske kina grenrørene som har sprekt og det ser jo nesten ikke ut som det er blitt brukt varme under sveising. Blir det brukt bakgass når dette skal gjøres ordentlig?

 

Selvfølgelig må du bruke bakgass.

 

Jeg synes 10-15 tusen hørtes mye ut. En kamerat fikk laget grenrør i 321, det kom på ca 10000 ferdig sveiset.

 

Sikker på at det er 321? Vi betalte nærmere 10000,- for bare deler til vårt.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det er 321? Vi betalte nærmere 10000,- for bare deler til vårt.

Er 321 ja, tror ikke han som laget det tok stort for jobben. Dessuten er han sveiser av yrke så mulig han fikk noen gode priser på delene via jobben?

Link to comment
Share on other sites

fremgangs måte på å bygge grenrør er nokså enkel kjøpe alle deler du behøver så pusse dem både innvendig og utvendig eventuelt vaske dem i etanol for og fjærne smuss og skitt. få tak i en go sveiser som er stødig på tig sette sammen bit for bit med fuge åpning på 2,5-3 mm slik att du får en god rot sveis å så må du bruke formir/fomir min favoritt (husker ikkje helt hvordan det skrives)som bak gass da dette er en brennende bak gass som hjelpe med skikkelig innbrenning å sveisen ser ut som den er blitt polert invendig i grenrøret. eller du kan bruke argon 5,0 eller argon 4,6 men denne fordriver kun oksygen så den gjør nytten den og men hjelper deg ikkje like mye under sveising.........

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Halvgammle tråd, men.

Rart at mange har negative meninger om spr turboen. Det er kun den jeg har kjørt på hvor jeg bremset 700 hk og ladetrykk tidlig. Så noe stemmer ihvertfall ikke.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

700hk på en SPR-60???

 

Hva legger du i ladetrykk tidlig? Når gav den fullt ladetrykk under bremsing?

 

Det jeg har sett av SPR-60 har dessverre vært ganske begredelig i forhold til det som har blitt lovet.

 

Her er jo et typisk SPR-60 resultat

og Cosworth Racing1 har jo et nesten identisk bremseresultat fra Dynapack, bare litt høyere effekt pga. høyere ladetrykk.

Og det er akkurat dette som pleier å gå igjen..

 

Er du helt sikker på at det er en SPR60 du har da?

 

edit: Bremset ikke du 571hk på nav da? Og 707nm i motor?

Er jo et godt stykke unna 700hk det?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Halvgammle tråd, men.

Rart at mange har negative meninger om spr turboen. Det er kun den jeg har kjørt på hvor jeg bremset 700 hk og ladetrykk tidlig. Så noe stemmer ihvertfall ikke.

 

Det kan jo ligge noen forskjeller i hvem som har bygd og mappet motoren ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er så lett å fyre opp folk her at det er helt rått :):)

Jeg har jo tidligere lagt ut resultatet mitt av siste bremsing, så legger jeg ut et annet tall nå og folk biter på.

 

edit: Bremset ikke du 571hk på nav da? Og 707nm i motor?

Er jo et godt stykke unna 700hk det?

Det er helt riktig.

 

Aldri i livet om SPR-60 gir 700 hester..

En ting er ihvertfall sikkert: tidligere i tråden så sier du at den ikke holder til 600 heller. Jeg vil tro at 571 på nav tilsier ihvertfall 600 i motor, så der tok teoriregningen din greit feil.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Det er så lett å fyre opp folk her at det er helt rått :):)

Jeg har jo tidligere lagt ut resultatet mitt av siste bremsing, så legger jeg ut et annet tall nå og folk biter på.

 

 

Det er helt riktig.

 

 

En ting er ihvertfall sikkert: tidligere i tråden så sier du at den ikke holder til 600 heller. Jeg vil tro at 571 på nav tilsier ihvertfall 600 i motor, så der tok teoriregningen din greit feil.

 

At det blir satt spørsmålstegn til tall som ikke har noe med sannheten å gjøre er jo ikke så rart ;)

Det minner vel heller mer om at du prøver å lyve på deg effekt for å skryte av SPR60 slik du skriver det første innlegget ditt ;)

Det er jo ikke så lenge siden du påstod at du hadde 700hk, før du faktisk bremset den i Dynapack og fikk se hva den faktisk gav.

 

571 på nav er vertfall langt unna 700hk i motor, 600hk er nok mer riktig.

 

 

Men nå har jo du bremset med E85, mens Kalle har kjørt med bensin.

Og for å oppnå noe i nærheten av 600hk er man 100% avhengig av E85 slik jeg ser det.

Mtp. at du har maxportet topp med store ventiler etc., 2,1L (?), og har 571 på nav med E85.

Når det da blir bremset under 500hk på flere motorer med den turboen på bensin og mer ladetrykk enn du har,

så tilsier resultatet ditt at det er en meget godt oppsatt motor som er grunn til at du får et så bra resultat med den turboen.

For det er milevis bedre enn alt annet jeg har sett med den turboen, som i sin tid skulle være helt fantastisk.

Derfor jeg spør om det faktisk er en SPR60 du har..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hverken selger eller har lagd spr60, så jeg har ingenting å hente ved å skryte at den klarer mer effekt enn ellers.

Skryting av tall er det ikke, men referanse fra den første bremsingen med E85. Da var HK tallene endel høyere enn siste hos Volden. Det trolig pga små dyser, motor gikk magert og ga høye tall. Det var nok også grunnen til at jeg smeltet stempel på mantorp. De her inne som har snakket med meg og kjenner meg vet at jeg ikke er "skryte og legge på" type. Hva det faktiske drivverkstapet tilsier er jo vanskelig å si, men heller 600 enn 700 ja.

Eneste med hold i mitt første innlegg her er at jeg syntes den har fungert bra og kommet tidlig. Kjenner ikke igjen det med sent ladetrykk.

Min egen oppfattelse og alle de som har sitti på fra ford miljøet som har kjørt andre biler sier også at den kommer tidlig. Men jeg har jo ikke prøvd noe annen turbo, så har jo null å uttale meg ut ifra.

 

Maksportet topp ja, med 2046 cc. Og spr60 turbo, med 1,00 eksoshus.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg hverken selger eller har lagd spr60, så jeg har ingenting å hente ved å skryte at den klarer mer effekt enn ellers.

Skryting av tall er det ikke, men referanse fra den første bremsingen med E85. Da var HK tallene endel høyere enn siste hos Volden. Det trolig pga små dyser, motor gikk magert og ga høye tall. Det var nok også grunnen til at jeg smeltet stempel på mantorp. De her inne som har snakket med meg og kjenner meg vet at jeg ikke er "skryte og legge på" type. Hva det faktiske drivverkstapet tilsier er jo vanskelig å si, men heller 600 enn 700 ja.

Eneste med hold i mitt første innlegg her er at jeg syntes den har fungert bra og kommet tidlig. Kjenner ikke igjen det med sent ladetrykk.

Min egen oppfattelse og alle de som har sitti på fra ford miljøet som har kjørt andre biler sier også at den kommer tidlig. Men jeg har jo ikke prøvd noe annen turbo, så har jo null å uttale meg ut ifra.

 

Maksportet topp ja, med 2046 cc. Og spr60 turbo, med 1,00 eksoshus.

 

At man eier og har brukt penger på å kjøpe et produkt har ofte vist seg å være mer enn god nok grunn til å skryte det opp i skyene.

Å ukritisk si at SPR60 er god for 700hk mener jeg er direkte feil.

Nå vet jo ikke jeg hvilke blandingsforhold dere har kjørt/bremset med, men det er ikke så fryktelig mye å hente på å kjøre den magrere.

Men ja, det kan jo godt være en sammenheng med smelting av stempel ja.

Absolutt heller 600 enn 700 ja.

 

Det jeg vil få frem er at det langt i fra er turboen din som gjorde at du fikk et så bra resultat.

At den selv med den turboen presterer såpass bra, så kunne potensialet vært mye bedre med en bedre turbo.

 

Når du bremset den tidligere og fikk 600hk/700nm på bensin, var det samme plassen du bremset 700hk på E85?

Er du da fortsatt like overbevist om at den leverte 600hk på bensin?

For greit nok at det var en godt oppsatt motor som fungerte bra, men 100hk mer enn 2L Cosworthmotor med høyeffektsoppsett rimer ikke i mine ører vertfall ;)

 

Og at en Cosworth med 571hk på nav og et ok register går vanvittig bra, det har jeg ikke nektet for.

Og når du oppnår 300hk på ca 4300omdr så er den jo ikke treg i gang, for all del.

Men der igjen, dette er etter min mening ikke en "knallgod turbo" sin fortjeneste, men heller en "god totalpakke", som trolig kunne vært enda bedre med en bedre turbo ;)

 

Av ren nyskjerrighet, har du papiret fra Dynapacken der du ser afr kurve og der du ser ladetrykkskurven?

Kunne vært intressant å visst hvilket turtall den oppnådde max ladetrykk, og hvilke afr den hadde på max moment og max effekt? :)

Du trenger jo ikke legge ut de papirene viss du ikke vil, men om du kunne sett på de for å funnet de tallene?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Joda. Effekten var lite reell men tenkte på responsen og hvor godt denne motoren faktisk har fungert i forhold til alle andres forsøk..

 

Helt enig, men derfor jeg skriver det jeg gjør i innlegget over her :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Breda: Fyrer ikke meg opp. Men jeg ble ihvertfall fortalt at denne leverte opptil 600 hester, noe som kan stemme med 571 på nav hos deg.

Når jeg sier den ikke holder til 600 hester, tenkte jeg på bensin. Mener jeg hadde tømt turboen når vi bremset dengang. Har faktisk papirene liggende på bremsingen av den.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte spr60 fordi jeg ble anbefalt den til det oppsettet jeg skulle ha. Så jeg har liksom ikke tatt et eget valg eller vurdering som jeg trenger å forsvare for noen. Og som jeg sa i forrige post, eneste som det var realitet i den posten jeg skrev, var at jeg var fornøyd og syntes den kom tidlig, resten var å "fyre oppunder" for å få igang meningene.

Nei, så klart, det er jo ikke bare turboen sin fortjenste at ting blir som de blir. Totalpakka er jo helt klart det som bestemmer.

Nei, bremsingen på bensin og E85 er to forskjellige steder. Bensin var også motorbenk og E85 var navrulle.

som sagt, om det er en knallgod turbo kan jeg egentlig si lite om, da jeg kun har prøvd den på min bil. Men jeg var fornøyd utifra det jeg hadde da, og de andre som brukte den også syntes den funket bra.

Jeg fikk bare med meg kurvene som du har sett alt, ladetrykk/af har jeg ikke. Kanskje volden har lagret?

Jeg tror jeg har noe papirer et sted på de første bremsingene i benk hos anders ringstad, da den ga 605hk/700nm på svinghjulet, på 99 oktan. Kan sjekke det når jeg flytter hjem til Oslo ifra skolen neste år.

 

Og når det gjelder det du spør om angående bremsing, så ble jeg bare mer forvirret når jeg bremset på E85.

Det begynte jo med 4 bremsinger i motorbenk på 99 oktan, pga litt endringer osv. Da begynte det på 576hk/680nm, byttet stempler til litt høyere komp og gikk 605hk/700nm. De to andre bremsingene var det ingen endringer, bare kontroll av oppsett, med tall som da stemte med bremsing nummer 2. Alle tallene jeg fikk i motorbenk stemte bra med det som var estimert av jens og andre, og tallene økte jo etter økning av komp, så jeg hadde jo ikke noe grunnlag for å tro at de ikke skulle stemme.

Men etter at jeg bremset på E85 så fikk jeg jo en økning på ca 100 av hver. Det hadde jeg jo da heller ikke noe grunnlag til å tro at var feil. Men ved andre bremsinger etter det så spriker jo plutselig tallene med samme oppsett begge veier, så da kommer jo spørsmålene fram. Og når jeg da på siste bremsing hos Volden får mindre hk enn ellers, så begynner jeg jo å lure litt. Spesielt da når toppen hadde fått større ventiler og større dyser. Det skulle jo kvalifisert til mer. Men det ble det jo ikke, selv om bilen gikk bedre og hadde en annen reaksjon i registeret.(trolig da store ventiler som ga den effekten). Men det var jo da jeg begynte å lure. Hvilke tall har vært riktig? Hvorfor er det så stor forskjell? Hvilken benk har "jugd" på tallene? Har det vært feil helt fra starten av eller hva skjedde? Samtidig så skulle jeg selge bilen, så jeg dreit jo litt i det også, men tenkte jo mitt om tall som går opp og ned og lurte på hvorfor det ble sånn.

 

Breda: Fyrer ikke meg opp. Men jeg ble ihvertfall fortalt at denne leverte opptil 600 hester, noe som kan stemme med 571 på nav hos deg.

Når jeg sier den ikke holder til 600 hester, tenkte jeg på bensin. Mener jeg hadde tømt turboen når vi bremset dengang. Har faktisk papirene liggende på bremsingen av den.

Jeg ble opplyst at den var tom når jeg bremset 605 hk på 99 oktan.

Spørsmålene er jo da, som jeg skriver over, hvem tall som stemte :)

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...