Jump to content

Er det virkelig så mye tull med Ford?


Stian MH

Recommended Posts

En av sjåførene på jobben hadde en 08 Transit som han byttet inn med 600.000 km på telleren etter 3 år. Eneste deler som ble byttet var vanlige slitdeler og servicer.

 

Han kjører kun Transit i distribusjon.

Syntes jeg hørtes usannsynlig langt ut, taxien jeg kjører (2 sjåfører) går 300 000 på 3 år ! :) så har han klart å kjøre det dobbelte må han nesten ha bodd i bilen og aldri fri

 

er også mye rart om diverse merker, jeg for min del liker mye rart, er litt audi mann selv ! og audi sliter med turboer,automatkasser osv.. men velger det ofte som bruksbil alikevel :)

 

mondeoene vi har hatt som taxi har vært helt greie, noe småtteri har det alltids vært, men generelt greie biler :)

 

de bilene vi har som det er minst feil med er Volvo,Mercedes og Toyota ! face the facts ;)

 

Bmw, SPESIELT E60 520 har vi hatt mye trøbbel med.. ALLE har fått girkasse havari på 200 000 +-.. alle har byttet turbo 2 ganger. og mye annet unødvendige småfeil i motor !

 

Jeg for min del vet at AUDI funker ikke som taxi ;) alt for dyre servicer, dyre i innkjøp og de holder rett å slett ikke !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ikke for å betvile det du sier, men 600,000km @ 3 år (1065 dager) er 560km om dagen hver eneste dag.

Er nok ikke kun jeg som syns det høres usannsynlig ut.

 

Express sjåfør uten fast rute.. Ene dagen kan det være tur fra Lillestrøm-hammerfest, og en annen dag kan det være Lillestrøm-Kr.sand, osv. Og sånn går det i ett hele tiden. Så han ligger på rundt 200.000 km i året.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å betvile det du sier, men 600,000km @ 3 år (1065 dager) er 560km om dagen hver eneste dag.

Er nok ikke kun jeg som syns det høres usannsynlig ut.

Er da ikke noe problem det, hadde en ekspressbuss som hadde gått drøyt 600000 på 3 år. De har jo kjøre/hvile tids bestemmelser og følge også. Mye næringskjøretøy som går med flere sjåfører/skift.

Jeg kjører nesten 40000 i året bare til og fra jobb...

 

For og holde meg til temaet i tråden, er ikke Focus verdens mest solgte bil for tiden? Mener og ha lest det ett eller annet sted. Når det blir levert høyt antall biler vil jo antall biler med feil følge etter vil jeg tro.

Jeg for min del kunne ikke brydd meg mindre om hvilket merke bilen er. Så lenge den har de egenskapene jeg ønsker og prisen er overkommelig så bryr det meg lite. Franske biler derimot har jeg bare dårlig erfaring med så frister lite og kjøpe det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt merkelig det med bil. Den bilen jeg har eid som jeg likte best - er også den som har gitt meg mest problemer, konstant et eller annet som var feil, men herlig å kjøre og å se på:

 

Image19-2web.jpg

 

1986 Alfa Romeo Sprint QV

 

og dette er den absolutt beste kvalitetsmessig:

 

FiatPunto-3.jpg

 

1997 Fiat Punto 55s, hadde den i 9 år og kjørte den over 100k km, det eneste utenom vanlige slitedeler var et par bærebruer bak - som kostet kr 5000,- å bytte.

 

Så har jeg hatt noen Forder, et par Taunuser og en Fiesta, som alle har vært ok, litt småfeil men aldri noe særlig dyrt.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke noe problem det, hadde en ekspressbuss som hadde gått drøyt 600000 på 3 år. De har jo kjøre/hvile tids bestemmelser og følge også. Mye næringskjøretøy som går med flere sjåfører/skift.

Jeg kjører nesten 40000 i året bare til og fra jobb...

 

For og holde meg til temaet i tråden, er ikke Focus verdens mest solgte bil for tiden? Mener og ha lest det ett eller annet sted. Når det blir levert høyt antall biler vil jo antall biler med feil følge etter vil jeg tro.

 

 

Focus var verdens mest solgte bil pr 31/08-2012, og Fiesta evar europas mest solgte småbil pr oktober 2012. :)

Men så en artikkel fra okt. 2012 hvor det står at Corolla er verdens mest solgte bil. Men er vel Golf, Focus og Corolla om kriger om de plassene.

 

Her i Norge så er også Ford veldig sterke på listene, hvis man ser bortifra biler som er solgt til firmaer, leasingselskaper og leiebilselskaper. :) Klart at når et firma bestiller 300 Golf så er det med på å øke tallene.

 

Hehe, han kjører rundt 200.000 km i året alene i den bilen, og gubben er snart 70 år gammel :) Rekken hans er t/r Lillestrøm- Sør varanger på 48 timer. :) Og det er ikke fleip.

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article784297.ece

http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/ford/pressrelease/view/fiesta-mest-solgte-smaabilmodell-i-europa-ford-nest-mest-solgte-personbilmerke-805237

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke noe problem det, hadde en ekspressbuss som hadde gått drøyt 600000 på 3 år. De har jo kjøre/hvile tids bestemmelser og følge også. Mye næringskjøretøy som går med flere sjåfører/skift.

Jeg kjører nesten 40000 i året bare til og fra jobb...

 

Ja, men nå bor vel du i Hurdal? Derfra er det jo veldig langt uansett hvor man skal.. :D

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, opplever i diskusjoner om Ford på nett at visse virkelig "hater" Ford. Det virker som om det er mange som har veldig dårlig erfaring med forhandler/verksted. Jeg har også lest autoindexen til Naf litt mer nøye og ser at den nesten er på bunn overalt.

 

Her er det jo virkelig noe som ikke stemmer. Ser at Focus som faktisk får 6'er på terningen både som ny og bruktbil i tester og feilstatistikk ligger mye lavere enn sine søsterbiler fra Mazda og Volvo.

 

Her i Sandefjord hadde vi ihvertfall i gamle-dager et forferdelig verksted/forhandler. Var/er de slik andre steder også? Jeg har også merket holdningen fra andre her inne i diskusjoner om opplagte feilkonstruksjoner på Focus - dette skal man bare måtte tåle så lenge det ikke går i stykker før reklamasjonstiden går ut. Det vil gå i stykker - spørsmålet er bare når. Og klager du på dette så blir du møtt med arroganse og "hva **** venter du" holdninger. Er dette service?? Hvis dette er gjengs for holdninger til folk som jobber i Ford forstår jeg faktisk hatet og vurderingen i autoindexen.

 

I disse diskusjonene som nevnt, virker det også som om de jeg diskuterer med, har nok av enkelt episoder å gi som eksempel på elendig behandling fra verksted/forhandler. Prøver å argumentere mot at det er enkeltepisoder og ikke representativt for alle Forder. Men når antallet episoder blir stort nok så blir det vanskelig

 

Dessverre har jeg selv en del dårlige erfaringer fra Ford forhandler/verksted og tviler på om jeg kommer å bruke de når jeg skal sette min Focus på verksted. Årsaken er dette:

 

Før jeg kjøpte min Focus, satte forrige eier den på verksted på grunn av ujevn gange. Jepp - det er riktig - den hadde en velkjente feilen, masse vann rundt pluggene. Så Ford tok feildiagnose, byttet pakningene til spylerdysene og skiftet plgger og coilene. Friske kr 5000,- kom det på. Dette var noen få måneder etter at bilen var 5 år gammel. Jeg kjøpte den kort tid etter dette. Noe av det første jeg sjekket når jeg kjøpte bilen var nettopp denne feilen - og selvfølgelig var pluggene igjen druknet i vann. Jeg har selv i etterhånd fikset dette med silikon.

 

Problemet er at dette er en velkjent feil som Ford burde fikset kostnadsfritt for kunden - enten ved egen innkalling eller ved service. Og selvsagt kostnadsfritt. Vi har det samme problemet med flere ting på Focus - med åpenbare konstruksjonsfeil som forhandler ikke tar ansvar for.

 

Jeg tror at hele problemet ligger her. Det er bra biler - men en råtten forhandler. Og jeg synes det er vanskelig å faktisk anbefale Ford til andre - ved diskusjon om kjøp av bil.

 

Jeg selv har ikke noe problem med å eie Ford - men det er fordi jeg gjerne skrur selv og leser masse på nett om andres erfaringer med bilen og dermed får greie på kjente feil og fikser de selv. Andre som er 100% avhengig av god service fra forhandler vil kunne få en helt annen erfaring av å eie Ford.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Mange av de som klager på hvor "dårlig" Ford er, det er ofte folk som ikke har hatt/prøvd Ford de siste 5-10 åra. Og har da stemplet Ford som en "møkkabil" for resten av livet. Uten grunn i mine øyne.

 

Det er mange som er uheldige å kjøper en skikkelig mandagsbil, men det er jo ikke tilfelle bare hos Ford evnt, se bare på Toyota som har hatt innkallinger på innkallinger de siste åra, folk kjøper jo Toyota for det. Eller Mercedes Benz for den saks skyld. MB W210(?), Vito, A-klasse etc var vel de største katastrofene som MB noen gang har laget. Men folk gjentar jo å kjøpe MB.

 

Og ja, forhandler har MYE å si.. Faktisk alt. Jeg har "altid" brukt R&S Lillestrøm. Enkelt og greit fordi jeg er i bunn og grunn veldig fornøyd med dem. Det eneste med den forhandleren jeg ikke liker, er skadeverkstedet som jeg hadde dårlig erfaring med. Helt til de fikk en som virkelig kunne jobben sin til å gjøre det.! Summa sumarum så er jeg veldig fornøyd med R&S Lillestrøm, og kan anbefale folk å dra dit for vanlig service, rep. etc. Skade derimot ville jeg kanskje vurdert et annet sted.

 

Jeg har prøvd å bruke Bilia i Lillestrøm(som er nærmere jobben), men det er totalt uaktuelt for mitt vedkommende - i all fremtid.. De er ofte mye dyrere enn R&S, og servicen er ikke like god der.

 

Men, det jeg lurer litt på er hvor NAF får sine målinger fra. Jeg har hatt Ford i 3 år nå, modern har Ford, fadern har hatt men ingen av oss har noen gang blitt spurt om hva vi mener.. Jeg mener at statistikkene på "fornøydhet" hos NAF er bare et stort lureri.

 

Jeg kan fint anbefale Ford til folk som er på jakt etter prismessig gunstige biler som er gode å kjøre. For min del så blir det Ford neste gang, med mindre jeg kjøper noe dyrere/eldre. Alt avhenger av økonomien og hva jeg trenger.

 

Men, det blir også vanskelig for Ford å kunne vurdere hva de burde ta tilbakekalling for, hvis forhandlere ikke rapporterer inn problemene blant annet.

Men det burde ringe en bjelle hvis f.eks 9/10 Focus 1.6B har samme problemet.

 

Ford er nok ikke unike der, mange av merkene vigrer seg for å tilbakekalle biler selvom det er et gjentagende problem.

 

 

Pratet forresten med han ene sjåføren på jobben i går som kjører Transit, det eneste han har måttet bytte på bilen - utenom servicer, er bremser forran og bak. That's it.. Bilen hans har gått 270.000 km nå.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Personlig føler jeg også det er litt slik att Ford førere blir sett ned på av førere som kjører andre "finere" merker som Audi, BMW osv.

 

Blandt de jeg kjenner er det i hvertfall slik att jeg som Ford eier ikke er redd for å fortelle om de feil, mangler bilen min har, ei heller har jeg problem med å fortelle negative ting om min lokale Ford forhandler om slikt skulle finne sted.

 

Mine bekjente med Audi og BMW derrimot. De har aldri noe negativt å si, hverken om bil eller forhandler. Noe jeg finner serdeles underlig. Jeg tror dette skyldes en form for kultur som har bygget seg opp over lang tid nå, hvor statusen over å kjøre overnevnte merker er så stor att eieren ikke ønsker å sverte sitt eget merke ved å omtale det negativt.

 

 

Audi og VW er ett godt eksempel. I min omgangskrets er for eksempel Passat eierene langt mer missfornøyd med merkeforhandleren enn A4 eierene. Og da er min påstand att denne forhandleren aldri forskjellsbehandler en kunde på bakgrund av om han kjører Passat eller A4.

 

Finner det også besyndelig att min kamerat som tidligere Passat eier holdt på å steile når jeg utførte service på 120.000km på min Mondeo for 4.800kr på merkeveksted og han gjorde det samme på sin Passat for tett opp mot det dobbelte. Han rettferdigjorde det hele med att kvalitet kostet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også at det henger igjen "gammelt" grums. Men det virker ikke slik. Focus har jo vært bra siden den kom - allikevel havner den på bunnen? Søsterbilene havner mye høyere selv om de egentlig ikke er bedre?

 

Det kan sikkert være litt årsak til at visse ikke vil sverte sitt favorittmerke - men fakta vil allikevel vise seg etterhvert. BMW kommer ut på topp overalt når det gjelder hvor fornøyde kundene er. Og jeg tror på de - som BMW eier vil du være mye mer fornøyd enn en Ford eier.

 

Det er klart BMW er en bedre bil både når det gjelder komfort og teknisk - men det betaler man jo for. Kvalitetsmessig derimot så er dagens Forder fullt på høyde. Og jeg tror heller ikke at de som kjøper Ford forventer premium heller. Dermed så står forhanlder/verksted igjen... Og som jeg nevnte - jeg har blitt møtt her inne med arroganse og at jeg er problemet når jeg klager på opplagte konstruksjonsfeil på Forden. Spørs om ikke denne holdningen gjennomsyrer hele organisasjonen og blir fanget opp av kundene.

 

For uansett hvor bra og feilfri bilen er så må man forholde seg til forhandler og merkeverksted - og da blir inntrykket basert på hvordan man blir behandlet.

 

Som nevnt harjeg vært med å diskutert i noen tråder på andre nettsteder hvor noen spør etter anbefalinger og erfaringer angående bilkjøp. Og Ford får altså like mye pepper som autoindexen viser. I prinsipp alle andre bilmerker blir ikke "hatet" like mye.

 

Så problemet ligger ikke andre steder - problemet ligger hos Ford.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

MB W210(?), Vito, A-klasse etc var vel de største katastrofene som MB noen gang har laget. Men folk gjentar jo å kjøpe MB.

Alle biler har problemer med ting. Ford har også hatt masse innkallelser av biler for å bytte deler som ikke holder mål, så de er også i samme situasjon. Det at folk fortsatt kjøper mercedes er jo helt klart fordi mercedes i alle år har ligget på kvalitetstoppen, langt over ford. Samtidig har de et veldig godt system for å faktisk få rettet de tingene som er fabrikanten sin feil, i motsetning til for eks Ford. Samtidig så vet alle at ford har en skikkelig dårlig deletilgang på litt eldre biler. Er for eks masse deler til 96 mondeo som ikke lages lengre og er utilgjengelig. Det er det masse andre merker som har tilgjengelig i 30 år for eks. Dette betyr ting for kunder. Folk som deriomt skal spare og ha ting billig, de tenker som regel bare første ledd. De ser ikke litt lengre fram om hva som skjer når ting dukker opp.

 

Men, det jeg lurer litt på er hvor NAF får sine målinger fra. Jeg har hatt Ford i 3 år nå, modern har Ford, fadern har hatt men ingen av oss har noen gang blitt spurt om hva vi mener.. Jeg mener at statistikkene på "fornøydhet" hos NAF er bare et stort lureri.

I dag så er jo penger alt, så troverddigheten for sånt som dette er hos meg 0. Her er det bevisste ting som skjer for å styre kunden dit de vil ha oss. Samtidig som resultatet kunne vært annerledes om de la en annen grunnlag for utregningen(bil per innbygger, bil per krone, bil per km osv)

 

Mine bekjente med Audi og BMW derrimot. De har aldri noe negativt å si, hverken om bil eller forhandler. Noe jeg finner serdeles underlig. Jeg tror dette skyldes en form for kultur som har bygget seg opp over lang tid nå, hvor statusen over å kjøre overnevnte merker er så stor att eieren ikke ønsker å sverte sitt eget merke ved å omtale det negativt.

Det er nok veldig riktig. Samtidig så ser man at det skjer her inne også, i store tall. Dette er hovedkontoret til fanboys`a og det er tvilsomt at mange snakker dritt om Ford her. Så det å ha denne tråden her er inhabilt :)

 

jeg har blitt møtt her inne med arroganse og at jeg er problemet når jeg klager på opplagte konstruksjonsfeil på Forden. Spørs om ikke denne holdningen gjennomsyrer hele organisasjonen og blir fanget opp av kundene

Absolutt. Det har jeg også merket i jobbsammenheng. Ford norge mener at fukt i lykter er akseptabelt og bare er sånn, selv om andre bilmerker i alle år har klart å lage lykter uten fukt. Det er klart at en kunde reagerer negativt på det. Dette går jo også på penger igjen.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Alle biler har problemer med ting. Ford har også hatt masse innkallelser av biler for å bytte deler som ikke holder mål, så de er også i samme situasjon. Det at folk fortsatt kjøper mercedes er jo helt klart fordi mercedes i alle år har ligget på kvalitetstoppen, langt over ford. Samtidig har de et veldig godt system for å faktisk få rettet de tingene som er fabrikanten sin feil, i motsetning til for eks Ford.

 

Mercedes har aldri ligget på kvalitetstoppen - de har ligget langt nede på listen - og det gjør de enda. Faktisk viser statistikk at en nyere Ford har mindre feil en en nyere Mercedes.

 

Men så tror jeg du skriver noe viktig - Mercedes ordner opp på en bedre måte. Dermed er du som Mercedes eier ganske så fornøyd. Det er vel slik at man som bileier godtar at bilen går i stykker - så lenge dette blir fikset på en god måte.

 

Hos Ford er det jo ekstreme ytterpunkter - biler høyt oppe på tester og brktbilanbefalinger - samtidig på bunnen av autoindex og folks omdømme.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det er nok veldig riktig. Samtidig så ser man at det skjer her inne også, i store tall. Dette er hovedkontoret til fanboys`a og det er tvilsomt at mange snakker dritt om Ford her. Så det å ha denne tråden her er inhabilt :)

Helt enig med deg i att fanboy's en her inne ikke klarer å være objektive, men i stor grad dreier det seg gjerne om Cosworth folket. Og i mine øyne er en Cosworth bare 50% Ford i den sammenheng som vi omtaler Ford i denne tråden.

 

Jeg er helt klart en Ford fan, men jeg har innsikt nok til å forstå att det er mange andre biler på markeddet som er svært så gode.

 

Alle biler har i mine øyne forskjellige ting de er gode på. Ford's styrke er i mine øyne uten tvil att de tilbyr en god kombinasjon av gode kjøreegenskaper, riktig utstyr og design til en overkommelig pris..

 

Også er det jo slik att vi alle har forskjellig syn på ting. Jeg for min del er ikke enig i att BMW gir god komfort, men de har flott design, gode kjøreegenskaper og de er underholdende, men skulle jeg hatt bil med komfort ville jeg valgt noe annet. Mercedes eller kanskje en Volvo.

Link to comment
Share on other sites

Men, er det folk som eier/har eid Ford som mener dette? Jeg har også kompiser som langer ut med dritt om Ford og at det er så dårlig og bla bla bla.. Selv så har de aldri eid en Ford, og de har ikke kjørt Ford i nyere tid. Så jeg kan ikke skjønne på hvilket grunnlag folk uttaler seg.

 

Altså, du trenger ikke å dra lengre enn til england for å se at Ford er et meget populært merke, hittil i år så er Ford Fiesta & Focus de mest solgte bilene.

Her snakker vi altså et land med over 60 millioner innbyggere, og prisene er helt anderledes.

 

Fra 2000-2008 så har det blitt solgt ca 1.2 millioner +- Ford Focus(tall fra 2000 fant jeg ikke, 1.07 mill fra 01-08)

Fra 2009-2011 så har det blitt solgt ca 317000 + Ford Fiesta. (Focus og fiesta har vært Englands mest solgte bil fra 2000-2011. Fiesta og Focus ligger ann til å bli Englands mest solgte bil(er) i år også.

 

Ford har også vært den mestselgende merket fra 1974-2011.

 

Det tyder sterkt på at Ford må gjøre noe riktig, når et land som England handler så mye Ford.

 

Siden 1999 har det blitt solgt rundt 1.4 mill nye personbiler, og dette er totalen for ALLE biler som er solgt. Det er mindre enn bare Ford Focus og fiesta har solgt fra 2001-2011 i England.

 

På hvilket grunnlang kan vi Nordmenn egentlig si at et merke er bra/dårlig? vi har jo ikke peiling. Vi hører ofte på naboen, kompiser, foreldre etc etc. Ellers så kjøper vi brukte biler som har blitt ødelagt på Norske veier, og trekker frem konklusjonen om at bilen/merket er dårlig.

 

Absolutt. Det har jeg også merket i jobbsammenheng. Ford norge mener at fukt i lykter er akseptabelt og bare er sånn, selv om andre bilmerker i alle år har klart å lage lykter uten fukt. Det er klart at en kunde reagerer negativt på det. Dette går jo også på penger igjen.

 

Jeg fikk byttet den ene lampa på bilen uten problem etter at det har kommet fukt inn. :) Var egentlig klar for den prosessen med det ene og det andre for å få den byttet, iht det du har sagt tidligere. Ble veldig overrasket over at det ikke var noe problem :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Men, er det folk som eier/har eid Ford som mener dette? Jeg har også kompiser som langer ut med dritt om Ford og at det er så dårlig og bla bla bla.. Selv så har de aldri eid en Ford, og de har ikke kjørt Ford i nyere tid. Så jeg kan ikke skjønne på hvilket grunnlag folk uttaler seg.

 

Altså, du trenger ikke å dra lengre enn til england for å se at Ford er et meget populært merke, hittil i år så er Ford Fiesta & Focus de mest solgte bilene.

Her snakker vi altså et land med over 60 millioner innbyggere, og prisene er helt anderledes.

 

Fra 2000-2008 så har det blitt solgt ca 1.2 millioner +- Ford Focus(tall fra 2000 fant jeg ikke, 1.07 mill fra 01-08)

Fra 2009-2011 så har det blitt solgt ca 317000 + Ford Fiesta. (Focus og fiesta har vært Englands mest solgte bil fra 2000-2011. Fiesta og Focus ligger ann til å bli Englands mest solgte bil(er) i år også.

 

Ford har også vært den mestselgende merket fra 1974-2011.

 

Det tyder sterkt på at Ford må gjøre noe riktig, når et land som England handler så mye Ford.

 

Siden 1999 har det blitt solgt rundt 1.4 mill nye personbiler, og dette er totalen for ALLE biler som er solgt. Det er mindre enn bare Ford Focus og fiesta har solgt fra 2001-2011 i England.

 

På hvilket grunnlang kan vi Nordmenn egentlig si at et merke er bra/dårlig? vi har jo ikke peiling. Vi hører ofte på naboen, kompiser, foreldre etc etc. Ellers så kjøper vi brukte biler som har blitt ødelagt på Norske veier, og trekker frem konklusjonen om at bilen/merket er dårlig.

 

 

 

Jeg fikk byttet den ene lampa på bilen uten problem etter at det har kommet fukt inn. :) Var egentlig klar for den prosessen med det ene og det andre for å få den byttet, iht det du har sagt tidligere. Ble veldig overrasket over at det ikke var noe problem :)

 

Mulig ditt resonnement hadde holdt vann hvis vi snakket om et litt ukurant merke som ikke solgte noe særlig - som Fiat eller noe. Men vi snakker om Ford. Naboen, kompisene og foreldrene har eid eller eier Ford. De forteller til stor del om egne erfaringer.

 

Tror det er viktig at man innser at man har et seriøst problem i stedet for å bortforklare det eller negisjere det.

 

Det er for mye negativitet i forhold til de gode bilene Ford tross alt produserer.

 

Når det gjelder Ford i england så har de nok en annen instilling til kundene. Selv om de der har kortere garanti og reklamasjon så leser jeg at mange allikevel for prisavslag på opplagte konstruksjonsfeil selv i lang tid etter reklamasjon og garantitid har gått ut. Dette gir mer fornøyde kunder og selvsagt større salg.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Mercedes har aldri ligget på kvalitetstoppen - de har ligget langt nede på listen - og det gjør de enda. Faktisk viser statistikk at en nyere Ford har mindre feil en en nyere Mercedes.

Men så tror jeg du skriver noe viktig - Mercedes ordner opp på en bedre måte. Dermed er du som Mercedes eier ganske så fornøyd. Det er vel slik at man som bileier godtar at bilen går i stykker - så lenge dette blir fikset på en god måte.

Statistikk lyver voldsomt, det vet du også. Kvaliteten er nok ikke som den var engang. Har gått ned, men er nå litt bedre igjen. Men hvis du ser totalbildet, så var en 84 modell merce mye bedre enn en 84 modell ford, eller nissan, eller vw på kjørelengde, motorlevetid, komfort osv.

Alle normale mennesker skjønner at ting kan skje og regner jo da med at det blir ryddet opp.

 

Hos Ford er det jo ekstreme ytterpunkter - biler høyt oppe på tester og brktbilanbefalinger - samtidig på bunnen av autoindex og folks omdømme.

Tror du dette kan ha noe med penger å gjøre? Tror du de samme kundene hadde kjøpt Ford hvis de hadde fått 100000 kroner ekstra av noen? Hvordan vet du at testene stemmer?

 

Helt enig med deg i att fanboy's en her inne ikke klarer å være objektive, men i stor grad dreier det seg gjerne om Cosworth folket. Og i mine øyne er en Cosworth bare 50% Ford i den sammenheng som vi omtaler Ford i denne tråden. Jeg er helt klart en Ford fan, men jeg har innsikt nok til å forstå att det er mange andre biler på markeddet som er svært så gode. Alle biler har i mine øyne forskjellige ting de er gode på. Ford's styrke er i mine øyne uten tvil att de tilbyr en god kombinasjon av gode kjøreegenskaper, riktig utstyr og design til en overkommelig pris..Også er det jo slik att vi alle har forskjellig syn på ting. Jeg for min del er ikke enig i att BMW gir god komfort, men de har flott design, gode kjøreegenskaper og de er underholdende, men skulle jeg hatt bil med komfort ville jeg valgt noe annet. Mercedes eller kanskje en Volvo.

Ja, man må skjønne at det ikke bare er en ting som gjelder. Klare å se litt rundt seg hvordan verden er, ikke bare se inni bobla.

Helt enig, bmw er også for meg litt for sportslig og litt manko på komfort.

 

Jeg fikk byttet den ene lampa på bilen uten problem etter at det har kommet fukt inn. :) Var egentlig klar for den prosessen med det ene og det andre for å få den byttet, iht det du har sagt tidligere. Ble veldig overrasket over at det ikke var noe problem :)

Det har sikkert blitt endret da de etterhvert har skjønt at det ikke fungerer for kunden, og sitt eget rykte, å ha en slik løsning.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Statistikk lyver voldsomt, det vet du også. Kvaliteten er nok ikke som den var engang. Har gått ned, men er nå litt bedre igjen. Men hvis du ser totalbildet, så var en 84 modell merce mye bedre enn en 84 modell ford, eller nissan, eller vw på kjørelengde, motorlevetid, komfort osv.

Alle normale mennesker skjønner at ting kan skje og regner jo da med at det blir ryddet opp.

 

Det har sikkert blitt endret da de etterhvert har skjønt at det ikke fungerer for kunden, og sitt eget rykte, å ha en slik løsning.

 

Mercedes er noe helt for seg selv hva det gjelder kvalitet over tid. Farfar har en 91 W124 300 USA utgave. Denne har jo følgelig masse krefter og komfort. Og ja, det er en dyr bil å ha på verksted når ting må fikses. MEN, den er ikke ofte på verksted. Det eneste farfar gjør er å bytte ting som er slitt/må byttes, og service. + etterfylle en skvett olje av og til. Utenom det, så er denne bilen, som er 21 år gammel og har trillet over 300.000 km, fortsatt en fantastisk bil å kjøre. Masser av komfort og kjøreglede. Motor som bare går og går.

 

Men igjen, så må vi huske på og understreke at, en Mercedes E-klasse(mondeo str) koster ikke 400.000,- proppa full med utstyr, automatgir osv osv. Det er i en helt annen prisklasse.

 

For meg så virker det som om mange folk her inne er veldig opptatt av å påpeke hvor mye bedre BMW, MB, Audi, Porsche, Ferarri osv osv er enn Ford.

 

Det er ikke et sammenligningsgrunnlag en gang.

 

Ford må likestilles med sine hovedkonkurrenter. Som i bunn og grunn er merker i samme prisklasse. Ikke premiumbiler.

 

Ford prøver heller ikke å lage "audi, BMW, MB killere".

 

Ble veldig glad for at den ble byttet uten noe om og men :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Mercedes er noe helt for seg selv hva det gjelder kvalitet over tid. Farfar har en 91 W124 300 USA utgave. Denne har jo følgelig masse krefter og komfort. Og ja, det er en dyr bil å ha på verksted når ting må fikses. MEN, den er ikke ofte på verksted. Det eneste farfar gjør er å bytte ting som er slitt/må byttes, og service. + etterfylle en skvett olje av og til. Utenom det, så er denne bilen, som er 21 år gammel og har trillet over 300.000 km, fortsatt en fantastisk bil å kjøre. Masser av komfort og kjøreglede. Motor som bare går og går. Men igjen, så må vi huske på og understreke at, en Mercedes E-klasse(mondeo str) koster ikke 400.000,- proppa full med utstyr, automatgir osv osv. Det er i en helt annen prisklasse. For meg så virker det som om mange folk her inne er veldig opptatt av å påpeke hvor mye bedre BMW, MB, Audi, Porsche, Ferarri osv osv er enn Ford. Ford prøver heller ikke å lage "audi, BMW, MB killere".

Ja, 124 er en veldig bra bil, som fortsatt holder det gående. Påpeking av hvorfor andre merker er bedre er jo for å forklare hvorfor noen velger det merket, som det ble spurt om. Samtidig vil det alltid bli en sammenlikning mellom produkter når man spør om kvalitet og komfort, selv om produktene ikke er i samme prisklasse.

Hvorfor er/var hiace så populær, selv om den ikke var så komfortabel som vito og transporter for eks? Jo, fordi den er super driftsikkert og har minimalt med feil. Det vil kunden ha, og gjør at de scorer bra.

Lage "audi, BMW, MB killere" sliter ford greit med, så det skjønner jeg godt at de ikke prøver. :)

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Statistikk lyver voldsomt, det vet du også. Kvaliteten er nok ikke som den var engang. Har gått ned, men er nå litt bedre igjen. Men hvis du ser totalbildet, så var en 84 modell merce mye bedre enn en 84 modell ford, eller nissan, eller vw på kjørelengde, motorlevetid, komfort osv.

Alle normale mennesker skjønner at ting kan skje og regner jo da med at det blir ryddet opp.

 

Rangering av antall feil basert på fakta er det eneste vi kan gå ut i fra - alt annet blir personlige enkelt erfaringer og synsing.

 

Og som nevnt - Mercedes er ikke særlig sammenlignbart med Ford. Problemstillingen gjenstår - Ford lager biler som kvalitets, ytelse og komfortmessig fullt på høyde med sine konkurrenter - allikevel har Ford et mye dårligere autoindex og omddømme enn hva de burde.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Allikevel har Ford et mye dårligere autoindex og omddømme enn hva de burde.

Hva er grunnlaget for å mene at autoindex og omdømme bør være bedre?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner poenget ditt med Hiace mot andre "konkurrenter". I bunn og grunn så velger folk Toyota, fordi de ikke har gjort noe med bilen. De byttet design i 1996(?) og den fikk en facelift, så var epoken over.

Både Transport og Vito kom med nye modeller og flere motorvalg enn det Toyota hadde.

Uansett, så valgte folk toyota, nettopp pga driftssikkerheten som du sier og at det er lite feil. Det er alfa omega for et firma at bilen er på veien, ikke på 4 søylern.

 

Det jeg vil frem til, er at det blir for meg veldig feil å sammenligne

Audi A6 2.0 TDi som starter på 513.700 ,-

BMW 520d som starter på 503.300,-

Mercedes E200cdi som starter på 536.400,-

 

Mot en Mondeo 2.0 TDCi AUT som starter på 372.600,-

Det skiller langt over 130.000,- mellom disse, FØR man skal krysse av på utstyr. Det blir som å sammenligne pil og bue med en rifle.

 

Derimot, det å sammenligne Mondeo med Passat, I40, Avensis, 508, C5 osv er mer riktig. Dette er biler som ligger relativt jevnt over på samme prisene, da er det mer korrekt konkurranse. Passat 2.0 TDi DSG f.eks starter på rundt 387.700,- før utstyr.

 

Da mener jeg at man kan begynne å prate om hva man får for pengene i forhold til konkurrenter.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnlaget for å mene at autoindex og omdømme bør være bedre?

På grunn av at bilene er ok - derfor burde omdømmet vær ok det også?

 

Men altfor mange synes Ford er drittbiler - noe de egentlig ikke er. De er fult på høyde med sammelignbare konkurrenter som får bra omdømme.

 

For egen del tror jeg som nevnt at det skyldes dårlig kundebehandling. Man blir rett og slett bedre behandlet andre steder.

 

Man kan jo også tenke seg at å hele tiden bli kritisert og sjelden skrytt av sitt bilvalg også gjør noe med egen instilling til bilen.

 

Se for eksempel på plasseringene til Ford Focus og sørsterbilene Mazda 3 og Volvo V40/V50:

 

http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Autoindex/Finn-din-bil/

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Her er en liste over holdbarhet på 3-10 år gamle biler - som viser Ford på en 12 plass av 36 biler. Omtrent slik er min erfaring også med kvaliteten hos Ford:

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article777506.ece

 

Hvis man da ser bort ifra asiatiske bilmerker. Så ligger Ford på en 1 plass av europeiske bilmerker

(chevrolet/daewoo - Asiatisk)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...