Jump to content

Er det virkelig så mye tull med Ford?


Stian MH

Recommended Posts

Hehe, Ford i ditt tilfelle Focus er vel omtrent så langt man kan komme i forskjell fra Audi interiørmessig.

 

I siste modell Focus har de tatt av til de grader og fått til et skikkelig space dash, en mellomting hadde nok ikke skadet etter min mening.

 

Audi er blitt så konservativt som det går an, både utvendig og innvendig. Skulle nesten tro de har en konkurranse om å endre minst mulig fra forrige modell. Man kan kanskje i dag si at Audi har stjålet "gubbe-bil" stempelet fra Mercedes, som overraskende nok viser skikkelig friske takter over de siste modellene - man kunne jo tenke seg en A-klasse AMG :)

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I siste modell Focus har de tatt av til de grader og fått til et skikkelig space dash, en mellomting hadde nok ikke skadet etter min mening.

 

En Audi blir bare fin innvendig når en får S-line seter, skinn eller noe lignende. Rent utenom det så er den relativt kjedelig. Og, jeg syns ikke 100.000 kr i differanse er verdt å bruke for å få et annet design på dashbordet.

 

Jeg syns dashbordet på Focusen er helt genialt. Alt er plassert så det er lett å bruke når man kjører. Kan styre radio enkelt og greit, alt er i synshøyde så jeg slipper å se ned f.eks for å bytte radiokanal, eller slå inn et tlf nr.

 

Også kan jeg styre alt på radioen via rattet, kjørekomputer, cruisekontroll, osv.

Det kan virke kronglete når man begynner med det, men etterhvert så blir en vandt til det og ser at det funker utmerket.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

En Audi blir bare fin innvendig når en får S-line seter, skinn eller noe lignende. Rent utenom det så er den relativt kjedelig. Og, jeg syns ikke 100.000 kr i differanse er verdt å bruke for å få et annet design på dashbordet.

 

Jeg syns dashbordet på Focusen er helt genialt. Alt er plassert så det er lett å bruke når man kjører. Kan styre radio enkelt og greit, alt er i synshøyde så jeg slipper å se ned f.eks for å bytte radiokanal, eller slå inn et tlf nr.

 

Også kan jeg styre alt på radioen via rattet, kjørekomputer, cruisekontroll, osv.

Det kan virke kronglete når man begynner med det, men etterhvert så blir en vandt til det og ser at det funker utmerket.

 

Enig i det det meste av Audi er søvndyssende. Men de har bra kvalitetsfølelse og er teknisk avanserte, holdbarheten dessverre er ikke noe bedre enn snittet.

 

Nye dæashen til Focus er nok noe man må venne seg til ja. Forskjellen fra MK2, som er veldig ryddig (og dermed ganske kjedelig), er astronomisk. Jeg har sans for at man tenker helt nytt, men her tror jeg kanskje man ikke traff 100%.

 

Nå kan det jo hende Ford kommer med noe spennende:

 

http://www.dinside.no/905863/er-dette-en-ny-ford-capri

 

En 2 dørs Coupe hadde vært noe :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom nye biler i dag tørr jeg påstå handler mest om følelser og personlige preferanser til de ulike merkene. Egentlig er de fleste "samme møkka".

Er ikke før bilene er 20 år gamle det viser seg hva som faktisk var en god bil, og da er de jo for gamle for de fleste uansett. :mellow:

 

Edit:

Brannfakkel: Er det en bil jeg ALDRI hadde giddi å gått å kjøpt ny så er det Audi. Makan til overprisa drit...

En Skoda suberb stv tdi derimot kunne jeg godt tenkt meg. At folk i det hele tatt vurderer en A6 når Superben finnes viser bare hvor sterkt merkenavnet Audi er.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Edit:

Brannfakkel: Er det en bil jeg ALDRI hadde giddi å gått å kjøpt ny så er det Audi. Makan til overprisa drit...

En Skoda suberb stv tdi derimot kunne jeg godt tenkt meg. At folk i det hele tatt vurderer en A6 når Superben finnes viser bare hvor sterkt merkenavnet Audi er.

 

Der traff du hodet på spikeren.

Dette er også en bil jeg vil ta med i vurderingen dersom behovet kommer etterhvert(vet jo aldri). MEGET flott bil, et hav av plass. Og et fantastisk pluss at man får den med 4x4 :)

 

Superb TDi 4x4, DSG og L&K pakken, da er mye gjort :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å sammenligne kun Audi og Ford. Så bare enkelte hadde dratt frem dette merke lenger opp. Så har jeg solgt VW og Audi i 11 år og hatt en del Ford opp igjennom tiden :)

Jeg har aldri sagt at Audi kjører dobbelt så langt som noe annet merke.Det var nettopp det motsatte jeg skulle frem til. Les hva jeg skrev engang til :)

 

Hadde nok bestilt ny Ford Mondeo Titanium S 4x4 til Mai 2013 hadde Ford kunne levert den. Men har fått beskjed om at det kunne jeg bare glemme.. velkjørende biler med et godt ustyrsnivå til en hyggelig pris.

Klart i avgiftskåte Norge får du ikke kjøpt biler til en hyggelig pris :P

 

Powershift er ikke helt på samme nivå som Vag sine,Men den duger og er bra nok for min del :)

 

Videre så er S-Line det eneste riktig hvis en skal ha seg en nyere Audi..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det skal jeg være enig med deg i :) Men, allikevel, denne tråden handler ikke om hvor mye råere en Audi er enn Ford eller Toyota for den saks skyld. Snart kommer sikkert en eller annen bergenser og langer ut om hvor bra BMW er i forhold til Ford, og alle andre merker.

 

Altså, det er smak, behag og økonomi. Noen har råd til å kjøpe seg en bil til 750.000, andre klarer seg "fint" med en bil til 500.000, mens andre har ikke råd til å bruke mer enn 100.000. Da må en jo bare spørre seg selv, hva kan man få for pengene, og hva vil det koste i ettertid.

 

Når folk kommer til meg å spør "åssen bil burde jeg kjøpe meg" og de har et budsjett på 20.000 kr, så vet jeg faktisk ikke hva en person burde kjøpe, så da pleier jeg å si japansk. Kjent for å være "evighetmaskiner" helt til rusta har spist de opp.

 

Hva det kommer til det du mener om at Audi er så mye bedre enn da i dette tilfellet - Ford. Så er jeg både enig og uenig med deg, Audi er veldig flotte biler. Men, jeg kan ikke si at de er så utrolig spennende lengre. Har kjørt en hel del 11 Q5 S-line, setene er gode den første halvtimen, etter det så er de bare harde og ukomfortable, lysene lyser en hel del dårligere enn de jeg har på Focusen. Jeg syns heller ikke bilene er så inspirerende inni, de er jo helt like alle sammmen, enten det er A4, A6 eller hva det nå enn måtte være. Ikke at Ford er noe bedre, men kjøper jeg meg en Audi til 700-800.000 så forventer jeg at den er noe ulik en A3 innvendig.

Men, det skal godt gjøres å klare å "danke" ut Quattro systemet til Audi. Det er perfekt. Samhandlingen mellom motor, drivverk og girkasse gjør at en automatisk blir "hardere" på gassen. Jeg liker Audi veldig godt, og kunne godt tenkt meg en. Men det blir for dyrt :)

 

Audi A4 Avant 1.8 120 HK har en startpris på 352.100,- og Focus 1.0 125 HK har en startpris på 253.900,-. De er dog ikke sammenlignbare iht volum, men i effekt.

 

Jeg tror heller ikke at Audi er noe bedre enn noe annet merke, syns også det blir feil å si at en Audi kjører dobbelt så langt som andre merker. Det kommer jo helt ann på eieren, og vedlikeholdet. Vet ikke helt om du har fått med deg uendelig mange girkasser som er byttet ut, både tiptronic og DSG.

 

Hadde min økonomi sagt ok til en vanvittig dyr bil, så hadde jeg kjøpt meg Audi, Mercedes eller Volvo.

 

Men, er veldig spent på en "premium" utgave av nye Mondeo med 4x4, diesel, automat, skinn etc etc.

 

Veldig politisk ukorrekt så kunne jeg aller helst tenkt meg en USFord som er stort som et hus, eller Chevy suburban :)

 

Har du i det hele tatt sett den nye A6 med S-line innvendig og utvendig pakke med 20" ?? Skoda Superb er ikke inærheten selv om det er en fin bil :) Har en stående på gården her og den kostet ny i fjor 500 000 blank med 140 hk diesel og manuell giring. Er ikke direkte billig det heller..

 

Aldri brydd meg mye om merke eller om det er premium eller ikke. Liker jeg bilen uavhengig av merke så kjøper jeg den :) Bortsett ifra Fransk og japansk ;)

 

Nå er det bare å glede seg til intens krangling og oppkalling som vi ofte gjør i en bil diskusjon :D :D

 

 

Forskjellen mellom nye biler i dag tørr jeg påstå handler mest om følelser og personlige preferanser til de ulike merkene. Egentlig er de fleste "samme møkka".

Er ikke før bilene er 20 år gamle det viser seg hva som faktisk var en god bil, og da er de jo for gamle for de fleste uansett. :mellow:

 

Edit:

Brannfakkel: Er det en bil jeg ALDRI hadde giddi å gått å kjøpt ny så er det Audi. Makan til overprisa drit...

En Skoda suberb stv tdi derimot kunne jeg godt tenkt meg. At folk i det hele tatt vurderer en A6 når Superben finnes viser bare hvor sterkt merkenavnet Audi er.

Link to comment
Share on other sites

Edit:

Brannfakkel: Er det en bil jeg ALDRI hadde giddi å gått å kjøpt ny så er det Audi. Makan til overprisa drit...

 

Det her ligner litt på 14 åringers fanboy diskusjon om Playstation vs Xbox.

 

Kom heller med argumenter på hvorfor du ikke vil ha Audi. Og hva det er som er bra med Ford - som du liker.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Det her ligner litt på 14 åringers fanboy diskusjon om Playstation vs Xbox.

 

Kom heller med argumenter på hvorfor du ikke vil ha Audi. Og hva det er som er bra med Ford - som du liker.

 

Er ikke til å skyve under en stol at Skoda er "utprøvde utdaterte" VW/audi deler. En ser mye oftere en Audi eller VW langs veien med 6 blinkende lamper, eller oppå en viking bil enn man ser Skoda :) Klart, å sammenligne disse er jo i grunn absurd. Men, hvis man skal være litt økonom å tenke hva man får for pengene, så er ikke jeg i tvil ihvertfall, hvis jeg måtte valgt en av de tre :)

 

 

Har du i det hele tatt sett den nye A6 med S-line innvendig og utvendig pakke med 20" ?? Skoda Superb er ikke inærheten selv om det er en fin bil :) Har en stående på gården her og den kostet ny i fjor 500 000 blank med 140 hk diesel og manuell giring. Er ikke direkte billig det heller..

 

Nei, det er sant. Men hva koster en tilsvarende A6, som er mindre enn Superb ? :)

 

Klart, nye A6 er en pen bil. Men, alt for overpriset, har ei på jobben som nettopp har handlet en A6 Allroad, med en hel del utstyr.. Pen bil, men ikke verdt 890.000,- + vinterhjul :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Er ikke til å skyve under en stol at Skoda er "utprøvde utdaterte" VW/audi deler. En ser mye oftere en Audi eller VW langs veien med 6 blinkende lamper, eller oppå en viking bil enn man ser Skoda :) Klart, å sammenligne disse er jo i grunn absurd. Men, hvis man skal være litt økonom å tenke hva man får for pengene, så er ikke jeg i tvil ihvertfall, hvis jeg måtte valgt en av de tre :)

 

Skoda er jo et veldig fornuftig valg, men jeg synes særlig Octavia ser veldig gammeldags ut, selv en Focus MK1 ser mye mer moderne ut en den siste modellen av Octavia. Men dette er beregning fra VAG, Skoda skal være VAG's billig merke, noe som også gjenspeiler seg i design. Ser det er en del som soter ruter, senker, kjøper spoiler osv, men det ser fremdeles like trist ut.

 

Økonomisk er bil uansett en tragedie. Jeg synes Ford treffer ganske brukbart midt mellom billigmerker og premium, samtidig som de har litt friskere image enn de trauste japanske merkene. Samtidig har de de siste årene fått til en bra kvalitet. Ford er liksom litt for oss som ikke er så opphengt i status men samtidig bryr oss litt om hva vi kjører.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Ryktene sier vel at det kommer en ny Octavia snart. Den kan bli spennende :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper uansett at vi slipper suv inspirerte detaljer på nyere personbiler, det er det verste jeg vet. Og doble potter på 4 sylinders rekke diesel.. og sotede ruter på halve bilen osv.... :lol:

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte ny bil i April sto valget mellom en topputstyrt Mondeo eller Audi'n jeg sitter med i dag.

Grunnet til at jeg til slutt satt igjen med Audi'n er nok kun pga. min kjærlighet for Audi. Forden var sinnsykt fristende, men jeg valgte Audi'n selv om den var 95,000,- dyrere :)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Kjærlighet for Audi?

 

Liker låten til Queen du da :D

 

 

Bil er ok, men ikke noe jeg vil bruke alt for mye penger på - må innrømme at det som betyr mest for meg i bilen er et ok stereoanlegg. Hjemmekinoen i stua koster flere ganger mer en bilen min - og det er slik det skal være :lol:

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Dette er og kommer til å bli en evig diskusjon. Vi har alle forskjellige preferanser og behov, derav er valg av bil også veldig forskjellig. Jeg personlig har alltid sverget til å kjøpe Ford, dette pga. pris, relativt mye utstyr og bil for pengene, god plass og design. Det som er viktig for meg er å ha en bil i gården som jeg gleder meg til å gå ut å kjøre hver dag, derfor må den se bra ut og gi meg kjøreglede. For det første er det kjipt å betale på en bil som du nærmest uffer deg hver gang du ser på'n og nesten får lyst til å ødelegge mens du kjører. En sånn følelse hadde jeg blant annet med en Nissan Qashqai vi hadde på jobben for et par år siden, jeg blei alltid så aggressiv når jeg kjørte den fordi den gikk som en dass, var en dass å kjøre og ser så forbanna kjip ut.

 

På en annen side har jeg blitt 'rundere' med årene og vurderer faktisk å prøve noe annet den dagen Mondeoen skal byttes ut. Jeg synes den nye BMW 5-serie ser rålekker ut, i tillegg har jeg fått sansen for den nye Audi A6. Jeg har aldri tenkt tanken på Audi men syns A6'en har blitt veldig fin. Men er enda svakere for BMW'en og er redd jeg kommer til å ryke på en ved neste bytte.

 

Når det gjelder service på Ford har jeg alltid betalt 3500-4000kr. for service på Focus, noe jeg anser som en ganske grei pris. Har som regel byttet alt av slitedeler selv og selvfølgelig spart endel kroner på det. På de 5-6 årene vi har hatt en '05 Focus har det vært noe tull, blant annet:

 

- Byttet dynamo (som igjen førte til batteribytte)

- Byttet hjullager, begge sider foran

- Knekte fjærer foran, én gang på hver side (H&R senkesett)

- Krøll med tenningslåsen, fikk ikke vridd rundt nøkkelen for å starte bilen

- Byttet drivakselmansjett, indre venstre side

- Byttet støvmansjett, støtdemper venstre side

- Byttet elektronisk modul på ABS-pumpe (den velkjente ESP-feilen)

- Diverse rustreparasjoner men det meste har gått på garanti

- Defekt dieselvarmer som er ettermontert, men det er ikke Ford sin feil snarere Eberspächer. Varmer er himmelsk når det funker men et helvette når det ikke funker!

 

Bilen har per dags dato gått ca. 114000km og det har aldri vært noe tull med motor, girkasse, drivverk eller eletronikk utenom det som er nevnt ovenfor.

Samboeren er selvfølgelig glad hver gang jeg fikser det som oppstår, deleprisene er levelige og den er grei å skru på, så alt i alt syns jeg Focus er en fin bil.

 

Min 2012 Mondeo Titanium S er jeg veldig godt fornøyd med, var noe småtteri i begynnelsen men alt har blitt fikset gjennom garanti. Nå er jeg et pettimeter uten like så den minste ting skal utbedres :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med nye monderne biler er att det er smikk fulle av elektronikk, skall vere miljøvennelige og ekstremt lange service intervaller.

Noen Forder har 50 000km intervaller !

Det går bare ikke, spesielt i Norge med ett så krevende klima.

Typisk Ford feil etter det eg har erfart er dyser som er potte tette, ikke rart da diesel filteret er 50 000km gammelt...

 

Ene 04 transit 125 T350 vi har i firmaet har vert en eneste stor utgift, Ny turbo, dyser, dynamo, vannpumpe, radiator, clutch, svinghjul +++ (310 000km per dags dato)

Men den lille rotta av en 85 T260 har godt som ei klokke og rulla over 100 000km på 1 år, bytta kun hjulager å bremser. (260 000km)

 

Hadde også 01 T350 med 2,4 pumpe diesel 90hk rwd, den gikk 500 000km uten noen dyre reperasjoner. Dyreste delen var vannpumpa på 400 000km + :P

 

Audi\wv er de eneste merkene eg ikke tar i..

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

En av sjåførene på jobben hadde en 08 Transit som han byttet inn med 600.000 km på telleren etter 3 år. Eneste deler som ble byttet var vanlige slitdeler og servicer.

 

Han kjører kun Transit i distribusjon.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

En av sjåførene på jobben hadde en 08 Transit som han byttet inn med 600.000 km på telleren etter 3 år. Eneste deler som ble byttet var vanlige slitdeler og servicer.

 

Han kjører kun Transit i distribusjon.

 

 

Ikke for å betvile det du sier, men 600,000km @ 3 år (1065 dager) er 560km om dagen hver eneste dag.

Er nok ikke kun jeg som syns det høres usannsynlig ut.

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Det her ligner litt på 14 åringers fanboy diskusjon om Playstation vs Xbox.

 

Kom heller med argumenter på hvorfor du ikke vil ha Audi. Og hva det er som er bra med Ford - som du liker.

Nå tror jeg du leste vell mye mellom linjene. Jeg er overhode ingen Ford mann heller så argumenter for hvorfor jeg liker det har jeg ikke. De finnes ikke.

Når overskriften er "Brannfakkel" er det gjerne "litt på 14 åringers fanboy diskusjon om Playstation vs Xbox" som er poenget.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...