Jump to content

Hjelp! Valg av turbo til 380+ oppsett!


Kai_Ove

Recommended Posts

Noen som har anbefaling til turbo til 380+ oppsettet på Sierra med 4x4 motor?

 

Planen min var å ha t34, men denne har gått ut av produksjon å fås ikke ny lenger!

Så var å snakket med turbopower as å han anbefalte meg en gt3076r vis jeg skulle ca ha rundt 400hk.

 

Men noen mener den er for stor til det oppsettet!? At gt3071r er ett bedre valg?

 

Ser på garrett sine sider så står det at gt3076r er for rundt 310-525hk og gt3071r er for 300-460hk

Vil gt3076r funke fint på 380+ oppsettet?

 

Noen som har noen anbefalinger/erfaring så jeg blir litt klokere?:)

Link to comment
Share on other sites

Det var en gammel tråd her om KRX400 turboen til NTS.

 

Tidligere denne uken ble en 2,0l 16V Opelmotor mappet i Dynapacken til RS tuning her i Bergen. Drivstoffet var 98 blyfri.

 

Det var dessverre litt høyt kompresjonsforhold i denne motoren slik at man slet med tenningsbank og uheldig lav tenning. (Ned til 2,5 grader)

 

Resultatet ble likevel 350 hk v/ 4000 o/min og det peaket 392 hk. Dette er effekt målt på NAV uten at noe drivverkstap er lagt til.

Originalt innsug, milde orginalkammer og urørt topp.

 

Turboen lader fra 1800 o/min og man klarer 2,0 BAR lenge før 3000 o/min.

Denne er det rette valget på svingete vestlandsveier.

 

Vil også nevne at dette er meget solide turboer som har vist seg å tåle utrolige belastninger uten å ta skade av det.

 

Dette til orientering.

 

Man kan også søke på KRX400 på youtube.

 

Fullsize GT3071R er også ett godt valg, men den er større og lader ikke like tidlig. Denne er det rette valget på bedre veier eller hvis man har byttet til lettere diff. utveksling.

En Customspec. fullsize GT3071R klarer over 500 hk på en korrekt bygget motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge turboer, å med ønske om 400HK ville jeg utvilsomt kjøpt GT3071R, jeg ville valgt med antisurgehus.

 

Om økonomien din tillater det, gå for grenrør å extern wastegate.


Kan legge til at selv har jeg GT3076R, 430HK/520NM på nav på 1.8 bar.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med begge turboer, å med ønske om 400HK ville jeg utvilsomt kjøpt GT3071R, jeg ville valgt med antisurgehus.

 

Om økonomien din tillater det, gå for grenrør å extern wastegate.Kan legge til at selv har jeg GT3076R, 430HK/520NM på nav på 1.8 bar.

Hvordan synes du gt3076r funker? Etter garrett sine sider så skal jo begge turbo'ene være innafor bruksområde!

Turbopower kunne få taki eksoshus slik at det er bolt on! Ønsker å bruke det originale 4x4 manifold.

 

Åssen passer egentlig disse turbo'ene på cosworth'en? Tenker på olje inn og ut, må dette modifiseres?

Link to comment
Share on other sites

Velg 3071R fremfor 3076R iallefall. Har hørt flere som har første håndserfaring med det og konklusjonen er klar.

3071 er ganske kurant å få på, men det varierer litt med hvilke hus du velger hva som må gjøres.

Det finnes ett eksoshus som heter .72 "cosworth style". Der tror jeg alt passet rett på. Om du velger det kompr.hus u/anti surge med 2,5" inn skulle det vel bli relativt bolt on. Da er det evnt bare noen overganger på vann og olje inn for å få de orginale slangene til å passe. Veit ikke hva som er orginalt på cosworth, så kan ikke si hva du trenger..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ekoshuset i cosworth style er vel a/r 72.....ett a/r 63 med 5bolt,wastegatehull og ett 3" highflow baklokk med 3" v-band flens til downpipe er absulutt verd ombyggingen mener jeg,er helt sikker på att de flower bedre enn disse cosworth eksoshusene:-)

Med dette kan man også i ettertid bygge om til separat wastegate vist man føler for det.

Link to comment
Share on other sites

T34 har A/R0,63 turbinhus og vi vet at folk har byttet dette til A/R0,48 i alle år.

 

Støtter derfor forslaget om å styre klar det enda større A/R0,72 turbinhuset.

 

A/R0,63 turbinhus og ATP sitt glimrende 3" WG lokk er en direkte GOD løsning som VIL gi ett godt på en GT3071R, resultat samtidig som det kan sies å være bolt on.

 

Min favoritt er noe mer arbebidskrevende. Da velger man ett moderne GT turbinhus med integrert WG i A/R0,63 og så lager man dobble down pipes - en for turbineksos og en for wg eksos.


Hvordan synes du gt3076r funker? Etter garrett sine sider så skal jo begge turbo'ene være innafor bruksområde!
 Ønsker å bruke det originale 4x4 manifold.

Han her kjører GT3076R med A/R0,82 turbinhus.

 

 

Motoren er satt opp for god respons. Søk Capri Spesial her inne.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

At GT3071R nevnes her viser at folk tydeligvis aldri har prøvd denne i kombinasjon med uporta topp og originale kammer. Noe mer enn 1,5bar på denne turboen gjør at den går rett i surge med .63 bakhus, dette vet jeg fordi jeg sliter med dette selv. I tillegg er leppa bak ventilene fjernet på min topp så den er faktisk bedre enn en rent uporta topp. Den spooler rett og slett for tidlig og motoren klarer ikke pumpe unna luftmengden den leverer. Jeg kjører riktignok uten antisurgehus som definitivt ville ha hjulpet, men det må isåfall nevnes som påkrevd dersom du skal bli fornøyd med oppsettet. På 1.5bar går bilen min nå dårligere enn med det gamle oppsettet med T34.63, hvor jeg ladet 2,2bar. 

 

Helt klart forbedringspotensiale her, og første punkt på lista mi er å få portet toppen + bd14 innsugskam.

 

Når folk klarer å kjøre 3076r uten surge forteller det meg at portene er altfor store i forhold til motoreffekten (gjennomsnittlig gasshastighet = bedriten / evt altfor ville kammer ift motoreffekt), for denne turboen er langt ifra god på en 2,0l motor. 

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene Armani har med 3071, er det flere som har,noen opplever dessverre surg på org topp, derfor jeg anbefalte antisurgehus.

 

Cosworth style huset er bolt on ang eksos, men er fryktelig knotete om du må etterstramme skruer, å oljeretur i combo med  4WD manifoilden er en liten hodepine.

 

Derfor jeg skrev grenrør å extern wastegate, om økonomien tillater det.

 

Jeg for min del er kjempefornøyd med min 3076, bilen går som en kule, tar i såpass at jeg lurer på å legge mine GT35 planer på hylla.

Jeg sliter løs bakhjula i 3 gir uten problem, meget underholdende :D

 

liten filmsnutt

 

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151576993545163

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk personlig 3076 igang så tidlig at den surga på godt porta topp og gode kammer MED antisurge hus.. Måtte bruke lette gir for å komme forbi surge problemet for så å holde meg på turtall.

Har nå 3071, og den er nok enda tidligere igang, men har ikke hatt mer en 1.8 i trykk enda så må vel opp nesten en halv bar til..

Link to comment
Share on other sites

Her er kompressorkartet til GT3071R. Vi ser at maksflødet er 50lb/min med luft. Dette omtales vanligvis som "500 hk turbo".

 

gt3071rcompress.gif

 

Meningsløst med en "500 hk" på en klin orginal motor med BD8 innsugskam.

AB07 eller en Catcams 826 er minimum. En skikkelig god ladetrykkstyring er mye mer nyttig enn man skulle tro.

 

KRX400 derimot, klarer i praksis 2,5+ BAR på helt utrimmede Opel og Cosworth 2,0L 16V motorer uten antydning til surge.


På 1.5bar går bilen min nå dårligere enn med det gamle oppsettet med T34.63, hvor jeg ladet 2,2bar. 

 

Helt klart forbedringspotensiale her, og første punkt på lista mi er å få portet toppen + bd14 innsugskam.

 

Når folk klarer å kjøre 3076r uten surge forteller det meg at portene er altfor store i forhold til motoreffekten (gjennomsnittlig gasshastighet = bedriten / evt altfor ville kammer ift motoreffekt), for denne turboen er langt ifra god på en 2,0l motor. 

Det sies at nothing beats cubic inches, men det stammer fra tiden før turboer ble vanlig.

En bekjent har nettopp benket en lavbudsjett BMW 2,8 motor med dreide orgianlstempler for 2,8 BAR ladetrykk på 98 blyfri.

830 Nm of 613 hk målt på NAV.

Nothing beats BOOST. :lol:

 

Med bedre ladetrykkstyring og 2,2 BAR fra ca. 4300 o/min hadde motoren din helt sikkert prestert bedre med GT3071R enn med T34.


Har nå 3071, og den er nok enda tidligere igang, men har ikke hatt mer en 1.8 i trykk enda så må vel opp nesten en halv bar til..

ATP påstår at GT3071R er hele 1000 o/min tidligere enn GT3076R.

Hehehe, sounds good. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye svar:-) så egentlig er 3071 for stor til oppsettet som jeg har tenkt meg?

Noen andre turboer dere anbefaler?

Noen med erfaring med e50? Med a/r0.48 eksoshus?

 

Noen som kan sende meg nr til Pukkelrygg? Må bestille en chip etterhvert:)

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye svar:-) så egentlig er 3071 for stor til oppsettet som jeg har tenkt meg?

Noen andre turboer dere anbefaler?

Noen med erfaring med e50? Med a/r0.48 eksoshus?

Noen som kan sende meg nr til Pukkelrygg? Må bestille en chip etterhvert:)

Har E-50 med 63 hus,så kan ikke uttale meg om 48hus,men min lader 1,6 bar på 4000omdr,riktig kam/kamtiming tror jeg er årsaken til det.

Det evige chip styret ga jeg opp til slutt,og monterte Haltech sprint 500,sjekk de siste sidene i prosjekttråden min,ikke mange chippene som skal til før du tjener dette inn igjen + att man har mulighet til å mappe det helt riktig til ditt oppsett,foruten å måtte ha hjelp av de 2-3 personene i Norge som kan live mappe orginal sprutet:-)

Link to comment
Share on other sites

 

Med bedre ladetrykkstyring og 2,2 BAR fra ca. 4300 o/min hadde motoren din helt sikkert prestert bedre med GT3071R enn med T34.

 

Definitivt, men med porting vil den gå enda bedre :) Jeg sliter ikke på topp foreløpig, det er rett før 4000 jeg får maks ladetrykk den går rett i surge dersom jeg lader mer enn 1,5bar.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Her er kompressorkartet til GT3071R. Vi ser at maksflødet er 50lb/min med luft. Dette omtales vanligvis som "500 hk turbo".

 

gt3071rcompress.gif

 

Meningsløst med en "500 hk" på en klin orginal motor med BD8 innsugskam.

AB07 eller en Catcams 826 er minimum. En skikkelig god ladetrykkstyring er mye mer nyttig enn man skulle tro.

 

KRX400 derimot, klarer i praksis 2,5+ BAR på helt utrimmede Opel og Cosworth 2,0L 16V motorer uten antydning til surge.

Det sies at nothing beats cubic inches, men det stammer fra tiden før turboer ble vanlig.

En bekjent har nettopp benket en lavbudsjett BMW 2,8 motor med dreide orgianlstempler for 2,8 BAR ladetrykk på 98 blyfri.

830 Nm of 613 hk målt på NAV.

Nothing beats BOOST. :lol:

 

Med bedre ladetrykkstyring og 2,2 BAR fra ca. 4300 o/min hadde motoren din helt sikkert prestert bedre med GT3071R enn med T34.

ATP påstår at GT3071R er hele 1000 o/min tidligere enn GT3076R.

Hehehe, sounds good. :D

 

Nå har jeg en twin scroll 3071, men det beste med oppsettet nå er at det eksisterer nesten ikke lag mellom girene :)  Syns den allerede går bra med 1.8 i trykk så spent på hvordan det blir med elektronisk ladetrykkstyring (via sprutet) og 2.2-2.3 bar.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en twin scroll 3071, men det beste med oppsettet nå er at det eksisterer nesten ikke lag mellom girene :)  Syns den allerede går bra med 1.8 i trykk så spent på hvordan det blir med elektronisk ladetrykkstyring (via sprutet) og 2.2-2.3 bar.

Synes at du har ett glimrende oppsett. Synd at vi ikke får sett mer til det på youtube. Hint-hint. ;)

Definitivt, men med porting vil den gå enda bedre :) Jeg sliter ikke på topp foreløpig, det er rett før 4000 jeg får maks ladetrykk den går rett i surge dersom jeg lader mer enn 1,5bar.

Akkurat.

Har du effektmålt den evt. lest av dyseduty på dette turtallet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Synes at du har ett glimrende oppsett. Synd at vi ikke får sett mer til det på youtube. Hint-hint. ;)

 

 

Hadde et oljepumpehavari tidlig i sesongen som ødela alt denne sommeren. Får se om klarer å ordne noe i høst nå som bilen er oppe å går igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om du kan bruke samme eksoshus på gt35 og gt3071 turbo?

Er det 60mm turbin på begge?

Det går ikke.

GT35 har 68 mm

GT30 har 60 mm, evt 56,5 mm.

Hadde et oljepumpehavari tidlig i sesongen som ødela alt denne sommeren. Får se om klarer å ordne noe i høst nå som bilen er oppe å går igjen :)

Det satser vi på. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...