Jump to content

2.3 turbo?


2.3 GL

Recommended Posts

Finns det no info eller kunnskap rundt dette? Hvordan er mulighetene/potensialet med en urørt 2.3? Hva slags turbo passer godt på en slik motor ved moderate effektuttak?

 

Hvor godt takler den originale gasseren trykk?

 

På forhånd takk for alle svar :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Turbo may bygde vel en del motorer på 2.3?

 

Er vel litt vel høy komp, og hvor godt en EEIT vil tåle ladetrykk vet jeg ikke, den vil jo få ladetrykk rett inni flottørkammeret, så den vil jo kunne fungere om pakninger og flottør holder ladetrykket.
Det er jo en vanlig forgasserflens på dem, så å finne en Weber eller noe som takler ladetrykk greit burde vel være kurant, er det ikke IDF som anbefales?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Turbomay leverte 180hk kit til 2.3 og 200hk til 2.8-.

 

org motor. 0.38bar ladetrykk i org forgasseren, turbo er overdimensjonert med vilje for å ikke få trykk før etter 4500rpm for å spare motor og drivlinje.

 

Ønsker Du å bygge en trykkforgasser løsning med egen forgasser kan jeg anbefale Maserati Biturbo forgasser jeg har solgt noen av.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Så lenge pakninger i forgasseren er i god stand å forgasseren ikke er slitt ser jeg ikke no problem med å bruke den originale evt Weber 32/36 med adapter. Begge typer har åpent flottørkammer.

Hva slags turbo ble brukt i turbo may bilene?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Så lenge pakninger i forgasseren er i god stand å forgasseren ikke er slitt ser jeg ikke no problem med å bruke den originale evt Weber 32/36 med adapter. Begge typer har åpent flottørkammer.

Hva slags turbo ble brukt i turbo may bilene?

Hovedproblemet med å bruke en vanlig forgasser, er at den magrer mere og mere ved økende ladetrykk.

Altså motsatt av det den bør gjøre.

Bygde om en del 32/36 weber i gamledager,  da måtte vi ha så store dyser at den ble gående alt for fet ved vanlig kjøring for at den ikke skulle bli for mager ved ladetrykk.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik regulator men solgte den til Truckdriver for ikke altfor lenge siden. Har sett en i Australia som bruker slik forgasser med godt hell. Han har visst modifisert de litt men siden han selger ferdig modifiserte ville han ikke dele hemmeligheten med meg. Ser for meg at det i hovedsak er gjort noe for å forhindre lekkasje gjennom spjeldaksler. Har forøvrig ikke store planer om å gjennomføre noe slikt i nær fremtid men får meg troligvis en granada med 2.3 snart så da er det jo artig å se litt på hvilke muligheter man har for trimming.

 

Hva slags turbo passer til dette? Tenker singel turbo for enkelhets skyld.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

@Slåstad RS: Jeg ser du sier du har bygget om noen slike forgassere til turbobruk før i tiden. Hva gjorde dere? Hvorfor magret de ut på trykk? Ble det brukt skikkelig bensinpumpe og regulator?

 

Jeg tolker disse forgasserene som gode til turbooppsett fordi de har store hull ned i flottørkammeret og fordi de er register forgassere så hvert løp av forgasseren kan tunes individuelt. Også er det jo slik på disse at tomgangsdysa styrer mye mer enn bare tomgang, den er også med opp til ca 3000 rpm ved lav belastning. Så man har mange muligheter for optimalisering av blanding.

 

Skal man tenke på drivstoff økonomi må man selvsagt velge en turbo som er så stor at det er lite med trykk før litt oppi registeret. Da kan man beholde tomgangskretsen på primærspjeldet rimelig urørt og heller tune de andre kretsene for trykkladning. Det skal sies at dette er bare tanker jeg har gjort meg opp utifra det lille jeg har lært om denne forgasseren så det kan være helt på bærtur i praksis.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

I en tung bil som Granada er vel en liten turbo, eller en som lader tidlig med lav eksosmotstand det som gir best drivstoff økonomi hvis du er ute etter det. Grunnen til at jeg mener det er at da kan du kjøre bilen på et høyere gir/lavere turtall i motbakke. Derfor ville jeg også valgt et twinturbo oppsett selv om dette betyr omtrent dobbelt så mye jobb med fabrikering og innstalasjon. Tenk grønn xr4x4 ca 2005, eller Turbotechnics. Skal den bli bruksbil eller? Hvis ikke så betyr ikke en desiliter eller to på mila spesiellt mye når årsregnskapet skal gjøres opp

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Jeg trur at siden forgasseren måler luftmengden mekanisk så vil en turbo som lader tidlig sabotere forbruket fordi gasseren må dyses fryktelig rik allerede i tomgangskretsen. Det kan være jeg tar feil.

Med injection vil det nok være sånn du sier. Men hva er en turbo som lader tidlig på denne motoren? Regner med den T3'n som ligger her er for snau.

 

Den skal være litt bruksbil nå i første omgang. Derfor ingen forhastede planer. Men jeg sikter mot å kjøpe noe annet til bruks før/iløpet av vinteren. Da blir den oppgradert til kosebil å forbruk vil være mer eller mindre uvesentlig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

@Slåstad RS: Jeg ser du sier du har bygget om noen slike forgassere til turbobruk før i tiden. Hva gjorde dere? Hvorfor magret de ut på trykk? Ble det brukt skikkelig bensinpumpe og regulator?

 

Jeg tolker disse forgasserene som gode til turbooppsett fordi de har store hull ned i flottørkammeret og fordi de er register forgassere så hvert løp av forgasseren kan tunes individuelt. Også er det jo slik på disse at tomgangsdysa styrer mye mer enn bare tomgang, den er også med opp til ca 3000 rpm ved lav belastning. Så man har mange muligheter for optimalisering av blanding.

 

Skal man tenke på drivstoff økonomi må man selvsagt velge en turbo som er så stor at det er lite med trykk før litt oppi registeret. Da kan man beholde tomgangskretsen på primærspjeldet rimelig urørt og heller tune de andre kretsene for trykkladning. Det skal sies at dette er bare tanker jeg har gjort meg opp utifra det lille jeg har lært om denne forgasseren så det kan være helt på bærtur i praksis.

Ble dyset om etter et skjema som var å få den gangen, naglet bensinrør ( har lett for å løsne på Weber) og montere plastflotør på de som ikke hadde dette org.

Tetningene rundt akslingene er gode nok hvis ikke gasseren er så slitt at den har tydelig slark.

Hvis du velger så stor turbo, så slipper du noe av ulempene ja.

Vi brukte altid inj.pumpe og malpassiregulator.

Hadde mange timer med dysing og div. forsøk, men gasseren er bygd opp på en måte som resulterer i utmagring ved økende trykk.

Hadde trykkboks som selvf. satte flotørkammeret under trykk, så det er ikke der problemet ligger.

 

Som Br skriver så får du trykkgasser i fra masserati som kan brukes , og her går begge spjeldene likt.

 

Har sett en del av dem på E-bay til vettuge priser, så det vil jeg se på som den smarteste investeringen hvis du skal ha trykkgasseroppsett på V6.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2,8EFI manifoild og plenum, og MS er den rette løsningen for deg. MS'n har du jo. ferdig oppsatt for V6 tilogmed om jeg ikke husker feil.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Du som har lyst å lære deg datasprut.

For å gjøre minst mulig med motor ville jeg vurdert en slik løsning: http://www.ebay.com/itm/340hp-46mm-GM-TBI-kit-w-injectors-AFPR-spacer-1986-95-/230439378150?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35a741dce6&vxp=mtr

Bare ett tilfeldig treff etter ett raskt søk på ebay.

Du erstatter gasseren med denne, monterer elektrisk bensinpumpe beregnet for innsprøytning og trykk fram til gasspjeldene. Jeg tror det bruker være innebygd BTR.

Dette blir svært likt en gasser i utsende, bare med ledninger til dyser og TPS.

Om du ikke vil montere/ikke får tak i EFI innsug kan dette være en mulighet.

Bortsett fra plasseringen av dyser og TPS skiller ikke en TBI installasjon seg særlig fra en annen EFI installsjon. Litt maskinering blir det jo selvsagt, men blir vel omtrent det samme som ved montering av en annen gasser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det der hadde vært interessant å prøvd, ikkesant Dan? Men 2x46mm beregnet på 5,0L 340 N/A hk blir vel litt overkill på en 115 hk 2,3 eller? Finnes det noen mindre utgaver?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Skjønner Slåstad. Det er sikkert noe jeg overser mtp på dette. Det er vel kanskje valget av turbo og evt styring av ladetrykk som muliggjør suksess med dette oppsettet. Seint ladetrykk så man slipper å gjøre noe med tomgangskretsen osv.

 

En trykkforgasser er nok det beste alternativet så lenge man vil beholde forgasseren.

 

@Truckdriver og Per Olav: Sprutet jeg har liggende er tiltenkt sierran. Som forøvrig er ment å være såkalt raserbil. Dog skal den jo snart få en liten pause og freshes opp litt så sprutet blir jo ledig litt til. Så mulighetene er der til å finne på noe gøy med det :)

 

Som nevnt over er dette ikke konkrete planer men mer nysgjerrighet over hva som finnes og hva som funker på disse motorene. Har minst like mye lyst til å bygge en 2.6 med sugetrim utav den. Eller en 2.6 turbo. Hvem veit. Vil ihvertfall basere meg på den originale 2.3 liters motoren. Forøvrig er dette en 108hk motor. Er det noe man kan sette over fra 114 hk motoren for å øke potensialet? Har en 2.3 skrap motor av nyere dato.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Turbomay kitta er beregnet for std forgasse. hvertfall den på 2.8. Den ene granadaen jeg hadde en liten stund hadde firkantet trykkboks. ikke sett maken etter den ble solgt til Sør Trøndelag på slutten av 90tallet.  det eneste jeg ser som evt kan være et tiltak er en slangs plastik hus som står over luftedysene

og har et mindre hull i forkant slik at trykket ikke går rett ned i dysa men som en slangs struping . har prøvet å sett på andre gassere om det var slik en platikk dings. men husker litt dårlig. mener å sett det og på en std gasser ellers og . så eneste ellers som var gjort på bilen jeg hadde var en egen luft slange på egen nippel på baksiden av bensinpumpen .slik at turbotrykket gjekk da ned på baksiden . etter det jeg forstod av tidligere eier var det for å få org pumpa til å gi mere.  i tilegg låg det en liten 12v elektrisk pumpe i motor rommet før pumpa i blokka.

 

Har pratet med forgasser spesialist i Italia som selger DAT turbo forgasser til weber. som jeg bruker til ohc. jeg spurte om dgav kunne brukes og evt hva som var hovedforskjell på disse 2.  det han sa var at det ikke var noe forskjell. at dgav kan brukes . men  med økt trykk , eller hel boks runt.

 

tror jeg hadde kasta på en 2.8i k-.jet på den 2.3 og fått det iorden med Rs1000 sin justerbare styretrykk. det blir det jeg selv skal bygge på en bil nå til vinteren men med 2stk.da. :)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Da var nok de til 2.3 også beregnet for std forgasser. Dette med bensinpumpa var litt interessant. Hvor på pumpa var den plassert? Sånn funksjonsmessig altså.

 

Kanskje den plastposen du nevner her er det som må til for at den ikke skal magre ut på trykk slik som Slåstad nevner.

 

K-jet kunne vært gøy men har forgasser liggende og det er det som er montert på motor så det blir billigst å holde på med det.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...