Jump to content

Er det virkelig så mye tull med Ford?


Stian MH

Recommended Posts

Er bare å kjøpe kameraten min sin det. Gir du han 50.000 blir han glad.

Den har forresten gått ca 160.000 km. Er litt rusten da men..

 

Ja, om den hadde hatt 4matic så skulle jeg gitt han 50 lapper for den :P

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syns nå Granadaen holder god kvalitet enda jeg...

 

Jeg har jobbet som mekaniker på Nissan/Suzuki/Subaruverksted, og en liten periode på bilia med Renault.

 

Alle biler har problemer, ingen tvil om det, Det merket som klinger best kvalitetsmessig av disse er vel Nissan, så kanskje subaru, Suzuki og Renault.

Hvilken rekkefølge jeg ville putta det i, utvilsomt subaru på Topp, Så suzuki, så føler jeg at kanskje Renault ligger ett hårstrå foran Nissan, men veldig nære.

 

Ellers så har jeg ikke store kvalitatsfølelsen av verken Toyota, Audi eller VW etter å ha skrudd litt på det meste.

 

Alle biler er som sagt noe dritt, bare å finne den driten som passer seg sjøl best.

 

Jeg startet med ford, hadde en opel, ett par Nissan(S12, morsom bil), noen granada, scorpio og en sierra, en drøss MB(2 190, en 123 300TDT og en drøss 124(230E, 250D-20V, 300D-24V og ett par 300 TDT), Og nå bytta jeg vekk ett stort MB-delelager, en Audi A4(vil ikke snakke om at jeg har eid noe slikt ræl) og en `94 300TDT, og kjører kun ford, joda en Scorpio som bruksbil, og Granada ellers.

 

Mine erfaringer privat, MB 123 og 124 er helt utvilsomt kvalitetsbiler, men er mye dårlig ute også siden de går i evigheter uten vedlikehold, Motor og driverk holder lett nærmere milionen uten annet enn normalt vedlikehold. Sierra og Scorpio er gode biler, mye fillefeil og lav kvalitetsfølelse innvendig, godt utprøvd teknikk, motorer går ikke så langt vanligvis, men "nye" vokser på trær. Granada holder god kvalitet, men er gamle biler i dag, og deler er ett problem, motorer holder jo ikke evig der også.

Opelen, en rekord fra 84, ok bil, god å kjøre, gikk billig, men kvalitet, nei, De gamle Nissan silviaene, vil jeg si holdt god gammel nissan-kvalitet. Audi A4, tja, konstant feil med bilen, kostet mere å eie i 6 mnd enn subaru i 6 år, uten tvil. Og at Quattroen var elendig i forhold til subaruen er heller ingen overdrivelse.

 

Dette ble lite nye biler, rett og slett for at jeg ikke har det, bare skrudd å reparert på dem, ergo er dem noe drit.

 

 

Skulle jeg handla helt ny bil i dag, tror jeg det hadde blitt en MB S212 eller S208, evt. Subaru Legacy/Outback Diesel, eller i det egoistiske hjørnet, en Toyota-Subaru BRZ/GT86, de er tøffe.

 

Men nå prioriterer ikke jeg ny bil, syns faktisk det er greit med noe eldre som det ikke er så nøye med.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Det som har vært den store forskjellen på Toyota,og Ford ta gjerne med de hele gjengen med andre europiske bilmerkene sammtidig det er kundebehandlingen,kommunikasjon og oppfølging når bil er på verksted,og hva som er garanti,reklammasjonsbetinget,og ikke. Ikke minst hvor lenge skal slitedeler holde osv osv. Her har Toyota alltid egentlig alltid vært best,tror ikke mange har noe å utsette på den uttallesen. Toyota har til i nyere tid sagt er det 3 års garanti så er det det på ting,slitedeler har det vært litt opp og ned rundt,men kunde har kommet meget godt ut av det i de fleste tilfeller.Vi kan vel si det sånn at jo mindre en kunde må betale for ting som ryker på bilen jo `bedre` blir den.Altså en fornøyd kunde = En meget god bil(merke) !! ^_^

I Toyota skal kunden prioriteres,og lyttes til når det er noe.Ikke krangle om alt mulig når noe ryker innfor garantitid eller reklammasjonstid. Her har sikkert mange noe å lære av Toyotasystemet.Det går mange rykter rundt hva som Toyota har gjort,og ikke gjort på service,men det står noe om taushetsplikt i min kontrakt så jeg kan ikke si alt jeg vil. -_-

Men som tråd handler om her er Ford en dårlig bil,jeg sliter med å tro det. :) De fleste har ikke egne erfaringer om div merker,det er vel noe i har hørt fra en som kjenner en rykter,og noe gammelt oppgulp fra den gangen det gjerne var mye feil med ett bestemt merke. B)

Det å blande inn Ford Cosworther som en gjorde i en liten `notis` i dette blir vel litt feil,for en orginal Sierra/Escort Cosworth er vel ingen dårlig bil,ikke mye som ryker(ting kan skje ja) når holder serviceintervalene på disse,og kjører man sånn bortimot normalt(Hvis mulig).Tror ikke jeg tar mye feil når jeg sier at steg 1 trimmet Sierra/Escort Cosworth også er en holdbar bil ihht dagens alder på bilen.Etter det er det veldig mye rart som kan skje,da kan det fort bli ``Fiks Og Reperer Daglig`` ;) .Kjørestil har vel mye å si her. :D

 

Hva som blir gjort på service, er da normalt at kunden skal få hvite. At kunden skal prioriteres, er jeg ening i, men når det gjelder kundebehandling, kommunikasjon og oppfølging, så er det STOR forskjell fra verksted til verksted uansett merke. Hvordan man oppfører seg på et verksted, har jo ikke noe med hvor gode eller dårlige produkt de har. Når det gjelder garanti, så har Ford blitt strengere og strengere med hvordan slike jobber skal behandles, dette for å hindre at de blir belastet for feilaktige ting. På jobben har vi både Mazda, Volvo, Nissan, Hyundai og Ford, det er stor forskjell på utførelser av garanti jobber på de ulike merkene, selv om det kan være akkurat samme delen det gjelder. Vil si at vannlekkasje er noe av det største problemet vi har med Ford nå, så på tide at det ble oppholdsvær hehe

Link to comment
Share on other sites

Hva som blir gjort på service, er da normalt at kunden skal få hvite. At kunden skal prioriteres, er jeg ening i, men når det gjelder kundebehandling, kommunikasjon og oppfølging, så er det STOR forskjell fra verksted til verksted uansett merke. Hvordan man oppfører seg på et verksted, har jo ikke noe med hvor gode eller dårlige produkt de har. Når det gjelder garanti, så har Ford blitt strengere og strengere med hvordan slike jobber skal behandles, dette for å hindre at de blir belastet for feilaktige ting. På jobben har vi både Mazda, Volvo, Nissan, Hyundai og Ford, det er stor forskjell på utførelser av garanti jobber på de ulike merkene, selv om det kan være akkurat samme delen det gjelder. Vil si at vannlekkasje er noe av det største problemet vi har med Ford nå, så på tide at det ble oppholdsvær hehe

 

bare å selge gummistøvler som org ekstrautstyr...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

På jobben har vi både Mazda, Volvo, Nissan, Hyundai og Ford, det er stor forskjell på utførelser av garanti jobber på de ulike merkene, selv om det kan være akkurat samme delen det gjelder.

 

Hvordan kommer Ford ut her synes du?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Syns nå Granadaen holder god kvalitet enda jeg...

 

 

Sant og visst! På alle måter solid bygde biler, med f.eks uvanlig robust understell til en Ford å være fra denne tiden. Ingen store forandringer helt tilbake til 72 modellen, men til gjengjeld gjennomprøvd. Og med alle updates som kom fra 82/83 modellene så ble de siste årsmodellene nærmest perfeksjonert.

Ser man nærmere på ledningsnett og slikt, selv i fullt utstyrte utgaver, så skjønner man hvorfor ting stort sett bare fungerer.

Og kjørekomforten står kun marginalt tilbake for en bil som ble ansett som en direkte konkurrent, nemlig kvalitetsjernet MB W123

 

Kvalitet må ses i perspektiv, og går man tilbake til tusenårskiftet 99/00 så var en familieeid 82-85 Granada i hel og tilsynelatende fin stand uten synlig rust fortsatt et vanlig syn i trafikkbildet. Og da snakker vi +15 år gammel bil.

I dag er dette direkte sammenlignbart med f.eks Mondeo MK1 (93-96). Hvor ofte ser man en slik i tilsynelatende god stand uten synlig rust?

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kommer Ford ut her synes du?

 

Visst du mener i forhold til de andre merkene vi har, så er det ikke så stor forskjell, men Nissan har de største og dyreste feila. Når det går på bilene, som har de samme delene og samme feila, som Mazda, Volvo og Ford, så blir feila rep på garanti, med ulike arbeidsmetoder og dele tilbehør

Link to comment
Share on other sites

Hva som blir gjort på service, er da normalt at kunden skal få hvite. At kunden skal prioriteres, er jeg ening i, men når det gjelder kundebehandling, kommunikasjon og oppfølging, så er det STOR forskjell fra verksted til verksted uansett merke. Hvordan man oppfører seg på et verksted, har jo ikke noe med hvor gode eller dårlige produkt de har. Når det gjelder garanti, så har Ford blitt strengere og strengere med hvordan slike jobber skal behandles, dette for å hindre at de blir belastet for feilaktige ting. På jobben har vi både Mazda, Volvo, Nissan, Hyundai og Ford, det er stor forskjell på utførelser av garanti jobber på de ulike merkene, selv om det kan være akkurat samme delen det gjelder. Vil si at vannlekkasje er noe av det største problemet vi har med Ford nå, så på tide at det ble oppholdsvær hehe

 

Toyota er for lengst ferdig med å gjøre ting utenfor kundens viten,de kan ikke gjøre det på annen måte idag når alle innkallingskampanjer blir blåst opp i media,og det ser ut som om media har folk ute for å finne feil i Toyota systemet.

Men jeg kan ikke svare på hvor mange orginal forhandlere du har jobbet hos,men vi som har jobbet litt rundt har tydelig sett at der kunde får dekket det enne å det andre hos forhandler eller imortør ihht garant/kjøpslov eller på goodwill(denne mye brukt hos Toyota idag), blir bilmerke skryt opp i skyene av en eller annen `grunn`, hos en forhandler som jeg var garantiansvarlig,og kjenner meget godt til forkjellige garantirutiner,og systemer,kunde bryr seg fint lite om disse tingene hvis kunde mener AT dette skulle ikke han ha betalt men,måtte betale for å kunne få bilen sin igjen,der jeg jobbet var det ikke få ganger kunden slengte over disken til kundemottaker at dette drittmerke skal han/hun aldri mer kjøpe pga det var diffinert som normal slitasje del hos importør,og kunde mente noe annet.Jeg hadde var noen ganger i forliksrådet når jeg jobbet som garantiansvarlig på div merker med saker der kunden mente at ting var garanti/kjøpslov,alle ganger kom det nøyaktig den samme ordlyden,dette j.... drittmerke,siste gang jeg kjøper dette merke.Så vi kan sikkert si at mange faktorer spiller inn rundt gode/dårlige merker,men en utrolig viktig faktor er kundemottaker rollen,for hvis det svikter der kan det skapes mye rart av rykter ang forhandler ,og ikke minst merket de forhandler.Men bare for å nevne det holder Toyota nå på med å se på garantirutinene sine pga meget stor utgifter rundt dette med garanti/kjøpslov og goodwill,er kommet noen forandringer allerede.Så vi kommer nok til å se at endel trofaste Toyota kunder kommer til å kjøpe andre merker med tiden.Har hørt at i Japan har veldig mange Toyotaeiere begynt å kjøpe Hyundai når de bytter ut Toyotaen . :)

Så vi for vel selv bestemme om hva som er gode eller dårlig merker,vi som ikke er redd for å prøve litt forskjellige merker. Noe er det med alle merker,og det må vi bare leve med. :) Men vi håper vel alle innerst inne at når vi kjøper en nybil skal vi ikke tenke på annet enn serviceutgifter i garantitiden fordi om de noen ganger kan koste flesk . :)

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

Ening at det er store forskjeller ute å går, på forskjellige verkanti sakersteder ang gar. Det burde det ikke være, siden det ikke er verkstedene selv, som bestemmer hva som er garanti og ikke, det kommer ann på hvordan feilsøking blir gjort osv. Kjøpsloven, blir mer å mer brukt, men dette er noe, som de Norske importørene, må dekke eller søke videre på, siden kjøpsloven er en egen Norsk sak. Hos Ford slipper man å sende inn garanti delene, i forhold til mangen andre merker. Dette gjør jo, at importørene og fabrikkantene, må stole ennå mer på oss, og det blir stadig nye regler og innskjerping på garanti saker. Det er jo en enorm utgift å dekke inn for fabrikkantene. Dukker alltid opp noen vanskelige saker innimellom, som kan være en pine for forhandlerene. Alle bilmerker har noe bra og noe dårlig, ellers hadde vell alle kjørt samme bil og vi hadde bare hatt servicer og pkk, hadde vært litt kjedelig hehe

Link to comment
Share on other sites

Ening at det er store forskjeller ute å går, på forskjellige verkanti sakersteder ang gar. Det burde det ikke være, siden det ikke er verkstedene selv, som bestemmer hva som er garanti og ikke, det kommer ann på hvordan feilsøking blir gjort osv. Kjøpsloven, blir mer å mer brukt, men dette er noe, som de Norske importørene, må dekke eller søke videre på, siden kjøpsloven er en egen Norsk sak. Hos Ford slipper man å sende inn garanti delene, i forhold til mangen andre merker. Dette gjør jo, at importørene og fabrikkantene, må stole ennå mer på oss, og det blir stadig nye regler og innskjerping på garanti saker. Det er jo en enorm utgift å dekke inn for fabrikkantene. Dukker alltid opp noen vanskelige saker innimellom, som kan være en pine for forhandlerene. Alle bilmerker har noe bra og noe dårlig, ellers hadde vell alle kjørt samme bil og vi hadde bare hatt servicer og pkk, hadde vært litt kjedelig hehe

 

 

hehe ,er det ikke slik i Norge at du enten må ha Toyota eller VW da,så vi har jo nesten alle de samme `bilene`,om vi ikke er kjedelige er vi vel ihvertfall konservative, :D

spør du meg så må vi gjerne takke `Gudene` for at det finnes mange andre forskjellige bilmerker. ;)

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer egentlig ryktet om at det ved service blir byttet motorer i Toyota uten at kunden gjøres oppmerksom på dette?

Jobbet for et par år siden med en tidligere mekaniker som har jobbet hos tre forskjellige Toyota forhandlere siden 1984. Og han har aldri hørt om dette ryktet, og langt mindre at det har skjedd :mellow:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer egentlig ryktet om at det ved service blir byttet motorer i Toyota uten at kunden gjøres oppmerksom på dette?

Jobbet for et par år siden med en tidligere mekaniker som har jobbet hos tre forskjellige Toyota forhandlere siden 1984. Og han har aldri hørt om dette ryktet, og langt mindre at det har skjedd :mellow:

 

 

Ja der kan man se hva rykter kan gjøre.Ting blir større og større,historien blir lengre og lengre med tiden . :unsure:

Jeg har ikke i min tid i Toyota sett noe som dette ryktet sier,men jeg har blitt fortalt av mekanikere som har vært i Toyota i mange år 15-25 år altså trofaste karer om at det bla ble gjort ting for `mange` år siden med kunde biler som kunde aldri fikk vite. :mellow: Dette skal også ha blitt gjort bevist. :glare:

At motorer ble byttet på service har jeg ikke hørt blitt sagt av noen av mekanikerene,hadde vel ikke vært mulig,men har bla hørt om en topp som var byttet uten at kunde fikk vite det.Dette ble oppdaget av kunde(Taxi) så den var ikke lett å bortforklare for noen.Så jeg kan ikke si noe annet at hvis rykter over tid om at det enne og det andre har vært byttet på service m.m så trenger ingen av oss å være særlig smarte for å forstå hvorfor bla media er ute etter Toyota og følger med alt hva de tar seg til. -_-

Link to comment
Share on other sites

Ening at det er store forskjeller ute å går, på forskjellige verkanti sakersteder ang gar. Det burde det ikke være, siden det ikke er verkstedene selv, som bestemmer hva som er garanti og ikke, det kommer ann på hvordan feilsøking blir gjort osv. Kjøpsloven, blir mer å mer brukt, men dette er noe, som de Norske importørene, må dekke eller søke videre på, siden kjøpsloven er en egen Norsk sak. Hos Ford slipper man å sende inn garanti delene, i forhold til mangen andre merker. Dette gjør jo, at importørene og fabrikkantene, må stole ennå mer på oss, og det blir stadig nye regler og innskjerping på garanti saker. Det er jo en enorm utgift å dekke inn for fabrikkantene. Dukker alltid opp noen vanskelige saker innimellom, som kan være en pine for forhandlerene. Alle bilmerker har noe bra og noe dårlig, ellers hadde vell alle kjørt samme bil og vi hadde bare hatt servicer og pkk, hadde vært litt kjedelig hehe

 

Det kan være greit å vite at det for bilprodusenten ikke er noe problem å lage biler som fungerer feilfritt i 10 år eller mer. Å overdimensjonere hjullager eller clutch slik at de holder bilens levetid er ikke noe problem, ikke vil det koste nevneverdig mer heller. Husker Bosse bildoktoren fortalte om at Volvo 850 ble levert med rustfritt eksosanlegg og dermed så slapp man å bry seg om dette på bruktbiler av denne typen - noen få hundre lapper ekstra i nypris, men tusenlapper å spare i lengden. Hvorfor blir ikke biler levert med dette som standard? Eller rustfrie bremseskiver - slik som motorsykler har? Listen er lang.

 

Men det er klart, det ønsker de ikke, det er dårlig butikk. De ønsker heller ikke at bilene skal gå for mye i stykker. Det er en fin balansegang. Derfor er det veldig flott at vi i Norge har fått 5 års reklamasjon - håper dette kommer videre å styrkes - 10 år burde være naturlig.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Men det er klart, det ønsker de ikke, det er dårlig butikk. De ønsker heller ikke at bilene skal gå for mye i stykker. Det er en fin balansegang. Derfor er det veldig flott at vi i Norge har fått 5 års reklamasjon - håper dette kommer videre å styrkes - 10 år burde være naturlig.

 

 

Regner med du la merke til hvor fort alle satte garanti til 5 år da en fabrikat gjorde det, så en skal ikke se bort ifra at med tiden blir denne hevet yttligere :)

 

10år/250.000km hadde vært fint, selv om jeg ikke har bilen i en fjerdedel av dette engang :)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Ja, er nok en god smørbrød liste med ting som ikke kan byttes på garanti.

 

Hvis jeg ikke husker feil hadde Kia 5 år da de andre hadde 3, og rykket opp til 7år når resten av bølgen ga 5 år garanti.

 

Correct me if i'm wrong :)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Det har jo blitt å voldsomt dyrt å fikse ting nå på de moderne bilene. Selv om man steller pent med bilen og følger opp alle servicer så skjer det jo at hele gearkassa ryker selv etter 6 år på selv en "solid" bil som Volvo. Da er det liksom ikke en overhaling til noen tusenlapper lenger - det er oppunder kr 100.000,- Kjenner til flere som etter å ha opplevd slike ting - nå kun eier biler som er innenfor reklamasjonsperioden. De tør rett og slett ikke annet.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ja der kan man se hva rykter kan gjøre.Ting blir større og større,historien blir lengre og lengre med tiden . :unsure:

Jeg har ikke i min tid i Toyota sett noe som dette ryktet sier,men jeg har blitt fortalt av mekanikere som har vært i Toyota i mange år 15-25 år altså trofaste karer om at det bla ble gjort ting for `mange` år siden med kunde biler som kunde aldri fikk vite. :mellow: Dette skal også ha blitt gjort bevist. :glare:

At motorer ble byttet på service har jeg ikke hørt blitt sagt av noen av mekanikerene,hadde vel ikke vært mulig,men har bla hørt om en topp som var byttet uten at kunde fikk vite det.Dette ble oppdaget av kunde(Taxi) så den var ikke lett å bortforklare for noen.Så jeg kan ikke si noe annet at hvis rykter over tid om at det enne og det andre har vært byttet på service m.m så trenger ingen av oss å være særlig smarte for å forstå hvorfor bla media er ute etter Toyota og følger med alt hva de tar seg til. -_-

 

Er nytt for meg at media er "ute etter" Toyota. Det har jeg aldri sett. Eneste plassen jeg har sett det merkelige og aldri bekreftede ryktet om Toyota er på div. bilforum på nett, skrevet av anonyme brukere som skjuler seg bak brukernavn... :glare:

 

Som den tidligere Toyota-mekanikeren jeg nevnte sa det,- Har det blitt gjort noe med en bil som kunden ikke fikk vite om så må det ha blitt gjort i skjul i lunsjpausene :lol:

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer egentlig ryktet om at det ved service blir byttet motorer i Toyota uten at kunden gjøres oppmerksom på dette?

Jobbet for et par år siden med en tidligere mekaniker som har jobbet hos tre forskjellige Toyota forhandlere siden 1984. Og han har aldri hørt om dette ryktet, og langt mindre at det har skjedd :mellow:

 

Det skal nå litt til, å bytte motor på service uten at kunden merker det, da kan han ikke sitte å vente hehe. Det er ikke mangen år siden, det ble byttet motorer i noen Toyota modeller pga høyt oljeforbruk, på nesten nye biler, men dette ble nå fortalt til kundene. Husker ikke hvilken modeller det gjaldt

Link to comment
Share on other sites

Det skal nå litt til, å bytte motor på service uten at kunden merker det, da kan han ikke sitte å vente hehe. Det er ikke mangen år siden, det ble byttet motorer i noen Toyota modeller pga høyt oljeforbruk, på nesten nye biler, men dette ble nå fortalt til kundene. Husker ikke hvilken modeller det gjaldt

 

 

Du har rett i at det ikke er mange år siden at det ble byttet motorer pga høyt oljeforbruk,for det skjer også idag :wacko: men dette er idag blitt ett kjedelig problem på Toyota spesielt dieselmotor som står i Rav4 og Avensis har det hos oss vært byttet en god del blokker eller topper pga oljeforbruk,og ja mange av bilene er nesten `nye`. :glare:

Edited by R.S
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...