Jump to content

Sierra OHC: justere tenning? / sviver ikke bra eller på tomgang


Etern1ty

Recommended Posts

Det er ikke merke på reimhjulet til fordeleren. Den eneste måten å få det riktig på er å se inni fordeleren etter det hakket som er nevnt tidligere i denne tråden.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

og den vanlige tenningsfeilen man kan få med den fordeleren.

 

Kan du utdype dette litt? :)

 

Det er riktig det. Men det er feil fordeler.

 

OHC IS er vel kun levert med Motorcraft fordeler? :huh:

Edited by Pusur_
Link to comment
Share on other sites

 

OHC IS er vel kun levert med Motorcraft fordeler? :huh:

 

Ja, og lavkomp OHC med innsprøytning ble levert med Bosch fordeler og EEC IV motorstyring med MAP, puls air, katalysator og lavere komp. Som sagt tidligere kom dette i 89, for få ned utslippene slik at den klarte US 83 kravet.

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Dt er en helt enkel fordeler med Hall-giver! Er fremdels helt på jordet ang tenning. Sviver ikke på tomgang som nevnt. Smeller i innsug også.

 

Fant 1 tallet i fordelerlokket, men det står mellom 2 punkter i lokket. Hva skal en da gå etter!

Edited by Etern1ty

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Drit i alt som står i lokket. Nr 1 er den som har uttaket sitt over den streken nede på kanten av fordeleren også fortsetter det med klokka derfra. 1-3-4-2

Har aldri sett no tall i lokket. Har heller aldri brydd meg om det.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype dette litt? :)

Har sett den feilen både på MK1 IS og Merkur XR4TI, som begge har R4 motor med Motorcraftfordeler. Det som skjer når du få denne tenningsfeilen er at tenning går i limp home modus. Det gjør at tenningskurven fra hjernen ignoreres, og motoren går med fast tenningspunkt. I ille tilfelle går den inn og ut av limp home modus med varm motor. Noe som gir fjusking, dårlig effekt, og kan gi tenningsbank. Med tenningslampe tilkoblet kan du se at tenningspunkt jager frem og tilbake. Om man vrir på fordeler trenger man ikke se noen synlig forandring, fram til den plutselig kan flytte seg veldig mye. Jeg har prøvd å feilsøke litt i ett tilfelle, men ikke mye, og ikke nok til å finne en egentlig grunn.

Men det har nok noe med langvarig påvirknig av motorvarme å gjøre. Sierra"2.0iS har en teori om at en av grunnene er at kjølepastaen tørker inn.

Det er nok en grunn til at mk2 IS bruker boschfordeler med sluttrinn på innerskjerm og ikke fordeler.

 

 

Skjønner at alle disse forklaringene kan forvirre deg om du ikke har mye erfaring med å skru fra før av.

Ignorer forskjellen fra fordeleren din til den grå vist på bilde over her. Fordeleren kan ha vært ute av blokka og flyttet på, så punktet for syl1 kan være en annen plass en vist på bildene over.

Men fordeleren din har ett hakk i ytterkant, som vist inni den røde sirkelen over. Det er tenningspunkt for syl1. Still veiv inn slik at tenningsmerket peker på ca 10-12 grader, og rotor med midtlinjen peker så nøyaktig så mulig mot hakket vist i rød sirkel på bilde. Kontroller slik at du er helt sikker på at ventilene på syl1 er lukket med motor i denne posisjon. Dette kan inspiseres gjennom plugghull, med toppdekslet av slik at du ser kamposisjon, eller ved å sjekke at merket for innstiling av register på kamhjul er nær merkepunktet(ikke nøyaktig på).

Uansett retning hvor syl1 måtte peke i fordeleren når rotor står mot hakket, så stokker du pluggledningene i tenningsrekkefølge med klokkens dreieretning ut fra hvor syl1 er. Altså pluggkabeluttaket til høyre for syl 1 vil være syl3, rett over vil være syl4, og til venstre for syl1 vil være syl2.

Gjør du det på denne måten får du grunntenning for oppstart rett nok.

 

Om du har justert inn register unøyaktig, slik at kamen har bommet med flere hakk, så vil motoren også da oppføre seg som om tenning er veldig feil. Så det er verdt å dobbeltsjekke samtidig. Det er utrolig lett å bomme på ett hakk selv for en som har montert sammen register flere ganger tidligere.

Om du fortsatt ikke får den til å gå reint kan det være lurt å måle motstand i pluggkabler for å se om de har brudd.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

1: Finner ikke noe som helst merke på fordeleren, er ikke den fordeleren som avbildet over.

2: " Med tenningslampe tilkoblet kan du se at tenningspunkt jager frem og tilbake. Om man vrir på fordeler trenger man ikke se noen synlig forandring, fram til den plutselig kan flytte seg veldig mye." - Disse symptomene stemmer noe veldig, åssen kan jeg kontrollere limp home modusen er på, og viktigere; hvordan fjerne?

 

alelys; skal den være mot fronten? på bildet ditt er den jo avbildet mot blokka? jeg har bare tatt av lokket når jeg har registeret på merkene (syl 1 i ØD) og satt den derifra ca.

 

tenningsmodul skal være i orden, da bilen gikk helt fint før jeg tok av toppen...

 

@Truckdriver: Fordeleren har ikke vært av, kun lokket. Toppen har jo vært av. Pluggledningene skal jeg byttelåne med en 240 imorra da jeg synes de var noe slarkete og ingen i nærheten hadde på lager og det er jo såklart påske-stengt fra imorra av hos de fleste....... blir jakt på biltema å håpe de er oppe ihvertfall.

 

Som nevnt, jeg har ikke den fordeleren som er avbildet over, så det hjelper meg lite :/

 

et annet spørsmål, åssen vet jeg at registeret står riktig? for som nevnt, etter jeg har satt alle merkene riktig (tenningshjulet har jeg eget merke på fra når jeg tok reima av med alle på riktig merke), men når jeg turner på veiva èn runde så blir jo tenning og kam 180 grader feil uansett hver gang..???

Edited by Etern1ty

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Det er en tynn strek i kanten på fordeleren. Vanskelig å se hvis den er møkkete. Dette gjelder uansett hvilken fordeler. Normalt sett pleier den å være i området ovenfor kontakten på fordeleren.

 

Begynn på null når du skal kikke på dette igjen. Sett veiva på det merket lengst til venstre på reimhjulet når du står foran motoren. Så sjekker du at kammen står på merket sitt. Den piggen på drevet peker rett opp mot prikken i toppen. Sørg for at du er 100% sikker på at dette er riktig. Hvis du må justere no på dette må du huske å vri motoren to runder rundt å tilbake på merkene igjen for å dobbelt sjekke at alt er korrekt. Du må alltid vri to runder fordi kammen og fordeleren går bare en halv runde per hele veiv runde.

 

Neste trinn er fordeleren. Da flytter du veiva til det fjerde store merket fra venstre så sørger du for at rotoren peker på merket i fordeleren. Når dette er gjort setter du på igjen lokket å setter på kablene med nr 1 over der merket er også videre med klokka som tidligere forklart.

Hvis du veit at alt annet virker burde motoren gå normalt ved oppstart nå. Hvis det ikke funker etter dette er det noe galt med noe i systemet ditt.

Husk at du alltid skal vri motoren med klokka.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd igjen i dag å få greia til å svive, men er ikke helt i friske laget... er ikke tilfeidigvis noen ikke for langt ifra kr.sand som vil tjene en slant på å kikke litt på an? begynner å bli avhengig av den nå...

 

Bilde av fordeler, finner ikke det hakket dere snakker om for nullpunkt?? : 1426064.jpeg

 

 

Filmet en liten video under gange av bilen, håper det kan fortelle dere noe... sviver litt surt, smeller i innsug, og minstenker litt falskluft da den under oppstart ruser seg littegrann, men det kan da ikke få den til å gå sååå dårlig? dauer med en gang man slipper gassen.

 

Hadde bare av innsuget fra toppen under demontering, og skrapte vekk og skiftet innsugspakning da... hadde ute dysene igår og sjekket de pakningene, så greie ut de.. kan bare ikke fatte hva det er for noe dette her...

 

video: http://s274.photobucket.com/user/Etern1tyz/media/20130328_194724.mp4.html

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ikkje heng deg så opp i det hakket om du ikkje finner det. lag en strek rett ned for koblinga du kobler til sylinder 1 på fordelerlokket, og sett dette så du kan stille rotor mot det.

 

 

Du skal uansett stille tenninga med lampe etterpå for å få det rett.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Disse går svært dårlig når de trekker falskluft så det er ikke usannsynlig at det er feilen.

 

Noen forslag på hvor det typisk er? har sjekka dysene og innsugspakninga, men funderer på om det ikke kan ha noe rundt der å gjøre, f.eks. feil pakning eller noe slikt...

Noen greie måter å gå frem på? synes å spraye startgass gjør alt litt vanskelig når den ikke greier å gå på tomgang selv og jeg må gasse selv..

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

God ide det. Men husk for all del å redusere trykket på kompressoren til 0,5 bar eller deromkring.

Jeg ville tatt av og blendet slangen til veivhusventilasjon om det går til innsuget på ohc for å forhindre at du kjører trykk ned i motoren. Den som kommer fra motoren lar du være åpen.

 

Sjekk post 789 og 794 på denne siden for tips til trykktesting om du ikke vet helt hvordan. Istedenfor å montere forran en turbo, så monterer du rett på innsuget.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/page__st__780

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

LMM slangen ser man har vært lappet.

Kom til å tenke på en annen ting. Har du kontrollert at du har fått på alle vakumslangene? De niplene under gasspjeldet kan være vanskelig å se om de står åpne eller tilkoblet en slange.

Er slangen til mapsensor påkoblet i begge ender, og uten lekkasje? Er vanntempsensoren i innsuget påkoblet, er LMM påkoblet? Om du har hatt av innsuget og toppen så er det fult mulig å glemme å koble på noe.

Jeg mener det er mapsensoren som er den viktigste for at tenningen skal stemme. Men om nok sensorer er frakoblet eller har feil, så vil ikke motoren gå pent.

Hjernen til 100hk motoren har evnen til å lære seg å leve med en sensor som er delvis deffekt eller helt uten funksjon. Men det er en grense før det vil gå utover funksjonen til motor. Om du har hatt batteri frakoblet mens du har skrudd på motoren så er minnet i hjernen slettet, slik at om den har lært seg å leve med en deffekt sensor så har den glemt det nå.

Om batteri ikke har vært frakoblet siden sist du har hatt start på motoren så kan du lese av feilkodene om det er noen lagret.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...